0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Haluaisin kuitenkin koneen johon mahtuu 2 henkilöä ja jolla voi tehdä myös temppuja eli siipi saisi olla koneen alla jotta väärinpäinkin voisi lennellä. Mitä suosittelette ja missä hinnoissa sellaiset liikkuu? Koneen ei tarvitse olla uusi mutta kuitenkin tältä vuosituhannelta sen olisi hyvä olla. Voisiko tuollainen Evektor EV-97 Eurostar olla etsimäni kone?
Murphy RenegadeOn kaksipaikkainen ja taitolentokelpoinen, tosin kahden hengen kuormalla G-rajat ovat pienemmät.http://murphyair.com/murphyair/Aircraft/Renegade/Renegade.htmlJa siivet on sekä ylä- että alapuolella niin ei ole väliä kummin päin lentää
Ja mottorina kaksitahti-Rotax ( 503 tai 582 ). Noista vanhanpolven ultraharrastajat kertoivat juttuja "lennettiin päivä ja sitten tehtiin pakkolasku" tai onnettomuustutkija Lähteenmäki muistaa aina mainita luennoissaan "pirrrrrrr..... (hiljaisuus )...."Jostain kummasta syystä nuo kaksitahtiultrat on olleet muutenkin erittäin harvinaisa näkyjä kotikenttiensä ulkopuolella,ilmeisesti harva uskaltaa niillä matkaa lentää.2-tahtikoneessahan sen voitelun toimiminen ei ole asennosta kiinni mutta yleinen luotettavuustaasen on heikompi.Kate
Kuulopuheiden mukaan ultrien kakstahtimotteja vaivasi kiinnileikkautumisilmiö. Mistä se oikeastaan johtui, ei kai syynä voi todella olla niin yksinkertainen asia, että unohtui laittaa öljyt ja bensat sekaisin ?Omakohtaista kokemusta kaksitahtimoottoreista on mm. moottorisahoista. Ainakin siinä 2 t- moottori kestää vaikka kuinka kauan. Huoltotoimenpiteeksi riittää ilmansuodattimen puhdistaminen silloin tällöin ja tulpan uusinta aina joskus. Sahakäytössä moottori saa lisäksi sellaista rääkkiä, että siihen verrattuna ultrakoneen nokalla se jopa pääsisi helpolla.
Ennenkuin lähtee ihan offtopikiksi niin miten olisi Milennium Master?
Millä kokemuksella puhut 2-tahtisista lentomoottoreista? Onko ne pelkästään väritettyjä kuulopuheita?
tse olen lentänyt Rotax 503:lla yli 400 tuntia, eikä pelkästään kotikentän ympärillä. Pari Jämin matkaa ja kolme Lapin lenkkiä tehneenä olen erittäin luottavainen 2-tahtisiin moottoreihin. Kertaakaan moottori ei ole sammunut lennolla!Rakenteeltaan ja huolloltaan 2-tahtinen on yksinkertainen ja helppo. Pitää vain muistaa laittaa ja ja sekoittaa tarvittava määrä öljyä bensaan.Erittäin sopiva aloittavalle lentäjälle!!!!!
(snip)Mielestäni ultran lupakirjan saa 5000 eurolla viideksi vuodeksi ja se on mielestäni jo aika hintava kun ottaa huomioon esim. ajokortin joka on kuitenkin voimassa eläkkeelle asti.(snip)
Toma, onkohan suomessa noita blue head rotaxeja ilmailukäytössä ? - millaiset mahtaa olla kokemukset niistä ?
Onko suomessa mitään vastaavaa "nettikauppaa" missä ihmiset ilmoittelisi myynnissä olevista koneista? Vai kannattaako kone hakea jokatapauksessa ulkomailta? Onko hinnoissa niin suuri ero?Olen tässä asioita tutkaillessani tullut siihen tulokseen että ultrasta aloitan ja Rans-10 Sakota noisi olla minulle sopiva kone. Eikös tuo RV vaadi jo PPL.n?
Lainaus käyttäjältä: Hepe - Elokuu 02, 2007, 17:46:54(snip)Mielestäni ultran lupakirjan saa 5000 eurolla viideksi vuodeksi ja se on mielestäni jo aika hintava kun ottaa huomioon esim. ajokortin joka on kuitenkin voimassa eläkkeelle asti.(snip)Minun mielestä tämä on vähän väärä lähtökohta. Pitkällä aikavälillä kysymys on enemmän paljonko haluat lentää per vuosi.
Kustannukset kerhojen vuokrakoneilla pääkaupunkiseudulla (sis. bensa, huolto yms.):*noin 70+ EUR/tunti (ultra)*noin 140 EUR (Cessna/Piper) *(ja tietysti on vielä koneita joka maksavat enemmän).esim.Ultralla noin 20 tuntia/vuosi = 1400+ EURCessna/Piper 20tuntia/vuosi = 2800 EUR
Näin koulutushinta ei ole välttämätöntä ratkaiseva asia.
Jos sinulla on oma kone, lasket varmasti eri tavalla, mutta tulee muita kysymyksiä(huolto, talvi/hallipaikka jne.) jotka vaikuttavat paljon lopputulokseen.Kannattaisko kuitenkin ensin rupea lentämään ja sitten osta koneen kun tiedät miltä tuntuu (hieno taulu!)
....minulle vaan 5v. = 5000e kuulostaa kovalta hinnalta pelkästä luvasta!!! Paljonkos se siitä eteenpäin maksaa?....
RV:t tietääkseni solvetuvat taitolentoon melko lailla matkalentovarustuksella, niin ettäei haittaa vaikka tekisit matkalla parit silmukat ja vaakakierteet.
Eikös se ollut niin, että Sami Kontiokin hankki PPL:n aloittaakseen taitolennon.
Varsin edesvastuutonta tekstiä.
Jopa hengenvaarallista.
kolikkoa kummempaa esinettä ohjaamossa, jo se saattaa aiheuttaa vaaratilanteen. Kysy niiltä jotka tietävät. Mistähän etsit vaakakierteen jälkeen lennolla mukana olevaa karttaa. Oliko mahdolisesti mukana oleva juomapullo niin sijoitettu, ettei se lentele ympäriinsä. Entäs mukana olevat matkatavarat. Taitolento ilman ennakkosuunnittelua ei missään tapauksessa ole osa matkalentoa.
Eikös yli 60 asteen kaarto ole jo epätavallinen asento?