Vastamäntämoottori

Aloittaja Tapani Honkanen, tammikuu 13, 2009, 09:50:35

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Tapani Honkanen

Löysin oheiset kuvat ja tekstinpätkän saksankielisestä kirjasta 60-luvulta, joka käsittelee ilmajäähdytteisiä moottoreita. Kyseessä on USA:laisesta Mc Culloch moottorista, joka on 2-t, 3-syl. ja 120hv moottori mekanisella ahtimella ja kaasutinversiona.  Moottorin massasta ei ollut mainintaa, mutta se ei liene ollut paljoakaan jos vertaa saman merkkisiä maalihinauskoneen moottoreihin joita Suomen armeijakin käyttää/käytti. Taupilan veljeksilläkin on samanmerkkinen 6-syl. boxeri. Yritin katsoa Googlella lisätietoja vaan en löytänyt. Tuo 2-tahtinen vastamäntäottomoottori omaa tiettyjä etuja. Vaan eipä se tullut siviilipuolelle silloin 60-luvulla. tietääkö kukaan muu enempää tästä.


Tapani Honkanen

Älä takamaa pilaa kaikkea puuttumalla keskusteluun, mistä et mitään ymmärrä.

Seppo Koivisto


Diesel Air kehittelee 100 hv:n vastamäntädieseliä lekokäyttöön.
http://www.dair.co.uk/


50-luvun Commer-kuorma-auton dieselmoottorissa oli yksi kampiakseli.

backland

Lainaus käyttäjältä: taho - tammikuu 13, 2009, 13:04:00
Älä takamaa pilaa kaikkea puuttumalla keskusteluun, mistä et mitään ymmärrä.

Sukunimet kirjoitetaan isolla..olivat sitten kuinka vaatimattomia tahansa. Katson myös tämän loukkaukseksi ( onneksi hieman editoit muita solvauksiasi ).

Karoliina

Lainaus käyttäjältä: taho - tammikuu 16, 2009, 13:54:22
Ai pitikö olla Backland. Minäkun en ole varma kuka on mitä ja mikä on kuka. Mielikuvitustarinat viestittävät minulle kuitenkin että kukaan ristitty ihminen se ei ole vaan enempi nimimerkki.

Tunnen ihmisen joka on nähnyt herran luonnossa (siis Takamaan), sekä toisen, joka on puhunut tämän kanssa puhelimessa, joten sillä perusteella ihan oikea ihminen on kyseessä, eli ei vaan nimimerkki.

Niin, ja itse olen tavannut Tahon sekä puhunut tämän kanssa puhelimessa. Taho on oikeasti asiantuntija, jonka kokemusta ja tietoa ei kannata aliarvioida.


PeSo

Kiitokset Tapani Honkaselle mielenkiintoisen aiheen avauksesta.

Vastamäntämoottoreiden kehitys ei suinkaan ole jämähtänyt paikoilleen noiden 1950-luvun lopun ja 1960-luvun alun kokeilujen jälkeen. Uusin patentoitu keksintö tunnetaan maailmalla nimellä OPOC engine (OPOC = Opposed Piston - Opposed Cylinder). Seuraavista linkeistä löytyvät oleelliset tiedot tästä moottorikeksinnöstä:

http://home.arcor.de/hildst/EnEx99e.html Engine Technology International - June '99 lehden artikkeli, jossa tämä moottorikeksintö on todennäköisesti esitelty ensimmäistä kertaa julkisesti.

http://cafefoundation.org/v2/pdf_pav_tech/PAV.MPG.engines/PAV.Engines.OPOC.NASAGlenn.pdf SAE OHE - June 2005 lehden artikkeli OPOC-moottorista, joka oli ensimmäisen kerran yleisön nähtävillä SAE World Congress 2005 yhteydessä.

http://engineeringtv.com/blogs/etv/archive/2008/07/01/opposed-piston-opposed-cylinder-engine.aspx Engineering TV:n video + tietoja moottorista

http://www.ecomotors.com EcoMotors Internationalin etusivulla on erinomainen flash-animaatio OPOC-moottorin rakenteesta ja toiminnasta - KANNATTAA KATSOA!

http://www.propulsiontech.com APT Technology kehittelee OPOC-moottoreita mm. ilmailukäyttöön - KANNATTAA KATSOA!

Googlesta löytyy lukematon määrä muitakin linkkejä hakusanalla OPOC engine, joten en listaa niitä tähän sen enempää.

Muutama lyhyt kommentti vielä tästä moottorikeksinnöstä:

Vaikka kirjoitinkin tämän viestin alkuun "uusin patentoitu keksintö ... ", niin moottorin periaate ei tosiaankaan ole uusi. Sen juuret juontavat 30-40-luvulle Saksaan. Tiettävästi tällä periaattella toimivia moottoreita on käytetty joissakin Saksalaisissa tankeissa. En kuitenkaan ole ehtinyt vielä tutkia asiaa sen tarkemmin. Toisen maailmansodan jälkeen ovat myös venäläiset kokeilleet tätä konstruktiota. Rakenne ei kuitenkaan ole tullut laajempaan käyttöön ja se on jäänyt unohduksiin vuosikymmeniksi.

OPOC-moottori on nyt uudelleen keksittynä ollut mukana Yhdysvaltain asevoimien tutkimusorganisaation DARPA:n kehitysohjelmassa, jossa se on menestynyt erittäin hyvin. Tämä menestys on saanut myös rahoittajat liikkeelle.

On mielenkiintoista seurata, mitä tästä moottorikeksinnöstä tulee jatkossa. Ainakin tässä vaiheessa sen tulevaisuus vaikuttaa lupaavalta myös ilmailukäyttöä silmälläpitäen.

Petri Ahonen

Junkers Jumo 205 moottoreilla varustettua Junkers Ju 86C-1 koneita tehtiin ainakin 6 kappaletta Lufthansalle(wikipedian mukaan)

Saman pedian mukaan moottoria käytettiin mm ilmalaivoissa ja näissä:

    * Blohm & Voss BV 138
    * Blohm & Voss Ha 139
    * Dornier Do 18
    * Dornier Do 26
    * Junkers Ju 86

Moottoreita tehtiin eri versioineen noin 900 kappaletta...
Tässä patonkimaan kielellä linkki, josta valitettavasti tulkitsen sujuvasti vain kuvat...
http://www.histomobile.com/dvd_histomobile/histomo/tech/120-1.asp

Lopuksi kevennys; arvatkaas kuka viistoista kesäisenä ajatteli liittää 2 rellu 12 moottoria toisiinsa ja arvatkaas miten... (!)

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod