Boeing/Blanik

Aloittaja Martti Mattila, huhtikuu 18, 2024, 07:48:10

« edellinen - seuraava »

Reijo Österberg ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Boeing on konseptoinut tuollaista streevattulla siivellä olevaa matkustajakonetta. Samaa ideaa ajattelin Blanikien pelastukseksi, suunnitella voi mitä vaan. On lähellä tilanne että usassa joudutaan tekemään valtionjohdon taholla jotain että Boeing ei joudu kiinalais omistukseen.
Tuli tarve siirtää NSU.n kaasutinta lähemmäs moottoria, Argon pottu on tyhjä joten päätin tehdä teräsputkista nopeasti uuden imusarjan puikko ja happi/acetyleeni hitsauksella. "Nopeasti" mikä vitsi taas kerran meni neljä työpäivää. Tuli myös opiskeltua netissä Inlet Manifold aiheesta, joka paikassa oli sama hokema. Erillisille sylintereille johtavien putkien (Runners englanniksi) on oltava geometrisesti ja lämpötilallisesti yhdenmukaisia. Sääntö mitä autotehtaatkaan eivät ole pystyneet aina noudattamaan. Puhutaan Helmholtsin resonanssista minkä hyödyttäminen on tavoiteltavaa.
Virittäjägurujen jutut eivät oikein auta kuka nyt tekisi imuputkistoa jollekin nössöille 3000-3500 minuuttikierroksille. Oikeastaan olisi pitänyt tehdä oikeita töitä ja antaa suunnitelman hautua. Kyllä sinne olisi mahtunut pidemmät ja pienempihalkaisijaiset imuputket joissa kaasun massan jatkuvuus olisi mahdollisesti resonoinut suotuisasti tuolla kierrosalueella. Nyt ainoa kohta missä virtausnopeus pääsee lähelle optimia on tuo kaasarilta alas johtava yksittäisputki. Sylinterin täytöksen onnistuminen imutahdin aikana on se tehon kannalta ratkaisevin juttu. Yksittäisputki 32mm. sisältä, jakoputket 30mm.
Maalattu sisätä ja päältä kemikaalin kestävällä epoksilla. Rakennusjärjestys peruuttava jossa edeltävät hitsaukset pääsee siistimään sisältä enen seuraavaa osaa. Maalaustyö sisäpuolelta kävi kätevästi pienen maalaustelan pätkällä. En halua häiritä foorumia täällä on joillakin oikeaa asiaakin, pahoittelen että taas tuli.

Ansis

My mind is willing, but purse is weak.

PeSo

Blanikeissa on edelleen paljon piilossa olevaa potentiaalia. Hyvä aihio moneen uuteen projektiin.

Osaavissa käsissä ja tämän päivän tekniikkaa hyödyntämällä vanhoista Blanikeista voisi rakennella kaikkea mielenkiintoista...

Jo 1970-luvun lopulla Tsekkoslovakiassa kehiteltiin Blanikin osiin pohjautuva moottoroitu purjelentokone Vivat L-13 SW. Moottorina siinä oli Walter Mikron, ilmajäähdytteinen rivinelonen.

https://www.orlita.net/vivat

Harvinaisen tästä tapauksesta tekee se, että ensimmäinen vientiin valmistettu Vivat on tullut uutena Suomeen vuonna 1988. Oheisen linkin sisältämässä lehtiartikkelissa koneen kyljessä on tunnus OH-803 ja artikkelissa mainitaan nimi Pentti Ahava.

Onko kenelläkään tämän palstan lukijoista muistikuvia tästä tapauksesta? Olisi mielenkiintoista kuulla tämän koneyksilön myöhemmistä vaiheista.

t. Pekka

Seppo Koivisto

Ritarannan kirjan mukaan OH-803 on myyty vuonna 1993 Ruotsiin.

Martti Mattila

Siipisalkojen rungon läpimenoterästen vaihto, mikä myös on välttämättömyys, työmäärä ja hinta tehtaalla on vielä kalliimpi juttu mitä korvakekimpaleiden vaihto siipiin.
Vanhimpiin siipiin vaihto ei enää auta. Vivat mopussa keskirunko on teräsputkirakennetta ja rakenne sellaista tikutusta että tällainen putkimies nostaa kädet ylös. Näin putkisekamelskasta kuvan jossain videossa missä pääsalko läpimenoa vaihdettiin mutta en nyt löytänyt.

Timo Hyvönen

Viljandissa on Vivat ES-7110, ihan siisti.

Lentoon!

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod