Mikä purje/lentokone?

Aloittaja Jouni Laukkanen, syyskuu 05, 2006, 16:04:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

Ostaessani erään tunnetun hämeenlinnalaisen experimental-rakentajan perikunnalta pari projektia, mukana tuli kaikenlaista ilmailullista sälää. Muunmuassa nämä kuusi kaarta, joita joitakin oli jopa kolme kappaletta. Kaarten numerot olivat 660, 750, 1220, 1650, 1695 ja 2040 viitaten asemaan nokasta päin laskettuna. Kaaren 660 mitat (suurinpiirtein) olivat 65x50 cm ja kaaren 2040 89x59 cm. Tässä ollaan parinkin ilmailijan kanssa pähkäilty, että mistä tässä on kysymys.

Rakenne on mäntyä kahden vanerikerroksen välissä liimattuna. Liimaus on tapahtunut ruskealla liimalla, josta en ainakaan itse sanoa mitä se on. Ensimmäiseksi tuli mieleen joki saksalainen purjekonekonstruktio noiden mittojen perusteella, mutta voihan kyseessä olla muutakin. Ehdotuksia?

Kaaret kuvassa järjestyksessä edestä oikealta taakse vasemmalle.


Markku Hiedanpää


Markku Kiiski

Höyrykutosessa taitaa olla perärungon profiili alapuolelta "terävä", eli kaari päättyy pohjassa olevaan rimaan.

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Markku Kiiski - syyskuu 08, 2006, 16:10:58
Höyrykutosessa taitaa olla perärungon profiili alapuolelta "terävä", eli kaari päättyy pohjassa olevaan rimaan.

Olet oikeassa, kaari 2040 on suurinpiirtein siiven jättöreunan kohdilla.

Uusi arvaus Ka 6E?

Mikko Jaakkola

Väitän, että eivät ole Kuutosesta, ei Cr:stä eikä E:stäkään. Molemmissa kaarien alaosa on suora. Tähän suoraan pintaan liittyy pohjalauta. Pohjalaudan alapuolella on vain muutama umpipuusta tehty pieni kaarenpala antamassa muotoa pintavanerille. Pohjalauta ylettyy ensimmäisestä kaaresta noin siiven jättöreunan tasalle. Laskuteline on kiinni etumaisessa pääkaaressa, siis noin asemassa 1200, eikä noissa kaarissa näy pyörän vaatimaa aukkoa. Lisäksi ainakin Höyryssä rungon muoto etumaisen pääkaaren seudulla ei ole puhdas ovaali, vaan siinä on "sisäänotto" pilotin hartiatason yläpuolella. Kuutosen takarunko  on yläpuoleltaan pyöreä, alapuoleltaan tasainen noin 30mm leveydeltä alkaen pohjalaudasta ja päättyen sivuvakaajan salon alapäähän.

Muistelen Vasaman osien muistuttavan rakenteeltaan noita. Varma en toki ole, mutta muoto passaisi silmäarvion perusteella. 

Jouni Laukkanen

Hmmm... roippeiden joukossa oli runsaasti OH-XVD:n alias OH-VAD:n eli OH-275:n osia. Noh... osa lukijoista tietää/muistaa kyllä että samaisen Vasaman pyrstö päätyi sittemmin Jodelin pyrstöksi. Ei kellään sattuisi olemaan Vasaman piirustuksia?

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Mikko Jaakkola - syyskuu 08, 2006, 20:58:52
Muistelen Vasaman osien muistuttavan rakenteeltaan noita. Varma en toki ole, mutta muoto passaisi silmäarvion perusteella. 

Taidatpa olla oikeassa, pitäisihän sitä muistaa ;-) (olin K.K. Lehtovaaran lentokonetehtaassa kesän -63 Vasaman kaaria liimailemassa).

Theo Kutalevski

  Iltaterveisin,

  SIL-shopista saa EQIP -kustantajan kirjaa "Martin Simons: Sailplanes 1920-2000". Kirjassa on kolme osaa 49€ kple, siis yhteensä 147€. Yhdessä osassa on 200 sivua ja värillisiä 1:50 piirustuksia, joissa myös kaarimallit yms. rakennekuvia, mv- ja värivalokuvia. En ole vielä lukenut, mutta tein pahvista kotelon kirjoille.
  Siinä on kaikenlaista jännää. Osa 1: Sailplanes 1920-45, osa 2: Sailplanes 1945-1960 ja osa 3: 1965-2000. Se ei ole varsinainen ensiklopedia, kun purjekoneita on niin montaa sorttia.

Terv.
  Veikko

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod