Forum > Yleisilmailu

Matkalentolaskin (excel)

(1/8) > >>

Toma:
Kiertäen kaartaen oheinen exceli kantautui minulle. Koska se on mielestäni todella hyvä niin kyselin tekijältä (Kari Perälä) että voisinko tehdä hieman päivityksiä siihen ja laittaa sen jakoon muille ilmailijoille? Kunnon ilmailijana Kari suostui siihen ja sanoikin että:
"Matkalentolaskin on ollut koko ajan kaikkien halukkaiden vapaasti käytettävissä ilman korvausta ja haluan sen jatkossakin olevan niin."

Tein nopean päivityksen siihen AIP:sta mutta jotain on luultavasti jäänyt huomioimatta joten olkaa tarkkana.

Jos joku haluaa tehdä toiminnallisuuteen muutoksia ja/tai ohjelmallisia lisäyksiä niin saatte lukituksen pois antamalla salasanaksi lentopaikat.fi
Osa matkalentolaskimesta on lukossa vain sen takia että silloin ei voi vahingossa muuttaa mitään mitä vaikuttaisi laskentaan. Tietokantaa, konedataa ym. voi tietenkin muuttaa mielin määrin.

Minusta Kari on tehnyt hyvää työtä tuon kanssa, näinä lasiohjaamoaikoina monet (minä mukaanluettuna) tuuppaa luottamaan hieman liikaa elektroniikkaan, onhan kuitenkin hyvä olla jotain paperilla... sekun ei tarvitse sähköä toimiakseen ;-)

pimattil:
Hei,

itselläni on hieman vastaavanlainen, mutta ei osin yhtä kehittynyt. Parempaa omassani sanoisin olevan kuitenkin sen, että siinä on kentän tiedoissa lisäksi kiitotiet ja mahdollinen oikeanpuoleinen laskukierros. Tämän lisäksi tuollaisen ison taulukon lisäksi tulostetaan sellainen oikeasti lennon kannalta tärkeät tiedot, joka mahtuu polvilevyyn lennon ajaksi. Toinen mielestäni tärkeä juttu on että tuuli voi vaihdella oleellisesti reitillä eli sen suunta ja nopeus (erityisesti korkeudesta riippuen) pitäisi olla määriteltävissä aina kahden pisteen välille. Jos vaikka tekee suunnitelman etelästä pohjoiseen ja takaisin. Niin tuuli aamusta ja illasta voi olla kovinkin erilainen, jonka lisäksi jos toiseen suuntaan lennetään 1000 jalassa ja toiseen 8000 jalassa. Ainahan näitä voi tehdä useampia suunnitelmia eli sillähän se ratkeaa, mutta...

Vielä pitäisi jotenkin tuo kenttätietokanta saada päivittymään automaattisesti jostain, mutta mahtaako laitoksella olla tuollaista jaossa? Joskus myös törmäsin purjelentäjien käännepistetaulukkoon ja sekin voisi olla hyvä lisä.

En nyt heti saanut tuossa myöskään sinun mainitsemaasi isojen tuulien virhettä aikaiseksi, mutta sitä tuossa ei ole mitenkään huomioitu, että kovalla sivutuulella tulee vähentää myös matkanopeutta koska tuulikorjauskulma kasvaa liian isoksi... itse tein tämän siten, että katsoin kakkarasta näitä arvoja jonka jälkeen interpoloin viivan niistä ja lasketin viivalle yhtälön. Harvoinhan ihan näin suurissa tuulissa lennetään (varsinkin että sillä olisi jotain käytännön merkitystä), mutta kun kone laskee niin laskekoon.

Itselläni ei riitä aika juuri nyt alkaa tuota virittelemään, mutta toivottavasti kehitystä tapahtuu vielä.  :crazy2:

Aki Suokas:
Karin taulukossa oli havaittu bugi, eli huono tulos sivutuulessa. Se virhe näkyy varsin pienellä tuulella. Kokeilemalla se näkyy, kun laittaa tuulen täsmälleen sivutuuleksi. Maanopeuden pitää pienentyä jo 1  solmun tuulella.

Korjasin tähän versioon koko tuulilaskennan, käyttäen yksinkertaisempaa matematiikkaa. Hieno nimi taitaa olla laajennettu Pythagoran lause tai jotain sellaista. Siinä ei lasketa sivu/vastatuulikomponnetteja vaan siinä tuulikorjaus ja maanopeus saadaan ilman välivaiheita. Suoraan lähtöarvoista.  Lisäksi taulukkoa korjattu sen osalta, että tuulitiedot ovat magneettista suuntaa, eivät tosisuuntaa kuten versiossa 1.7. Konetietoihin lisätty maksimimassa, jotta tuloksissa näkyy se. Painopistealueella kun on ylärajakin (vrt U167 onnettomuus 5.10.1998).

EHa:
Uuden excelin lomakkeen kohdassa   " Valitun koneen tuulirajat"  taitaa olla pieni siirtymävirhe.  Tuulirajoiksi tulevat talukosta KONEDATA  sallitun painopisteen takaraja ja max sivutuuli

Tuulirajasoluissa soluissa on kaavana

=INDIRECT(CONCATENATE("Konedata!",ADDRESS(Konedata!A3+4,18)))
ja
 =INDIRECT(CONCATENATE("Konedata!",ADDRESS(Konedata!A3+4,19)))

     kun kaavan loppuosassa pitäisi olla   18 -->19    ja 19--->20


          Eero

Aki Suokas:
Voihan rähmä.   :stupidme:
No nyt on se korjattu.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod