Kirjoittaja Aihe: Vähän uutta...  (Luettu 11853 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Petri Ahonen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 228
Vähän uutta...
« : Kesäkuu 08, 2008, 18:41:33 »
Nyt, kaikki Icaruslovers-henkilöitymät (minua lukuunottamatta) poistuvat tästä koska esitän teille jatkokehitelmän nimeltään parannettu Icarus *0*

Eiks oo söde?

http://www.flygyro.co.uk/specification.htm

Poissa Tapani Honkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 170
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #1 : Kesäkuu 09, 2008, 07:59:44 »
Onkohan tuo edes lentänyt? Googlettamalla viimeiset tiedot löytyvät ymmärtääkseni vuodelta 2006. Kuinkahan monta on kuollut hyppystarttiharjoittelussa. Jos olisi onnistuttu, olisi se jo markkinoilla, luulisin.
Äskeisestä pessimistisyydestä huolimatta olen ollut autogyrointoilija 49 vuotta, eli siitä lähtien kun TM-59 kertoi Tervamäen Jukan lähettämästä jutusta Bensen M8 autogyrosta. Siitä lähtien olen keräillyt tietoja kyseisestä laitteesta ja olen nähnyt tai minulla on tiedot ja kuvat lähes kaikista maailman autogyroista. Kirjallisuuttakin varmaankin kymmeniä tuhansia sivuja kun pyöriväsiipisten lajia tarkastellaan. EXCEL-tietokoneohjelmankin autogyron ilmassapysymisestä tein joskus 90-luvun alussa Tervamäen vinkaamaan materiaaliin perustuen. Ongelmana oheisella kaunottarella saattaa olla vakavuus startissa (ja laskussa). Saattaa kiemurrella ja kaatua. Painopiste painavan roottorin takia liian ylhäällä. Moottoriksi Rotax(4-t) on mitä sopivin kyllä. Innolla odotan kaksipaikkaisten maihinnousua.

Poissa Juhannus

  • Aktiivijäsen
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #2 : Kesäkuu 09, 2008, 09:36:39 »
Terve Tapani! Kerroppa miksi hyppystartti on vaarallinen?

Poissa Tapani Honkanen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 170
  • Oikea nimi: Tapani Honkanen
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #3 : Kesäkuu 09, 2008, 15:29:11 »
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2324
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2008, 18:15:13 »
Barkarbyssä viikonloppuna autogyroja oli aika liuta ja kävi mielessä käydä ruotsin puolessa hoitamassa lupakirja kuntoon, siellä on aika monessa paikassa koulutusta ja huhupuheiden mukaan koulutus kelpaa suomessakin ;-)

2246-0

Ekoja Xenoneita Ruotsissa, sitä en tosin nähnyt lentävän... valitettavasti.

2248-1

Tässä nätisti rivissä

2250-2

Ja tässä kaverit näyttämässä miten gyrolla "räimitään", näyttävän näköistä oli.
Terveisin
Tom Arppe

Poissa Jukka Mäkelä

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #5 : Kesäkuu 09, 2008, 18:51:28 »
tossa viimesessä kuvassa näyttäisi olevan aika ihmeellinen kohtauskulma roottoritasolla kun mennään kai kumminkin eteenpäin. Roottorin pyörimistason kaiken järjen mukaan kuuluu olla kulkusuuntaan nähden positiivisella kulmalla, muuten tullaan nopeasti tantereeseen tutustumaan.
Vai liekö kyseessä optinen harha.

Poissa Jukka Mäkelä

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 100
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #6 : Kesäkuu 09, 2008, 18:55:19 »
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Mitenkäs tuosta pystysuorasta noususta siirrytään vaakalentoon noin niinkuin roottorin pyöritysvoiman annostelussa ? -meinaan, että onko roottorissa pyörityslaitteisto toiminnassa silloin kuin tuo siirtymävaihe tehdään ? 

Katselin joskus tuubin gyrovideoita ja ainakin niissä lento jatkui vajoamatta eteenpäin pystysuoran nousun jälkeen. Lisäksi on videopätkä jossa gyro nousee suoraan ylös ja vajoaa samoille sijoilleen alas liikkumatta yhtään vaakatasossa.

Poissa Petri Ahonen

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 228
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #7 : Kesäkuu 09, 2008, 20:05:20 »
Nokun trasitio- eli muutostilanteessa, kun helikopterilennosta, missä ilmavirta tulee roottorin yläpinnalta roottorin läpi, siirrytään autorotaatioon, missä virtaukset ovat päinvastoin ja lisäksi täytyy saada eteenpäinnopeutta ettei vajoamisnopeus tulisi liian suureksi. Tämä vaatii muutamia operaatioita joiden ajoitus on melko kriitillinen. Niiden opettelussa henki ja etenkin rauta on hupaa. Helikopteri on oikea väline tähän. On vain vähän todellista tarvetta päästä suoraan ylös. Huolimatta hyppystartista, autogyro vajoaa "lakikorkeudesta" lähelle maanpintaa samalla kun sen eteenpäinvauhti kasvaa riittävän suureksi jotta moottoriteho riittää myös nousunopeuteen. Muistaakseni hyppystarttiautogyroissa oli kohtuulliset moottoritehot (yli 300 hv) ja roottorin halkaisija oli melko suuri, mikä salli pienen miniminopeuden.

Mitenkäs tuosta pystysuorasta noususta siirrytään vaakalentoon noin niinkuin roottorin pyöritysvoiman annostelussa ? -meinaan, että onko roottorissa pyörityslaitteisto toiminnassa silloin kuin tuo siirtymävaihe tehdään ? 

Katselin joskus tuubin gyrovideoita ja ainakin niissä lento jatkui vajoamatta eteenpäin pystysuoran nousun jälkeen. Lisäksi on videopätkä jossa gyro nousee suoraan ylös ja vajoaa samoille sijoilleen alas liikkumatta yhtään vaakatasossa.

Tuossa toisaalla on Air&Space:n 18A jossa on 180 heppainen moottori ja kookas runko, silti se nousee hypyn jälkeen melko suoraan ylös.
Ei kaikissa ole 300hp ja isot pinta-alat roottoreissa.
Olettaisin, että laite, joka vajoaa pintaan hypyn jälkeen ei edes sovellu kyseisen starttitavan käyttämiseen, moottoritehot kun eivät riitä!

Esipyörityksessä annetaan vain roottorille sen verran kierroksia että lentoonlähtö voidaan suorittaa turvallisesti. sitten vain hanaa, sauva napaan ja taivaalle.... Kuulostaa helpolta, vai mitä... ;)

Tilasin aikoinaan Englannista Patrick Hovellin cd:n aiheesta kuinka opettelen lentämään autogirolla... Alkumetreillään hän kyllä suosittelee että opettelee 2 paikkaisella. Samoin sähköpostissaan hän toivoi että jos en löydä Suomesta 2 paikkaista ja opettajaa niin olen enemmän kuin tervetullut Englantiin!

Poissa Toma

  • Administrator
  • Ilmailu riippuvainen
  • *****
  • Viestejä: 2324
    • http://www.ilmailu.org
  • Oikea nimi: Tom Arppe
Vs: Vähän uutta...
« Vastaus #8 : Kesäkuu 10, 2008, 14:17:29 »
tossa viimesessä kuvassa näyttäisi olevan aika ihmeellinen kohtauskulma roottoritasolla kun mennään kai kumminkin eteenpäin. Roottorin pyörimistason kaiken järjen mukaan kuuluu olla kulkusuuntaan nähden positiivisella kulmalla, muuten tullaan nopeasti tantereeseen tutustumaan.
Vai liekö kyseessä optinen harha.

On harha, kone on kallellaan ja roottorinlavat hieman pitkittäin kuvaan nähden, ja se taitaa luoda sen illuusion että ovat hieman lentämisen kannalta epäedulisessa kulmassa. Hyvin pojat leikkivät joka tapauksessa ja ketterältä tuo liikehtiminen näytti.
Terveisin
Tom Arppe

 

Powered by EzPortal