Kokemuksia ja tietoja softista ohjaajan lentopäiväkirjojen ylläpitoon?

Aloittaja Risto Niemi, heinäkuu 20, 2007, 22:23:44

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Risto Niemi

Olisiko kenelläkään tietoja ja omakohtaisia kokemuksia saatavilla olevista tietokoneohjelmista ohjaajan lentopäiväkirjatietojen ylläpitoon, jotka olisivat käteviä käyttää ja hyväksyisivät kaikki nuo tarvittavat eri kokemustietolajit mitä eri lupakirjojen ja niihin liittyvien kelpuutusten hankkimisessa, jatkamisessa ja uudistamisessa tarvitaan (aika montahan noita on mm. lennonopettaja- ja tarkastuslentäjäkokemus yms. mukaan lukien). Ei haittaisi vaikka olisi peräti freeware tai ainakin mielellään kohtuuhintainen, kunhan olisi kätevä.

Murtautui konna autooni kotipihassa, vei siitä pilottisalkkuni koko sisältöineen, mm. kaikki lentolupakirjani (JAR-PPL, GPL ja MGPL), viimeiset lentopäiväkirjani, tarkastuslentäjävaltuutuskirjeeni, medikaalini, SEP-haitarini, melkoisen määrän erilaista koulutuskirjanpitoa, tarkastuslentolausuntokopioita, koulutusmateriaalia, karttoja, erilaista lennonavalmisteluvälineistöä kuten laskimia jne.
Kuitenkaan rahallinen menetys ei nyt niinkään merkittävä liene, vaikka tuntuu sitäkin kertyvän. Sen sijaan noiden dokumenttien ja niiden sisältämien tietojen menetys tuntuu minusta tosi pahalta. Tulee melkoisesti vaivaa yrittää niitä paikata, eikä kaikkea varmaan pysty mitenkään haalimaan kasaan.

Kokemuksesta sain idean, että lienee jatkossa varminta huolehtia siitä, että tietoja olisi tallennettuna useisiin, ainakin kahteen paikkaan "monistettuina". Tietokone tarjoaisi mahdollisesti kätevän tavan "monistaa" tarvittaessa vaikka enemmänkin.

Olisin kovasti kiinnostunut mistä ja miten kyselemiäni ohjelmia voisi hankkia.

Minulle voi vastata tänne julkisesti tai privana sähköpostiini halutessa.

Hyvin lentoterveisin vaikkakin sattuneesta syystä aika tuohtuneena!
Risto Niemi

Johan Löfgren

Itse olen käyttänyt Dauntless softwaren Safelog JAA ohjelmaa. Ihan hyvät kokemukset on tästä. Perustietojen lisäksi saa ulos statistiikkaa ja piirteleepä vielä Google earth sovellukseen lentoja. Lisäksi paljon muuta "arkistoitavaa tietoa" (medikaalit, lennetyt koneet, jne). Siitä on kokeiluversio kotisivuilla.

Johan

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Johan Löfgren - heinäkuu 20, 2007, 23:42:02
Itse olen käyttänyt Dauntless softwaren Safelog JAA ohjelmaa. Ihan hyvät kokemukset on tästä. Perustietojen lisäksi saa ulos statistiikkaa ja piirteleepä vielä Google earth sovellukseen lentoja. Lisäksi paljon muuta "arkistoitavaa tietoa" (medikaalit, lennetyt koneet, jne). Siitä on kokeiluversio kotisivuilla.

Johan

Kiitos tiedosta Johan!

Katselin tuota nettisivua ja imaisin kokeiluversion. En ole vielä enemmälti ehtinyt testata. Mikä tai mitkä noista malleista on tai ovat kätevimmät? Mikä moottorilentoon? Mikä purjelentoon, mikä moottoripurjelentoon, sekä voiko ja kannattaako viimemainitut kirjata samaan? Saako samalla lisenssillä täyttää useampaa lentopäiväkirjaa eo:sta johtuen?
Äkkipäätään näyttää tuo kokeiluversion testaaminen hieman hankalalta, kun ainakaan minä en sieltä löytänyt ohjeita käytöstä tai käyttöohjekirjaa.
Mikä on muuten ohjelman hinta hankkiessa? Sitäkään tietoa ei sivuilta löytynyt, vuosittaiset ylläpitohinnat kyllä löytyvät.
Avasin kokeiluversiossa tuon yksityislentäjän päiväkirjamallin ja sitten olisin halunnut katsoa millaiselta professional malli näyttäisi, mutta eipä tuo sitten enää onnistunutkaan vaikken tuohon edelliseenkään tehnyt vielä edes yhtään koevientiä. Niin ja pitäisihän se päästä näkemään ja kokaisemaan myös tuo purjelentäjän päiväkirjamalli. Pitääkö joiselle päiväkirjamallille imuroida oma kokeiluversio?

Tuollaisia lisäkysymyksiä tuli mieleeni, kun en haluaisi ostaa sikaa säkissä, varsinkaan tietämättä kokonaiskustannuksiakaan.

Luotan kyllä teidän muiden kertomiin kokemuksiin ja olen kiitollinen kaikesta saamastani informaatioavusta.

Risto

Johan Löfgren

Lainaus käyttäjältä: Risto Niemi - heinäkuu 22, 2007, 17:17:22
Lainaus käyttäjältä: Johan Löfgren - heinäkuu 20, 2007, 23:42:02

Johan

Kiitos tiedosta Johan!

Katselin tuota nettisivua ja imaisin kokeiluversion. En ole vielä enemmälti ehtinyt testata. Mikä tai mitkä noista malleista on tai ovat kätevimmät? Mikä moottorilentoon? Mikä purjelentoon, mikä moottoripurjelentoon, sekä voiko ja kannattaako viimemainitut kirjata samaan? Saako samalla lisenssillä täyttää useampaa lentopäiväkirjaa eo:sta johtuen?
Äkkipäätään näyttää tuo kokeiluversion testaaminen hieman hankalalta, kun ainakaan minä en sieltä löytänyt ohjeita käytöstä tai käyttöohjekirjaa.
Mikä on muuten ohjelman hinta hankkiessa? Sitäkään tietoa ei sivuilta löytynyt, vuosittaiset ylläpitohinnat kyllä löytyvät.
Avasin kokeiluversiossa tuon yksityislentäjän päiväkirjamallin ja sitten olisin halunnut katsoa millaiselta professional malli näyttäisi, mutta eipä tuo sitten enää onnistunutkaan vaikken tuohon edelliseenkään tehnyt vielä edes yhtään koevientiä. Niin ja pitäisihän se päästä näkemään ja kokaisemaan myös tuo purjelentäjän päiväkirjamalli. Pitääkö joiselle päiväkirjamallille imuroida oma kokeiluversio?

Tuollaisia lisäkysymyksiä tuli mieleeni, kun en haluaisi ostaa sikaa säkissä, varsinkaan tietämättä kokonaiskustannuksiakaan.

Luotan kyllä teidän muiden kertomiin kokemuksiin ja olen kiitollinen kaikesta saamastani informaatioavusta.

Risto

Terve

Tuossahan on valittavana kolme eri päiväkirjaa. PPL, Pro ja purjelento. Ulkonäöltä melko samanlaisia, tulee vaan hieman erillaisia luukkuja täytettäväksi riippuen kirjasta. Väkisinlentolaitteiden kirjoissa ei tietenkään ole hinauksiin liittyviä asioita. PPL väki ei ilmeisesti kirjaa simulaattoriaikoja jne. Ohjelma käyttää yhtä tiedostoa ja tietoa sovelletaan sitten jokaiseen päiväkirjatyyppiin jos sitä vaihtaa. Mutta jos siis haluaa ylläpitää useampaa kirjaa, täytynee rekisteröidä useampi softalisenssi. Kolmen vuoden lisenssi maksaa n. 45 e. Ja lisäaikaa saa sitten hieman edulisemmin. Ohjelmisto kehittyy kokoajan ja uusia toimintoja lisätään jatkuvasti. Aina kun käynnistää ohjelman se tarkastaa ohjelmaversion ja tarjoaa päivitystä jos on tarpeen. Samoin "airportdirectory" päivitetään tarvittaessa.

J

kahimb

Entäs onko jollakin käytössään jokin mukava Exel-pohja, johon voisi omat lentonsa laittaa ja seurata/tilastoida/"varmuuskopioida"???

-karri-