Laskeutuminen ilman moottoritehoa

Aloittaja Ansis, elokuu 07, 2025, 07:47:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ansis

Olisko aikaa keskustella erilaisista lentolaitteista ja niiden käyttäytymisestä ilman moottoritehoa? Massa luo jatkuvuutta ja helpottaa elämää, paitsi omassa kehossa.
Tänäkin vuonna on rikottu erilaisia lentolaitteita lentokentillä ja niiden lähistöllä, kuka uskaltaa ensimmäisenä kertoa kokemuksistaan jälkeeni?

Omista väppäimistäni Fisher FP-404 kaksitaso kevyimpänä aerodynaamisten vastusten summana oli kaikista pelottavin, mutta samalla ehkä turvallisin laskea moottori sammutettuna. Liitoluku oli vissiin kolmen luokkaa?
My mind is willing, but purse is weak.

Erkki T

Reilu vuosi sitten sammui Spacek SD-1 vanerikoneeni moottori 1600 jalan QNH korkeudella ja pyörin siitä laskuun lähipellolle. laskeutumisen ajan tuntui kone liitävän paremmin moottori sammuneena kuin lavat pyörien. Mitattua dataa ei ole tuntemuksen vahvistamiseksi. Lopputuloksena lasku meni pitkäksi ja nokkateline taittui pellon päässä sijainneeseen ojaan.

tjh

Joka tapauksessa olisi joka ilmailuvehkeellä syytä asiaa harjoitella, ettei sitten tule yllätysmomenttia tosipaikan tullen.
Oma harjoittelu tuli ajankohtaiseksi kun kuvittelin kuten moni muukin, että korkeus riittää 180 asteen käännökseen kentälle, kyllä joo muuta kenttä ei enää ole alla vaan sivussa, eikä sen jälkeen myöskään se nokkateline alla vaan poissa.
Siispä harjoittelin oman peltokentän päällä ja tietoisuus korkeusvaateesta lisääntyi, kuten myös silminnäkijän ja viranomaisen tietoisuus kenttäni sijainnista.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod