0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.
Koskahan viranomainen ottaa tarkempaan syyniin millä painoilla Suomessa lennellään?
Ultrien painorajat ovat mitkä ovat ja tuskin muuttuvat suurempaan suuntaan.Asiakkaiden pitäisi vaatiaultrien valmistajia tekemään keveämpiä koneita (huonompia?) ja jättää nämä "ylipainoiset" ostamatta,äänestää siis jaloillaan.
Aivan, viranomainen valvoo ensikatsastuksen yhteydessä että kuormattavuus on kaksipaikkaisilla se 175kgKatsastuksen jälkeen kuitenkin saa asentaa rojua koneeseen käytännössä niin paljon kuin haluaa eikä kone menetä lentokelpoisuuttaan.Näin siis Suomessa,eräissä muissa maissa tuota tulkitaan tiukemmin.Meillä vastuu kuormauksesta on koneen päälliköllä, ja ylläolevasta voi päätellä ettei viranomaistaho taida erityisratsioita painojen suhteen järjestää, entinen meno siis jatkukoon.
Ei.Siksi pääsääntöisesti aina kun koneessa on kaksi henkilöä, painorajat paukkuvat. Eräät korvat heiluen kertovat lentävänsä neljän litran kakulla kolme tuntia, jolloin parhaassa tapauksessa se mahtuu rajojen sisään.
kertovat lentävänsä neljän litran kakulla kolme tuntia, jolloin parhaassa tapauksessa se mahtuu rajojen sisään.
Voisiko joku sanoa, että kuinka paljon lennonopettaja ja oppilas saavat yhdessä painaa, jos koneena on Eurostar EV-97 ja polttoainetta on tankissa oppituntiin riittävä määrä?
Eivät ole moottorikoneetkaan tästä ongelmasta vailla, vähän yksipuolista morkata ultria.
Huhun mukaan eräs Eurostar painoi Ruotsissa uusintapunnituksessa yli 300 kg. Jos otetaan oikeita lukuja mitenkään tietämättä varovainen arvaus 310 kg, lennonopettaja painaa 90 kg vaatteet päällä (normaalivartaloinen mies), menet vielä itse kyytiin ja tehdään laskelmat siltä pohjalta, kuinka paljon saat bensaa mukaan?Lentotunnin pituus 45 minuuttia + reservit 45 minuuttia + odotus, rullaus yms. aikaa 10 minuuttia, bensankulutus 14 litraa tunti, bensa painaa 0.71 kg / litra.
Ai niin, penkin minimikuormitus on useissa koneissa 70 kg jotta painopisteasema pysyy sallituissa rajoissa. Lentotunnin pituus 45 minuuttia + reservit 45 minuuttia + odotus, rullaus yms. aikaa 10 minuuttia, bensankulutus 14 litraa tunti,bensa painaa 0.71 kg / litra. Minimi käytettävissä oleva polttoaine 8 litraa.
Missä maassa viranomainen vastaa koneen kuormauksesta, kuormausrajoitusten noudattamisen vastuu on kaikissa maissa pääsääntöisesti ilma-aluksen päälliköllä.
Toinen asia mitä pitää huomioida kun ostaa uuden koneen. Jos paino on lähellä 275 kiloa, kunika paljon sita voi korjailla jos sattumalta vaurioituis?Tällä Ruotsissa oli melko vasta eräs juttu erään CT2K:n kanssa... Kone painoi tyhjänä 274.999 kg ja liukkaalla kelillä liukui kiitotieltä lumihankeen. Koneeseen tuli melko suuria vaurioita ja lähetettiin saksaan tehtalle korjattavaksi. Tehas lupasi korjata ja korjaus tulisi "vain" painaamaan 4 kg lisää...Koneen omistaja ei tietenkään hyväksynyt tätä uutta painoa
Taisit unohtaa, että ultrien kohdalla ei ole ole voimassa tämä moottorilentäjien lamberismi eli 45 min reservi. Ultrien kohdalla noudatetaan kansainvälistä menettelyä riittävästä reittireservistä (riippuu olosuhteista) ja toivottavasti näin tulee myös jatkossa olemaan.
Painan vaatteiden kanssa n. 100 kiloa. Kuka lennonopettaja ottaa minut ultrakevyen kyytiin?
Minun käsittääkseni vauriokorjauksia ei lasketa painoon täällä Suomessa, eli vanha punnitustodistus pätee edelleenkorjauksen jälkeenkin tai ainakaan konetta ei maadoiteta jos se painaa muutaman gramman yli tms., koska onhan selvääettä paino vauriokorjauksessa väkisinkin helposti kasvaa. Eli luulisin että Suomessa olisi tuohon CT2K:hon kelvannut myöstuo alkuperäinen siipi.
Minun käsittääkseni vauriokorjauksia ei lasketa painoon täällä Suomessa, eli vanha punnitustodistus pätee edelleen
Lainaus käyttäjältä: Maza - Toukokuu 15, 2006, 12:31:16Voisiko joku sanoa, että kuinka paljon lennonopettaja ja oppilas saavat yhdessä painaa, jos koneena on Eurostar EV-97 ja polttoainetta on tankissa oppituntiin riittävä määrä?Riippuu siitä käytetäänkö laskelmissa sitä painoa mikä lukee punnitustodistuksessa vai sitä painoa mitä tuo firmanEurostar EV-97 oikeasti painaa lentoonlähtöasussa varusteineen. Huhun mukaan eräs Eurostar painoi Ruotsissa uusintapunnituksessa yli 300 kg. Jos otetaan oikeita lukuja mitenkään tietämättä varovainen arvaus 310 kg,lennonopettaja painaa 90 kg vaatteet päällä (normaalivartaloinen mies), menet vielä itse kyytiin ja tehdään laskelmat siltä pohjalta, kuinka paljon saat bensaa mukaan?Ai niin, penkin minimikuormitus on useissa koneissa 70 kg jotta painopisteasema pysyy sallituissa rajoissa. Lentotunnin pituus 45 minuuttia + reservit 45 minuuttia + odotus, rullaus yms. aikaa 10 minuuttia, bensankulutus 14 litraa tunti,bensa painaa 0.71 kg / litra. Minimi käytettävissä oleva polttoaine 8 litraa.On markkinoilla ultratyyppejä (ainakin kaksi) jotka ovat aidosti kevyitä:Hitaat:- Skyranger- Edut: kevyt, edullinen- Haitat: hidasNopeat:- Dynaero MCR-01ULC.- Edut: kevyt, nopea, moderni- Haitat: kallis
LainausMinun käsittääkseni vauriokorjauksia ei lasketa painoon täällä Suomessa, eli vanha punnitustodistus pätee edelleenkorjauksen jälkeenkin tai ainakaan konetta ei maadoiteta jos se painaa muutaman gramman yli tms., koska onhan selvääettä paino vauriokorjauksessa väkisinkin helposti kasvaa. ......LainausPieni oikaisu:Punnitus on tehtävä:1. Suomalaisen rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä varten, ellei UL-lentokoneella ole konekohtaista punnitustodistusta, josta luotettavasti selviää koneen massa ja massakeskiönsijainti sekä koneen varustus punnittaessa. Ko. punnitustodistus ei saa olla viittä vuotta vanhempi.2. Sellaisten suurehkojen korjausten ja muutostöiden jälkeen, joiden vaikutus massaan ja massakeskiön sijaintiin ei ole tarkasti laskettavissa, kuitenkin vähintään joka viides vuosi.3. Milloin Lentoturvallisuushallinto katsoo punnituksen tarpeelliseksi. Punnituksesta on tehtävä punnituspöytäkirja ja -todistus sekä näiden perusteella on laadittava kuormausrajoituskilpi, asiakirjat on vahvistettava punnitsijan nimikirjoituksella ja punnituspäivämäärällä.Punnituspöytäkirja ja -todistus on sijoitettava lentoohjekirjan liitteeksi ja kuormausrajoituskilpi on asennettava ilma-aluksen ohjaamoon. Kopiot asiakirjoista on toimitettava lentoturvallisuushallintoonkahden viikon sisällä punnituksesta. MassantarkkailuJos UL-lentokoneen varustuksessa suoritetaan muutoksia tai korjauksia, joiden yhteisestä vaikutuksesta perusmassa muuttuu enemmän kuin ± 3 kg tai massakeskiö siirtyy enemmän kuin ± 1 cm, on vastaavat muutokset tehtävä viimeisen punnitustodistuksen kohtaan "Punnituksen jälkeen suoritetut muutokset".
Mites Jouni semmoinen tilanne (ei ultra), jossa valmistaja ilmoittaa laskukaavan avulla maksimi g-voimat, joiden sisälläpysyttäessä koneella voidaan lentää painavampanakin. Esim Zenair puhuu tälläisessä tilanteessa "ultimate load factorista".Eikös tuota voisi soveltaa myös noihin kevyisiin räpistelykoneisiinkin, jopa valmistajankin puolesta?Njaah... tosin nähtyäni ja tutkiskellessani noita ultrien rakenteita, en kyllä kyytiin enää lähtisi. On senverta pellepeloton-vaneriakin sattunut eteen moottorikiinnityksissä (tulipellin takana tietty) eräässäkin kaupallisessa mallissa, että ihan hirvitti
Kovat huhut myöskin kertoo Suomessa olevien Star-96 painon olevan 330-340Kg:a pitääkö tällainen paikkaansa? Sen takia niitä onkin lähetelty takaisin tehtaalle??!
Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - Toukokuu 15, 2006, 05:33:45Aivan, viranomainen valvoo ensikatsastuksen yhteydessä että kuormattavuus on kaksipaikkaisilla se 175kgKatsastuksen jälkeen kuitenkin saa asentaa rojua koneeseen käytännössä niin paljon kuin haluaa eikä kone menetä lentokelpoisuuttaan.Näin siis Suomessa,eräissä muissa maissa tuota tulkitaan tiukemmin.Meillä vastuu kuormauksesta on koneen päälliköllä, ja ylläolevasta voi päätellä ettei viranomaistaho taida erityisratsioita painojen suhteen järjestää, entinen meno siis jatkukoon. Mitähän "tiukemmana" tulkinnan maita tarkoitat?Missä maassa viranomainen vastaa koneen kuormauksesta, kuormausrajoitusten noudattamisen vastuu on kaikissa maissa pääsääntöisesti ilma-aluksen päälliköllä.Kyllähän ne nykyaikaiset vaa'at kulevat jo helposti mukana, taidetaanpa pistää laukkuun ;-)
Toinen asia mitä pitää huomioida kun ostaa uuden koneen. Jos paino on lähellä 275 kiloa, kunika paljon sita voi korjailla jos sattumalta vaurioituis?Tällä Ruotsissa oli melko vasta eräs juttu erään CT2K:n kanssa... Kone painoi tyhjänä 274.999 kg ja liukkaalla kelillä liukui kiitotieltä lumihankeen. Koneeseen tuli melko suuria vaurioita ja lähetettiin saksaan tehtalle korjattavaksi. Tehas lupasi korjata ja korjaus tulisi "vain" painaamaan 4 kg lisää...Koneen omistaja ei tietenkään hyväksynyt tätä uutta painoa vaan vaati että siivet vaihdetaan CTSW (Short wing - miinus 5 kg) malliseksi koska toinen siiveistä oli kuitenkin mäskinä. Ja tästä ei vakuutusyhtiö pidännyt koska toinen siiveistä kerta oli ehjä... Vakuutusyhtiö ei meinanut saada millään päähän ettei kone ei saa painaa 275 kiloa enemmän vaan meinas että saahan se painaa 272.5 kiloa. (saksalainen yhtiö)Siinä meni yli vuoden ennen kuin kone oli takasin käytössa. Siinä on nyt uudet SW-siivet ja vakkutusyhtiö on nyt kirjoittaneet lisäyksiä ehtoisiin että ne eivät takaa mitään painorajoja. Ne eivät siis ota huomiota tästä lähteen että korjaus voi lisätä painoa koneesen sen verran että siitä tulee käytännössä käyttämätön laiton hiilikuitukasa... Miettikääpä tätä.../Jonny Majava, VästeråsPs Atec Zephyr, minun favoriitti painaa 263 kg basic-versiossa, radion ja transponderin kanssa... http://www.pilotmix.com/index.php?pgid=11&lang=en&maxInfo=27
Vaihtoehto 1 on mielessä, koska aion saada UPL-lennonopettajakelpparinkin vielä tulevana kesänä.
Tuo toinen vaihtoehto toimii, kunhan saat tehtaalta dokumentoinnin.
Minkäslaisella proseduurilla suoritat UPL - opettajakelpuutuksen? Vaatiiko poikkeuslupaa laitokselta että ei tarvitse koko opekurssia käydä, vai oletko Jämillä lentämässä? Sullahan on MGPL ja GPL opepahvit?? ja sitten läjä kelppareita PPL pahvin päällä, (osuiko arvaus oikeaan )--Sami
Mites Jouni semmoinen tilanne (ei ultra), jossa valmistaja ilmoittaa laskukaavan avulla maksimi g-voimat, joiden sisälläpysyttäessä koneella voidaan lentää painavampanakin. Esim Zenair puhuu tälläisessä tilanteessa "ultimate load factorista".
Ja eikös se käy tuostakin selville että Ruotsissa kone saa tyhjänä painaa 275 kg jolloin kuormattavuus 175 kg AINA.
Ultimate load factor on suunnitteluarvo, sellaista ei saa käyttää lentorajana......Tuo mistä kirjoitat ei ilmeisesti ole tälläinen tilanne, vaan siinä oikeasti on tarkoitettu Limit load factoria .
Eikä siinä vielä kaikki. Ei kaikki ole kiinni varustelusta, vaan myös maalaus vaikuttaa koneen painoon merkittävästi.Esim. peltikoneen uudelleenmaalaaminen lisää sen painoa usealla kilolla. Kuitukoneissakin painoon vaikuttaa merkittävästisellainen seikka onko pintaviimeistelyssä käytetty gelcoatia vai maalia. Maali on näistä kahdesta kevyempää joskaan ilmaiseksisenkään käyttö ei painon suhteen tule kuten edellä mainitsin.Eli siitä vaan uudelleenmaalaamaan virttynyt peltikone ja sitten katsastukseen ja uusintapunnitukseen
Onko Suomessa täsmälleen samat kilorajoitukset kuin Ruotsissa? Jos on niin 175 kg tuntuu aika vähältä opetustarkoitukseen eli kahdelle hengelle.
Onhan se luonnollista että paino lisääntyy vanhoissa koneissa aina jonkin verran eikä se koske vain ultria.Näin tapahtuu myös moottorikoneissa, esim. Diamond ja Cirrus SR-22.Tämä johtuu siitä että komposiittirakenne ei ole 100% vesitiivis vaan se hiljalleen imee itseensäjonkin verran kosteutta. Sekä lasikuitu ja epoksi ovat hyvin vettä imemättömiä, muttaitse laminaattirakenne imee vettä. Se lisää painoa väistämättä jonkin verran ajan myötä. Sellaista prosessia ei liene keksittymiten komposiittikoneen saisi täysin vettä imemättömäksi ja jos olisi niin silloinhan komposiittiveneetkääneivät imisi vettä, mutta niin ne vaan imevät pikku hiljaa jonkin verran. Ja kosteuden imeytymistä tapahtuu muuallakin kuin platalla, ilmassa kun nimittäin on aina kosteutta.
Kävin juuri katsastusreissulla Vaasassa, jossa Grob 109B:n tyhjämassa oli talvisälytyksen aikana kylmässä hallissa noussut. Mieleen jäi tuollainen 4-6 kg lisäys.
Lainaus käyttäjältä: Maza - Toukokuu 16, 2006, 08:47:52Onko Suomessa täsmälleen samat kilorajoitukset kuin Ruotsissa? Jos on niin 175 kg tuntuu aika vähältä opetustarkoitukseen eli kahdelle hengelle. Kourmattavuuden täytyy olla vähintään 175 kg. Sen takia ruotsissa ei saa koneen tyhjäpaino koskaan ylittää 275 kiloa. Jos tämä minimikourmattavuus 175 kilon raja poistettaisiin niin koneiden tyhjämassat alkaa kasvamaan ja kuormattavuudet tulisi yhä heikemmäksi. (yht äkkiä koneet painavat 310 kg ja jäljelle ei jää varaa polttoaineelle, ja varsinkin jos meinaa ittekin olla kyydissä )/jonny majava
Voisi helpottaa ultrien kuormausta huomattavasti jos Suomessakin otettaisiin käyttöön tuo Ruottin malli eli kuormattavuus aina 175 kg. Mutta sitten taitais kaikki kelluke-Ikarukset jäädä kuivalle maalle :'(