Sokeana laskuun

Aloittaja Toma, marraskuu 12, 2008, 21:43:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Toma

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/north_yorkshire/7717206.stm
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1083869/Help-Im-flying-blind-RAF-hero-guides-65-year-old-pilot-unable-stroke.html

Jim O'Neill sai lievän aivohalvauksen ja sokeutui kun lenteli Cessnallaan 5500 jalassa, RAF pilotit saatiin mukaan ilmaan auttamaan kaveria laskuun ja se onnistui neljännen yrityksen jälkeen. En voi edes kuvitella miten koneen voi saada ehjänä alas ilman näköä, vaikka olisi minkälaiset RAF;in pilotiit jeesaamassa viereisessä koneessa. Tuohan on kuin lentäisi IFR:ää ilman mitään mittareita, aika uskomaton juttu.

Kaverille on kuulemma näkö palautumassa...
Terveisin
Tom Arppe

Reijo Österberg

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 12, 2008, 21:43:48
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/north_yorkshire/7717206.stm
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1083869/Help-Im-flying-blind-RAF-hero-guides-65-year-old-pilot-unable-stroke.html

Jim O'Neill sai lievän aivohalvauksen ja sokeutui kun lenteli Cessnallaan 5500 jalassa, RAF pilotit saatiin mukaan ilmaan auttamaan kaveria laskuun ja se onnistui neljännen yrityksen jälkeen. En voi edes kuvitella miten koneen voi saada ehjänä alas ilman näköä, vaikka olisi minkälaiset RAF;in pilotiit jeesaamassa viereisessä koneessa. Tuohan on kuin lentäisi IFR:ää ilman mitään mittareita, aika uskomaton juttu.

Kaverille on kuulemma näkö palautumassa...

Toisella forumilla http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,82716.0.html tästä oli jo viime viikolla.
Siellä väitettiin ja niin näköjään myös Toman linkissä, että hätälasku onnistui vasta kahdeksannella yrittämällä (He landed on the eighth attempt)!
-Reijo Österberg-

Tommi K

Kunnioitettava saavutus, ja kertoo paljon tyyppihyväksytyn lentolaitteen ominaisuuksista, experimentaalilla tuskin onnistuisi. Tilanne on lievästi samankaltainen, jos VFR koneella joutuisi epähuomiossa pilveen. "Trimmi taakse, pyörä ulos ja raajat irti ohjaimista", tämä on epävirallinen ohje AC5M pilotille, jos sellaiseen tilanteeseen joutuisi. Näin toimimalla  saattaisi päästä kunnialla ulos pilvestä.  Sen jälkeen pitäisi vielä löytää kenttä ja tehdä onnistunut loppuveto, mika näkevänäkin tuottaa vaikeuksia :)

Toma

Lainaus käyttäjältä: Reijo Österberg - marraskuu 13, 2008, 00:06:07
Toisella forumilla http://www.flightforum.fi/forum/index.php/topic,82716.0.html tästä oli jo viime viikolla.
Siellä väitettiin ja niin näköjään myös Toman linkissä, että hätälasku onnistui vasta kahdeksannella yrittämällä (He landed on the eighth attempt)!

Juu arvasin että siellä tuota on puitu, satuin vain huomaamaan tuon ihan puolivahingossa, aika harvinainen tapaus. Ihmettelin samaa noista lasku-yritysten määristä. Noissa jutuissa oli faktat muutenkin aika sekaisin, yhdessä oltiin 5500 jalassa ja toisessa 15000 jalassa. Epäilen että se 5500 on realistisempi. Ihmettelin itsekin mistä sain sen 4 kertaa mutta se tuli siitä videohaastattelusta siellä kaveri sanoi että "they had to make 4 go-arounds until the guy was composed enough to land"

Lainaus käyttäjältä: Tommi K - marraskuu 13, 2008, 09:58:08
Kunnioitettava saavutus, ja kertoo paljon tyyppihyväksytyn lentolaitteen ominaisuuksista, experimentaalilla tuskin onnistuisi. Tilanne on lievästi samankaltainen, jos VFR koneella joutuisi epähuomiossa pilveen. "Trimmi taakse, pyörä ulos ja raajat irti ohjaimista", tämä on epävirallinen ohje AC5M pilotille, jos sellaiseen tilanteeseen joutuisi. Näin toimimalla  saattaisi päästä kunnialla ulos pilvestä.  Sen jälkeen pitäisi vielä löytää kenttä ja tehdä onnistunut loppuveto, mika näkevänäkin tuottaa vaikeuksia :)

Totta, cessna on aika vakaa kone ja lentää varsin hyvin itsekseen mutta vaikka joutuisi VFR koneella pilveen niin on sentään jotain mittareita käytettävissä, mutta tämä tapaushan tarkoittaa samaa kun vetäisi mustan roskispussin päähän ja yrittäisi lentää.
Tuolla kaverilla on melkein pakkosti ollut sen verran näköä jäljellä että pystyy erottamaan kirkasta ja tummaa, muuten en voi tajuta miten saat koneen pysymään oikein päin.

Minulla oli aikoinaan Oppilas joka väitti sen normaalin että kyllä minä tunnen miten päin ollaan vaikka silmät olsii kiinni.

Sitten kun sanoi sille että laitapas simmut kiinni ja aloin kartamaan todella hitaasti vasemmalle. Kun kallistus jyrkkeni ja g-voimat alkoivat tulla peliin niin kyselin että miten mennään, vastaus oli tietenkin että ylöspäin ja sitten kun jyrkästä vasemmasta kaarrost oikaisi ja kysyi uudestaan, niin vastaus oli tietnkin että oikealle kaartaa, ja jyrkästi.
Kun sitten silmät aukaistiin niin oli kuulemma aika järkytys nähdä että lennettiiin täysin vaakalentoa. Tuota on hauska kokeilla jos käytte lennättämässä jotain kaveria. Kannattaa tosin ensin kysellä pahoinvointi-taipumuksia...
Terveisin
Tom Arppe

taotao

Turusen Ramille tuli aikoinaan Pitsissä öljyt pihalle...Saario auttoi laskuun..ehkei ihan samajuttu mutta ei kuulemma paljoa nähny!
Paitti tietty mittarit :2funny:

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod