Ultrakevyet ja painorajoitukset

Aloittaja Maza, toukokuu 14, 2006, 19:36:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

kate

Lainaus käyttäjältä: Liisa - toukokuu 26, 2006, 15:29:40
Lainaus käyttäjältä: kate - toukokuu 25, 2006, 16:53:28Mailma oli toisenlainen vuonna 85 tai vielä 95, joku voi unohtua asenteellisesti niille vuosikymmenille. On ollut aikoja jolloin bensa on ollut halpaa, lentokenttien kausikortit edullisia, kenttille
on päässyt ongelmitta, kerhotkin ovat voineet kouluttaa mittarilupakirjaan saakka  ekä ole ollut pelkoa että EASA:n huotomääräykset nostaisi huollon hinnat pilviin kuten FTO-systeemi
nositi mittarilentokoulutuksen hinnat.

Rahan puute on aika heikko perustelu.


Jos hinnat karkaa käsistä on kyllä rahan puute yhäuseammalle todella hyvä peruste. Harvallapa
täällä juurise ei olisi se suurun rajoittava asia.

Lainaa
Näiden keskustelujen perusteella näyttää siltä että haluttaisiin lentää lentokoneella kangaspuiden kustannustasolla. Nykyultrathan ovat edelleen niitä samoja putkirunkoisia kangaspuita, jotka on naamioitu lentokoneen näköisiksi erilaisin kattein ja värikkäin maalauksin.

Moottoripuolellakin lienee niin että pakkolaskujen lukumäärä on vähentynyt vain koska operoidaan ihan aidoilta kentiltä, tuolloin moottori ehtii saavuttaa rullausten aikana normaalin käyttölämpötilan, ei siis rykäistä suoraan ladon ovelta taivaalle.

Heikostippa sinäolt ultrien kehitystä seurannut. Yleisimmistä ultrista Kappa, Eurostar ja Zenair ovat peltikoneita siinä
kuin Cessant ja Piperitkin. Dynamic, TL96 Star jne taas ovat komposiitikoneita siinä kuin vaikka Diamonditkin.

Toisaalta ompa hyvin moni moottorikonekkin taas putkirunkoinen rättikone kuten Pipper Cub yms.

Moottoripuolella taasen suurin kehitys on ollut siirtyminen nelitahtimoottoreihin. Rotax 912
tuntuu luotettavuudeltaan vähintään samaa luokkaa kuin Lycoomingitkin.

Kate

Maza

Ei näytä kukaan vastaavan kysymykseeni. Onko Kevytilmailu ry ainoa taho, joka tarjoaa koulutusta ja kalustoa ultrakevyisiin lentokoneisiin pääkaupunkiseudulla?

Jouni Laukkanen


Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Maza - toukokuu 26, 2006, 12:00:37
Kevytilmailu ry:ltäkin kyselin näitä painoasioita, mutta eivät ole sähköpostiini vastanneet. Onkohan pääkaupunkiseudulla joku toinen organisaatio, joka kouluttaa ulttrakevyisiin?

Mäntsälän Ilmailukerhosta on ainakin itselleni muodostunut positiivinen ja asiallinen kuva tuntemieni kerholaisten kautta, ja koneiden tuntihinnatkin ovat huomattavasti KILA:a halvemmat.

//Tuomas

Jari Kaija

#104
Lainaus käyttäjältä: kate - toukokuu 26, 2006, 16:02:28

Heikostippa sinäolt ultrien kehitystä seurannut. Yleisimmistä ultrista Kappa, Eurostar ja Zenair ovat peltikoneita siinä


Sen verta korjattava, että Zenair EI varsinaisesti tee ultran ultraa. Sattuneesta syystä se kuitenkin istuu
haluttaessa myös ultran paino & sakkausrajoihin. Koneille on kuitenkin stämpätty 1100+/1300+ (ch701/ch601) lbs
maksimipainot.

kate

Lainaus käyttäjältä: Maza - toukokuu 26, 2006, 16:06:50
Ei näytä kukaan vastaavan kysymykseeni. Onko Kevytilmailu ry ainoa taho, joka tarjoaa koulutusta ja kalustoa ultrakevyisiin lentokoneisiin pääkaupunkiseudulla?

Ei ole ainoa. Mäntsälän ilmailukerho (MILK) toimii myös Malmilla.
Koneen vuokrahinta oli muistaakseni luokkaa 65 tai 70 euroa per tunti. En muista tarkkaa hintaa kun en ole
pitkään aikaan vuokrannut. Kalustossa on Ikaruksia ja WT9 Dynamic, kerhosta löytyy useita opettajia
ja tarkastuslentäjiä. Kerhopäiviä järjestetään kerran kuukaudessa sekä jatkokoulutusta löytyy myös (mm. ultran huoltokurssi).

http://www.milk.fi

EDIT: oops, en huomannut että Tuomas ehti ensin. Anteeksi toisto...

t: Karoliina


Karoliina

#106
Lainaus käyttäjältä: Liisa - toukokuu 26, 2006, 15:29:40
Nykyultrathan ovat edelleen niitä samoja putkirunkoisia kangaspuita, jotka on naamioitu lentokoneen näköisiksi erilaisin kattein ja värikkäin maalauksin.

Kuules nyt asijantuntija, meidän koneessa ei ole yhtäkään putkea jos työntötanko-ohjausta ei lasketa.
Kone on kuorirakenne ja näyttääpä bulkheadien sisällä olevan divinycelliä (kuultaa läpi).
Metallia meidän koneesa on pääosin vaan moottorissa. Saat tulla itse näyttämään missä on OH-U411:n putkirunko jos et usko.

EDIT: Hmm. Skeptikko-Karoliina astuu kehiin hetken mietittyään:
Hieman epäilyttää em. kommentti. Se kuulostaa itse asiassa kovasti trollilta. Lisäksi Liisan profiilissa ei näy mitään niitä tietoja
jotka melkeimpä kaikilla muilla näkyy ja yhdessäkään viestissä ei näytä paljastuvan edes paikkakuntaa puhumattakaan lentokerhosta
tai lentokoneesta tai muusta yksityiskohdasta josta voisi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Eikä siinä vielä kaikki. Google ei löydä yhtään potentiaalista sivua jossa olisi edes
mainittu Liisa koivisto jonka voisi olettaa kommenttien taustalla olevaksi henkilöksi, lukuunottamatta muutamat kommentit Ilmailufoorumissa.
Ruokinkohan nyt vaan trollia vastaamalla mahdollisesti tahallaan ärsyttäväksi (melkeimpä liian tietämätön kommentti voidakseen olla tosi kuitenkin
kun samassa lauseessa löytyy viitteitä lentäjäslangin tuntemukselle ja jopa vanhojen ultrien teknisestä toteutuksesta löytyy jonkinlainen käsitys
mitä vasta-alkajalla taas ei olisi jotta kyseisenlaista väitettä osaisi edes väittää)
kirjoitettuun kommenttiin henkilölle josta en valitettavasti voi olla varma onko  häntä edes olemassa. Anteeksi etukäteen jos olen väärässä.
Tässäpä hyvä syy omalla nimellään kirjoittaville foorumilaisille päivittää profiilinsa (tiedoilla, esim. lentokerho, paikkakunta, ikä jne.),
jotta anonyymit nimimerkit voi erottaa oikeista kirjoittajista.

Liisa

Niin taitaa olla. Ko. vehkeeseen saa laittaa etupenkille 90 kiloa, ei huono, ei.

Ari Simonen

#108
Näillä nykyultrilla kaksi päällä lennettäessä painorajat paukkuu lähes poikkeuksetta ja harvassa tuntuu olevan lentäjät jotka siitä huolestuu.Satakiloisia ultrakevyt-tarkastuslentäjiä kiertää ottamassa tarkkareita vastaan ja pakostakin sattuu samanmoisia asiakkaita,vaan eipä vaan jää tarkkarit lentämättä.Viranomaiset sanoo:päällikkö vastaa kuormauksesta ja niin vastaakin, hengellään. Karmeimmalla tavalla tämä tuli esille dynamiittionnetomuudessa jossa ohjaaja putosi kuomun läpi.

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - toukokuu 26, 2006, 22:04:20
Lainaus käyttäjältä: Liisa - toukokuu 26, 2006, 15:29:40
Nykyultrathan ovat edelleen niitä samoja putkirunkoisia kangaspuita, jotka on naamioitu lentokoneen näköisiksi erilaisin kattein ja värikkäin maalauksin.

Kuules nyt asijantuntija, meidän koneessa ei ole yhtäkään putkea jos työntötanko-ohjausta ei lasketa.
Kone on kuorirakenne ja näyttääpä bulkheadien sisällä olevan divinycelliä (kuultaa läpi).
Metallia meidän koneesa on pääosin vaan moottorissa. Saat tulla itse näyttämään missä on OH-U411:n putkirunko jos et usko.

EDIT: Hmm. Skeptikko-Karoliina astuu kehiin hetken mietittyään:
Hieman epäilyttää em. kommentti. Se kuulostaa itse asiassa kovasti trollilta. Lisäksi Liisan profiilissa ei näy mitään niitä tietoja
jotka melkeimpä kaikilla muilla näkyy ja yhdessäkään viestissä ei näytä paljastuvan edes paikkakuntaa puhumattakaan lentokerhosta
tai lentokoneesta tai muusta yksityiskohdasta josta voisi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä.
Eikä siinä vielä kaikki. Google ei löydä yhtään potentiaalista sivua jossa olisi edes
mainittu Liisa koivisto jonka voisi olettaa kommenttien taustalla olevaksi henkilöksi, lukuunottamatta muutamat kommentit Ilmailufoorumissa.
Ruokinkohan nyt vaan trollia vastaamalla mahdollisesti tahallaan ärsyttäväksi (melkeimpä liian tietämätön kommentti voidakseen olla tosi kuitenkin
kun samassa lauseessa löytyy viitteitä lentäjäslangin tuntemukselle ja jopa vanhojen ultrien teknisestä toteutuksesta löytyy jonkinlainen käsitys
mitä vasta-alkajalla taas ei olisi jotta kyseisenlaista väitettä osaisi edes väittää)
kirjoitettuun kommenttiin henkilölle josta en valitettavasti voi olla varma onko  häntä edes olemassa. Anteeksi etukäteen jos olen väärässä.
Tässäpä hyvä syy omalla nimellään kirjoittaville foorumilaisille päivittää profiilinsa (tiedoilla, esim. lentokerho, paikkakunta, ikä jne.),
jotta anonyymit nimimerkit voi erottaa oikeista kirjoittajista.

Aivan tarpeetonta lähteä arvioimaan jonkun henkilön todenperäisyyttä jos foorumin rakenne sallii anonyymit identiteetit. Tämäkin foorumin arvo on lähinnä viihteellinen. ;)

Karoliina

#110
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - toukokuu 26, 2006, 23:05:00
Satakiloisia.... ...dynamiittionnetomuudessa jossa ohjaaja putosi kuomun läpi.

Dynamiittionnettomuuden suurin vaikuttava tekijä oli tutkimuksen mukaan painopisteaseman oleminen
liian takana. Lisäksi "satakiloinen" lienisi lievä ilmaisu ko. tapauksesta puhuttaessa. Siinähän ilmeisesti oli
painoissa liikuttu aivan eri sfääreissä.

Uudessa Dynamicissa OH-U474 ei ole kyseistä painopisteongelmaa, koska siinä pelastusvarjo on sijoitettu massakeskiön
etupuolelle joka tasaa tilanteen. Ja putoaminen kuomun läpi johtui turvavöiden irrottamisesta lennolla.
Ei se lentäjä olisi pudonnut koneesta jos turvavyöt olisivat olleet kiinni. Putoamisen syynähän ei ollut minkään
rakenteen pettäminen vaan yksinkertaisesti oleminen koneen kanssa ylösalaisin ilman kiinnitettyjä turvavöitä ja pleksikuomu
ei korvaa turvavöitä eikä estä putoavaa pilottia putoamasta.

Dynamic on poikkeuksellisen turvallinen kone ottaen huomioon että matkustaja selvisi hengissä ohjaamattomasta pellolle ylösalaisin
tapahtuneesta maahansyöksystä. Kerroslevyrakenne on hyvä absorboimaan energiaa itseensä.

Mikä tahansa kone tulee epävakaaksi jos se kuormataan takapainoiseksi ja kuormaus takapainoiseksi eräissä konetyypeissä on
mahdollista myös maksimilentoonlähtömassaa pienemmillä kuormilla. Painopisteaseman oleminen poskellaan on ylipainoa
huomattavasti vaarallisempi asia vaikka se tuntuu niin helpolta sivuuttaa. Jos painopiste on liian edessä, kone ei yleensä lennä
ollenkaan, mutta jos painopiste on liian takana, kone saattaa lentää, mutta on niin epävakaa että esim. helposti
kellahtaa selälleen, joutuu lattakierteeseen tai syväsakkaustilaan.

MILK:issä järjestettiin ylimääräinen massa ja painopistelaskelmaopetus (jossa oli myös tentti) kaikille jäsenille
pakollisena toimena Dynamic-onnettomuuden seurauksena. MILK:iläiset lentävät jäsenet (joihin mekin Katen kanssa
lukeudumme), osaavat laskea massa- ja painopistelaskut.

Lainaa
  Aivan tarpeetonta lähteä arvioimaan jonkun henkilön todenperäisyyttä jos foorumin rakenne sallii anonyymit identiteetit.

Ei sinänsä ole tarpeetonta, koska foorumilla on mukana suurelta osin tunnettuja henkilöitä joiden todenperäisyyden varmistamisessa
ei ole ongelmia sillä ko. henkilöt ovat oikeastakin elämästä meille tuttuja tai vähintään muulla tavalla tunnettuja.
Oikealla nimellä kirjoittavien henkilöiden kommentit ovat muutakin kuin
viihteellisiä, foorumin kautta on löytynyt paljon hyvää tietoakin. Foorumin muuttaminen anonyymiyttä sallimattomaksi ei ole
muuten mahdollista kuin että moderaattorin täytyisi hyväksyä kaikki jäsenet ja varmistaa henkilöllisyys puhelinsoitolla tms.
Siihen en usko riittävän moderaattoreilla ajan tai intressien. Mutta koska lentäjäpiireissä melkein kaikki tuntevat melkein kaikki,
niin ei-tunnetut kirjoittajat ovat lähinnä poikkeuksia.


Mikko Kartano

Lainaus käyttäjältä: kate - toukokuu 26, 2006, 13:56:04
Toki ensi syksynä ja talvena PPL+NF auttanee asiaa. Koneet näyttävät yleensä olevan vapaita pimeään aikaan
ja talvella muutenkin on aina pimeää kun pääsee töistä niin sitten voi kohtuudella päästä lentämään.

Tähän en malta olla kommentoimatta, että talvella pimeyttä toki riittää, mutta niin on kyllä usein surkea kelikin. Malmillekin monasti pelmahtaa kiva sumu kentän pintaan juuri syysiltaisin, kun olisi sopivan pimeää ja tornikin vielä auki. Eipä silti, yölentämisessä on oma viehätyksensä, kun elementit osuu kohdalleen, siis keli + vapaa kerhokone + omaa aikaa + rahaa. :)

-m

Tepsu

Lainaa
" Nykyultrathan ovat edelleen niitä samoja putkirunkoisia kangaspuita, jotka on naamioitu lentokoneen näköisiksi erilaisin kattein ja värikkäin maalauksin. "
[/color]

Bullshit, eivät todellakaan ole. Huomaa taas miten todellinen "asiantuntija" laukoo ultria vastaan..  :P

Markku Hiedanpää

Lainaa
  Aivan tarpeetonta lähteä arvioimaan jonkun henkilön todenperäisyyttä jos foorumin rakenne sallii anonyymit identiteetit. Tämäkin foorumin arvo on lähinnä viihteellinen. ;)
Lainaa

Sittenhän me Jounin, Akin, Markun ja muidenkin harrastekatsastajien kanssa voidaan lopettaa ajan haaskaaminen foorumilla ja keskittyä vaikka television katseluun tai parisuhteen hoitoon, vai mitä ;-)

Sami Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 27, 2006, 22:15:56
Sittenhän me Jounin, Akin, Markun ja muidenkin harrastekatsastajien kanssa voidaan lopettaa ajan haaskaaminen foorumilla ja keskittyä vaikka television katseluun tai parisuhteen hoitoon, vai mitä ;-)

Uskaltaisitteko muka tehdä moisen tempun kaiken tämän nähtyänne :o  ;)

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 27, 2006, 22:15:56
Lainaa
  Aivan tarpeetonta lähteä arvioimaan jonkun henkilön todenperäisyyttä jos foorumin rakenne sallii anonyymit identiteetit. Tämäkin foorumin arvo on lähinnä viihteellinen. ;)
Lainaa

Sittenhän me Jounin, Akin, Markun ja muidenkin harrastekatsastajien kanssa voidaan lopettaa ajan haaskaaminen foorumilla ja keskittyä vaikka television katseluun tai parisuhteen hoitoon, vai mitä ;-)
       Niin, jos tää tuntuu ajan haaskaamiselta...pitää keskittyä muihin asioihin. ;)

Markku Hiedanpää

Mielestäni tämä voisi olla hyvä ja asiallinen tiedotuskanava harrasteilmailulle, jos me vain pidämme tämän sellaisena.

Ari Simonen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - toukokuu 27, 2006, 23:21:50
Mielestäni tämä voisi olla hyvä ja asiallinen tiedotuskanava harrasteilmailulle, jos me vain pidämme tämän sellaisena.
Sellainenhan tämä pääasiassa onkin ja hyvä niin. Silti näitä juttuja lukiessa viihtyy...

Liisa

Lainaa
Niin taitaa olla. Ko. vehkeeseen saa laittaa etupenkille 90 kiloa, ei huono, ei.

Topicciin liittyen, eli "Ultrakevyet ja painorajoitukset", mites on dynan kuormat?

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod