Ilmailufoorumi
Ilmailufoorumi => Ultrakevyet => Aiheen aloitti: Simo Piiroinen - helmikuu 08, 2006, 15:01:04
Edit by Toma: Siirsin tämän kiinnostavan keskustelu-alun tuolta moottoripuolelta tänne
Tämä pitäisi kyllä laittaa yleisilmailun puolelle, mutta tuon moottorin webbilinkistä löytyi myös hyvin kiinnostava helikopterin rakennussarja:
Tyhjäpaino 150 kg, maksimipaino 372 kg, joten Elon laskuopin mukaan kuormattavuus olisi 222kg. Matkanopeudeksi lupaavat 170 km/h ja
rakentamiseen menee 300 tuntia. Hinta: 40180 euroa. Tunteeko Suomen Ilmailulainsäädäntö ultrakevyttä helikopteria? Em. laite menisi
muuten loistavasti ultraspeksiin, paitsi että sattuu olemaan helikopteri.
Simo Piiroinen
Lainaus käyttäjältä: Simo Piiroinen - helmikuu 08, 2006, 15:01:04
Tämä pitäisi kyllä laittaa yleisilmailun puolelle, mutta tuon moottorin webbilinkistä löytyi myös hyvin kiinnostava helikopterin rakennussarja:
Tyhjäpaino 150 kg, maksimipaino 372 kg, joten Elon laskuopin mukaan kuormattavuus olisi 222kg. Matkanopeudeksi lupaavat 170 km/h ja
rakentamiseen menee 300 tuntia. Hinta: 40180 euroa. Tunteeko Suomen Ilmailulainsäädäntö ultrakevyttä helikopteria? Em. laite menisi
muuten loistavasti ultraspeksiin, paitsi että sattuu olemaan helikopteri.
Ei tunne vielä, mutta EASA tuntee koska ultrakevyt helikopteri on jo otettu mukaan Liite II muutosluonnokseen: http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/Opinions/Translations/03_2004/easa_opinion_03_2004_draft_regulation_fi.pdf
kts sivu 15
quote author=Markku Hiedanpää
Ei tunne vielä, mutta EASA tuntee koska ultrakevyt helikopteri on jo otettu mukaan Liite II muutosluonnokseen: http://www.easa.eu.int/doc/Rulemaking/Opinions/Translations/03_2004/easa_opinion_03_2004_draft_regulation_fi.pdf
kts sivu 15
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin
"oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat
aika kovat.
Simo Piiroinen
käyppä katsomassa experimental-otsikon alta alaotsikkoa ultrakevyt helikopteri, en valitettavasti osaa liittää sitä "osoitetta" tähän :-[
Onko tarkoittamasi hulihopteri siellä mainittu?
jonsei niin paas joku linkki tahi kuva.
T:Nimim. sairaan utelias...
Se helikopterilinkki oli tämä: http://www.masschimotor.com/Engelshelicopter.htm
Lainaa
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin "oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat aika kovat.
Lainaa
Eiköhän tämäkin ole ihan "oikea" helikopteri, ero on vain siinä että se on tavanomaisia tyyppihyväksyttyjä kevyempi. Onko se sitten helpompi vai vaikeampi lentää selviää vasta sitten kun sellaista lähdetään vakavissaan koelentämään.
Jäämme kuulolle mitä harrastajat (SIL) ehdottavat ultrakevyen helikopterin koulutus ja lupakirjavaatimuksiksi.
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 09, 2006, 13:02:39
Lainaa
Jos joskus tuntee, niin mitenkähän koulutus tullaan järjestämään? Mahtaisivatkohan vaatimukset olla kevyemmät kuin "oikealle" helikopterille. Helikopterikouluttajia kyllä löytyy, mutta "oikean" kopterikoulutuksen tuntimäärät ovat aika kovat.
Lainaa
Eiköhän tämäkin ole ihan "oikea" helikopteri, ero on vain siinä että se on tavanomaisia tyyppihyväksyttyjä kevyempi. Onko se sitten helpompi vai vaikeampi lentää selviää vasta sitten kun sellaista lähdetään vakavissaan koelentämään.
Jäämme kuulolle mitä harrastajat (SIL) ehdottavat ultrakevyen helikopterin koulutus ja lupakirjavaatimuksiksi.
Olemme jo pistäneet oman erikoisagenttimme selvittelemään ja asiaa tullaan käsittelemään seuraavassa EUT:n kokouksessa.
Onnettomuuksien myötä kohoavat vakuutusmaksut tullee estämään lajin harrastamisen suomessa, samoin kouluttajia on todennnäköisesti hankala saada. Kun vertaa useimpia ultria painavampiin tyyppihyväksyttyihin lekoihin, mopuihin tai purtsikoihin, niin ultrat on huomattavasti hankalampia lentoteknisesti varsinkin iäkkäämmille (varakkaammille) henkilöille. Samoin vaikuttaa myös pyörivän ohjainpinnan pienempi ohjausvoima ultrakopterissa.
Koulutusvälineeksi tulee täten hyväksyä RC kopteri ilman gyroa, kun se pysyy lapasessa niin on aika siirtyä koerullaamaan omaa kaskovakuuttamatonta ul-kopteria. Muuten koulutuksesta tulee hemmetin kallista ja leskien ja orpojen määrä lisääntyy. Kun leijunta ja rullailu sujuu hallitusti. niin sen jälkeen muut koululennot vaikka Robbarilla tai muulla herkällä vispilällä. Matkustajankuljetus ul-kopterilla vasta 100 pic ul-kopteritunnin jälkeen pitää mainoksen uhrit pois tutkimuskertomuksista.
UL-gyro saattaisi olla turvallisempi vaihtoehto, niillähän on tähän saakka ollut eka lento yksinlentona.
Ollaan yhden henkilön kanssa kiistelty että onko toi sivulla ylimpänä oleva helikopteri toimiva, että lentääkö se jne.
http://www.alternative-technologies.org/aircraft.html (kenties huijaussivusto, tilaus omalla vastuulla)
Mitä mieltä olette?
Mielipiteitä, joo joo :)
Enempiä puuttumatta edelliseen, mutta http://www.vortechonline.com/g1/ lentää ihan oikeasti kuulemma ameriikan taivailla ultrana. Kuormattavuus toki vain 122,7kg mutta silti...
Se on vain niin järkyttävä kapistus että maapallo hylkää sitä... ;D
Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe. Tarttisi varmaan olla
aktiiviäänenvaimennuskypärä että korvat olisivat jäljellä vielä ensilennon jälkeenkin.
Semmoisella kun Malmilla röpöttäisi niin melkein kävisi niin että valituspuheluita ei tulisi pelkästään
ammattivalittajilta vaan myös heidän jo edesmenneiltä omaisiltaan ja lentoja ei tarttisi merkata edes päiväkirjaan
kun ne olisi muutenkin tilastoituna päivälehtien lööpeissä... :wacko:
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 10, 2006, 17:14:57
Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe.
Näinhän sitä ajateltiin jo 50 vuotta sitten, ja heitettiin aika monta dollaria kankkulan kaivoon. Silloinen yritys taisi kaatua ihan meluongelmasta huolimatta:
http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/hiller_hoe.htm
::)
Lainaus käyttäjältä: Ansis - helmikuu 09, 2006, 17:50:25
Onnettomuuksien myötä kohoavat vakuutusmaksut tullee ....
Ei ne enään paljon voi nousta.
Kävin joku vuosi sitten katsastamassa Exec helikopterin (eli tiukasti X-rekisterissä oleva laite) ja ihan mielenkiinnosta katsoin mitä maksoi kaskovakuutus, kun olivat sellaisen hankkineet.
Vuotuinen maksu oli noin 30% vakuutusarvosta!
Ja ultrilla on yleensä kalliimmat vakuutukset kuin experimentalkoneilla.
Olisiko hyvä arvaus että ultrahelikopterin kasko maksaisi noin 40% vakuutusarvosta per vuosi. ;)
Ei oo köyhien hommaa.
Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - lokakuu 10, 2006, 17:38:38
Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 10, 2006, 17:14:57
Eikös tuo pulse-jet ultrakevyt helikopteri olisi aika vinha vehe.
Näinhän sitä ajateltiin jo 50 vuotta sitten, ja heitettiin aika monta dollaria kankkulan kaivoon. Silloinen yritys taisi kaatua ihan meluongelmasta huolimatta:
http://www.nasm.si.edu/research/aero/aircraft/hiller_hoe.htm
::)
Ramjetti, en tiedä sitten kuinka kovaa ääntä se pitää.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 10, 2006, 21:46:28
Ramjetti, en tiedä sitten kuinka kovaa ääntä se pitää.
"Hiller experimented with and then abandoned small pulse jets. His next idea revealed that a "hot-cycle pressure-jet" system that used the rotor blade as a both combustion chamber and exhaust pipe. This proved more efficient and produced more thrust that Doblhoff's cold-cycle system. But Hiller soon recognized that the greatest weight savings and propulsive efficiency could be gained by mounting engines directly onto the tips of the main rotor blades. Jet turbine technology was not sufficiently developed, so Hiller began to consider the ramjet."
oho ;D en lukenu kovin tarkasti
Voisihan sitä kokeilla vaikka noita lennokkien suihkumoottoreita sinne roottorin kärkeen... tietenkin jossain missä ei ole muita ihmisiä lähimaillakaan...
Mut oikeesti JPK1990, jos haluat ilmaan ja roottorin vispaamaan yläpuolellesi niin tee itsellesi autogiro! Niin minäkin aion tehdä...ennenkuin viisastun :thumbsup:
Onhan sitä ollut roottorin kärjessä myös rakettimoottori. Et ole sattunut huomaamaan jo kuopattua
Rotary Rocket -projektia (helicopter to orbit)?
http://en.wikipedia.org/wiki/Rotary_Rocket
Sen yllätys yllätys rakensi (alihankkijana) Burt Rutan / Scaled Composites. Vekotinta oli erityisen vaikea lentää ja
rahoituksen loppuessa homma loppui eikä designia kehitetty eteenpäin paremmin toimivaan suuntaan.
Tosin Roton ei ollut mikään ultrakevyt vaan single stage to oŕbit -laite.
pittää suunnitella jo ennen ku piirrustukset tulloo
(http://kotisivu.dnainternet.net/kaikjuk/varitys.png)
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 11, 2006, 17:34:07
pittää suunnitella jo ennen ku piirrustukset tulloo
Et sitten bambusta meinaa tehdä? ;)
Tee mieluimmin lentokone. Mulla olisi siihen hyvä potkuri myynnissä.
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - lokakuu 11, 2006, 18:15:09
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - lokakuu 11, 2006, 17:34:07
Tee mieluimmin lentokone. Mulla olisi siihen hyvä potkuri myynnissä.
Niin tai jätä sinä siivet pois koneestasi ja laita masto ja roottori tilalle... :thumbsup:
Ja kellukkeet;)
Lainaus käyttäjältä: Russian_Rocket - lokakuu 12, 2006, 18:06:26
Ja kellukkeet;)
Teen nohin levyihin sellaset lenkit joihin saa sidottua 200litraset AIV säiliöt kellukkeiks
Todettiin tutun kaa toi sivusto läpi xiitix eli huijaussivustoks... nyt v...taa, tuntui ihan että olisin kohta lentänyt :huh:
Mutta uskoisin että kyseinen malli on olemassa mutta mistä löytäis? Jos jollakin tulis vastaan niin olisin tosi kiitollinen jos kertoisitte.
Malli on siis OMH Eagle
http://www.store.payloadz.com/detail.asp?c=13&s=38&i=20353&m=38796
Löyty pikkasen uskottavampi sivu :thumbsup: jes!
Indian helicopter homebuilt, googlettamalla uusi linkki edulliseen kevytvispilään. Elllei ole huijausta. Koht siistit sivut kuitenkin ja linkkejä.
terv pekka-la
Nyt löyty vempeleen virallinen sivusto. Hintakin vaan 19$
http://jr-technologies.com/default.aspx > rotorcrafts
On muute aika suuri hyötykuorma tollaseks, reippaat 110Kg, mutta miten tollanen pikkupärri painaa 100Kg? :)
Bambusta jos tekee, niin saa keveämmän :wacko:
Se on sitten aivan oma projektinsa :)
Nyt on piirrustukset :o
Jenkkilän mittayksiköt ^-^
Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?
Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...
Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 02, 2006, 17:54:17
Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?
Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...
Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.
Kannattaisikohan ensiksi hieman tutustua helikopterin toimintaperiaateeseen ja komposiittirakenteisiin.
Osta vaikka halpa RC-helikopteri, opit varmasti paljon niin siitä miten roottorin lavat
kääntyvät ja miten lapakulmia ohjataan.
Helikopterissa lavan kulma muuttuu koko ajan sen suhteen missä asemassa se kierrosta on.
Jos se pysyisi samana niin härveli nousisi vain ylöspäin mutta ei kulkisi eteenpäin yms.
Kun vielä katsoo tuota sinun piirrostasi niin kyllä se pyrstöroottori on aika tarpeellinen
jollet haluaa koneesta karusellia.
http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm (http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm)
Ja ei ne lavat sillä epoksilla psy kiinni muualla kuin siellä takan reunalla jos sielläkään.
Kyllä se vetolujuus tulee niistä kuiduista ja sen epoksin tehtävä on liittää ne kuidut yhteen
rakenteeksi.
Kate
Lainaus käyttäjältä: kate - marraskuu 02, 2006, 19:56:39
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 02, 2006, 17:54:17
Olen erään henkilön kanssa miettinyt tätä kopteria ja hän on sitä mietä että foam ja koko lapa ei pysy kiinni teräspukessa epoksilla kun lapa taittuu ja suoristuu, näinhän se taitaa olla :-\ Miten tämä on toteutettu muissa koptereissa?
Sitte toinen juttu on toi lapakulma, se on kiinteä ja täten täysin ylihuono ja siihen on jo ratkaisu, tanko roottorin akselin läpi ja silleen...
Ja tuo runko on ihan erilainen ku tuossa kuvassa, ainut yhtäläisyys on peräisin ja masto. Sen rakentamisessa sitten improvisoin, että siitä tulee vähän saman tyylinen kuin tuossa kuvassa.
Kannattaisikohan ensiksi hieman tutustua helikopterin toimintaperiaateeseen ja komposiittirakenteisiin.
Osta vaikka halpa RC-helikopteri, opit varmasti paljon niin siitä miten roottorin lavat
kääntyvät ja miten lapakulmia ohjataan.
Helikopterissa lavan kulma muuttuu koko ajan sen suhteen missä asemassa se kierrosta on.
Jos se pysyisi samana niin härveli nousisi vain ylöspäin mutta ei kulkisi eteenpäin yms.
Kun vielä katsoo tuota sinun piirrostasi niin kyllä se pyrstöroottori on aika tarpeellinen
jollet haluaa koneesta karusellia.
http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm (http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm)
Ja ei ne lavat sillä epoksilla psy kiinni muualla kuin siellä takan reunalla jos sielläkään.
Kyllä se vetolujuus tulee niistä kuiduista ja sen epoksin tehtävä on liittää ne kuidut yhteen
rakenteeksi.
Kate
En tarkoittanut että kopteria ohjattaisiin lapakulmilla vaan kopterin nostetta säädettäisiin lapakulmilla.
Eikä peräroottoria tarvitse sillä rungon ja roottorin välillä ei ole vääntöä.
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 03, 2006, 18:49:57
En tarkoittanut että kopteria ohjattaisiin lapakulmilla vaan kopterin nostetta säädettäisiin lapakulmilla.
Öööö. Vaan kun kopteria ohjataan lapakulmilla, jotka muuttuvat sitä
mukaa, missä positiossa kulloinenkin lapa on. Esim. jos halutaan, että
kopteri kulkee eteenpäin, niin pyörimistilanteessa edessä olevat lavat
ovat pienemmällä lapakulmalla, kuin takana olevat lavat. Tällöin kopterin
peppu nousee ylemmäs ja roottorin aikaansaama noste "siirtyy" samalla
osittain eteenpäin, jolloin kopteria "vedetään" eteenpäin osalla siitä voimasta,
mikä alunperin vain nosti kopteria maasta ylös.
Eikä tuossa sun härvelipiirustuksessa ole näkyvissä ainakaan potkuria,
joka hoitaisi tuon eteenpäintyäntämisen. vrt. autogiro.
Ei tämä nyt niin vaikeaa voi olla?
Heh jos oikeesti tutustuisitte kopterin "nuppiin" niin yllätytte kaikki ei ole miltä näyttää:)
kyllä kiinteälapakulmainen kopteri liikkuu eteen ja taaksepäin vakkei lapakulmat varsinaisesti
muutukkaan...en ole spesialisti mutta taidan olla Gadin Maurin lisäksi ainoa suomessa joka
osaa lennättää RC-kopteria ilman gyroa :) toivottavasti Maurikin vielä lennättelee ja lentää:)
Nykykopteri niin RC kuin oikeakin on sen varran hauska laite että se vaatii melkein kvanttifysiikan tuntemusta:D
Nykyisillä tietokone radioilla voidaan tietty helpottaa lennätytstä..lentämistä kun lapapakulama ja kaasukäyrät
voidaan tehdä eri lenätyksille erillaisikksi ja vielä vaihtaa kun haluaa kesken lennon:D
tubessa on paljon videoita:D suosittelen tutustumaan...koptereihin voi jäädä koukkuun mutta tunti lennätystä 4
tuntia säätämistä:) kivaa ja haasteelista se on:D sääli että kokemus ei näy päälle...mikä näyttää helpolta ei aina sitä ole:D
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 04, 2006, 17:50:22
Heh jos oikeesti tutustuisitte kopterin "nuppiin" niin yllätytte kaikki ei ole miltä näyttää:)
Oommää sellasia tuijotellu ihan oikeissa vatkaimissa ja jopa käytännössä
kokeillutkin ;).
JPK1990 -> Mites muuten tuo eteen/taakse/sivulle ohjaus onnistuu
ilman perätuupparia. Pyrstöroottorilla tietenkin "pyöritään", mutta....
Kävin ihan vartavasten kaivamassa toimintaperiaatekuvan muillekkin, joita
asia askarruttaa, jotta miten se oikeasti pelaa.
http://travel.howstuffworks.com/helicopter5.htm
http://travel.howstuffworks.com/helicopter6.htm
Taitaa olla turha täälä puida tätä enempää:D
Käyppä lukemassa tuolta vähän teoriaa :D
ihan mielenkiintoista ja opettavaa ja niin kansantajuisesti
että jopa minä ymmärsin..melkein kaiken :D
www.f3c.fi/Tervetuloa_files/kopteriopas.pdf -
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 13:40:19
Taitaa olla turha täälä puida tätä enempää:D
Käyppä lukemassa tuolta vähän teoriaa :D
Kävin ja luin juurikin tuon roottorin lapojen osuuden, josta nyt on puhe.
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 13:40:19
ihan mielenkiintoista ja opettavaa ja niin kansantajuisesti
että jopa minä ymmärsin..melkein kaiken :D
Eeeeeeehhhh... Siis, että mitä hä? Toiminta on täsmälleen sellainen
kuten selostin ja johon hain linkin. Joten?
Juu anteeksi lukihäiriö jokus kun luulee että toinen on väärässä niin lukee väärin:D nää nupin lepatukset ja lead lagit on tietty otettava huomioon jos meinaa suunnitella kopteria ....mielenkiintoista kuintenkin ja ratkaisut
joskus aika omaperäisiä:D Uusien tai ei enää niin uusien taistelukopterien roottorin kiinnitykset on aika mielenkiintoisia juuri lepatuksen ja lead lagin osalta...
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 06, 2006, 17:56:15
joskus aika omaperäisiä:D Uusien tai ei enää niin uusien taistelukopterien roottorin kiinnitykset on aika mielenkiintoisia juuri lepatuksen ja lead lagin osalta...
Eikä "masto" ole edes suorassa. Juuh, lueskelin jokunen vuosi takaperin aikani kuluksi
kaverin kansiot helikuppelon teorioista. Kaikenmaailman jutut siihen vaikuttaakin.
Ohjaus tuossa palikka kopterissa on toteutettu kallistamalla roottoria suhteessa runkoon...
Mut tota pitää todellakin jalostaa toden teolla lentäväksi malliksi... tuota jos hädin tuskin voi käyttää mallinakaan.
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 04, 2006, 17:50:22
mutta taidan olla Gadin Maurin lisäksi ainoa suomessa joka
osaa lennättää RC-kopteria ilman gyroa :)
Ettet ihan ylpisty... meitä taitaa olla 3kpl
Niin arvelinkin :D enkä siksi toiseksi osaa kuin leijuttaa ja ajaa normaalikuvioita ilman gyroa:D
Ompahan tuo haasteellista tunnen myös pari kaveria jotka koitti aloitella 80 alussa ilman gyroa
ja ei siitä mitään tullu ja kas kun saivat gyron niin ei pulmia :D siksi tua vähän ylpistää:D toisaalta
olen aika huono säätämään digiradioita :)
Kai niitä suomesta muitakin löytyy Jalista en ole kuulut pitkään aikaan mitään hähän oli se joka ekana
rakensi koko kopterin ja mekaniikan itse !?
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 07, 2006, 18:43:25
Ohjaus tuossa palikka kopterissa on toteutettu kallistamalla roottoria suhteessa runkoon...
Mut tota pitää todellakin jalostaa toden teolla lentäväksi malliksi... tuota jos hädin tuskin voi käyttää mallinakaan.
Roottori itsessään toimii hyrränä. Kun hyrrää yritetään kallistaa, niin voima,
joka siihen vaaditaan on melkomoinen. Kuitenkin, vaikka sen hyrrän on saanut
kallelleen, niin se piruhan nousee uudestaan pystyyn. Eli ei tule toimimaan,
ainakaan kunnolla. Saat aikaiseksi härvelin, jossa roottori pyörii vaakatasossa
koko ajan (mitä nyt pieniä poikkeamia, kun ohjaussauvaa kiskot) ja muu runko
kallistelee. Vain siinä tapauksessa, että painopiste muuttuisi samalla tarpeeksi,
tuo voisi toimia.
Nooh, onhan sekin hauskaa :)
Kyllä se Kavanin Ouletessa toimi siinä oli kiiteät lapakulmat ja roottoria kallistettiin :)
mutta vai muutamissa ekoissa koptereissa, ei ollut kovin käyttökelpoinen kun lisäsi kaasua
niin myös noste lisääntyi ja eri lentotiloista vaihto oli tarkkaa puuhaa tosin juuri kun tuntui että oppii
Ilmestyi Kavanin Jetrangeri missä oli säätyvät lapakulmat ja hyvä mekaaninen mikseri:D
Lainaus käyttäjältä: taotao - marraskuu 08, 2006, 13:05:27
Kyllä se Kavanin Ouletessa toimi siinä oli kiiteät lapakulmat ja roottoria kallistettiin :)
Nyt puhutaan muuten oikeasta härvelistä, johon painopisteajattelun
mukaisesti (kääntyvä roottorikiinnitys siis) vaikuttaa aivan kaikki,
lentäjän pikkusormen koukistamisesta lähtien. Saati, että kuikuilee
alas maastoon sivuilta. Tappopeli tuo oikeassa elämässä on.
Täällä olisi JPK:lle vähän toimivampia ja lentäviä ratkaisuja yhdelle
sivulle kerätyissä kuvissa. Jokaisessa on muuten säätyvät lapakulmat.
http://avia.russian.ee/helicopters_eng/light.html
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 08, 2006, 09:39:23
Roottori itsessään toimii hyrränä. Kun hyrrää yritetään kallistaa, niin voima,
joka siihen vaaditaan on melkomoinen. Kuitenkin, vaikka sen hyrrän on saanut
kallelleen, niin se piruhan nousee uudestaan pystyyn. Eli ei tule toimimaan,
ainakaan kunnolla. Saat aikaiseksi härvelin, jossa roottori pyörii vaakatasossa
koko ajan (mitä nyt pieniä poikkeamia, kun ohjaussauvaa kiskot) ja muu runko
kallistelee. Vain siinä tapauksessa, että painopiste muuttuisi samalla tarpeeksi,
tuo voisi toimia.
Nooh, onhan sekin hauskaa :)
No ei se kyllä nyt ihan noin mene.
Nivelöity roottorinen kopteri (esim. Bell 206 Jetranger) on periaatteessa painopisteohjattu värkki. Roottoritasoa kallistetaan syklisen ohjauksen avulla. Myöskin autogyroa ohjataan kallistelemalla roottoritasoa ja kaiken lisäksi ihan ilman tuota syklistä ohjaista. Eikä tarvittavat voimat ole läheskään niin isoja kuin luulisi.
Tottahan hyrrä pyrkii pitämään pyörimistasonsa mutta mikään voima ei kallista hyrää takisin pystyyn silloin kun se on ilmassa. Lasten leluhyrrät pyrkivät pysymään pystyssä sen vuoksi, että niillä on tukipiste alustaansa.
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 13, 2006, 15:37:24
Tottahan hyrrä pyrkii pitämään pyörimistasonsa mutta mikään voima ei kallista hyrää takisin pystyyn
Jep. Huomasin itsekkin tuon ajatusvirheeni kun sitä jälkikäteen tuumailin, vaan
ei muistanut/jaksanut/viitsinyt enää tuota viestiä hakea ja korjailla. Pahoittelen.
Silti, autogyroakaan ei voi kyllä mielestäni tässä tapauksessa täysin verrata
kopteriin.
Eihän se Jetrangerin roottori tietenkään nivelöity ole vaan puolijäykkä. Joka tapauksessa kopterin kallistuminen perustuu roottorin työntövoimavektorin (mikä on kohtisuorassa uratasoon) kallistamiseen, jolloin se menee painopisteen ohi. Näin ollen mielestäni helikopteria voidaan nimittää "painopisteohjatuksi". Jäykkäroottoriset (esim Bölkow 105) ovat sitten ihan toinen juttu.
Kyllä se autogyro vaan tottelee ihan samoja lainalaisuuksia vaikka leijumaan ei pystykkään
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 13, 2006, 20:30:43
Eihän se Jetrangerin roottori tietenkään nivelöity ole vaan puolijäykkä.
Mitä se sitten tarkoittaakaan. Olisiko linkkiä toimintakuvaan / tekstiin.
Tämä http://www.airliners.net/open.file?id=0976018 näyttää kyllä aivan joltain
muulta kuin puolijäykältä...
mitä mä oon kuullut niin militaarikoptereissa o sellanen puolijäykkä ja sillä voi sitte tehdä silmukoita ja pyöriä vaikka miten
Täysin nivelöity roottori tarkoittaa sitä, että jokaisella lavalla on oma lepatusnivel ja usein vielä vastusnivel, joka mahdollistaa lavan liikkeen pyörimistasossa eteen- taakse. Tätä eteen- taakse-liikettä aiheuttaa vastuksen lisäksi lavan lepatuksesta aiheutuvasta kartiokulman muutoksesta johtuva koriolisvoima, mikä tarkoittaa sitä, että kun kartiokulma isonee, lavan painopiste lähestyy roottorin pyörimisakselia (tietysti hyvin vähän) ja kun kehänopeus pyrkii pysymään samana (massan hitaudesta johtuen) täytyy kulmanopeuden suurentua jolloin lapa heilahtaa vasten pyörimissuuntaa (pyöritäppä avainnippua ketjusta sormen ympäri, vauhti tuntuu kiihtyvän loppua kohti) ja päin vastoin (huh huh). Vastusnivelellä pienennetään roottorin napaan kohdistuvia voimia ja useissa koptereissa sitä ei käytetä, koska se lisää navan valmistus- ja huoltokustannuksia ja kopterin maaresonanssitaipumusta. Sitten siellä on tietysti se sulkanivel, joka mahdollistaa lapakulman muutoksen mutta sehän on kaikissa napatyypeissä kaikissa oikeissa koptereissa.
Sitten siihen puolijäykkään; siinä lepatusnivel on yhteinen molemmille lavoille ja lavat pääsevät keikkumaan sen ympäri niinkuin kiikkulauta.
Ja jäykässä navassa ei lavoilla ole muita kuin sulkanivel ja lepatus tapahtuu navan ja lavan joustojen avulla.
Jäykkänapainen roottori on se, millä pystytään lentään taitolentoa, kaikissa muissa naparatkaisuissa voimakas liikehdintä ja varsinkin nolla- tai miinus-G voivat aiheuttaa roottorinlapojen ja pyrstöpuomin kerääntymisen yhteen nippuun.
Tämä lepatushan on välttämätöntä koska sillä tasataan eteen- ja taaksepäin liikkuvien lapojen välinen nostovoimaero.
Tämä löytyy varmasti netistä, en vain ole ehtinyt etsiä. Yllä kirjoitettu perustuu muistikuviin omalta helikopteriyksityslentäjän kurssilta.
:o oon ollu pihalla ku peipponen, kerro toki lisää jos tiedät
.. ja jos löytyy suomeks jostain
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 14, 2006, 16:28:27
Tämä lepatushan on välttämätöntä koska sillä tasataan eteen- ja taaksepäin liikkuvien lapojen välinen nostovoimaero.
Tämä löytyy varmasti netistä, en vain ole ehtinyt etsiä. Yllä kirjoitettu perustuu muistikuviin omalta helikopteriyksityslentäjän kurssilta.
Varmaan löytyykin. Täytyy töiden jälkeen kaivella hieman guuggelilla. Kuitenkin tässä nyt
tuli mieleen se, että yhdessäkään näistä ei todellisuudessa ole _kiinteitä_ lapoja. Oli ne
sitten kumilla tai saranoinnilla aikaansaatuja, niin aina se lapa vääntyy/kääntyy, eikä
suinkaan käännellä roottorin akselia. Eli ohjaus tapahtuu edelleenkin muuttamalla lapakulmia/
lavan sijaintia. No jospa sitä illalla olisi jo viisaampi.
On ne värkkejä perhana...
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 15, 2006, 08:10:54
Oli ne
sitten kumilla tai saranoinnilla aikaansaatuja, niin aina se lapa vääntyy/kääntyy, eikä
suinkaan käännellä roottorin akselia. Eli ohjaus tapahtuu edelleenkin muuttamalla lapakulmia/
lavan sijaintia. No jospa sitä illalla olisi jo viisaampi.
On ne värkkejä perhana...
Niinhän se on, mutta mitä yritin sanoa on, että kyllä kopteri toimisi akselia kallistelemallakin ja onhan niitä tehtykkin sillä periaatteella. Ratkaisussa on se ongelma, että moottorin ja roottorin väliin pitäisi rakentaa sellainen voimansiirtonivel, jonka kulmanopeus pysyy vakiona kääntökulmasta riippumatta. Kardaaninivelhän ei ole semmoinen, sen sijaan etuvetoisen auton vetonivel on. Toinen mahdollisuus on, että moottori kallistelee roottorin mukana mutta silloin ohjaamiseen tarvittava massa pienenee rungossa (kopterihan on "painopisteohjattu") mikä heikentää ohjaustehoa.
Aivan, on ne värkkejä...
Niitä roottorin akselia kallistelemalla ohjattavia löytyy maailmalta.
Tämmönen esimerkiksi: http://www.airscooter.com/pages/airscooter_main.htm
Sitten toinen äkkiä mieleen tullut on Gen H4 mutta sen kotisivuja en löytänyt, olisikohan projekti kuukahtanut. Googlella löytyi juttuja, hakusanoiksi helicopter ja "Gen H4".
Markku Koivurova, tietäisitkö yhtään kuvaa tai piirrosta jossa on nuo ihmenivelet ynm.?
Ei Koivurovalla ole paljon mitään materiaalia asiasta, verrattuna nettiin. Kokeiles Googleen hakusanoja helicopter ja aerodynamics. Sieltä tuli yli 700.000 osumaa joista esim. tämä http://www.cybercom.net/~copters/helo_aero.html vaikutti aika hyvältä.
Lainaus käyttäjältä: Markku Koivurova - marraskuu 15, 2006, 09:22:34
Sitten toinen äkkiä mieleen tullut on Gen H4 mutta sen kotisivuja en löytänyt, olisikohan projekti kuukahtanut. Googlella löytyi juttuja, hakusanoiksi helicopter ja "Gen H4".
http://www.gen-corp.jp/GENH-4_en/
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$
http://www.helicycle.com/
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$
Helicycle Kit Airframe. $24,000 us
Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine. $12,500 us
Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.
Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot ;)
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 21:42:02
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$
Helicycle Kit Airframe. $24,000 us
Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine. $12,500 us
Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.
Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot ;)
Mikäli olen oikean käsityksen saanut niin kitissä tulee kaikki moottoria myöten. :-\
Löysinpäs sivun, jolla itse aikoinaan kuolailin ;D
Täällä lisää pikkuvispilöitä komponenttihintoineen.
http://www.vortechonline.com/kits/
Kiitti tuosta linkistä! :thumbsup:
Laitan tähän toisen joka häiritsee minun päiväuniani...
Lopusta löytyy myös hekojakin!
http://www.pra.org/index.php?module=article&view=9
tuossa helicyclessä tuo roottoritaso pystyy keinumaan tuolleen niin onko kyseessä puolijäykkä vai mikä?
eikös tuollaiseen periaatteessa vois tehdä sellasen että akselin sisällä menisi tanko joka tarvittaessa lukitsisi roottorin vaakatasoon?
En viitti selostella tuolla on kuvia ja videoita:D
jos katselee viri osia ja videoita voi vain kuvitella mitä kopterilla voi tehdä....kun osaa:D myös ilman lapakulman säätöä
vaikka tuo ei nyt ole ihan yksiselitteinen:D
mulle riittää leijuttelu ja parit silmukat ja vaakakierteet..ilman gyroa..mutta noita en
valitettavasti opi koskaan tai ainakaan rahat ei riitä harjoitteluun:( suokkini on toi kärpänen katossa:D)
http://www.helihobby.com/html/rc_helicopters_videos.html
Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph :P
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 10, 2006, 00:15:25
Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph :P
Jos vähääkään oman hengen säilyttäminen kiinnostaa niin kehoitan pysymään hyvän etäisyyden päässä kyseisestä "widowmaker:stä".
Muutenkin olen kyllä tasan sitä mieltä ettei koptereita pitäisi koskaan hyväksyä mihinkään harrasteilmailu luokkaan, varsinkaan ultriin. Ovat turhan monimutkaisia ja vaativia lennettäviä niin suppealla koulutuksella.
No niin!
Siinäs luitte, nyt heretkää se joutava hapatus lentokiurujen kanssa! Koulutuskin on niin mitätöntä ja uhka terveydelle on suuri! ;D
Juu pakko ei ole uskoa. Eikun kokeilemaan ja joukon jatkoksi kyseisellä laitteella henkensä menettäneiden listaan. Onnea matkaan. :thumbsup:
Lainaus käyttäjältä: Twistgripthrottle - joulukuu 12, 2006, 23:38:32
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 10, 2006, 00:15:25
Mini500 turbiinilla on myös mielenkiintoinen, hämmästyttävästi muistuttaa Hughessin(Boeing) mallia 500 ja omaa saman huippunopeuden 150mph :P
Jos vähääkään oman hengen säilyttäminen kiinnostaa niin kehoitan pysymään hyvän etäisyyden päässä kyseisestä "widowmaker:stä".
Minkäslaisia oireita sillä on? :)
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 14, 2006, 16:44:41
Minkäslaisia oireita sillä on? :)
No vähän kaikenlaisia, mutta minua ei ainakaan saisi lentämään koneella jolla ei pakkolaskun tekeminen ehjänä ja loukkaantumatta tunnu olevan mahdollista mistään lentotilasta.
Täältä vaikka lisää, lista on vanha ja onnettomuuksia on tuon jälkeen tapahtunut lukematon määrä: http://www.provide.net/~pratt1/ambuilt/helicopter.htm
Mikä siis tuossakin pistää silmään on se, että; 1. Onnettomuuksia on myytyihin / rakennettuihin koneisiin nähden aivan älyttömästi, 2. Useimmat johtuvat moottorihäiriöstä eri lentotiloissa ja 3. Lähestulkoon aina lopputuloksena on vähintään "minor injuries", yleensä "serious/ fatal injuries" :'(
Nyt tietty sanot, että "sinähän puhuitkin turbiinimoottorisesta Ministä". Jepjep, sama se moottori, mutta nuo vakavasti puutteellisit autorotaatio-ominaisuuret ovat edelleen samat. Ja fysiikan lakien mukaan kun tyhjäpaino/ minimi lentopaino ovat moottorityypin johdosta pienemmät kuin aikaisemmin, niin rotaation-ominaisuudet lienevät heikenneet entisestään. Sitä paitsi en olisi ollenkaan varma, että tuollainen kotikutoinen turbiini olisi paljonkaan sen luotettavampi kuin tuo surullisen kuuluisa Rotaxikaan...
Jos ei helikopterilla pysty tekemään turvallista autorotaatiota edes matkalentolla tapahtuvasta moottorihäiriöstä ovat sen ominaisuudet kyllä niin pahasti puutteelliset, että kenenkään omaa henkeään kunnioittavan ei pitäisi moisella kapistuksella lentää. Hengenvaarallinen härveli.
Nyt kyllä tuli sellanen olo että pitäs tilata joulupukilta helikopteri kirja ;D
Löytyykö suomeksi yhtään?
http://webshop2.sepe.fi/product_details.php?p=140 täältä löytyy hyvä kirja...
Twist....jotain kiitos tiedoista. Olin joskus, kaaaauan sitten kiinnostunut ex-hekon tekemisestä, en tosiaankaan tiennyt että se voi olla noin hengelle hupaa! Suuntasin sitten mielenkiintoni autogiroihin ja kyllä, olen sieltäkin kuullut ne kaikki negatiiviset kulmat-puheet. Nyt räpylässä on "vain" UPL johon vielä sen A:an joskus hommaan :thumbsup:
Saksassa pitää autogirossa olla hätävarjo, eikö Mini500:n saa vastaavaa?
Lainaus käyttäjältä: Petri Ahonen - joulukuu 17, 2006, 10:21:11
Twist....jotain kiitos tiedoista. Olin joskus, kaaaauan sitten kiinnostunut ex-hekon tekemisestä, en tosiaankaan tiennyt että se voi olla noin hengelle hupaa!
Eipä kestä... Puhuin kuitenkin asioista vain tuon Mini500:sen osalta. Noita experimental kategorian koneita on kyllä saatavissa suht kunnollisiakin, toki hinnatkin ovat sitten jo huomattavasti suolaisempia. Execin vehkeet eivät liene ihan pöllömpiä nykyisin, uusimmissa kun on päästy eroon siitä pitkän akselin korvanneesta "kumilankavirityksestä", joka oli kyllä kerrassaan hämmentävä ratkaisu ::). Myös moottori lienee parantunut sitten alkuaikojen, tosin toisaalla haukkuvat sitä vieläkin pahasti alitehoiseksi.
Jos haluat haaveilla "kunnollisesta" experimenttaali helikopterista niin tässä sinulle sellainen:
http://www.acehelicopter.com/
http://www.acehelicopter.com/builderssite/builderindex.htm
Safarissa on sertifioitu moottori ja koko kone perustuu itseasiassa paljolti tyyppihyväksyttyyn konetyyppiin. Kaikenlisäksi se näyttääkin ihan helikopterilta! Kallista?...Elämä on. Toivottavasti itse kukin hinnoittelee henkensä kuitenkin vielä vähän eri sfääreihin ;)
Pistäppä viestiä kunhan olet Safarin hommannut, voin tulla koelentämään sen sinulle :thumbsup:
Ja vielä: Mikäli joku ultrakevyt helikopteriluokka joskus tullaan hyväksymään pitäisi minimikoulutuksen olla PPL(h) aivan kuten tyyppihyväksytyille ja experimentaaleillekin on. Ei tippaakaan vähempää.
Okei, lottovoittoa odotellessa! :2funny:
Olen kyllä kanssasi vahvasti samaa mieltä tuosta ultraheko lupakirjasta, ei köykääsempi versio!
Joulun kunniaks annetaan nää piirrustukset kaikkien katsottavaks
http://kotisivu.dnainternet.net/kaikjuk/OMHEaglePlans.zip
Mitä mieltä? :D
Tee radio-ohjattava lennokki tosta ensin niin "aftermath" on halvempaa :)
//T
Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja ^-^
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 25, 2006, 02:28:33
Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja ^-^
:2funny:
Mihin meinasit moista käyttää, lehtien puhalteluun takapihalla?
Älä vaan tuo moista lähelle mitään liikkuvaa esinettä, varsinkaan lentolaitetta.
TGT
Lainaus käyttäjältä: Twistgripthrottle - tammikuu 04, 2007, 23:57:50
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - joulukuu 25, 2006, 02:28:33
Mä oon kyllä hylännyt ton rakentamisen, mutta on mulla PLAN-B ja se on rakennella tesla-kaasuturbiineja ^-^
:2funny:
Mihin meinasit moista käyttää, lehtien puhalteluun takapihalla?
Älä vaan tuo moista lähelle mitään liikkuvaa esinettä, varsinkaan lentolaitetta.
TGT
Tajusin juuri miksi teslaturbiineista ei kannata tehdä kaasuturbiineja(varsinkaan mihinkään ilma-alukseen).
Flowrate on paljon pienempi kuin tavan turbiineissa joten se rajoittaa jäähdytystä varsinkin turbiinipuolella :/ eli tehoo ei saa irti ilman että koko hoito sulaa, epäilen ainakin :-\
Anteeksi vanhaan asiaan puuttuminen, mutta kun tuosta Safarista oli taannoin puhetta, niin törmäsin tällaiseen videclippiin;
http://www.youtube.com/watch?v=bZfX1TOWhPs
Asiallisen näköinen laite tosiaan, noin niinku rakennussarjaksi. Joten ei siis linkitetä Flightforumiin. :2funny:
Akim
http://twistairclub.narod.ru/ka56/indexengl.htm
no voi herrajumala...
Lainaus käyttäjältä: http://twistairclub.narod.ru/ka56/indexengl.htmUnfortunately Ka-56 wasn't ever flown.
Hmm ja minä kun luulin että Venäjälla kokeiltiin kaikkea :D
Häijyn näköinen peli...
Eikös tuossa linkissä olevassa moottorissa ole vähän teslaa + pulsejetiä?
http://www.turbinetruckengines.com
Mitenköhän tua soveltuisi ultraan?
-Sebastian
Teslaa ei kai vieläkään, mutta erittäin mielenkiintoinen silti... yksinkertainen toteutus, kevyt jne. vois toimia ultrassa ;)
Voisikohan tämän tyyppistä käyttää ohivirtauspuhaltimen moottorina?
(http://www.turbinetruckengines.com/templates/schematic2.jpg)
Nyt se on tehty, ei ehkä bambusta mutta puusta kumminkin; http://www.hilavitkutin.com/2009/08/11/kiinalaisfarmari-rakensi-itselleen-toimivan-helikopterin-puusta/ (http://www.hilavitkutin.com/2009/08/11/kiinalaisfarmari-rakensi-itselleen-toimivan-helikopterin-puusta/) ;D
Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - marraskuu 16, 2006, 21:42:02
Lainaus käyttäjältä: JPK1990 - marraskuu 16, 2006, 16:47:18
Tämä on kiinnostanut ku siin on suihkuturbiini ja hintaa reippaat 20K$
Helicycle Kit Airframe. $24,000 us
Modified Solar T-62-T32 Turbine Engine. $12,500 us
Tuo alkaa jo vaikuttamaan ihan mukiinmenevältä ja "uskottavalta" kamppeelta.
Kestää hieman jopa nopealla ADSL:llä ladata videot ;)
Olisi mielenkiintoinen härveli.. Ilmeisesti tämä Solarin turbiini on pyörinyt kohtuu luotettavasti...
Oli mielessäni 4 paikkainen experimental kopteri, siihen voisi ympätä 2 tuollaista Solaria jotta voisi herkutella "toimintavarmuus" pointilla.. :)
Onkohan suomessa yhtään tollasta safaria?
Lainaus käyttäjältä: kopterikuski - lokakuu 31, 2009, 18:52:35
Monen sorttista haaveilijaa kyllä löytyy. Yks halus ostaa tollasen Execin koska hänellä on omaa maata sen verta että siellä olis ihan kivaa lennellä. Minkäänlaista aiempaa lentokokemusta millään laitteella ei ollut. Sen verta tietoa oli että ei nousisi kovin korkealle. Tarkoitus olikin ihan sitten vaan omin nokkinensa opetella lentämään helikopterilla. Niettä sillai - low skies
Mielestäni mainio homma, että unelmoijia riittää... :)
Se takaa, että myös experimentalismihenki elää.
Olis muuten aika upee juttu toi vapaa lenteleminen ilman mitään lupakirjaa, kuhan ei lennä yli 100m. korkeammalla tai taajama alueella.. Sais tuupata menemään vaikka rantavarjolla varustetulla fillarilla! :lol:
Kuinkahan paljon tulisi onnettomuuksia? Vai tulisikohan niitä sen kummemmin?
Vielä kun laki muuttuisi kaikessa hiljaisuudessa, sitten vaan joku kekkaisi, että perskutarallaa, nyt voipi ottaa tuosta tuon ladonoven ja harmaanferkun moottorin josta koostan lentimen.
Olis se menoa!
(!)
Joo, kyllähän niitä "käpyjä" varmaan tulisi, ilman kummempaa koulutusta, enemmän kuin nykyään. Mutta sellainen toteuttamisen vapaus viehättää. Olen kumminkin ollut mukana toteuttamassa muutaman aika onnistuneen projektin ja mieli tekisi toteuttaa lisää projekteja, mutta jotenkin kankealta tuntuu tämä eurooppalainen byrokratia systeemi jatkuvan tarkastamisen tiellä...
Jos olisi hiukan vapaampaa tää säännösviidakko, niin tuskin ilmailu kovinkaan paljoa lisäytyisi, koska muut kustannukset ovat jo aika rajuja!!
Uskoisin, että maassa pysyisi mun ladonovilenninkin näillä polttonesteen hinnoilla, vaikka ei kukaan kysyisi ikinä mitään lupaa kyseisen härvelin käyttöön... :)
Toisaalta minkäs sille kukaan voisi, jos aina illan tummetessa sammuttaisi ulkovalon, pukeutuisi mustiin prätkäkutimiin, ryömisi (huomaamattomasti) ladon taakse ja pimeässä virittelisi harmaanferkun puristuksen kohdalleen. Kuuluisi illan hämyssä kuiskaus "kontakt", rivakka nykäisevä ääni sekä siitä alkava tasainen ferkunprutkutus sekä potkuriviima piiskaamassa ladonoven johtoreunaan... Siitä sitten läheisen pellonpään takana asuva naapuri ihmettelisi, että mikä kumma sen tvantennin vei, kun näytti ihan punottavalta fergusonin pakosarjalta, joka siitä pirtin piipun vierestä pyyhkäisi!!!
Ei varmaan koirakaan perään haukkuisi. Kävisi ahvenanmaan päällä katselemassa kuutamon sillan heijastusta merestä, josta laajalla kaarrolla suhauttaisi pääkaupungin valojen päälle ällistelemään "hesalaisii"... Sitten väistäisi nousussa olevaan Airpussia, Seutulan kentän lähialuetta karttaisi ja jälleen kääntäisi oven säppipuolen kohden kotipeltoa... Ennen aamun vaalenemista lähetyisi jälleen legendaarinen "ovimies" tyhjäkäynnillä tuttua peltoa, pitkässä finaalissa ja lähikylän aamu-uniset koirat, hiukan nokka koholla, haukahtelisivat unisella äänellään.
Ei siinä taitaisi ilmailuviranomainen arvatakkaan mikä merkitys olisi tällaisella retkellä vähävaraisen ilmailumiehen henkiselle rentoutumalle... Ei vaivaisi katsatusmaksut, eikä kausikortit, puhumattakaan muista veroluonteisesta maksuista...
Lainaus käyttäjältä: FlyHigh - joulukuu 03, 2009, 21:57:03
Ei siinä taitaisi ilmailuviranomainen arvatakkaan mikä merkitys olisi tällaisella retkellä vähävaraisen ilmailumiehen henkiselle rentoutumalle... Ei vaivaisi katsatusmaksut, eikä kausikortit, puhumattakaan muista veroluonteisesta maksuista...
Älä ...kele enempää tollattii kirjoottele. Pulttaan muuten kohta siivet
koneeseen ja rullailen tuonne peltosaran päähän ;D
Anteeksi tää ei kuulu tähän osastoon:( mutta oli pakko laittaa...jos olet tiukkap....älä avaa tarkoitus ei ole loukata ketään *0*
Toma varmaan siirtää oikeaan osoitteeseen :)
http://www.pioneerflyer.com/EasyRiser/Barnstomer.pdf (http://www.pioneerflyer.com/EasyRiser/Barnstomer.pdf)
Lainaus käyttäjältä: FlyHigh - joulukuu 03, 2009, 21:57:03
pitkässä finaalissa
:eiei:
Muuten :thumbsup:
Tuo mosquito kopin kanssa kyllä on aika peli, itsellä 'vain' vortech g1:n planit (markkinointipaperit) nykyään, tilasin aikanaan mutta hintakaan ei ollut paha.
Tarvittaessa saanen skannattua nuo tätä nykyä jos kiinnostuneita on.
Ja jossain vaiheessa jos tuota rautaromua ilmaantuu tarpeeksi nurkkiin niin täällä pellon keskellä voi vielä Pelle Peloton keksiä tuosta dokumentaatiosta aloittaa virittelyä RC-puolelle... Riittävällä roottorin halkaisijalla :)
http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2/index.asp (http://www.innovator.mosquito.net.nz/mbbs2/index.asp)
tuollanen Air kiinalaisittain briggs&strattonin V-twin Extended Life 26Hp(hieman hipposteltuna) moottorilla olis hieno :2funny:
sitä vasenta laitaa kun seuraa "Mosquito builders gallery" kohtaan siellä niitä on..
sitten yhden ukkolon lento näytöksiä Air:illa ->
http://www.youtube.com/user/jerrywsoloflex#p/u (http://www.youtube.com/user/jerrywsoloflex#p/u)