Uusi OPS M2-1 julkaistu

Aloittaja Markku Hiedanpää, helmikuu 07, 2008, 22:22:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Harri Heikkilä

Ihan näin äkkilukemalta pari kommenttia tuosta OPS M2-1 ja uudistettu OPS M1-23 -paketista vaikka tämä threadi ei kai mikään varsinainen lausuntokierros olekaan.

Määritelmäosassa OPS M2-1 toteaa mm. seuraavaa:

"LENTOTYÖ (Aerial work). Ilma-aluksen käyttäminen
erityistehtäviin, kuten maa- ja metsätalouteen
liittyviin lentoihin, rakennustoimintaan
liittyviin lentoihin, ilmakuvauslentoihin
ja kartoituslentoihin, tutkimuslentoihin,
voimajohtojen tarkastuslentoihin ja raivauslentoihin,
ilma-alusten tai muiden esineiden
hinauslentoihin, laskuvarjohyppylentoihin tai
osallistumiseen pelastuspalveluun, ilma-aluksesta
tapahtuvaan liikennevalvontaan, metsäpalovartiointiin,
metsäpalojen sammuttamiseen
tai muuhun vastaavaan."

Sekä edelleen:

"YLEISILMAILU (General aviation operation).
Muu lentotoiminta kuin kaupallinen ilmakuljetus
tai lentotyö."

Saman määräyksen kohdassa 2.1 puhutaan soveltamisalasta:

"2.1 Tätä määräystä sovelletaan Suomessa rekisteröidyillä
lentokoneilla, ultrakevyillä lentoharjoitettavaan yleisilmailuun."

Eli näin ollen määritelmät ja soveltamisala rajaavat lentotyön ko. määräyksen soveltamisalan ulkopuolelle. Kuitenkin tuon tulevan mm. OPS M1-23:n kohta 3.4 sanoo:

"Kaikessa lentokoneilla harjoitettavassa lentotyössä
on tämän määräyksen lisäksi noudatettava
ilmailumääräyksen OPS M2-1, "Yleisilmailu
- lentokoneet", vaatimuksia."

Eli tässä kohtaa viimeistään homma menee hyvin epäloogiseksi? Koskeeko OPS M2-1 lentotyötä vai ei?

Lisäksi asiaa hämmentää ainakin se, että OPS M2-1 kohta 4.8.1.1 c) antaa määräyksiä koskien lentotyön tekemistä.

Koska nuo määritelmät vaikuttavat hieman omituisilta niin voidaan katsoa EU-komission näkemys asiasta samalla:

"Yleisilmailuun ja liikelentotoimintaan sisältyy toimintoja, jotka ulottuvat
harrasteilmailusta moottorittomilla ilma-aluksilla aina vaativaan toimintaan
suorituskykyisillä liikesuihkukoneilla ja lentotyöhön."

Löytyy tammikuussa julkaistussa komission tiedonannossa.

Edelleen jonkinasteiseksi kysymysmerkiksi nousee OPS M2-1:n kohta 3.2:

"3.2 Ilma-aluksen päällikkö on vastuussa kaikkien
miehistön jäsenten, matkustajien ja mukana
olevan rahdin turvallisuudesta, kun lentokoneen
ovet ovat suljettuina."

Miten tuo ovien sulkeminen oikein vaikuttaa asiaan? Onko niin, että jos lentokoneella on luvallista lentää ilman ovea tai ovi avattuna niin se vaikuttaa jollakin tavalla ilma-aluksen päällikön vastuuseen matkustajistaan? Tämän viestin alkuosassa todettiin, että jää epäselväksi koskeeko määräys lentotyötä, kuten esim. laskuvarjohyppylentoja. Mikäli kuitenkin koskee niin laskuvarjohyppy- ja vaikkapa valokuvauslentojen kohdalla tuo ovien availu tekee vastuukysymyksistä kerrassaan kiinnostavia.

Korjatkaa jos ymmärsin jotakin väärin.

Terveisin,

Harri

pimattil

Erinomainen avaus Harri. Jään mielenkiinnolla odottamaan vastauksia...  :2funny:
- Pirkka -

Markku Hiedanpää


ari

Kun yölliselle taivaalle halajaa, niin pitänee lähteä kellokauppaan. Mutta mitä ostetaan?

Lainaa
OPS M2-1 6.7 Lennot yöllä
Kun lennetään yöllä, lentokoneessa on oltava seuraavat varusteet:
a) kohdassa 6.6 määrätyt varusteet, kuitenkin niin, että VFR -lennolla ovat voimassa seuraavat poikkeukset:
- tarkkuuskorkeusmittareita vaaditaan vain yksi
Lainaa
OPS M2-1 6.6 Mittarilentosääntöjen (IFR) mukaiset lennot
Lentokoneessa on oltava IFR -lennoilla seuraavat mittarit ja varusteet:
b) pysäytettävin sekuntiosoittimin varustettu tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina

Päivälentäjille riittää
LainaaOPS M2-1 6.2 Näkölentosääntöjen (VFR) mukaiset lennot
b) tarkka kello, joka näyttää ajan tunteina, minuutteina ja sekunteina
Huom. Myös muu kuin lentokoneeseen kiinteästi asennettu kello hyväksytään.

Riittäisikö tähän normaalin tarkan kellon lisäksi, jokin ylös/alaspäin laskevalla ajastimella varustettu laite?
(Joka radiossa, navigointilaitteessa, transponderissa tai autopilotissa tuntuu nykyää olevan ajanottomahdollisuus - Timer).

Kumottavasssa OPS M2-6 "Lentokoneiden minimivarustus yksityislentotoiminnassa" vaaditaan
Lainaa3 VFR-LENNOT YÖLLÄ
3.1 Lennonvalvontamittarit
e) Kello (tunti-, minuutti- ja sekuntiosoittimin tai vastaava numeronäyttö).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod