Autobensasta lekossa

Aloittaja Antsu, helmikuu 08, 2007, 17:28:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antsu

Tästä asiasta onkin ollut tällä palstalla juttua, mutta tyhmä tarvitsee lisää tietoa! Käsittääkseni alkoholia ei saa olla autobensan seassa enempää kuin 1 % siksi, että se aiheuttaa alumiinin korroosiota ja kumiosat eivät kuulemma kestä. Jenkeissä on kuitenkin ilmeisesti saatavana ilmailukäyttöön AGE85 nimistä polttoainetta, joka sisältää 85% alkoholia. Valmistaja väittää, että pitkäaikaisten testien perusteella ei ole havaittu minkäänlaista alumiiniosien korroosiota eikä kumiosien hapristumista. Myös höyrylukon vaara on kuulemma pienempi kuin 100LL bensassa. Jos tämä on totta, niin voisiko joku viisaampi selittää, miksi autobensan seassa ei STC:n mukaan saa olla kuin 1 % alkoholia. Nythän EU:ssa voi 95 ja 98 bensa voi sisältää 5 % alkoholia. Ei luulisi tämän viiden prosentin aiheuttavan mitään ongelmia, jos kerran ei 85 prosenttiakaan alkoholia aiheuta ongelmia. Mitähän pitäisi uskoa?
Tietysti STC:n mukaan käytän vain yhden prosentin alkoholia sisältävää bensaa, mutta kiinnostaa nuo asian taustat ja syyt! Ja kohtahan voi olla, että 1 %:n alkoholilla maustettua bensaa ei enää löydy koko Suomesta.
Tietääkö muuten joku, kenen 98 bensa varmimmin olisi laillista ilmailukäyttöön?

Aki Suokas

STC:n yhteyteen kirjatut rajoitukset on hakijan itsensä asettamia. Miksi ne on mitä on, siihen tietää vain STC:n omistaja vastauksen. Me muut voidaan vain spekuloida.
Jos AGE85 polttoaineen valmistaja (siis ilmeisesti tarkoitat polttoaineen valmistajaa) mitään ongelmaa ei ole, niin se ei auta mitään, jos moottorin hyväksynnän haltija sanoo jotain muuta. Pitää siis vielä kuulla moottorin/lentokoneen valmistajaa, jos he ovat samaa mieltä, niin sitten he tekevät sallittujen polttoaineiden luetteloon muutoksen ja tuo tulee mukaan.
Siihen saakka asia on hyvin yksinkertaista, ei saa käyttää.

Tällä hetkellä ainoa autobensa, joka toimittajan oman ilmoituksen mukaan on riittävän alkoholivapaa lienee Shellin V-power.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Antsu - helmikuu 08, 2007, 17:28:01
Tästä asiasta onkin ollut tällä palstalla juttua, mutta tyhmä tarvitsee lisää tietoa! Käsittääkseni alkoholia ei saa olla autobensan seassa enempää kuin 1 % siksi, että se aiheuttaa alumiinin korroosiota ja kumiosat eivät kuulemma kestä. Jenkeissä on kuitenkin ilmeisesti saatavana ilmailukäyttöön AGE85 nimistä polttoainetta, joka sisältää 85% alkoholia. Valmistaja väittää, että pitkäaikaisten testien perusteella ei ole havaittu minkäänlaista alumiiniosien korroosiota eikä kumiosien hapristumista. Myös höyrylukon vaara on kuulemma pienempi kuin 100LL bensassa. Jos tämä on totta, niin voisiko joku viisaampi selittää, miksi autobensan seassa ei STC:n mukaan saa olla kuin 1 % alkoholia. Nythän EU:ssa voi 95 ja 98 bensa voi sisältää 5 % alkoholia. Ei luulisi tämän viiden prosentin aiheuttavan mitään ongelmia, jos kerran ei 85 prosenttiakaan alkoholia aiheuta ongelmia. Mitähän pitäisi uskoa?
Tietysti STC:n mukaan käytän vain yhden prosentin alkoholia sisältävää bensaa, mutta kiinnostaa nuo asian taustat ja syyt! Ja kohtahan voi olla, että 1 %:n alkoholilla maustettua bensaa ei enää löydy koko Suomesta.
Tietääkö muuten joku, kenen 98 bensa varmimmin olisi laillista ilmailukäyttöön?

Lukaisepa nyt ensin yleistietosi lisäämiseksi asiassa foorumi juonne "Moottorit >> Lentobensan sopivuus ilmailumoottoreihin". Lue juonne kokonaan, siinä on aika paljon selvitetty kysymäsi asian perusteita.

Pienenä kertauksena pari asiaa, joita em. juonteessakin kerroin:
- sekoitettaessa lentokäyttöön tulevaan bensiiniin etanolia, on siitä aiheutuva höyrylukon muodostumisvaara suurimmillaan, kun sekoitussuhteessa on 6 - 8 % etanolia. sekoitussuhteen ollessa tätä pienempi tai tätä suurempi alkaa höyrylukon vaara pienetä molempiin mainittuihin suuntiin seosuhteessa liikuttaessa. Esimerkiksi mainitsemassasi tapauksessa, jolloin etanolia on peräti 85 % ei todellakaan ole enää minkäänlaista vaaraa höyrylukosta. Moottorin hyötysuhde kuitenkin, huonosta lämpöarvosta johtuen, alenee niin paljon, että puristussuhdetta pitää nostaa tuntuvasti, jotta saavutetaan siedettävä teho lentomoottorille.
- noista autobensiineistä kannattaa katsoa polttoaineyhtiöiden kulloinkin voimassa olevat tekniset tiedotteet. Ne löytyvät netistä ja huoltoasemat eivät mielestäni useinkaan tiedä mitä myyvät. Teknisissä tiedotteissa on pitoisuudet kerrottu tarkasti.
- Suomessa on autrobensana saatavilla tällä hetkellä ainakin Shell V-Power 98, jossa ei ole lainkaan etanolia ja saamani tiedon mukaan myös Nesteen Naantalin jalostamo valmistaa 98: ia, jossa ei ole lainkaan etanolia, mutta minä en tiedä missä sitä on jakelussa
- tuohon STC: asiaankin annoin infoa lisätiedoista tuossa em. juonteessa. En nyt viitsi niitä kerrata tähän.

Lauri

Moi

Jenkeissä testataan tällä hetkellä myös 10 ja 20% seoksilla.

Ohessa liitteitä AGE 85 polttoaineesta.

Jo kolmatta vuotta autopensalla lentänyt, ja ei muuta kuin positiivista kerrottavaa...

Lauri
Lauri

Antsu

Kiitoksia lisäinformaatiosta kaikille. Kun katsoo noita öljy-yhtiöiden tiedotteita bensan koostumuksesta, niin siinä ikävä kyllä lukee 95:n ja 98:n kohdalla yleensä, että maksimissaan 5% etanolia. Bensa voi kuitenkin sisältää sitä käytännössä vain vaikka sen 1%:n. Alkoholipitoisuudenhan kyllä saa helposti selville pienellä testillä, joten pitänee vain varautua tekemään testi joka kerran, kun ostaa polttoainetta.
Lienenkö kuitenkin oikeassa, että tuo 5 prosenttiakaan alkoholia ei aiheuta syöpymistä alumiiinissa tai kumiosissa? Mitään testifaktaa en ole onnistunut netistä löytämään.

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Antsu - helmikuu 09, 2007, 08:35:54
Kiitoksia lisäinformaatiosta kaikille. Kun katsoo noita öljy-yhtiöiden tiedotteita bensan koostumuksesta, niin siinä ikävä kyllä lukee 95:n ja 98:n kohdalla yleensä, että maksimissaan 5% etanolia. Bensa voi kuitenkin sisältää sitä käytännössä vain vaikka sen 1%:n. Alkoholipitoisuudenhan kyllä saa helposti selville pienellä testillä, joten pitänee vain varautua tekemään testi joka kerran, kun ostaa polttoainetta.
Lienenkö kuitenkin oikeassa, että tuo 5 prosenttiakaan alkoholia ei aiheuta syöpymistä alumiiinissa tai kumiosissa? Mitään testifaktaa en ole onnistunut netistä löytämään.

Shell V-Power 98:n kohdalla teknisessä tiedotteessa sanotaan selkeästi, ettei siinä ole etanolia. Se on siellä erillisellä tekstillä kerrottuna.
Varmaankaan etanoli ei aiheuta syöpymisiä alumiinille, mutta tietyn laatuisille kumi-yms. tiivisteille, letkuille ja polttoaineiden säiliöiden sisäpinnnan tiivistyspinnoitteille se voi aiheuttaa vaurioitumista.
Jos käytettävällä lentokoneelle on myönnetty STC etanolia sisältävän polttoaineen käytölle, on tällöin selvitetty, että koneen järjestelmissä käytetyt materiaalit sietävät vaurioitumatta tuon STC:n ehtojen mukaisen määrän etanolia.
Jos kyseessä on esimerkiksi experimental-kone, kannattaa selvittää tiivisteiden, letkujen ja mahdollisten polttoainesäiliöiden pinnoite materiaalit (tai itse säiliön). Ko. materiaaleista on kyllä sitten löydettävissä tekniset tiedotteet, joista selviävät miten ne etanolia sietävät.

Tepsu

Hey, mites tämmönen.. harvemmin kukaan kysyy, käykö leko bensa autossa?
Pystyykö pistää 100LL ruisku moottoriseen 90 luvun alun autoon jossa on katalysaattori? edes osaksi?
Ois vesibensalle käyttöä...

Aki Suokas

100LL sisältää niin paljon lyijyä, että katalysaattori on entinen hyvin nopeasti.
Tosi vanhoissa autoissa (ei katalysaattoria) asia toinen. Pojat kertoo että palaa mukavasti.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Tepsu

Kiitos että vastasit noinkin nopeesti.. tätä mä vähän pelkäsin, tosin, en oo varma tarviiko sitä katalyyttiä enää ku just katsastettu kuiteski ja ruostuu puhki anyway :uglystupid2:
Volgassa tai ladassa tota polttas ilolla. Täytys varmaan ostaa lada.

Tuomas Kuosmanen

MIKin vesi"bensat" OH-CAU:sta käy taasen kätevästi grillin sytyttelyyn.. :)

//T

Antsu

Se vain, että tietenkään tuota Shellin alkoholitonta bensaa ei ole koko Pohjois-Karjalassa, joten se siitäkin!  >:(

mmniemi

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - helmikuu 09, 2007, 22:12:23
Tosi vanhoissa autoissa (ei katalysaattoria) asia toinen. Pojat kertoo että palaa mukavasti.

Saati sitten perämoottoreissa (ainakin vanhemmissa 2-tahtisissa kaasarivehkeissä). Toimii hyvin ja konekkin tykkää, kun saa vähän lyijyä. Myös sateen kasteleman juhannuskokon sytyttämiseen se on toimiva aine :P

Lauri

Aikoinaan kun nuo STC tuli, kukaan ei kuvitellut alkoholin tulevan polttoaineeseen. Tuo alkoholiraja 1% on asetettu varmuuden vuoksi. Luultavasti ei mitään isompia ongelmia ole ainakaan tiivistemateriaalien (tankki/kaasari) pitäisi olla. Ainoa mitä olen kuullut on ollut ongelma polttoainemittarien kohon kanssa, jos se on korkkia. Korkki kuulema liukenee alkoholiin. Höyrylukosta voi ollakkin sitten asia erikseen pienillä pitoisuuksilla 5 - 6%, tiedä sitten...

Lauri
Lauri

Toma

[off topic]
Bensa on sitten kaikkea muuta kun hyvä kokon sytytys aine.
Mukava soppa syntyy kun on sopiva matalapaine, lorautetaan reilusti bensaa sinne sun tänne joka kaasuuntuu ja kehittää hienon bensahöyrypilven kokon ympäri, sitten kyykkyasentoon ja sohitaan tulitikulla tai sytkärillä komeus tulille.... Suorituksen jälkeen juostaan sitten 20 metrin uusi maailmanennätys lieskojen läpi turvaan, kerätään kokon rippeitä sieltä sun täältä, sammutetaan tulipalon alkuja ja kaavitaan ihonriekaleita naamasta sekä ihmetellään mihin ne loputkin hiukset häippäs. (satuin olemaan hieman pidemmällä kuin tämmöinen suoritus tehtiin, jysäys painoi ikkunat sisään talosta joka oli 50m kokosta)

OH-CAU:n käyttämä polttoaine on paljon parempi vaihtoehto.

Tässä esimerkki vastaavanlaisesta suorituksesta:


                  http://www.youtube.com/v/w3AQntwK1JQ


[/off topic]
Terveisin
Tom Arppe

Antsu

Mistähän minä arvasin, että juuri noin siinä bensalla sytyttämisellä käy! Älkää ottako oppia!  >:D

mmniemi

Lainaus käyttäjältä: Toma - helmikuu 12, 2007, 17:39:39
[off topic]
Bensa on sitten kaikkea muuta kun hyvä kokon sytytys aine.
[/off topic]

Onpas se hyvä. Varmasti syttyy ;D

Mutta tiettyhän tuo virkkeeni oli ihan puhtaasti vitsiksi tarkoitettu. Tiedän itsekin erään henkilön, jolla ei ole ollut säärikarvoja enää sen jälkeen, kun 20 vuotta sitten sytytti kokon lentobensalla. Vaikka varsinainen sytytys tapahtui reilustikin 20m päästä, tyynenä juhannusiltana se bensa ehti höyrystyä isohkon nurmialueen ja viereisen järven pintaan n. 40cm korkeaksi patjaksi ja kun sen kokon sitten sytyttivät sieltä kauempaa, se koko bensahöyrypatja leimahti nopeasti eteneväksi liekkiaalloksi pyyhkäisten ohi mennessään mm. sytyttäjän paljaat sääret karvattomiksi. Tilanne oli varmaan sekunnissa ohi, kokko syttyi, eikä kenellekkään onneksi tullut mitään oikeita vammoja. Mutta ei varmaan tämäkään henkilö kyseistä temppua toista kertaa tee :P

Se siitä offtopicista...

Jaska

Tuota autobensaa en suosittele käytettäväksi lekossa.  :tickedoff:

Autobensan kosteusprosenttia ei valvota.
Autobensan puhtautta ei valvota, ainakaan sen jälkeen, kun se poistuu jalostamolta.
Autobensasta haihtuu suuremmissa korkeuksissa lisäaineita, jolloin polttoaineen koostumus on korkealla ihan eri kuin maassa.

jk. mulla on vanhemman mallisessa viritetyssä autossani turbo, joten lekobensa sopii sille.

Kari S

Mitenköhän tuo verottaja suhtautuu menoveteen josta ei ole maksettu polttoaineveroja......?    :police:

Jaska

Lainaus käyttäjältä: Kari S - helmikuu 15, 2007, 11:30:19
Mitenköhän tuo verottaja suhtautuu menoveteen josta ei ole maksettu polttoaineveroja......?    :police:

Eiköhän tuossa lekobensassa ole jo tarpeeksi veroja ja lisiä, koska

autobensa on nykyisin huomattavasti halvempaa.

Itse käytän autossa autobensaa ja lekossa lekobensaa. *0*

Arto

Mistä saa verotonta bensaa...paitsi Ruotsista? Autobensan hinnassa on 75 % veroa. Lekobensassa ainakin saman verran.
Arto

Kari S

Ennen oli näin:
"Metaani ja nestekaasu eivät ole Suomessa valmisteveron alaisia tuotteitta. Myöskään lentotarkoituksiin käytettävää lentobensiiniä ja petrolia sekä veneilykäyttöön tarkoitettua moottoripetrolia ei veroteta. Lisäksi sähkön tuotannossa käytetty nestemäinen polttoaine on pääsääntöisesti verotonta samoin kuin ammattikäytössä olevien vesialusten polttoaineet."

Onkos siitä veronhuojennuksesta tullut jo jotain päätöstä 2006 jälkeen? Eikös se valmistevero ole jotain 50-60 snt/l.

ALV sitten erikseen, eiköhän tuo 100LL ilman veroja aika paljon kalliimpaa kuin 95E:n veroton hinta

Lauri

Nesteen tankkauslaitteesta pitäisi löytyä tarra BIO 98 jos siinä on alkoholia.
Asia varmennetaan vielä Nesteellä, mutta ohessa Rautiolan vastaus:

Hei !

Se, mitä vastasin 2004 edelleen pitää tuotteidemme osalta paikkansa paitsi
että Porvoon 98-oktaanisen bensiinin (Bio 98) etanolipitoisuus on aina
vähintään 2 til-% (tyypillisesti hiukan yli 2 til-%) ja että mittarissa on
merkintä, jos tuote on Bio 98:a.

Kari vastaa varmasti siihen kysymykseen, onko Pietarsaaressa ja
missä on muualla. Minulla on se tuntuma, että Pietarsaaressa ei ole
Bio-98:a, mutta Kari varmaan tarkentaa.

Aimo

Lauri

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Lauri - helmikuu 22, 2007, 21:06:16
Nesteen tankkauslaitteesta pitäisi löytyä tarra BIO 98 jos siinä on alkoholia.
Asia varmennetaan vielä Nesteellä, mutta ohessa Rautiolan vastaus:

Hei !

Se, mitä vastasin 2004 edelleen pitää tuotteidemme osalta paikkansa paitsi
että Porvoon 98-oktaanisen bensiinin (Bio 98) etanolipitoisuus on aina
vähintään 2 til-% (tyypillisesti hiukan yli 2 til-%) ja että mittarissa on
merkintä, jos tuote on Bio 98:a.

Kari vastaa varmasti siihen kysymykseen, onko Pietarsaaressa ja
missä on muualla. Minulla on se tuntuma, että Pietarsaaressa ei ole
Bio-98:a, mutta Kari varmaan tarkentaa.

Aimo



Nesteen verkkosivuilla olevat Futura bensiinien tuotetietolehtien voimassa olevat tekniset speksaukset kertovat seuraavaa etanolin suhteen(puhutaan etanolipitoisuudesta tilavuusprosentteina).
Futura BE95: vähintään 0 % - enintään 5,0 %
Futura BE98: vähintään 0 % - enintään 5,0 %
Futura BE98BIO: vähintään 2 % - enintään 5,0 %

Joskus puolisen vuotta aiemmin ja sitä ennen samaisissa tuotetiedotteissa luki noiden molempien EI BIO-laatujen tuotetiedotteissa vielä erikseen erillisellä virkkeellä kerrottuna, etteivät ko. polttoaineet sisällä etanolia, vaan ei lue enää, eli lupausta tuossa 0 %:ssa pysymisestä ei enää ole. Varmaa tietoa etanolittomuudesta ei siis ole, ei ainakaan tuoteselosteissa!

Toisin sanoen on täysin mahdollista, että liikutaan jollain kohtaa noiden speksissä ilmoitettujen ääripäiden (maksimi ja minimi) välillä tai vaikkapa jommassa kummassa päässä. Näyttää vaan olevan vaikeata löytää tai saada tietoa missä kohdassa todellisuudessa kulloinkin mennään, vaihtelevathan nuo seossuhteet muidenkin seosainesosasten suhteen noissa bensiineissä aikalaillakin, mm. kesä- ja talvilaadut saattavat poiketa toisistaan melkoisesti (speksit sen sallivat, kun käytettävät normit eivät ole yhtä ahtaita kuin lekobensalla käytettävät, toki on maailmalla jossain päin käytetään autobensoillekin ahtaampia normeja kuin Suomessa ja EU:ssa).

Lauri

Futura 95 ei ole alkoholia ja joissakin 98 on, mutta merkattu BIO tarralla.
Linkistä löytyy paikat joissa on alkoholia 98 polttoaineessa. 95 voi käyttää vapaasti.
Tuotetiedotteita kun lukee, siellä on maininta "Tyypillinen arvo" ja se on nolla molemmilla polttoaineilla.
Bio 98 erikseen...

Lauri

Hei !

Pietarsaaren Neste asemien tuotteet tulevat Kokkolan terminaalista ja varaterminaalina on Vaasa, joten Bio 98 bensiiniä ei ole Pietarsaaressa jakelussa.

Bio 98 bensiiniä myyvät oheisen ylläolevan tiedoston mukaiset asemat ja toimitukset niihin tulevat Porvoon terminaalista.
Sama lista löytyy myös allaovasta linkistä sivun oikeasta laidasta:

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b5645

Tai jos linkki ei aukea voi mennä allaolevaa polkua pitkin:

www.neste.fi -> Polttonesteet -> Futura bensiinit -> Futura Biobensiini -> Biobensiiniä myyvät Neste Asemat.

Terveisin:

Kari
Lauri

Risto Niemi

Lainaus käyttäjältä: Lauri - helmikuu 23, 2007, 08:08:34
Futura 95 ei ole alkoholia ja joissakin 98 on, mutta merkattu BIO tarralla.
Linkistä löytyy paikat joissa on alkoholia 98 polttoaineessa. 95 voi käyttää vapaasti.
Tuotetiedotteita kun lukee, siellä on maininta "Tyypillinen arvo" ja se on nolla molemmilla polttoaineilla.
Bio 98 erikseen...

Lauri

Hei !

Pietarsaaren Neste asemien tuotteet tulevat Kokkolan terminaalista ja varaterminaalina on Vaasa, joten Bio 98 bensiiniä ei ole Pietarsaaressa jakelussa.

Bio 98 bensiiniä myyvät oheisen ylläolevan tiedoston mukaiset asemat ja toimitukset niihin tulevat Porvoon terminaalista.
Sama lista löytyy myös allaovasta linkistä sivun oikeasta laidasta:

http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path=2589%3b2655%3b2698%3b5645

Tai jos linkki ei aukea voi mennä allaolevaa polkua pitkin:

www.neste.fi -> Polttonesteet -> Futura bensiinit -> Futura Biobensiini -> Biobensiiniä myyvät Neste Asemat.

Terveisin:

Kari

Kannattaisi varmaan vielä kysyä Nesteeltä ihan "virallista kanavaa" myöten mitä tuo "Tyypillinen arvo" itse asiassa tarkalleen ottaen tarkoittaa. Sitoutuuko yhtiö siihen kuten normeihin sitoudutaan, vai tarkoittaako se sitä, että yleensä se keskimmäärin on noin, muttei välttämättä aina. Tuossa snonnassa kun on selkeästi "pelivaraa", ellei mitään lisämääreitä anneta. Ilmoitettujen normien speksit ovat selvää kauraa, niiden rajoissa on pysyttävä, mutta "Tyypillinen arvo", Hm?
Esimerkiksi Shell 98 V-Power:n tuoteselosteessa sanotaan selkeästi ja absoluuttisesti, että siinä ei ole etanolia ja näin sanottiin noiden tiettyjen Futura-bensiinienkin tuoteselosteissa ennen, vaan ei sanota enää. On vaan tuo vähintäänkin epämääräinen sanonta "Tyypillinen arvo". Tarkkana kannattaa olla, jotta tietää mitä saa.

Jos sinulla Lauri on kanavat tiedossa, niin kysypä Nesteeltä mitä tuo heidän sanontansa "Tyypillinen arvo" tarkasti ottaen tarkoittaa, eli voiko siihen luottaa kuten normeihin, ja mitkä ovat sen toleranssit.
Terveisin mielenkinntoisen asian selvittämiseksi!
Risto

Antsu

Sain Teboililta alla olevan vastauksen alkoholista bensan seassa:

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Teboil asiakaspalvelu [mailto:asiakaspalvelu@teboil.fi]
Lähetetty: 20. maaliskuuta 2007 9:49
Vastaanottaja: Timo Flink
Aihe: Bensan alkoholimäärä

Teboil TERRA-moottoribensiineissä ei ole etanolia.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod