Venäjältä Suomeen..?

Aloittaja Taneli Äikäs, syyskuu 18, 2007, 13:15:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Taneli Äikäs

Ajatellaanpa että joku haluaisi lentää omalla (siis venäläisellä) koneellaan ensi vuonna Jämille, mitä kaikkia muttia voi tulla matkaan ja kuinka niistä selvitään..?

:stupidme:  tää on mainio hymiö sopii mulle hyvin  ;D

Tommi K

No ensimmäiseksi pitää selvittää, mihin kone on rekisteröity. Jos se on ROSTO, niin pyrstöön maalataan välittömästi punatähti, eikä se lennä minnekään maan rajojen ulkopuolelle ilman sotilasviranomaisten lupaa. Jos se on rekisteröity siviili-ilmailu rekisteriin, käytännössä johonkin lentoyhtiöön, niin sitten voi lentää ulkomaille. Näin väitti Nesavimaja Gaseta:

http://www.ng.ru/ngregions/2007-09-17/21_krylo.html

Venäjällä ei ole voimassa olevaa ilmailulakia, mutta tulliasetus ja rajavalvonta pelaa. Kyllä nekin vastaavat kysyttäessä. Kaipa ROSTOkin vastaa, jos kone on niiden rekisterissä.

Jos kone saadaan ujutetuksi Suomen puolle, niin luultavasti Suomen määräykset koskevat sitä. Niistä saa tietoa ao viranomaisilta: tulli, rajavalvonta ja ilmailu.


Tommi K

#2
Pieni täsmennys. On Venäjällä ilmailulaki, joka on peräisin neuvostoajalta, Jeltsinin vahvistamin muutoksin vuodelta 1997. Kansainväisestä ilmaislusta mainitaan jotakin Luvussa XI: Ilma-alusten kansainväliset lennot 4, Artikkeli 79:

http://www.avion.ru/info/docs/doc_ruslaw/w_k_a1.htm

Pääpaino näyttää oleva ulkomaalaisten alusten lentelystä Venäjällä, pari asiaa kannatta huomioida (vapaa käännös):

"Luku 3. Kansainvälisten lentojen lentosäännöt, kansainvälisiin lentoväyliin liittyvät navigointitiedot, kansainväliset lentopaikat ja kansainvalisille lentojen ilma-aluksille avoimet lentoasemat, sekä muu informaatio, jota tarvitaan kansainväisessä lentotiedotuksessa, julkaistaan Venäjän Federaation ilmailututietokokoelmassa.

"Luku 4. Ilma-alusten kansainväliset lennot toteutetaan perustuen Venäjän Federaation sopimiin kansainvälisiin sopimuksiin tai luvalla, joka myönnetään Venäjän Federaation säätämässä järjestyksessä.

Mitä tuo siten käytännössä tarkoittaa vaatisi venäläisen  Miukun sanaselitystä.  Onko Suomella Venäjän Federaation kanssa harrasteilmailua koskeva sopimus, selviää varmaan paikallisesti. Todennäköisesi ei ole, jolloin joudutaan soveltamaan siviili-ilmailua koskevaa sopimusta, jos sellaistakaan on. Siinä tapauksessa on lennettävä "isän luvalla", mutta miten sen saa on mysteeri, joka selviää kävelemällä lähtömaassa kansainvälisen lentoaseman briefingiin ja kysymällä, mita lippuja ja lappuja pitää olla leimattuna. Byrokratia on on olemassa sitä varten, että laillisuus toteutuu.
Tommi



Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Taneli Äikäs - syyskuu 18, 2007, 13:15:10
Ajatellaanpa että joku haluaisi lentää omalla (siis venäläisellä) koneellaan ensi vuonna Jämille, mitä kaikkia muttia voi tulla matkaan ja kuinka niistä selvitään..?

jorma.kivinen(ät)ilmailuhallinto.fi

Tommi K

#4
Tuo edellinen yhteystieto koski varmaan Suomen päätä. Venäjän ilmailutietokokoelma löytyy ainakin osoitteesta

http://www.caica.ru/english/index.htm

mutta lukeminen vaatii rekisteröitymisen.

Tv Tommi K

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod