Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Experimental => Foorumilaisten projektit => Aiheen aloitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 04, 2010, 12:00:22

Otsikko: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 04, 2010, 12:00:22
Ja ei kun rakentamaan! Rakennussarja saapui Italiasta 2.7.2010.

Jos kiinnostaa, rakennussarjan osia voi käydä katsomassa Pattijoella!

Puh: 0400896252
Email: roste(at)kotinet.com
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: JariS - Heinäkuu 06, 2010, 13:37:17
Onneksi olkoon! Siinä on sitten joksikin aikaa pientä puuhaa......
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 18, 2010, 20:10:22
Ensimmäiset osat valmiina!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 25, 2010, 20:31:18
Lisää osia valmistuu...
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: jkarjanl - Heinäkuu 26, 2010, 11:32:03
Hieno jos ja kun viitsit dokumentoida rakentamisen edistymistä tänne muidenkin nähtäväksi! Aina se antaa itsellekin rohkeutta kun seuraa toisen rakentamista, että jos itsekin sitten joskus...

Kyselit muuten jossain välissä henkilöä jonka kanssa jäi jutut Jämillä kesken kun puhelin soi. Se olin varmaan minä. Täytyy tunnustaa kuitenkin että I.C.P.:n tuotteet eivät niinkään kiinnostaa, mutta peltisen koneen rakentamisen tekniikka kylläkin. Itse olen ehkä eniten kallellaan Sonexiin päin, ja nähdäkseni Sonexin kasaaminen sarjasta on aika lailla samaantyylinen homma kuin vaikkapa juuri tämän Bingon.

Eli laita vaan kuvia jatkossakin edistymisestä  :thumbsup:


-Janne
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Juhannus - Heinäkuu 26, 2010, 17:44:03
Saapa nähä mikä tuosta tulee.... ;)
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 26, 2010, 18:11:54
Saapa nähä mikä tuosta tulee.... ;)

No siitä tulee tietysti I.C.P. Bingo 4S VG! Ei sen kummempi kone. On melkein samanlainen kuin aikaisemmin rakentamani I.C.P. Savannah 912, ainoastaan etupää on erilainen, koska nyt moottori on HKS 700E (Savannahissa oli Rotax 912UL). Erona aikaisempaan projektiin on myös siiven etureuna, Savannahissa oli kiinteä sola, tässä ilman solaa, mutta vortex generaattorit.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 27, 2010, 10:27:56
Eihän tossa muuta ole kuin väärä valmistajamaa.  Silvio Berlusconilta ei osteta MITÄÄN.

Hei Veka, en minä ostanut SB:ltä vaan viehättävältä Loredanalta! Ja maahan ei ole väärä, vaan suora kuin saappaanvarsi, katso vaikka kartalta!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Elokuu 11, 2010, 18:05:35
Loput siivekkeet valmiina, samoin korkeusvakaaja ilman päätyihin tulevia korkeusperäsimen saranalevyjä ja muotosuojia.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: JuhLa - Elokuu 20, 2010, 13:28:13
Hauska seurata projektia! (bisselle)
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Elokuu 20, 2010, 20:37:44
Loput pikkuosat on valmiina.
Korkeusperäsin "luurankona", valmiina ja kiinnitettynä vakaajaan. Päätykappaleet kiinnitetään vasta maalauksen jälkeen. Trimmimoottorin asennus meneillään.
Seuraavana työvaiheena on siipien rakentelu, siinä voi vierähtää muutama kuukausi. Sen jälkeen vuorossa rungon teko. Kaikki muut osat voi siirtää valmistuttua sivuun odottamaan mahdollista maalausta ja loppukokoonpanoa, mutta rungolle on vaikeampi löytää väliaikaista sijoituspaikkaa. Sen vuoksi tämä järjestys.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Lokakuu 10, 2010, 20:36:46
Vasen siipi melkein valmiina, kärki tekemättä. Reilu kuukausi meni, pelkkää siiven runkoa voi liikutella yksin, mutta pitkien pintalevyjen liikutteluun ja osittain verhoillun siiven kääntelyyn tarvitsee kaverin. Käsi meinaa toisinaan krampata clecoja puristellessa. Lisäsin 15 mm paksut styrofoam kaaret (3 kpl) 60 cm:n kaariväleihin antamaan pintalevylle lisää tukea ja siiven kärkeen, jotta siipiprofiili pysyisi samana. Seuraavana vuorossa oikea siipi.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Lokakuu 23, 2010, 16:04:57
Oikean siiven rakentelua!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: 4trade - Lokakuu 23, 2010, 19:13:35
Mukavaa katseltavaa, kiitos siitä että että viitsit välillä ladata tänne kuvaa meille kaikille ihmeteltäväksi. Mitä on tuo sikaliiman näköinen tavara siiven pintapellissä/ siipikaarissa??
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Lokakuu 23, 2010, 20:41:15
Mukavaa katseltavaa, kiitos siitä että että viitsit välillä ladata tänne kuvaa meille kaikille ihmeteltäväksi. Mitä on tuo sikaliiman näköinen tavara siiven pintapellissä/ siipikaarissa??
Ohjeen mukaan molemmille yhteenliitettäville pinnoille levitetään vesiohenteinen praimeri, tosin ei sitä tarvitse ohentaa, mutta pensselin voi pestä puhtaaksi vedellä tai pitää sitä maalauksien välillä vesiastiassa. Ennen maalauksen jatkamista riittää, kun pyyhepaperilla kuivaa sen. Oikeastaan käytän 15 mm leveää sivellintä tämän praimerin levitykseen. Maali kuivuu nopesti ja jos jostakin pitää myöhemmin pyyhkiä pois, niin bensiiniin kostutetulla paperilla pyyhkimällä sen saa pikkuhiljaa poistettua. Ennen praimerin levitystä pyyhin myös maalattavan pinnan bensiinipyyhkeellä mahdollisen rasvan tai liimajäänteiden poistamiseksi. Liimaa jää osiin eristysnauhasta, joilla osia on niputettu sekä osien tunnistuslapuista, jotka poistan ainakin liitospinnoilta, useasti myös muualta.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Lokakuu 29, 2010, 21:23:21
Oikea siiven etureunan asennus. Suora 0.4 mm:n paksuinen 6061 al-levy taivutetaan paikoilleen. Kiristysliinoja piti vielä lisätä muutama ennenkuin levyn reunassa olevat reiät olivat pääsalon reikien tasalla ja clecot sai kiinnitetyksi.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Pekka - Lokakuu 30, 2010, 13:13:30
 "Ennen praimerin levitystä pyyhin myös maalattavan pinnan bensiinipyyhkeellä mahdollisen rasvan tai liimajäänteiden poistamiseksi."

Metyleeni kloridi on parasta tietämääni rasvanpoistoon.
Ainakin  firma Solmaster, Hollola, tuo maahan ko. ainetta.
(ja tietenkin vain "teollisuuskäyttöön" kuten monet hyvät aineet)  
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Toma - Lokakuu 31, 2010, 13:06:17
Silloin aikoinaan kun rakensin Renegadea niin käytin samaiseen MEK:iä, eli Metyylietyyliketonia. Sitä sai jopa silloin yksityinen ostaa mutta nyt taitaa olla vaikeampaa.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 03, 2010, 22:55:07
Takarungon kaarien rakentelua. Koska kaikki ohjainvaijerit ovat valmiiksi tehtyjä, niin myös kaarien alakulmakappaleet ja muoviosat ovat vaijereihin asennettu jo tehtaalla.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Markus Hatakka - Marraskuu 04, 2010, 13:56:26
Tuossa ylempänä postasit otteen rakennusohjeesta, ja siinä oli mainittu toimenpiteet jos esiporatut reiät eivät kohtaa. Kiinnostaisi tietää, minkälaiseksi sarja on osoittautunut rakentaa, mittatarkkuuden suhteen - ja muutenkin?

Markus
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 04, 2010, 18:40:47
Tuossa ylempänä postasit otteen rakennusohjeesta, ja siinä oli mainittu toimenpiteet jos esiporatut reiät eivät kohtaa. Kiinnostaisi tietää, minkälaiseksi sarja on osoittautunut rakentaa, mittatarkkuuden suhteen - ja muutenkin?
Markus
Sarja on aika helppo rakentaa, varsinkin nyt, kun teen toista samanlaista (ainoastaan etuosa on erilainen kuin edellisessä, moottorista johtuen). Se jo kertoo mielipiteeni sarjasta. Ohjekirjaa ei tarvitse lukea enää niin paljon mitä eka kerralla. Mittatarkkuus on yllättävän hyvä, yli 95% niiteistä menee reikiin ainoastaan reikien puhdistamisen jälkeen. 1,5 mm:n heittoja reikien kohdistuksessa on aika vähän, yleensä, jos on heittoa, se on alle 1mm:n. Mitään jigiä rakentamisessa ei tarvita, suora työpöytä riittää. Kaikki al-osat on valmiiksi leikattu, taivutettu ja rei'itetty, pientä trimmaustaivutusta joutuu joissakin osissa tekemään, esim. siipikaarissa, joissa reunan taivutus ei ole ihan 90 astettaa, taivutuksen jälkeen kaaria on oikaistava hieman rypyttämällä reunaa. Osassa levyjen reunoja ja reijissä on aika isot jäysteet, johtuu nähtävästi kuluneista/väljistä työkaluista, mutta viilalla (alumiinin viilaukseen tehdyllä viilalla, ei mene tukkoon) ja poralla ne saa kunnostettua.
Sarja (kit#3) on täydellinen, sisältää myös moottorin, pakopuket ja äänenvaimentimen, öljysäiliön ja -jäähdyttimet, potkurin, lento- ja moottorinvalvontamittarit, renkaat ja jarrut, turvavyöt (eivät täytä meidän määräyksiä, olkavyö ommeltu kiinni lantiovyöhön) ja istuinpehmikkeet. Sähkötrimmin ja levyjarrut Bingoon saa lisähintaan, Savannahissa vakiona. Sisäverhouksen saa myös lisähintaan.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 10, 2010, 23:38:43
Takarungon kokoaminen alkaa pitkien kulmakappaleiden kiinnittämisellä pohjalevyyn ja kaarien kiinnittämisellä edellisiin.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 23, 2010, 22:47:34
Takarunko valmistuu pikkuhiljaa, tästä jatketaan eturungon osilla kohti tuliseinää.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Joulukuu 15, 2010, 15:32:50
Rungon etuosan, tuliseinän ja moottoripukin sovittelua.

Hyvää Joulua toivottaa Tonttu Tomera
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: 4trade - Joulukuu 15, 2010, 18:56:35
Tuota vauhtia jouluksi pakettiin ja tapanina taivaalle :thumbsup:
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Maaliskuu 06, 2011, 23:41:01
Pyörillään seisoo ja moottoria odottaa...polttoaineeksi Lasolia....

tuolta pitäisi lämpöä ottaa...
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Maaliskuu 12, 2011, 16:38:37
Keulan muotoa....
Ohjaamon katto cleco-kiinnityksessä....
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Maaliskuu 21, 2011, 18:17:54
Lexanin sovittelua....
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: jkarjanl - Maaliskuu 28, 2011, 13:19:32
Upeaa seurattavaa, tuohan tulee vauhdilla kasaan  (guru)

Kiinnostaisi nähdä tuota alumiinin kasaamista lentokoneeksi ihan livenä. Tällä vauhdilla sulla on vain kohta niittaushommat tehtynä. Kunhan lumet sulaa ja päivä vähän vielä pitenee niin täytyy ehdottomasti tulla käymään tutustumaan projektiin, jos vain sopii?

-Janne
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Maaliskuu 28, 2011, 13:47:35
Upeaa seurattavaa, tuohan tulee vauhdilla kasaan  (guru)

Kiinnostaisi nähdä tuota alumiinin kasaamista lentokoneeksi ihan livenä. Tällä vauhdilla sulla on vain kohta niittaushommat tehtynä. Kunhan lumet sulaa ja päivä vähän vielä pitenee niin täytyy ehdottomasti tulla käymään tutustumaan projektiin, jos vain sopii?

-Janne

Tervetuloa!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Toma - Maaliskuu 28, 2011, 17:14:14
Nenä paketissa...

Ihmettelin missä minä olin nähnyt tuommoisen nenän aikaisemmin, sitten se iski kun sattumalta näin lasten videon kuoren. Sehän on ilmiselvä Pumban nenä, hieman alakuloinen pumba mutta ehkä se johtuu siitä että nenä on paketissa ;D

[attachimg=1]
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Huhtikuu 05, 2011, 17:44:05
Poistin tuon "Nenä paketissa"-kuvan, nyt pysyy konepelti kiinni ilman nauhoja...
Rungon maalaus pitäisi tehdä seuraavana, helpompi käännellä pohjaa maalatessa, kun moottoria ei ole asennettu. Maalaaja/maalauspaikka vielä hakusessa.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Lentokapt:Hujane - Huhtikuu 05, 2011, 20:42:30
Elä ainakkaa ylivieskaan vie,siellä harrastelijaa kustaan silimään ja reilusti....
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Toukokuu 13, 2011, 00:07:01
Maalaamatta edelleen, mutta moottoriasennus loppusuoralla. Öljy- ja bensaletkut, vaijerit ja moottoritilan sähköjohdot asennettu, seuraavaksi mittaritaulun sähköasennukset.
Moottorin koekäytön esteenä öljynpainelähettimen puuttuminen, sarjan saapuessa öljynpainemittari loisti poissaolollaan, reklamaation jälkeen tuli, mutta painelähetintä en tarkastanut moottorista, kuvittelin sen olevan paikoillaan kuten oli 912:ssa. Moottoria asentaessa puute selvisi, tosin moottorin varaosaluettelossakin on sulkutulppa, jälkeenpäin huomasin. Reklamaation jälkeen lupasivat lähettää ja paketti tuli, listassa "oil pressure sender..." mutta tavara olikin öljynlämpötilan lähetin. Pari päivää sitten lähetin taas s-postia, vielä ei ole kuulunut vastausta. Nyt (13.5 illalla) tuli tieto, että lähtee 16.5.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Toukokuu 25, 2011, 20:33:29
Mittaritaulun sovittelua. Alareunan tyhjiin reikiin vasemmalle tulee ryyppy-
ja lämmityssäätövaijerit, sitten sähkökatkaisimia ja automaattisulakkeita.
Tein koko taulun hiilikuidusta! En vainkaan, 3M tarraa.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Kesäkuu 13, 2011, 17:02:40
Ensimmäinen käynnistys potkurin kanssa!

Bingo 4S.wmv (http://www.youtube.com/watch?v=SXzaBxoPt_I#)
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Elokuu 28, 2011, 19:05:52
Kesäkuisen koekäytön jälkeen ei rakentaminen ole edistynyt, päinvastoin, elokuun puolivälissä otettiin moottori ja mittaritaulu pois ja siirrettiin runko lentokonehalliin maalausta varten rakennettuun telttaan. Karhunkielellä (Mirka Mirlon VF 360) hionnan ja pesun jälkeen pohjamaali 25.8 ja pintamaali 28.8. Seuraavaksi peräsinten, flaperonien ja muiden pienten osien maalausta säiden (lämpötila ja kosteus) salliessa. Siipien päädyt vielä rakentamatta, samoin ovet, voi mennä maalaus ensi kevääseen. Runko kotiin autotalliin ja talven aikana moottori ja varusteet paikoilleen.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Juri - Elokuu 31, 2011, 21:32:08
Hienoa nähdä etenevä lentokoneprojekti!
 :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Lokakuu 05, 2011, 21:23:05
Runko takaisin kotii, kulki auton perässä, nopeus 30 km/h!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 08, 2011, 16:30:31
Ovien rakentelua...
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Huhtikuu 10, 2012, 17:22:40
....teippausta....
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Heinäkuu 29, 2012, 00:28:14
.... siipien ja streevojen sovittelua runkoon...
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Marraskuu 29, 2012, 12:38:36
Rakentamisen suhteen hiljaiseloa...
Edellisen kuvan oton jälkeen siivet irroitettiin ja vietiin lentokentälle "maalaustelttaan". Elokuussa maalasin siivet, flaperonit, streevat, ovet ja muut pikkuosat. Teippasin siipeen tunnuksen. Vuosi sitten maalattu runko ja peräsimet on kotona autotallissa. Syyskuussa käytin peräsimiä paikoillaan, piti laittaa lankku etupyörän alle, jotta sai perän alemmaksi ja asennettua myös sivuvakaajan ja -peräsimen, jotka sitten purin pois, sillä jos ne olisivat paikoillaan, en saisi konetta ulos tallista. Asensin korkeusvakaajaan/-peräsimeen sähkötrimmin, asentopotentiometrin, johdotukset kytkimelle ja mittarille sekä korkeusperäsinvaijerit.
Sarjan mukana tuli varvasjarrusysteemi, mutta otin vai toisen pääsylinterin käyttöön ja tein käsin käytettävän jarrun, jossa on myös pysäköintijarru. Osat leikkasi CAD-tiedostojen mukaan laaserilla?/vesisuihkulla? Kokkolassa Oy Hiltop Ab (oli hieno leikkausjälki)
Keväällä runko sitten kentälle ja loppukokoonpano.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Toukokuu 26, 2013, 10:40:36
Loppusuoralla!
Kuva-arvoitus, onko perhosia vai mitä?
[attach=1]
[attach=2]
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Toma - Toukokuu 26, 2013, 20:05:57
VG:t ne pitää koneen ilmassa, hitaammassakin vauhdissa :D
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Kekkuli - Toukokuu 26, 2013, 20:16:49
Ja liimallako nuo ovat kiinni? Mahtaisikohan noita saada kiinni kangaspäällysteiseen siipeen (kait dacronia + Randolph -menetelmällä pinnoitettu)?
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Toma - Toukokuu 26, 2013, 20:35:16
Saapa hyvinkin, 3M:llä on teippi jolla pysyy kiinni kuin tauti, mutta lämmittämällä saa ne jopa poiskin ilman että maali vahingoittuu. Teipin tyyppi on 3M 486 MP, 200MP Adhesive.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: tuomoh - Toukokuu 26, 2013, 21:56:41
Rakennusluvan jälkeen niitä voi siipiin liimailla. 10 tunnin koelento-ohjelma ja katsastus päälle. Sakkausnopeus pienenee reilut 10 km/h.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: jkettu - Toukokuu 27, 2013, 05:48:52
Mitenkäs käy isommille nopeuksille ja polttoaineenkulutukselle?
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: SamiM - Toukokuu 27, 2013, 05:59:35
Miten noiden asennuspaikka ja keskinäinen kulma määräytyy ?
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Toukokuu 27, 2013, 09:57:14
Mitenkäs käy isommille nopeuksille ja polttoaineenkulutukselle?

Austraaliassa kaverit testasivat kolmea ICP:n Savannahia, joista yhdessä oli kiinteä solasiipi, toisessa sama siipi, mutta sola poistettu ja asennettu VG:t ja kolmannessa tämä VG siipi, joka on etuosan profililtaan hieman erilainen verrattuna solasiipeen. Nopeus nousi hieman ja polttoaineen kulutus laski reilusti.
http://www.stolspeed.com/flight-testing-slats-vs-vgs (http://www.stolspeed.com/flight-testing-slats-vs-vgs)

Miten noiden asennuspaikka ja keskinäinen kulma määräytyy ?

Tässä rakennussarjassa on siiven pintapellissä valmiit reiät ja VG:ssä on pohjassa nastat, jotka painetaan reikiin, toki ensin levitetään liimaa VG:n pohjaan. Laitan myöhemmin kuvan.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Toma - Toukokuu 27, 2013, 10:17:04
Jos haluaa lukea noista VG:stä lisää niin täältä löytyy aika hyvää tarinaa: http://www.stolspeed.com/ (http://www.stolspeed.com/)
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: SamiM - Toukokuu 27, 2013, 16:39:58
Rakennusluvan jälkeen niitä voi siipiin liimailla. 10 tunnin koelento-ohjelma ja katsastus päälle. Sakkausnopeus pienenee reilut 10 km/h.

Tervehdys Tuomo! Miten ominaisuudet muuttuivat Eurostarissa, mikä oli vaikutus matkanopeuteen ym. ja saitko tehtaalta valmiiksi asennuspaikat- ja kulmat ?
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: tuomoh - Toukokuu 27, 2013, 20:50:38
En ole huomannut juurikaan eroa matkanopeudessa enkä polttoaineen kulutuksessa. Ohjeita ja muiden kokemuksia löytyy valmistajan kotisivulta http://www.stolspeed.com/ (http://www.stolspeed.com/). Vortexien mukana tulee myös sapluuna ja valmiiksi muotoon leikatut teipit, joiden avulla asentaminen onnistuu melko mukavasti.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Kesäkuu 04, 2013, 13:11:38
Miten noiden asennuspaikka ja keskinäinen kulma määräytyy ?

Tässä rakennussarjassa on siiven pintapellissä valmiit reiät ja VG:ssä on pohjassa nastat, jotka painetaan reikiin, toki ensin levitetään liimaa VG:n pohjaan. Laitan myöhemmin kuvan.
[/quote]

Kuvat!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Kesäkuu 21, 2013, 16:19:48
Lentokelpoisuustarkastus 9.6.2013, kirjallisten lisäysten jälkeen paperit tarkastajan kautta Trafille, koelentolupa 20.6.2013 (s-postilla, kiitos nopeasta toiminnasta) ja ensilento 21.6.2013. Kolmen vuoden rakennusurakka on saatu päätökseen ja koelentovaihe aloitettu.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: 4trade - Kesäkuu 21, 2013, 17:41:27
Hieno homma! Nyt on loistavat lentokelitkin, taitaa olla hymy herkässä.
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Teuvo Okkonen - Kesäkuu 23, 2013, 09:28:57
Onnitelut !

Tervetuloa Kuhmoon!!


t. Teuvo
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Riku.I - Heinäkuu 22, 2013, 23:52:01
Onnittelut Reijolle!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: Reijo Österberg - Elokuu 06, 2015, 13:26:05
Viiden vuoden projekti on saatu päätökseen, rakentamisessa kului 3 vuotta ja koelennoissa 2 vuotta. Lupa ilmailuun ja todistus lentokelpoisuuden tarkastamisesta saapuivat.
Kiitokset valvojalle, Jaakko Kyllöselle, sekä kaikille muille, jotka ovat auttaneet projektin eri vaiheissa.
Koelentoihin liittyvää rekvisiittaa! = Staattisen paineen mittaus laahuksella (pituus 10 m) ja 3-tie vaihtoventtiili (laahus/mittaputki/ohjaamo)

Tyyppejä voi alkaa kiilaamaan!
Otsikko: Vs: I.C.P. Bingo 4S VG
Kirjoitti: marko.p - Elokuu 07, 2015, 20:15:12
Onnittelut Ahmon suunnalta, projektia on ollut mielenkiintoista seurata!