Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Lentolaitesuunnittelu => Aiheen aloitti: Ansis - Heinäkuu 02, 2020, 15:26:34

Otsikko: Patterit winglettiin?
Kirjoitti: Ansis - Heinäkuu 02, 2020, 15:26:34
Päissäni pohdin purtsikkaan starttimoottoria, nykytyyliin sähköisenä. Kevyt, virtaviivainen ja kohtuullisesti tuuppaakin. Ropelejakin saa lennokkikaupasta jopa suppuun menevinä.
Mutta aiheeseen, suurin sallittu ei kantavien osien massa.
Wingletit on oleet muotia jo vuosikymmeniä, miksi siis ei laittaisi paristoja niihin? Jäähdytyskin pelaisi ja tuskin talvella tulisi paluumoottoriin tarvetta, ja silloinkin voisi ajella osatehoilla.

Mutta mitäpä on otettava huomioon siivenkärkiin lisättävän painon suhteen?
Inertia, saattaa olla hyväksi tai pahaksi?
Mitä muuta?
Onhan noita siivenkärkkitankkeja monessakin vermeessä ollut, eikä patterit tarvitse huohotusjärjestelmää ja epäsymmetrinen lentotila ei tuottane massan siirtymisestä seuraavia ongelmia.
Otsikko: Vs: Patterit winglettiin?
Kirjoitti: Seppo Koivisto - Heinäkuu 04, 2020, 15:31:13
Polttomoottorin polttoaineputket ovat tännä ilmaa, paitsi milloin toimivat polttoainevarastona. Sähkömoottorin putket on taas täynnä metallia.

Esim. Silent 2 Electrossa on 22 kW moottori ja kaksi sarjaan kytkettyä akkua, jotka painavat 15,5 kg/kpl, yhteensä 4,3 kWh, 117 V. Akkujen pitäisi riittää 15 minuuttia 400 fpm nousua.

Jos akkuja ei ajeta täysin tyhjäksi, jatkuva teho voisi olla 15 kW, joka vastaa 128 A virtaa. 15 m kone vaatii siivenkärjistä 30 m kaapelia. Sallitusta jännitehäviöstä riippuen laskuri antaa poikkipinta-alaksi 35-70 mm2. 35 mm2 johtimen kupari painaa 0,3 kg/m, eli kaapeli painaisi vähintään 9 kg?

http://www.alisport.com/?product=silent-2-electro-2
https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-wire-sizing-tool-low-voltage-drop-calculator
Otsikko: Vs: Patterit winglettiin?
Kirjoitti: Ansis - Heinäkuu 04, 2020, 16:38:50
Kaapelien mitoitus ja painonhallinta ei ole ongelma, vaan kuinka painon lisäys kevyen koneen siivenkärjissä vaikuttaa sen lentodynamiikkaan?
Otsikko: Vs: Patterit winglettiin?
Kirjoitti: jkettu - Heinäkuu 05, 2020, 08:36:19
Näin äkkiä, ilman syvällisempää analyysiä tulisi mieleen:
Siiven taivutusjännitys tyvessä pienenee, eli periaatteessa paarteita ja/tai liitosrakenteita saattaisi olla mahdollista keventää.
Inertia lisääntyy roll ja yaw suunnissa. Eli puuskien vaikutus vähenee, mutta luisun tai kallistuksen korjaus vaikeutuu.  Voi olla että sivuvakaajaa/-peräsintä/siivekkeitä joutuu suurentamaan ja/tai v-kulmaa lisäämään.