Ovatko ultrat vaarallisia?

Aloittaja jkph, maaliskuu 02, 2007, 03:09:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

jkph

Tuosta Ansiksen aloittamasta ketjusta edelleenjohtaen:

Ovatko nykyaikaiset käytännössä Rotax-912 (jne 4tahti) moottorilla varustetut ultrat turvallisia tahi vaarallisia ilma-aluksia?

Turvallisia?

Kyllä, moottorin toimintavarmuus on hyvä, ei puhettakaan 2-tahti -moottoreiden häiriöalttiudesta mitä oli männävuosina, 912 ja johdannaiset ovat ympäristöystävällisiä ja kuluttavat polttoainetta kohtuullisen vähän. Ja käytettävä PA on lyijytöntä, viherpipertäjät ovat kenties tyytyväisiä.

Vaarallisia?

Kyllä, lähestyvän I-A:n ääni on erittäin vaikea havaita maasta käsin etenkin jos on Moppe vieressä läähättämässä jne, dementiakepit naputtaa vieressä, hokkarit tahi retkiluistimet pitää omaa ääntään korvien juuressa, pidetään reissutaukoa keskellä järven selkää ja nautitaan nuotiomakkaraa ja minttukaakaota....

Eli; kun saavutetaan jotain hyvää niin vastapainoksi tulee jotain muuta. Ympäristöystävällinen lentolaite -> voi mennä melkein minne tahansa -> NOUDATA ERITTÄIN SUURTA VAROVAISUUTTA!!!

Uudet Rotaxit ovat tavallaan mainioita voimanlähteitä lentolaitteisiin, mutta toisaalta möykkäävissä ja parkuvissa Lycosaurus-Hamilton Standard, Harzell, Mc Cauley yms, traditionaalisissa metelintuottajissa on puolensa; vain umpikuuro ei voi olla havaitsematta lähestyvää lentolaitetta. Tietenkin on oma juttunsa miten makkaranpaistaja reagoi häiriötekijään..

Mutta, omasta mielestä, talviaikana on parempi tuoda omat aikeensa esille äänimaailman kautta muille immeisille jos aikoo nauttia hienosta talvipäivästä keskellä järveä, tapoja on monia..

Keskustelua aiheesta, vielä on jäitä jäljellä...
Tieto lisää tuskaa. Onneksi on Buranaa.

Karoliina

Eikös tämä indikoi vain sitä että määräyksistä puuttuu että ultrakevyissä lentokoneissa tulee olla äänitorvi  *0*

Vitsi vitsinä, mutta eikö sellainen olisi ihan kätevä myös porojen hätistelyyn kiitotieltä Lapissa.

Antsu: Olet oikeassa, suurta yleisöä ei oikeasti kiusaa lentokoneiden meteli vaan kateus siitä että
joku ajaa ylipäätään lentokoneella. Suomi on yksi sellainen maa jossa ihmisiä suunnattomasti
rassaa jos naapurilla on paremmin kuin itsellä ja jossa tavoitteena on että kaikilla olisi yhtä ikävää.


Toma

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - maaliskuu 02, 2007, 10:47:48
Eikös tämä indikoi vain sitä että määräyksistä puuttuu että ultrakevyissä lentokoneissa tulee olla äänitorvi  *0*
Vitsi vitsinä, mutta eikö sellainen olisi ihan kätevä myös porojen hätistelyyn kiitotieltä Lapissa.
Muistaakseni Nummelassa aikoinaan oli äänitorvi asennettuna yhteen purjekoneeseen kun radio sattui puuttumaan... Yksi töräys myötätuuliosalla, kaksi perusosalla ja kolme "finaalissa". Kyllä sillä varamaan saisi porojakin hätisteltyä, poroilla ja hirvillä kun ei ole luontaisia vihollisia joka kävisi niihin käsiksi ilmasta käsin niin tuuppaavat olla välittämättä lentskareista.

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - maaliskuu 02, 2007, 10:47:48

Antsu: Olet oikeassa, suurta yleisöä ei oikeasti kiusaa lentokoneiden meteli vaan kateus siitä että
joku ajaa ylipäätään lentokoneella. Suomi on yksi sellainen maa jossa ihmisiä suunnattomasti
rassaa jos naapurilla on paremmin kuin itsellä ja jossa tavoitteena on että kaikilla olisi yhtä ikävää.

Noh, ettei menisi ihan mollivoittoiseksi, niin kyllä minulla ainakin on ollut myös päinvastaisia kokemuksia. Muutama vuosi takaperin tein hyppyjä järveltä toiselle ja jäin aina joksikin aikaa kellumaan ja ihmettelemään maailman menoa.
Keskimäärin kesti noin 5 minuuttia niin joku tuli moottoriveneellä, vesijetillä, soutuveneellä, kajakilla ym. vesikulkuneuvoilla kyselemään ja ihmettelemään. Yksikään näistä ei vi.. ryppyilyt eikä valittanut, vaan olivat aidosti kiinnostuneita. Ehkä tämä johtui siitä että oli kesälomakausi ja olivat vähemmän stressaantuneita... mene ja tiedä. Kaikenkaikkiaan tuli laskeuduttua 8 järvelle ja keskusteltua 10 ihmisen kanssa. Mutta kaikki kyllä kuuli kun tuli paikalle, ja ainakin kun lähti ;-)
Terveisin
Tom Arppe

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - maaliskuu 02, 2007, 10:47:48
Eikös tämä indikoi vain sitä että määräyksistä puuttuu että ultrakevyissä lentokoneissa tulee olla äänitorvi  *0*

Vitsi vitsinä, mutta eikö sellainen olisi ihan kätevä myös porojen hätistelyyn kiitotieltä Lapissa.

Kävinpä maanantaina tutustumassa erääseen rakennusprojektiin alustavasti tulevaa katsastusta varten. Koneessa on sekä R912 että merkkitorvi.

kari saalasti

Porot eivät muuten välitä ainakaan auton äänitorvista tuon taivaallista. Lapissa kun ajeltiin autolla, niin niille sai soittaa torvea vaikka kuinka paljon mutta ne tepastelivat tiellä kuin euroopan omistajat. Kaveri sitten ruuvasi ikkunan auki ja huusi että "BÖHÖHÖHÖÖÖÖÖÖÖ!!!"

Kului noin 10 sekuntia eikä poron poroa näkynyt mailla halmeilla. Kaverilla oli silloin pitkät hiukset ja pitkä parta, joten säikähtiköhän ne työtä vieroksuvat porot että joulupukki on aloittanut rekrytoinnin jouluaattoa ajatellen ja poistuivat kiireesti paikalta?

Ehkäpä porojen hätyyttämisessä voisi olla parempi jos olisi komentokaiutin jonka kautta voisi huutaa ja kiroilla niille jotta ne väistäisivät.  :lol:

Savilaakso Harri

Eivät porot piittaa lentokoneesta juuri ollenkaan, ainakaan A-ultrasta, jossa on Rotax. Taitavat luulla, että moottorikelkka tulee ilmojen teitä  :2funny: Sen sijaan hirvet tottelevat ilmojen paimenta kiitettävästi.

Hirvitokan ohjaaminen ultrasta käsin on helppoa, kun pyörii riittävän matalalla ja huutelee välillä hävyttömyyksiä  :tickedoff: Täytyy vaan huomioida, ettei tee tätä metsästysaikaan, saan pian syytteen metsästyksestä lentokoneesta  :police:


Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - maaliskuu 03, 2007, 21:03:09
Hirvitokan ohjaaminen ultrasta käsin on helppoa, kun pyörii riittävän matalalla ja huutelee välillä hävyttömyyksiä  :tickedoff: Täytyy vaan huomioida, ettei tee tätä metsästysaikaan, saan pian syytteen metsästyksestä lentokoneesta  :police:

;)

Mikä on "riittävän matalalla"?

//T

taotao


taotao

Pitikö tuo ymärtää niin että jos ei tule ultralla full lotuksilla niin pääsee uimaa???? :2funny:

cumulus

Lainaus käyttäjältä: Antsu - maaliskuu 05, 2007, 08:25:15
suurinta osaa jäällä olevista ihmisistä kiinnosti aidosti tuo ultralentäminen ja varsinkin jäältä kellukkeilla lentäminen.
Halukkaita kyytiläisiä kyllä olisi riittänyt. Mutta kun omakin porukka halusi sillä ilmaan.

Eikös tällaisissa tilanteissa kannattaisi pyrkiä saamaan uusia ihmisiä ilmailun pariin.
Oma porukka ehtii ilmaan myöhemminkin...  :huh:


Savilaakso Harri

Tässäpä erittäin vaarallinen hirvenkarkoitusultra   :thumbsup:

Ansis

Vähän omia kokemuksia talvilentämisestä; muutama hiihtäjä on valittanut, jos kone on osittainkin kentälle tehdyn hiihtoladun päällä. Kyseinen latu menee hallien välistä, joten väkisinkin koneella operoitaessa välillä koneen joutuu viemään taivaalle rullimalla ladun yli. Kaverille oli kerran hiihtäjäpariskunta heiluttanut sauvoja ja viittilöinyt huomiota herättävämmin, hänen mentyään kyselemään ilmaisuun syytä, kommentti oli heti moottorin sammuttua ollut: Hittoako täällä päristelet meidän loma-aikana :uglystupid2:

Aikoinaan keväällä aurattiin Nummelan uuden hallin edusta lumen sulamisen nopeuttamiseksi sekä väylä kiitotielle ladun yli. Latu luonnollisesti siirtyi hallin toiselle puolelle, mutta vain 1/23 hiihtäjistä huomasi ladun siirtyneen. Sitten he kiroillen otti sukset jaloistaan kävelläkseen auratun alueen yli.

Ei se hiihtäminenkään sovi kaikille, vaan tekee jopa sivistyneetkin ihmiset vihaisiksi, kiroileviksi ("havuja ...kele") ja jopa alkoholisteiksi.

Edelliset kokemukset siis EFNUlta.

Samoin Toman muistelmia kompaten, aikoinaan Blanikista oli otettu takakabiini pois. Lennolle mukaan megafoni ja laskukierroksessa huudeltiin: Air Motellissa maistuu huonompikin ruoka ja lämminkin olut *0*

Torvista ultrissa: Aika monessa umpiohjaamolla varustetussa ultrassa on ollut torvi, monessa jopa kaksi. Yleensä ne on olleet koneen ohjaamossa ;D

My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Antsu - maaliskuu 02, 2007, 08:47:32
Tuo oli hyvä pointti, että nykyultrat ovat ehkä liiankin hiljaisia. Kun vertailtiin tuolla jäällä Ikaruksen ääntä ja moottorikelkkojen ääntä, niin ei liene epäilystäkään kummassa oli paljonkin kovempi ääni!? Kuitenkin tuo ultra tuntui häiritsevän ihmisiä paljon enemmän! Eli kun se surina kuuluu taivaalta, niin monen maassa olijan ajatus on, että tuokin hemmetin rikas pönttö täällä diivailee koneellaan! Heti tuli sanomista viime kesänä Kiteellä päin kun ultra kävi eräällä järvellä. Teki vain nousun ja laskun, mutta jotain se häiritsi niin paljon, että soitteli viranomaisille. Vaikka ääni on paljon hiljaisempi kuin moottoriveneissä. Eli mitä tehdä? Ainakin ilmailijan pitää näistä syistä ottaa mahdollisimman paljon muut huomioon, jotta häiritään niin vähän kuin mahdollista. Mutta rajansa tietysti kaikella. Ilmailijallakin on aivan laillinen oikeus vesialueiden käyttöön. Yritetään kuitenkin pärjäillä kaikkien kanssa.
Kertoo jotain nyky-yhteiskuntamme rappeutuneesta moraalista.. kaiken maailman hihhuleita löytyy  :)

Mikko Sokero

Lainaus käyttäjältä: Tuomas  Kuosmanen - maaliskuu 03, 2007, 23:21:52
Lainaus käyttäjältä: Savilaakso Harri - maaliskuu 03, 2007, 21:03:09
Hirvitokan ohjaaminen ultrasta käsin on helppoa, kun pyörii riittävän matalalla ja huutelee välillä hävyttömyyksiä  :tickedoff: Täytyy vaan huomioida, ettei tee tätä metsästysaikaan, saan pian syytteen metsästyksestä lentokoneesta  :police:

;)

Mikä on "riittävän matalalla"?
Erossa maapallosta?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod