Ultran paino

Aloittaja Juho, maaliskuu 22, 2006, 22:17:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Juho

Voisiko joku valottaa asiaa pienenä kertauksena....jos on myynnissä ilma-alus (paino 283,6 kg), niin onko silloin kyseessä yksipaikkainen ultra vai oikea lentokone? Muistan lukeneeni jostain, että kaksipaikkaisen ultran kuormattavuus tulee olla vähintään 175 kg ja maksimipaino 450 kg (pyörä- ja suksivarustuksena).


Jouni Laukkanen

Ultraksi se on hyväksytty. Kuormattavuus todetaan joko:
a) Punnitsemalla kone tyyppitodistuksen tms. ilmoittamassa minimivarustuksessa tai
b) Punnitsemalla kone lisävarusteineen ja vähentämällä massasta lisävarusteiden massat.

Nuutti

Säilyttääkö ultra lentokelpoisuutensa, jos hyötykuorma vuosien myötä muuttuu vaatimuksia pienemmäksi?

-Tero-

Aki Suokas

#3
Säilyttää.

Tyhjämassan kasvaessa kuormattavuus siis vain heikkenee, eli esimerkiksi polttoainemäärää tai muuta kuormaa on vähennettävä. Kaikkia ilma-aluksia koskee se että niillä ei saa lentää suuremmalla massalla kuin mihin ne on hyväksytty.

Samaten jos kone joskus on rekisteröity vaikka 500 kg lentomassaan (vesikone siis), niin sen maksimi lentomassaa ei vähennetä 495 kiloon, vaan se pysyy siinä alkuperäisessä 500 kg massassa. Samoin ne yksipaikkaiset 450 kg ultrat (joita on ainakin rakenteilla), säilyvät hyväksyttyinä, vaikka sellaista ei nykyään enään saa rekisteriin.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

kate

Lainaus käyttäjältä: Aki Suokas - maaliskuu 25, 2006, 21:02:02
Säilyttää.

Kuormattavuus vain heikkenee, eli esimerkiksi polttoainemäärää on vähennettävä. Kaikkia ilma-aluksia koskee se että niillä ei saa lentää suuremmalla massalla kuin mihin ne on hyväksytty.
Samaten jos kone joskus on rekisteröity vaikka 500 kg lentomassaan (vesikone siis), niin sen maksimi lentomassaa ei vähennetä 495 kiloon, vaan se pysyy siinä alkuperäisessä 500 kg massassa. Samoin ne yksipaikkaiset 450 kg ultrat (joita on ainakin rakenteilla), säilyvät hyväksyttyinä, vaikka sellaista ei nykyään enään saa rekisteriin.

Siis, saa lntää mutta polttoainetta ei saakkaan enää ottaa mukaan. Monissa ultrissa muutenkin sitä polttoainetta mahtuu painojen
mukaan aika niukasti.

Sinänsä kyllähän tässä sitten niitä kustannussäästöjä tulee lopulta aika reilusti kun polttoainekulut loppuvat kokonaan.

Kate

Ari Simonen

Vesikonepuolellahan tuo kuormattavuus on todellinen ongelma.Meidän kerhon Ikarus laitettiin kellukkeille
viime kesänä jolloin punnituksessa kone painoi 335 kg. Kuormattavuudeksi jää siis 160 kg. Jokainen
voi tästä päätellä että varsinkin kaksi päällä lennettäessä ei monta litraa voi tankissa olla bensaa tai henkilöiden pitää olla keijukaisia.

Ansis

Ainahan  fulllotukset voi täyttää heliumilla, niin paino vähän kevenee ;-)
Summa summarum: Kasariultrat painoivat yleensä alle 175 kg kantavuuden ollessa samaa luokkaa ja 2000 luvun modernit vermeet painavat 300+ kg kantavuuden ollessa vähemmän kuin vaarallisella tuotekehityskaudella.

Meniköhän homma ketuilleen laman jälkeen? Ainoastaan Ranskalaiset tietää, mikä on moderni ultra. Ja haluavat sen säilyttää sellaisenaan.
My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

#7
Lainaus käyttäjältä: Ansis - maaliskuu 26, 2006, 18:10:44
Ainahan  fulllotukset voi täyttää heliumilla, niin paino vähän kevenee ;-)
Summa summarum: Kasariultrat painoivat yleensä alle 175 kg kantavuuden ollessa samaa luokkaa ja 2000 luvun modernit vermeet painavat 300+ kg kantavuuden ollessa vähemmän kuin vaarallisella tuotekehityskaudella.

Tuo Skyraider vaikuttaa ihan piristävältä poikkeukselta trendiin - kuuleman mukaan kuormattavuus on 195 kiloa, ellen ihan väärin muista. Rakentajat korjatkoon jos meni pieleen :)

http://www.airliners.net/open.file/0919497/L/

//Tuomas

Edit: OHO, airlinersnetissä on VIRHE! :-)

Aki Suokas

Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod