Radioyhteys ATS-elimen ollessa suljettuna

Aloittaja Jouni Laukkanen, kesäkuu 23, 2006, 09:08:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jouni Laukkanen

 Terve!

Tuossa Lanterin Jarin kanssa istuttiin yhtäaikaa työpisteessä ja seurailtiin sivusilmällä VFR-liikennettä. Uteliaina seurattiin muutaman pulkan kulkemista ja tuli sitten mieleen muistuttaa ilmailumääräys OPS M1-17 eli Lentopaikan ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella vaadittava ilma aluksen radiopuhelimen käyttö.

Lyhyesti määräyksen idea on se, että kun ATS-elin (lennonjohto tai AFIS) on suljettu ja lennetään ilmatilassa, joka on muuttunut luokista C, D tai G+ luokkaan G, tulisi ilma-aluksessa olla toimiva radio (ko. ATS-elimen taajuudella) ja sillä tulisi tehdä paikkailmoitukset saavuttaessa ko. ilmatilaan ja poistuttaessa sieltä. Koko ajan lennettäessä ko. ilmatilassa tulee ylläpitää kuuntelua ao. jaksolla. Yleissääntöhän on, ettei G-luokan ilmatilassa lennettäessä tarvitse olla radiota tai sillä ei tarvitse ilmoitella mitään, mutta tässä on sääntöön poikkeus.

Esimerkkinä kone, joka lähtee esimerkiksi Nummelasta tai Hyvinkäältä kohti Jyväskylää ja kulkee Hallin lennonjohtoalueiden halki vaikkapa korkeudella 3000 ft MSL. Lento suuntautuu siis selkeästi TMA:lle (sekä MIL CTA:lle). Määräys sitoo ilmoitusvelvollisuuden kuitenkin niihin ilmatilan osiin, jotka muuttavat ilmatilan luokitusta ATS-elimen aukioloaikojen mukaan. Vaikka lennetään Hallin MIL CTA Southin läpi, tulee tämä ilmoitus tehdä Hallin lähestymisalueen rajalla, koska MIL CTA:n aukiolo ei ole sidottu ATS-elimen aukioloon, vaan kiinteisiin aikoihin. Luonnollisesti liikenneilmoitus tulee tehdä Hallin tornin taajuudella 128,9. Viimeistään poistuttaessa tehdään toinen ilmoitus, mutta esimerkiksi kentän ohittaminen ei olisi hullumpi idea myöskään.

Tämä asia tuntuu joskus unohtuvan, vaikka kyseessä ei ole uusi asia. Määräys kun täyttää lokakuussa 10 vuotta ja alkuperäinen taitaa olla vuodelta 1992.

Arto

Morjens.

Kiitos Jouni hyvästä muistutuksesta radion käytössä. Muistuipa siitä mieleeni muutaman vuoden takainen kirjoitus Ilmailussa, jossa kirjoittaja kuvasi kolmen eri VFR-lennon radioliikenteen varsin eläväisesti. Jos joku sen löytäisi, kannattaisi laittaa vaikka näille sivuille muistutukseksi.

Kotikenttäni AFIS (EFSA) on enemmän suljettu kuin auki, joten täällä lennellään pääasiassa G ilmatilassa. Etenkin näin kesäaikaan tänne suuntaavat monet ilmailijat paikallisten lisäksi, ja kun mukana on vielä vesikoneitakin, on radion käyttö hyvin tärkeää. Käytännöksi onkin muodostunut, että nousujen. laskujen sekä alueelle tulo ja lähtöilmoitusten lisäksi ilmassa liikkujat kertovat muulle liikenteelle sijaintinsa paikan nimiä käyttäen (tai esimerkiksi "5 NM kaupungin eteläpuolella") sekä korkeutensa, suuntansa ja useimmiten aikeensakin. Se aiheuttaa toki ylimääräistäkin radioliikennettä, mutta itse koen sen ehdottomasti turvallisuutta lisääväksi.

Kävin juuri äsken ihailemassa Saimaan saaristoa ilmasta käsin. Oli mukavaa!

Kesäisin terveisin
Arto

Jouni Laukkanen

#2
Tässä Ilmailu 7-8/2000:sta ilman asianomaista lupaa pöllitty juttu. En tiedä onko sama, mutta jotain tähän oli radioliikenteestä kirjoitettu. Yhtymäkohdat todellisuuden henkilöihin ovat täysin sattumanvaraisia.

Jouni Laukkanen

Ayy... taas on gringoja kusetettu. Tiedostot muistitikullani olivat näemmä korruptoituneita ja hieman oli dataa hukassa. Pyydän anteeksi kömmähdystäni. Laitan jokaisesta oman viestin, niin pystytte melkein lukemaan ruudulla tätä "hengentuotetta".

Jouni Laukkanen


Jouni Laukkanen


Jouni Laukkanen


Arto

Hyvä, juuri tästä artikkelista oli kysymys.

Selvisi samalla tekijäkin!

Kiitokset, Jouni.

Arto

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod