912 rotaxiin "autolaturi"

Aloittaja Jari Kaija, helmikuu 19, 2006, 19:15:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jari Kaija

Paljonkos tuon laturin asennuspaketti kustantaa? Eli potkurin kiinnityslaippaan
väkerrettävä hihnapyörä, laturi ja kiinnikkeet? Sopiiko suoraan alkuaikojen 912UL
versioon?

Paljonko tuo systeemi painaa kokonaisuudessaan?


Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - helmikuu 19, 2006, 19:15:18
Paljonkos tuon laturin asennuspaketti kustantaa? Eli potkurin kiinnityslaippaan
väkerrettävä hihnapyörä, laturi ja kiinnikkeet? Sopiiko suoraan alkuaikojen 912UL
versioon?

Paljonko tuo systeemi painaa kokonaisuudessaan?

Mikä on "tuo" paketti ?

Jari Kaija

#2
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 20, 2006, 08:11:37
Mikä on "tuo" paketti ?

Rotaxi näyttää myyvän nykyään 912 myllyään erillisellä 12 voltin laturilla, joka on
pultattu kiinni vaihteiston kylkeen ja hihnapyörä pultattuna kiinni samaan laippaan,
johon potkuri pultataan kuten kuvasta näkyy. Eli eivät käytä enää itsekkään moottorin
omaa generaattoria. Liekkö oppiaika tullut täyteen rikkoutuvan jännitereguloinnin osalta,
tiedä häntä. Osa motin kanssa elävistä on sitten tehnyt homman niin, että käyttävät
tuota "ulkoista" laturia päälaturina ja moottorissa olevaa kiinteätä varalaturina.

Joku jossain foorumissa, mitä näitä nyt on tullut läpi kahlattua, oli hommannut
"tuollaisen paketin" erikseen mottiinsa. Aikaa mennyt vain tuosta sen verta,
että en löytänyt foorumia, jossa aiheesta puhuttiin. Lontooksi se kuitenkin oli.


kate

Lainaus käyttäjältä: Jari Kaija - helmikuu 20, 2006, 10:28:47
Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - helmikuu 20, 2006, 08:11:37
Mikä on "tuo" paketti ?

Rotaxi näyttää myyvän nykyään 912 myllyään erillisellä 12 voltin laturilla, joka on
pultattu kiinni vaihteiston kylkeen ja hihnapyörä pultattuna kiinni samaan laippaan,
johon potkuri pultataan kuten kuvasta näkyy. Eli eivät käytä enää itsekkään moottorin
omaa generaattoria. Liekkö oppiaika tullut täyteen rikkoutuvan jännitereguloinnin osalta,
tiedä häntä. Osa motin kanssa elävistä on sitten tehnyt homman niin, että käyttävät
tuota "ulkoista" laturia päälaturina ja moottorissa olevaa kiinteätä varalaturina.

Joku jossain foorumissa, mitä näitä nyt on tullut läpi kahlattua, oli hommannut
"tuollaisen paketin" erikseen mottiinsa. Aikaa mennyt vain tuosta sen verta,
että en löytänyt foorumia, jossa aiheesta puhuttiin. Lontooksi se kuitenkin oli.


Näyttää tuossa kuvassa olevassa moottorissa olevan myös alipainepumppu.
Olettaisin että siinä sinun systeemissä sen pumpun pyöritys kuluttaa enemmän
sähköä kuin muu avioniikka yhteensä. Normaaliavioniikallehan Rotaxin oma
generaattori riittää hienosti.

Paljonko se alipainepumpun pyöritys muuten syö sitä sähköä ?

Vastaavasta asiasta, haeskelin jostain mitä maksaa alipainepumpun
liitossarja Rotaxiin, hinta taisi olla ihan hirveä, pikakuukletuksella
löytyi hinnaksi yhdelle hammasrattaalle 664 dollaria ja sille
ulkoisen laturin sovittimelle eli hinnapyörälle ja kiinnitysraudalle
kertyi hintaa samassa paikassa 800 dollaria.

On vähän ollut mielessä että onnistuisiko alipainepumpun käyttö
suoraan potkurin akselilta. Sehän on läpiporattu ja jos ei ole
mekaanisesti säädettyä säätöpotkuria niin voisi ottaa tuosta
sopivalla holkilla ja akselilla. Tosin pumpun kierrosluku ei silloin
ole ihan oikea.

Kate

Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: kate - helmikuu 20, 2006, 12:51:40
Olettaisin että siinä sinun systeemissä sen pumpun pyöritys kuluttaa enemmän
sähköä kuin muu avioniikka yhteensä.

No ei nyt sentään... ihan... ;-)

Lainaa
Paljonko se alipainepumpun pyöritys muuten syö sitä sähköä ?

Kierrokset säädettynä 4.5 elohopeatuumalle näyttää vievän
3.4 amppeeria (40.8W). Siedettävissä rajoissa. Teoriassa noin
110W edestä vielä olisi potkua jäljellä, mikäli tuota jatkuvasti
pyörittäisi. Tässä miettinyt, jotta jos tuohon tekisi alipaineanturin
avulla säätyvän PWM ohjauksen, niin sillä saisi kymmenisen prosentin
säästön, kun säästyisi alipainesäätimen "vuodatukselta", mutta
pah. Virtakytkin on keksitty, jos himmeli himmenee.

Lainaa
Vastaavasta asiasta, haeskelin jostain mitä maksaa alipainepumpun
liitossarja Rotaxiin, hinta taisi olla ihan hirveä, pikakuukletuksella
löytyi hinnaksi yhdelle hammasrattaalle 664 dollaria ja sille
ulkoisen laturin sovittimelle eli hinnapyörälle ja kiinnitysraudalle
kertyi hintaa samassa paikassa 800 dollaria.

Aiemmin jo totesinkin, ettei omassani ole koneistettu
auki tuota pumpun paikkaa, eli ei itseäni palikat siihen
hyödytä.

800 Alumiinikiekosta, 2:sta alumiinikiekon puolikkaasta ja
raudoista. Ei helv...

Lainaa
On vähän ollut mielessä että onnistuisiko alipainepumpun käyttö
suoraan potkurin akselilta. Sehän on läpiporattu ja jos ei ole
mekaanisesti säädettyä säätöpotkuria niin voisi ottaa tuosta
sopivalla holkilla ja akselilla. Tosin pumpun kierrosluku ei silloin
ole ihan oikea.

Käynyt aivan sama mielessä, mutta jättänyt sen vain ajatuksen asteelle.
Pitäisi keksiä putken sisäpintaan "puristamalla" kiinnittyvä liitos.

Kierrosluvut menevät tosiaankin yli, mutta niin ne menevät myös continentaliinkin
asennettuna 2700+, jolloin... Tuo oma pumputin tuottaa kahdelle mittarille
tarvittavan alipaineen (ja alipainesäädin hörppii jo hieman) noin 1200 kierroksen
vauhdilla. <2000 olisi tietämykseni mukaan optimaalisin alue tuolle keston suhteen.

Kari Aspiola

Kuvassa oleva Rotax 912 on 80 HP tyyppihyväksytty peli.

80 HP  = mustat venttiilikopat

100 HP = vihreät venttiilikopat

115 HP (turbo)  = punaiset venttiilikopat

100 HP (Ranskan malli) = siniset venttiilikopat


U-moottoreihinkin saa erikseen tilaamalla hihnavetoisen tehokkaamman laturin (siis vaihtovirtageneraattorin) Ja myös tietysti alipainepumpun jos joku sellaisen haluaa.

Alipainepumpun käyttö on otettu potkurin akselin takapäästä (epäsuorasti) hammaspyörävälityksen kautta, eli pumppu ilmeisesti kiertää eri nopeudella kuin potkurin akseli. U-moottoreissa reikä on tulpattu.

Lehtisen Pertti toimittaa varmastikin mielellään ko osia/tietoja niitä haluaville.


Jari Kaija

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - helmikuu 20, 2006, 14:07:41

...80 HP  = mustat venttiilikopat

...U-moottoreissa reikä on tulpattu.


Voi kun olisikin. Valettu se minulla on :-(

http://www.project-ch701.net/ch701_engine/construct_engine.php

Kari Aspiola

Mikäs Rotaxin versio tuo on, en ole koskaan moista nähnytkään? Onko sulla tarkempia tietoja tyypistä?

Jari Kaija

#9
Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - helmikuu 20, 2006, 14:57:12
Mikäs Rotaxin versio tuo on, en ole koskaan moista nähnytkään? Onko sulla tarkempia tietoja tyypistä?

Rotaxin sivut tarjosivat aikoinaan sarjanumeron syötettyäni "UL":ää. Huom!
Sarjanumeron "pienuus" 379-2746. Eli tuo on juurikin niitä ensimmäisiä kamppeita,
joissa TBO lähes tuplaantuu, kun vaihtaa öljypumpun akselin & tarkistaa venttiilijousien
kireydet. Periaatteessa jos lähtisi kurssille omalla autolla, kun sinne kuitenkin nyt
menen, niin voisi napata tuon mukaan ja tehdä siellä nuo hommat "laillisesti" :-)

--editti--

Ja NYT kun sitten selailee noita TBO:n kasvatusdokuja uudestaan tuolta rotaxin
sivuilta sarjanumerointiin perustuen, niin väittää A:ksi. Ja kotona on printattu paperi,
jossa luki UL. Hohhoijaa... Pistän rotaxille kohta kuvat ja kysyn, jotta mikä pirun
kampe tuo nyt sitten todellisuudessa on. A-varmaankin, koska sytytyspuoli on siinä
speksien mukaan noin hoidettu. Motti tuli lapista ja niillä pojilla ei tasan laitekorttia
tuohon moottoriin löytynyt. Mistä lie ostaneet koko CH701:kin ;-) Lentopäiväkirjankin
avulla vain sai tietää tuon lentotunnit välittäjän toimesta >:(

Siellä on taas ollut poro kummallakin puolella puuta, kun paperihommat jääneet  :lol:

--editti 2--

Ja jos tuo nyt pirulauta osoittautuukin A-malliksi, niin sehän on sertifioitu
moottori! Mites ne menikään itserakennetun koneen osalta ne jutut, kun motti
oli "oikea" ja minä itse huollan sitä. Vapaasti lainattuna (todella) säännöistä:

"""Moottorin käyntiaika jatkuu hamaan loppuun asti, niin pitkään, kun sen tarkastuksessa ei ole moitteen sijaa"""  ;)

Vai pitikö ruveta etsimään lapullista potkuria ja pistää experimentali yöversioksi  :lol:
Jaaps. Ei taida "sähköalipainemittaristoni" kelvata, vaikka uskon ja jopa tiedänkin varmaksi,
että sähköpumppuversioni on varmempi tapaus, kun tärisevän moottorin kyljessä oleva
pumpetti.

P.Lehtinen

Tuo "autolaturi" on 912/914 rotaxiin lisävaruste. Jokatapauksessa moottorin oma 250W laturi on käytössä (jos on kytketty säätimen kautta toimintaan). Tuo sinun moottorisi on hyvin suurella todennäköisyydellä esisarjan moottoreita(vm- 90-94) ja ilmeisesti tyyppiä A. Siinä ei ole valmiiksi koneistettuna potkurinsäätimen eikä alipainepumpun ulosottoja. Lohkokin on vanhempaa valumallia- Ilmeisesti myöskään potkuriakselilla ei ole hammaspyörää alipainepumpulle. Samoin tuo vesikierto on "museosta". Moottorin käyntiaika ja historia(missä ollut ja mistä tullut) olisi hyvä olla selvillä. On sen jälkeen helpompi sanoa mitä sille voi ja saa tehdä.
Mistä olet tuollaisen aarteen löytänyt???
Ihan vaan kaikille tiedoksi, hintoja voi/saa kysellä -yllätys sinänsä- ihan Suomestakin...

kate

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - helmikuu 20, 2006, 22:52:31
Ihan vaan kaikille tiedoksi, hintoja voi/saa kysellä -yllätys sinänsä- ihan Suomestakin...

Voisihan niitä suomessa hintoja tietävä kertoa niitä hintoja täällä  ;)

Ainakin minua kiinnostaisi tietää millä rahalla alipainepumpun saa kiinni.
Ei sitä potkurinakselille kannata yrittää väsätä jos kohtuuninnalla onnistuisi.

Kate

JariS

Saahan alipaineen nostalgisella menetelmällä halvallakin. Venturiputki maksaa muutaman kympin. Muut kulut ovat samat, kuin muillakin tavoilla. Ns. neljän tuuman putki riittää kahdelle mittarille. Tosin ei toimi, kuin vauhdissa, eli kompassi on rukattava ilmassa. Taitaa olla Suomen talvessa jäätymisherkkä, mutta ei syö sähköä eikä paina paljoa.
Lennän hitaasti ja nauttien

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod