Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Lentolaitesuunnittelu => Aiheen aloitti: Antsu - Marraskuu 10, 2013, 10:50:07

Otsikko: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Antsu - Marraskuu 10, 2013, 10:50:07
Tietäisikö joku jotain muuta hyvää konstia saada saumoista vuotavat alumiinikellukkeet ( EDO 2000 ) tiiviiksi, kuin että porataan kaikki 2000 niittiä auki ja massa väliin ja niitataan uudelleen ?
Lähinnä ajattelin, että luulisi nykyaikana löytyvän jotain nestemäistä tiivistysainetta, jota voi sisäkautta valuttaa ( kapillaarisesti ) saumaan ja se kovettuu joustavaksi ja tiiviiksi massaksi ?
Jos joku tietää helpomman konstin, kuin niittien avaamisen, niin please, kertokaa !!! KIITOS !
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Jari Lindevall - Marraskuu 10, 2013, 16:17:02
Toimisikohan ns. tyreweld tuossa mitenkään, tuo niittimäärän poraaminin vaikuttaa isolle operaatiolle.
Alaskan puskalentäjien foorumilta saattaisi löytyä tuohon jotain apua, sillä luulisi että he ovat painineet kaikkien mahdollisten ongelmien kanssa korpioperoinneissaan.
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: 4trade - Marraskuu 10, 2013, 17:05:17
Tuo saattaisi toimia: http://www.aircraftspruce.com/menus/cs/fueltanksealants.html (http://www.aircraftspruce.com/menus/cs/fueltanksealants.html)
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Trike - Marraskuu 10, 2013, 18:43:16
Hep!

Vuodot löytää täyttämällä kellukkeet kaasulla ja hakemalla vuodot kaasuilmaisimella.

Tällä tavalla kun hakee vuotoja ei tarvi kun vuotokohdan niitit avata :)

ja kitiksi PR kittiä (ei kyllä kapillaarisesti ui, pitää laittaa märkänä niitaten eli kitti ja niitti samaan aikaan)

-Toni
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Toma - Marraskuu 10, 2013, 22:06:43
Jos englanti sujuu niin täällä oli muutama hyvä vinkki:
http://forums.outdoorsdirectory.com/showthread.php/16600-sloshing-compound-in-airplane-floats (http://forums.outdoorsdirectory.com/showthread.php/16600-sloshing-compound-in-airplane-floats)
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Jouni Laukkanen - Joulukuu 01, 2013, 20:08:15
Jaakkolan Mikko Oulusta (nyk. Raahesta) kertoi, että olivat ensin kitanneet saumat kittiaineella ja sen jälkeen liuottaneet tiivistysainetta juoksevaksi ja sillä sitten huuhdelleet vastaavat CAP 2000 -kellut (EDO 2000 kopio) sisältä (= käännelleet niitä edestakaisin) kun litkutus oli tehty pariin otteeseen, oli se tukkinut kaikki vuodot.
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Antsu - Joulukuu 02, 2013, 09:21:11
Kiitoksia vinkeistä. Tuota jollain löysällä kitillä tiivistämistä itsekin olen miettinyt, että voisi toimia. Mitähän kittiä ja liuotinta lie käytetty Oulussa?
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Jouni Laukkanen - Joulukuu 03, 2013, 20:17:52
Mikko soittelikin tässä minulle ja kertoi seuraavaa: tiivistysaineeksi valittiin auton koriliima, joka on ohennettavissa tinnerillä ja toimitetaan samanlaisissa tuubeissa kuin esimerkiksi silikonitiivistemassa. Merkiksi Mikko muisteli 3M:ää.

Ensiksi kellukkeet oli puhdistettu sisältä astianpesuharjalla, että lika saatiin liikkeelle, mutta ei kuitenkaan tehty suojamaalille vaurioita.

Toiseksi oli tuubista puristettu massaa ja liuotettu tinneriin. Liukeneminen kesti melko kauan, mutta sitkeän sekottamisen jälkeen oli purkissa kohtuullisen hyvin juoksevaa ainetta, joka kapillaarisesti imeytyi rakoihin. Aine levitettiin pensselillä saumoihin ja sen imeytymistä pystyi seuraamaan silmällä. Annettiin kuivua useampi vuorokausi (kellukekeleihinhän onkin vielä 6 kk aikaa).

Toinen kierros tehtiin samalla tavaralla, mutta tällä kertaa aine oli jäykempää, "tuoreen Miranolin oloista". Sitä sudittiin kerros saumoihin. Tuloksena oli, ettei kellukkeita ollut tarvinnut pumpata enää käytön aikana, osastot säilyivät kuivina. Ikävä vaan, että ne menivät rikki OH-PJK:n kaputissa (ja ovat nyt hallussani).
Otsikko: Vs: Kellukkeiden tiivistäminen
Kirjoitti: Antsu - Joulukuu 03, 2013, 21:25:19
Kiitos kovasti. Jotain tuon tyyppistä ajattelin itsekin tehdä. Täytyypä alkaa testailemaan aineita. Hienoa!