Kirjoittaja Aihe: Alumiinikoneen niitit?  (Luettu 6987 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juha Pysäys

  • Vieras
Alumiinikoneen niitit?
« : Elokuu 30, 2006, 21:54:45 »
Miten on, tuleeko niittien kannan kolot täyttää epoksilla, vai ei? Pari numeroa sitten oli Siivet -ehdessä juttu Tamperelaisten Eurostar projektista, ja siinä vilahti ko. asia.Onko vaikutusta maalaukseen?, Meneekö maali ruiskutellessa, ko.koloihin, Miten olette tehneet?

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #1 : Elokuu 31, 2006, 11:01:42 »

Miten on, tuleeko niittien kannan kolot täyttää epoksilla, vai ei?


Ei ole mikään pakko. Vesitipat tosin pahimmillaan pääsevät tuolloin
niitin läpi, kun kone seisoo platalla. Maali tukkii jo osan rei-istä,
mutta ei perus-pop-vetoniiteillä kaikkia, koska maalia pitäisi ruiskuttaa
hävyttömän paksu ja painava kerros.

Itse jätin moisen hienostelun suosiolla tekemättä, sillä oma härvelini
tiputtaa pahimmillaan ne vedet rakenteisiin sisälle kyllä aivan muualta
kuin niitinrei-istä platalla seistessään. Onneksi edes ohjaamon saan
fixattua vesitiiviiksi.


Poissa Kari Aspiola

  • Superkirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 236
Euro Starin niitit
« Vastaus #2 : Elokuu 31, 2006, 12:49:22 »
Kun olen muutaman sata tehtaan asentamaa niittiä poraillut pois vauriokorjausten yhteydessä, niin olen havainnut, että tehtaalla kaikki ainakin rungon ja siipien pintalevyissä olevat vetoniitit on tiivistetty jollain valkoisella aineella(?) Mutta onko se epoksia niin en osaa sanoa. Uudet niitit olen tiivistänyt joko saumakitillä (Emphimastik) tai pintamaalilla tops puikkoa "pensselinä" käyttäen, ennen varsinaista maalausta.

Poissa Oki Koskinen

  • Aloitteleva jäsen
  • *
  • Viestejä: 3
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #3 : Elokuu 31, 2006, 13:41:23 »
Pari numeroa sitten oli Siivet -ehdessä juttu Tamperelaisten Eurostar projektista, ja siinä vilahti ko. asia.

Me TAMKissa teimme ko. homman estääksemme veden ja kaiken muun ei toivotun tavaran pääsyn niittiin. Tähän käytettiin 3M epoksia ja käsikäyttöistä epoksipistoolia sekoituskärjellä. Sillä sen liiman sai menemään hyvin niittiin kerralla ja nätisti. Tämä siis toimi hyvin yläpinnoilla oleviin niitteihin. Muut olikin vähän tarkempia liimattavia ettei liima pääse lorahtamaan. ::)

Mutta lopputulos oli onnistunut.

Juha Pysäys

  • Vieras
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2006, 19:01:26 »
Kiitos!
Olisko vinkkiä, miten korjata hieman lommolle mennyttä alumiini rakennetta, siis korkeusvakaajan päälle on tullut pienimonttu, huonon talvisäilytyksen aikana...Katto petti, ja sieltä joku pultinkanta teki pienen jäljen...Sellaisen, minkä voisi vaikka pakkelilla korjata, ja kun maalaa, niin ei mitään näe.Olisko mahdollista, ja pysyykö, esim jos teen näin, että lasikuulapuhallan ko.alueen, ja heti senjälkeen pistän vaikka kemiallista metallia paikaksi,ja hion muotoon...Mikä olisi parasta, kun ei viitsi nähdä niin isoa vaivaa, että tekisi uuden vakaajan?

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #5 : Elokuu 31, 2006, 20:33:07 »

Olisko vinkkiä, miten korjata hieman lommolle mennyttä alumiini rakennetta, siis korkeusvakaajan päälle on tullut pienimonttu, huonon talvisäilytyksen


Onko siinä terävää vekkiä? Jos ei, niin tehokkaalla imukupilla kokeilisin ensin.

Toinen konsti on sellainen, että poraat siihen 3 millin terällä reiän oletettavasti
syvimpään kohtaan. Pistät clecon siihen ja vedät. Ja sitten poppailet siihen
niitin ja maalitipan.

Jos taas tilanne on sellainen, että pääsisi takapuolelta värkkäämään, niin
vakaaja vanerilevyn päälle ja ruokalusikalla kovasti painaen hierotaan pinta
tasaiseksi.

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #6 : Syyskuu 04, 2006, 11:48:07 »

3M epoksia ja käsikäyttöistä epoksipistoolia sekoituskärjellä.
Sillä sen liiman sai menemään hyvin niittiin kerralla ja nätisti.


Kokeilin piruuttani eilen seuraavaa. Pistin injektioruiskuun bostikkia ja paksuimman
mahdollisen apteekista joskus hakemani neulan, jonka katkaisin sentin tyngäksi.
Liima meni nätisti reikään ja annostelu oli simppeliä. Liima ei pintakuivuttuaan
näyttänyt edes hylkivän PPG Delfleet kaksikomponenttimaalia.

« Viimeksi muokattu: Syyskuu 05, 2006, 11:14:48 kirjoittanut Jari Kaija »

Poissa Jouni Laukkanen

  • Gigaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 654
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #7 : Syyskuu 06, 2006, 13:13:34 »
Muistaakos kukaan oliko missään netissä niittauksesta sellaista Riveting for Dummies -tyylistä opasta, jossa kerrotaan miksi Clecoja käytetään, miten työ etenee, miten reiät porataan jne. Kaikentyyliset linkit kiinnostavat.

Poissa Jari Kaija

  • Megaluokan kirjoittelija
  • *
  • Viestejä: 570
    • http://www.projectch701.net
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #8 : Syyskuu 06, 2006, 14:02:45 »
Muistaakos kukaan oliko missään netissä niittauksesta sellaista Riveting for Dummies -tyylistä opasta, jossa kerrotaan miksi Clecoja käytetään, miten työ etenee, miten reiät porataan jne. Kaikentyyliset linkit kiinnostavat.

Jaa'a. Tässä yksi linkkinä. Tässä tosin käytetään "vääränlaisia" niittejä.

Homma kuitenkin etenee jotakuinkin näin.

- Merkataan niittien paikat teräväkärkisellä TUSSILLA peltiin. Pistepuikkojen jne käyttö on kiellettyä.

- Porataan reikä (kyseiselle niittikoolle tarkoitettu) siten, että pora pysyy koko ajan kohtisuorassa
  porattavaa pintaa vastaan. Tällä estetään reikien "soikea" muoto, sekä reiän kasvaminen ylikokoon.

- Kiinnitetään materiaalit toisiinsa juuri porattuun reikään Clecon avulla.

- Porataan seuraava reikä ja clecotaan.

- Porataan ja clecotaan...
...
....
..
..
..
- Kun kaikki reiät clecottuina ovat valmiina, puretaan rakenne.

- Poistetaan reikiin syntynyt porausjäte joko pyyhkäisemällä vain ja ainoastaan reiän
  kohdalta viilalla TAI voidaan käyttää esim isoa poranterää, jolla käsin pyöräyttämällä
  saadaan jäysteet poistettua. HUOM! Reiän reunat eivät saa syventyä kummallakaan
  työmetodilla. (PDF:ssä esimerkkikuvia)

- Primeri vähintään toiseen materiaaliin pintaan.

- Kootaan uudestaan käyttäen clecoja kiinnityksessä.

- Otetaan cleco pois ja pistetään niitti tilalle

- otetaan toinen cleco pois ja niitataan.
...
...
...
...
...
- Viimeinen cleco pois ja niitataan.



EDIT: Lisäys

Kun tehdään reikiä kohtiin, jossa voi vielä loppukoonnan yhteydessä
olla pieniä heittoja, käytetään esim 2 millin clecoja ja niille sopivaa
terää. Tällöin jää noin millin verran pelivaraa lopullisille esim 3 millin
niittirei'ille, kun tarkka kiinnityskohta on "muotoutunut" kasaan.


Poissa masal

  • Moderator
  • Megaluokan kirjoittelija
  • *****
  • Viestejä: 363
    • http://www.geocities.com/markkusalminen
Vs: Alumiinikoneen niitit?
« Vastaus #9 : Syyskuu 06, 2006, 14:07:07 »
Juu, ja Kitplanes -lehdessä oli viime kevään aikana varsin seikkaperäinen moniosainen sarja peltikoneen rakentamisesta ja siihen liittyvistä työmenetelmistä.
Markku Salminen

 

Powered by EzPortal