Smart

Aloittaja Simo Piiroinen, toukokuu 05, 2004, 19:47:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Simo Piiroinen

Jatketaan vielä "uusia" moottori-ideoita. Smarttia on valmistettu jo joitakin
vuosia. Moottori on muistaakseni 3-pyttyinen ja n. 600 kuutioinen, turbolla
tai ilman.  Moottori sijaitsee auton takaosassa, joten jäänee ehjäksi
useimmissa kolaritilanteissa. Lienee kuitenkin niin kestävä, ettei kukaan
tarvitse romikselta moottoria varaosaksi. Auton luonteesta päätelen kone
lienee pieni ja kevyt. Olisikohan aihiota ultran moottoriksi? Taatusti
nykyaikaisempi kuin suzukin 3-pyttyiset. Onko kukaan kurkanut konepellin
alle? Autoja on kuitenkin myyty pitkin Eurooppaa melko paljon. Jopa täällä
Oulussa liikuskelee muutama kpl. Moisen voisi saada Saksan maalta kohtuu
hintaan.  
 
Simo Piiroinen
 
Simo Piiroinen

Ansis

Sitä saa tehdastekoisna mm. FK- merkkisiin lentokoneisiin. Mersulla on joku paja joka modaa jopa Smartin dieseliä ultrakäyttöön, mersu ei myy pelkkiä moottoreita vaan firewall forward paketteja.
Eikä ollut hinnalla pilattu.
My mind is willing, but purse is weak.

Simo Piiroinen

Moi Kari! Onko tietoa painoista, tehoista ja hinnoista. Tuo turbo nimittäin
voisi tuoda nousuun sopivasti viritellen lisäpotkua.

Simo
Simo Piiroinen

Nils Rostedt

Otto Funkin smart-projektista on oma sivusto: www.ecofly.de . (also in English)

Näyttää olevan jo perus-smartin lisäksi smart-Roadsterin 80 hv kone käsittelyssä  B)

Ymmärtääkseni muutos automoottoriin verrattuna on alennusvaihde ja uudet softat moottorin ohjausyksikköön. Tehty Mersun avustuksella, mikä on ehkä jonkunlainen etu muihin pajavirityksiin verrattuna  :)

/ Nils


Kari Aspiola

Joo tuolta ecofly sivuilta löytyy aika paljon tietoa asiasta ja moottorin kuvia myöskin. Ihmettelen ellei Smartin myllyjä ala lentämään Suomenkin taivaalla lähivuosina.

Nils Rostedt

LainaaJoo tuolta ecofly sivuilta löytyy aika paljon tietoa asiasta ja moottorin kuvia myöskin. .

Uusimmassa Today's Pilot lehdessä on juttu Otto Funkin uudesta 82 hv smart roadster-turbomuunnoksesta. Paremman väännön ansiosta suoritusarvot ovat jopa paremmat kuin 100 hv Rotaxilla. Haittana on tosin 5 kg lisäpaino 912S:ään verrattuna. Seuraava konversioprojekti onkin Brabusin kehittämä 101 hv smart-versio  :rolleyes: .

Tämä taitaa olla ultraan jo ylitehoa. Mutta ajatusleikkinä tällainen moottori voisi sen sijaan olla sopiva esim. Cessna 150:n nokalle? Vai onko ajatus 700-kuutioisesta voimanlähteestä Cessnaan jo liian hurja?  :unsure: Saksassahan on hyväksytty 912S:n asentaminen C150:seen, mutta olisiko sen teho riittämätön kun tästä ei ole viime vuosina kuultu enää mitään.



Matti Rissanen

Jos puhutaan ylitehosta ultrassa, käykääpä katsomassa http://www.robbins-wing.com ja sieltä se R-7 mallin specsit.... viri viri moottori moottori....
nousukulma aika huima.

Markku Koivurova

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - kesäkuu 09, 2004, 23:18:42

Saksassahan on hyväksytty 912S:n asentaminen C150:seen, mutta olisiko sen teho riittämätön kun tästä ei ole viime vuosina kuultu enää mitään.



Tämmösestä vanhasta jutusta kyselisin, onkos sinulla mitään tietoa tuon suunnitelman taustaorganisaatiosta ja nykytilasta?


Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - heinäkuu 27, 2006, 10:02:52

Tämmösestä vanhasta jutusta kyselisin, onkos sinulla mitään tietoa tuon suunnitelman taustaorganisaatiosta ja nykytilasta?


Juttu oli aikoinaan Aerokurier-lehdessä. Yhteenveto : http://www.aerokurier.rotor.com/akheft/AkH0206/Aeh0206e.htm

Firma on siis www.flaemingair.de . Sivuilta en nyt löytänyt infoa ko. muunnoksesta, mutta suora yhteydenotto saattaa kannattaa.

Mäksä

Juu tuokaa vaan suomeen lisää moottori variaatioita, jos rahat ei riitä lentokone malliseen laitteeseen ostakaa vaikka trike niin pääsette halvemmalla >:D
-Toni Mäkelä

temeli

 Onko sulla tästä Sonic-trikestä Smartin koneella tarkempia tietoja.Teho,paino ,nousunopeus ,polttoaineenkulutus ja hinta?
Tietysti siiven valintakin vaikuttaa oleellisesti näihin.Mikähän lie moottorin jakso?

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: temeli - heinäkuu 27, 2006, 12:06:08
Onko sulla tästä Sonic-trikestä Smartin koneella tarkempia tietoja.Teho,paino ,nousunopeus ,polttoaineenkulutus ja hinta?
Tietysti siiven valintakin vaikuttaa oleellisesti näihin.Mikähän lie moottorin jakso?

sorry ei ole mutta googleta vaikka (sonic trike smart) niin löytyy lisää tietoo valmistajan kautta.
joitakin linkkejä olis tässä:
http://www.ramphos.com.au/RAMPHOS.pdf
http://www.ramphos.com.au
-Toni

Jouni Laukkanen

#12
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - heinäkuu 27, 2006, 10:02:52
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - kesäkuu 09, 2004, 23:18:42

Saksassahan on hyväksytty 912S:n asentaminen C150:seen, mutta olisiko sen teho riittämätön kun tästä ei ole viime vuosina kuultu enää mitään.


Tämmösestä vanhasta jutusta kyselisin, onkos sinulla mitään tietoa tuon suunnitelman taustaorganisaatiosta ja nykytilasta?


Tässä taitaa olla muutama kuva pitkänenäisestä mallista:
OE-AVD http://www.airliners.net/open.file/1040885/L/
OE-CMH http://www.airliners.net/open.file/1000916/L/
Vielä yksi kuva lisää kun Airliners.netin hakumoottori käynnistyi taas:
OE-CMH http://www.airliners.net/open.file/0538415/L/


Teknisiä tietoja OE-CMH:sta:
Flugzeugtype: Cessna 150
Sitzplätze: 2
Länge: 7,24 m
Spannweite: 10,16 m
Höhe: 2,44 m
Leergewicht: 516 kg
Max. Zuladung: 211 kg
Treibstofffüllvolumen: 144 l
Treibstoffverbrauch: 18 l/h
Motortyp: Rotax 912 S3
Zylinder: 4
Leistung: 100 PS
Startgeschwindigkeit: 110 km/h
Landegeschwindigkeit: 110 km/h
Reisegeschwindigkeit: 180 km/h
Max. Reichweite: 1.250 km
Max. Flughöhe: 3.660 m

Markku Hiedanpää

#13
Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - heinäkuu 27, 2006, 18:43:27
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - heinäkuu 27, 2006, 10:02:52
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - kesäkuu 09, 2004, 23:18:42

Saksassahan on hyväksytty 912S:n asentaminen C150:seen, mutta olisiko sen teho riittämätön kun tästä ei ole viime vuosina kuultu enää mitään.

Tämmösestä vanhasta jutusta kyselisin, onkos sinulla mitään tietoa tuon suunnitelman taustaorganisaatiosta ja nykytilasta?
Tässä taitaa olla muutama kuva pitkänenäisestä mallista:
http://www.airliners.net/open.file/1040885/L/
http://www.airliners.net/open.file/1000916/L/

Näyttäisi olevan Itävaltalaisia (OE-).

OE-CMH:n pitäisi olla C-150M, mutta siinä näyttää olevan C-152 sivuperäsin, -vakain ja päätelineet.
Mahtaisiko olla Cessna 152 Rotax:n Itävaltalainen conversio ??


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod