FS: RV-10 with 600 hp

Aloittaja pimattil, helmikuu 02, 2007, 10:40:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil

- Pirkka -

Karoliina

Tuossa alla oli kuva RV-7:sta joka oli maalattu mustaksi. Harmi ettei komposiittikoneet voi olla mustia, näytti meinaan
aika tyylikkään väriseltä tuo RV, varsinkin kun tuo väri sopii yhteen koneen linjakkaan muodon kanssa.



JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Karoliina - helmikuu 05, 2007, 16:21:11
Harmi ettei komposiittikoneet voi olla mustia
en juuri tiedä... mistään mitään, niin voisiko joku kertoa miksi? kenties kuumeneminen auringonvalossa? Kuinkas suuria lämpöjä komposiitit yleensä kestää?
Pitäs varmaan joku kirja ostaa, kirjaston näin teet lasikuituveneen 70-luvulta on vähän out of date  ;D

Karoliina

Epoksi kestää auringonpaisteessa ilman lujuusominaisuuksien heikkenemistä lämpimällä ilmalla ainoastaan
valkoisessa ja hyvin lähellä valkoista olevassa lujitemuovikoneessa. On olemassa epokseja joiden lämmönsieto
on tavallisesti käytettyjä epokseja selvästi suurempaa luokkaa ja myös prepregit yleensä sietävät enemmän lämpöä
kuin peruskäsinlaminointiepoksit, mutta "high temperature" -epoksin ongelmaksi tulee sen valmistusprosessi -
jotta se kovettuu, kovettaminen täytyy tehdä varsin kuumissa olosuhteissa joka periaatteessa tarkoittaa että
autoklaavi tai uuni olisi melkeimpä välttämätön väline. Sellaista autoklaavia (niin isoa että esim. runko tai siipi mahtuu sisään) ei ihan joka autotallista
löydy. Lisäksi autoklaavitus tulee ottaa huomioon ydinainevalinnassa, perusvaahtolevyt sulavat tavallisissa autoklaavituslämpötiloissa
ja silloin pitää valita lämmönkestävä vaahtolevytyyppi tai käyttää hunajakennoa. Lisäksi lämmönkestävät kertakäyttöiset säkitystarvikkeet
nostavat valmistusprosessin hintaa mikä saattaa vähentää mielenkiintoa käyttää sitä yksittäisten lentokoneiden
ei-ammattimaiseen valmistamiseen.

Voit hankkia kirjan:
Saarela, Kokko, Airasmaa, .. : Komposiittirakenteet

Siinä käydään pikaisesti läpi erilaiset valmistusmenetelmät, tosin syvimmälle detaljitasolle ei kaikesta valitettavasti päästä, mutta
kirja vastannee ainakin ekoihin kysymyksiisi. Luonnollisestikin minulla on tuo kirja ja voin suositella lämpimästi sen hankkimista kaikille
komposiittimateriaaleista, rakenteista ja valmistusmenetelmistä kiinnostuneille. Mukana on jonkin verran myös laskukaavoja rakenteiden
laskemiseen, mutta niissä ei mennä ihan yhtä käytännönläheiselle tasolle kuin Hannu Korhosen kalvosetissä.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - helmikuu 05, 2007, 23:47:44
Lainaus käyttäjältä: Karoliina - helmikuu 05, 2007, 16:21:11
Harmi ettei komposiittikoneet voi olla mustia
en juuri tiedä... mistään mitään, niin voisiko joku kertoa miksi? kenties kuumeneminen auringonvalossa? Kuinkas suuria lämpöjä komposiitit yleensä kestää?
Pitäs varmaan joku kirja ostaa, kirjaston näin teet lasikuituveneen 70-luvulta on vähän out of date  ;D

Käy Janne lainaamassa Nilsbyn kirjastosta kirja; http://www.carrollsmith.com/books/prep2win.html

Vaikka kertookin autourheilusta, niin opit on siirrettävissä monesta aiheesta myös ilmailuun.

Muuten minä en sitä opusta sinne tilannut, miten lie hyllyyn päätynyt?
My mind is willing, but purse is weak.

JPK1990

Ei ole pistänyt silmään kun kyseisellä osastolla olen pyörinyt... Nyt tiedän mitä etsiä  :)

pimattil

Jos vielä palataan alkuperäiseen aiheeseen, niin kone on nyt myyty $100 000 hintaan. Saa nähdä löytyykö sitä moottoria ollenkaan kun kauppatavaraa aletaan oikeasti etsiä.  :'(
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod