Ilmailufoorumi

Ilmailufoorumi => Yleisilmailu => Vanhat ilma-alukset => Aiheen aloitti: Toma - Elokuu 02, 2006, 10:40:42

Otsikko: Vanhan ilma-aluksen määritelmä
Kirjoitti: Toma - Elokuu 02, 2006, 10:40:42
Tämän kategorian alle on tarkoitus kirjoittaa vanhojen ilma-alusten yllläpidosta, lentämisestä ja yleensäkin kaikkea mitä vanhan ilma-aluksen operoimiseen sekä entisöintiin ja lentämiseen liittyy.

Muistin virkistämiseksi vanhan ilma-aluksen määritelmä, eli vanha ilma-alus on;

a) ilma-alus, jolla on selkeä historiallinen merkitys, joka liittyy

i) osallistumiseen merkittävään historialliseen tapahtumaan, tai
ii) huomattavaan vaiheeseen ilmailun kehityksessä, tai
iii) merkittävään asemaan jäsenvaltion asevoimissa,

ja joka täyttää yhden tai useamman seuraavista perusteista:

i) ilma-aluksen alkuperäisestä tyyppisuunnittelusta on yli 40 vuotta;
ii) ilma-aluksen tyypin valmistaminen on lopetettu ainakin 25 vuotta sitten;
iii) jäsenvaltioissa on edelleen rekisteröitynä vähemmän kuin 50 alkuperäiseltä suunnittelultaan samanlaista ilma-alusta;

Samaan vanhojen ilma-alusten ryhmään kuuluvat myös:

Katso ilmailutiedotus museoilma-aluksista GEN T1-8, kts: http://www.ilmailuhallinto.fi/tietopalvelu/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/gen/t/get1_08.pdf


EASA:n Liite II muutosesitys vanhojen ja niihin rinnastettavien ilma-alusten osalta on seuraava:

ANNEX II
Aircraft referred to in Article 4(2) Aircraft to which Article 4(1), (1a) and (1b) do not apply are aircraft that are within one or more of the categories of this annex set out below:

(a) historic aircraft meeting the criteria below:

(i) non complex aircraft whose:
- initial design was established before 1.1.1955 and
- production has been stopped before 1.1.1975.
or
(ii) aircraft having a clear historical relevance, related to:
- a participation in a noteworthy historical event; or
- a major step in the development of aviation; or
- a major role played into the armed forces of a Member State.

(d)  aircraft that have been in the service of military forces, unless the aircraft is of a type for which a design standard has been adopted by the Agency;

(h) replicas of aircraft meeting the criteria of (a) or (d) above, for which the structural design is similar to the original aircraft;