Opettajapersoonallisuudet

Aloittaja Ansis, lokakuu 09, 2025, 17:01:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ansis

Jostain kumman syystä 60-luvulla ja sitä ennen aloittaeista ja jopa edesmenneistä on legendaa kerrottu netissäkin, mutta nuoremmista en juuri muista lukeneeni. Tänään sattui Fasepookissa ilmailun historia-ryhmässä olemaan juttua, jossa 70-luvulla aloittanut legendaarinen hahmo mainittiin.

Saataisiinko enemmänkin keskustelua aiheesta aikaiseksi?

"... Aloittaessani purjelennonopettajana oli opettajalla valta vapaammin valita opetettava aineisto ja loppukokeiden vaatimukset. Metodini teoria-aineissa oli se, että loppukokeissa ei saanut olla virheitä tai ymmärtämättömyyttä todella tärkeissä asioissa. Urani loppuvaiheessa, kun pidin vielä muutamia teoriakursseja, oli loppukokeissa ohjeena se, että liiankin suuresta valmiista kysymysaineistosta sai olla tietty prosenttimäärä virheellisiä vastauksia, ja kaikki kysymykset olivat saman arvoisia. Useimmiten joutui tärkeitä asioita kertaamaan, vaikka suoritus oli hyväksyttävä. Opetetttava aineisto oli mielestäni vähän liiankin suuri. Tosin opettajakursseillakin jouduimme paikkaamaan tulevien lennonopettajien tiedollista pohjaa. -- Sallittaneen yksi muistelma. Eräällä Räyskälässä pidetyllä opettajakurssilla oli oppilaanani tunnettu ilmailupersoona kiivasluonteinen Martti Sucksdorf. Tulin hänen kanssaan toimeen. Tosin jouduin erottelemaan kentällä riitapukareita, kun Martti joutui sanaharkkaan ja muistaakseni käsirysyyn kurssia seuraamaan tulleen hänelle tutun vierailijan kanssa."

https://www.facebook.com/groups/ilmailu/posts/3305082676323825
My mind is willing, but purse is weak.

tjh

Aiheesta alakuloon.
Tuntuu että entiset persoonalliset leko-opet on joko kaikki manan mailla tai nääntyneet uusien vaatimusten taakan alle. Siltä tuntuu, vai olenko ollut liian kauan poissa aktiivi ilmailusta.
Viime vuosituhannella vähän rämäpäinenkin taitava opettaja sai kurssilaiset ymmärtämään ja omaksumaan  tärkeimmät asiat omassa päässään järkeilemällä, itse ja omilla aivoillaan.
Nyt tutustuin uudelleen teoria aineistoon ja teoriakokeisiin. Paljon on uuden oppilaan istuttava  muuallakin kuin siinä herkässä ja liukkaassa kevytlentokoneessa.
On hyvä tietää paljon ja kaikesta, mutta määrä ei saa hukata alleen niitä tärkeitä asioita.
Entinen CPC leko ope Alpo R-O sanoi aikoinaan ultraa koelennettyään että "tämähän piru opettaa lentämään"
mitähän nykyraasereista sanoiskaan. Keveitä ja herkkiä, tehoakin on paljon painoon verraten.
No Alpokin on jo poissa.
Ja se rämäpäisempikin opettaja.
Vaan Alpon sanoin "iloinen ja irti maasta" olkoon ilmailija

Ansis

Mennään taas reilun neljännesvuosisadan taa ja Malmille. Lenneltiin teorioiden välillä sesnanreuhkalla vaikka kuituakin olisi ollu käytössä ja kysäsinkin Jaskalta, että miksi hän pitää CAQ:ta parempana just mulle. Vastaus; osaathan sä lentää jänisansoilla, purtsikoilla ja ultrilla ennestään. Mutta koska maksat, niin samaan hintaan opit perinteiset vehkeetkin.

Ei ollu väärässä hän, vaikka sanoikin että lennellään tällä koneella kierteet ja tynnyrit vain kahestaan. Silmukoista sanoi, että siihen lienee muut vehkeet. Olen valtavan kiitollinen noista mopedilla reuhotetuista tunneista ja niiden briiffauksista sekä puruista, kenties jopa tiedon siirtoon eteenpäinkin niistä on ollut merkitystä? Aiemmin mainittu puuSucksikin on ollut asiallinen kouluttaja aina kun sandumit oli löysällä.
My mind is willing, but purse is weak.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod