Vanhaa hevosta.

Aloittaja Martti Mattila, helmikuu 08, 2024, 06:44:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Vanhaa hevosta on pakko piiskata koska uutta ei raski ostaa. Eli katselin Ebayssa myynnissä olevaa Italialaista JPX 85 hv. volkkari kloonia. Ehkä jotkut sisuskaluista ovat VW aftermarket osia, valut kaikki heidän omiaan. Sylinterinkansien tuplatulppa järjestely saman tyyppinen kuin Jabirussa eli päällä vierekkin, ei siten että toinen ylätulppa ja toinen alatulppa.
 Niin että voisiko nykyisen 14 mm. tulpanreijän täyttää joko sorvatulla alumiinitulpalla tai avata kierteet pois ja hitsaamalla täyttää olemassa olevan tulppareiän. Sen jälkeen porata ja kierteittää paikat kahdelle vierekkäiselle 10 tai 8 millin tulpille. Olisiko siitä lentoturvallisuudelle parannusta verrattuna esimerkiksi nykyiseen jossa oikeat 14 mm. lentokonetulpat käytössä. Uusia projekteja täytyy miettiä sillä on vaara että joku vielä valmistuu.          Alumiinia ei ole sen alkuperäisen tulpan ympärillä liiemmälti. Tässä oli hetki sitten joku pulaaika en saanut kuin yhden uuden halvan yksireikäkannen nyt myyvät taas pareittain niitä melkein yhden hinnalla. Tein perinteisen vuotokokeen tälle Kiinankannelle eli kansi palotilat ylöspäin tulpat paikoillaan tietysti ja täyttö tällä kertaa Isopropanolilla. Venttilit vuotaa, olisi pitänyt testata pakkasella ja vedellä, tiiveys olisi ollut parempi. Eli jonkimmoinen venttiiliremppa on tehtävä jos aikoo käyttää. Kaksisylinterisessä Volkkarissa tuplasytytys vielä tärkeämpi, kolmella pytyllä pysyy hyllyllä nelarilla, yhdellä kahdesta ei.
Mart.

Perttirin

Voisko sinne palotilaan päästä työntötankojen puolelta samaan kohtaan venttiilien väliin. Pieni tulppa pieneen tilaan.
Vai onko materiaalivahvuus niin pieni, että joutuisi kuitenkin hitsaamaan kierteelle lisää tavaraa.

Martti Mattila

Siten se on yleensä tehtykin, kymppimillin tulppa työntötankojen suojaputkien väliin tähdäten. Great Plains Aircraft mainostaa tarjoaa tätä työtä sanoen "yksiäkään kansia ei ole palautettu crackkien takia". Mutta minä haluaisin jotain muuta, uraa tai peltoa uurtavaa. Ei kelpaa triviaali, mutta tietysti jos teen jigin millä reiät voi porata sinne työntötankojen väliin. Kuitenkin tekee mieli yrittää jotain uniikkia vaikka jäisivät verstaan hyllyyn odottamaan ylösnousemusta eli perikunnan siivousta. Siellä on jo ennestään paljon tavaraa kuten 4130 putkea AL 2024 0,4 mm. levyjä Linbach/Mahle syl.putkia kaksi sarjaa. Kampiakseleita puuttuu. Kaksi täydellistä Stark Stamo 1500 45 hv. moottoria. Mutta ei niistä huolta ne menevät hyvin kaupaksi, ilmailijat ovat yleensä avokätisiä säissä ostohommissa. Paljon ei tarvitse bensarahaa antaa että vievät pois.

Gearman

Tuolleen saa 10mm tulpan yläpuolelle. Aika helppo tehdä. Viime viikolla 12kpl verstaalla noita työstettiin.

Ansis

Kuinka monelta leskeltä ja orvolta on eksperimenttaalin tuplasytkä säästänyt?
Sen mitä raportteja olen lukenut vuosikymmenten saatossa, niin sassaroiminen kaikessa muussa on johtanut maalämmitteiseen yksiöön kangasmaastossa.
My mind is willing, but purse is weak.

Martti Mattila

Upeeta mahtavaa, juuri kun sain tuon idean niin jotkut olivat jo tehneet ja vain 50 kilometriä meiltä. Tulevatko ne Ralligros jokkiskäyttöön. Ovat luultavasti kaksireikäkansia. Näyttää olevan tuo uusi tulppa Imuventtiilin vieressä, siellä se seos on raikkainta. Ite ajattelin tehdä yksireikäkansiin koska niitä on viljalti nurkissa ja laittaa sen imusarjaliitoksesta poispäin, imusarjan oikeammin imuputkeen yhteentörmäyksen välttämiseksi.
Entäpä venttiiliistukat menevätkö vaihtoon lyijyttömän bensan kestäviksi. Great Plains Aircraftin myymissä kansissa on 19 mm. pitkä tuppakierre mutta sellaisia lekotulppia 14 mm. kierteellä ei taida olla. Voi oliko niissä 12mm.tulppakierre.
Hengenmeno on aina tuurin kauppaa mutta harrastuksen miellyttävyys saattaa lisääntyä jos kokee että nyt on tehty kaikki minkä ihminen voi volkkarin käynnin varmistamiseksi.

Gearman

Kaksireikäkannet ja ihan ilmailukäyttöön  ;)

Perttirin

Mitä eroa on volkkariin laitettuna normitulpissa ja lekotulpissa?

Martti Mattila


VW lekotulpat ovat kuin lekotulpat yleensä, eli sytkäjohto kiinnittyy kierteellä vieden päälysmanttelin tulpan kuoriosaan. Varma Faradayn häkki radiohäiriöitä vastaan. Kuumassa päässä kaksi tai kolme sivuelectrodia. Sitten se kierre, perinteinen lekotulppa on 18 mm. kierteellä kuten vanhoissa autoissa ja maamoottoreissa, VW lekotulppa tietty se 14 mm. kierteen pituus noin puolituumaa. Putinin hakkerit ovat käyneet koneellani en saa kuvia ulos kamerasta enkä kännykastä. T Fordissa 3/4 osa tuuman kartio putkikierre.

Martti Mattila

Kuva tulpasta

Rupeli

Lainaus käyttäjältä: Perttirin - helmikuu 09, 2024, 15:59:16Mitä eroa on volkkariin laitettuna normitulpissa ja lekotulpissa?

Martin esittämien tietojen lisäksi vielä lentokonetulppien älytön hinta:  https://www.aircraftspruce.com/catalog/eppages/champsprkplugs4.php

Perttirin

Varmaan kannattaisi siirtyä volkkarisuunnitelmassa normaalitulppiin. Ei Rotaxissakaan mitään kummallista ole tulppien kanssa. Normaalit tiukat kumihatut pysyvät kiinni, eikä ainakaan kipinöinnistä johtuvia radio-ongelmia ole.
Siis pienemmillä tulpan halkaisijoilla jäisi enemmän ehjää kansiin.


Martti Mattila

Volkkarin lekotulpissa on 14 mm. kierre joten kansien lujuus ei ole siltä osalta muuttunut. Ne on Contit ja Lycomingit ja vanhat Trabantit ja Zwickaut missä 18 mm. tulppa. Volkkarin lekomuunnoksissa käytetään oikeaa lentokonemagneettoa joiden johtosarjat liittyvät lekotulppiin. Toisin kuin Rotax ja Jabiru missä jotain muuta ja niissä onkin tuplatulpat. Spruce myy myös abapteri sarjaa joilla lekojohdot liittyvät autotulppiin, mulla on sellainenkin hyllyssä. En suosittelisi autoon tarkoitettuja tulppia joissa vielä paketissa kielto "Ei lentokonekäyttöön" Magneettokäyttöön vaikka mulla se yhdistelmä olikin ja tulokset johtivat Rapsipeltoon.

Perttirin

Tuo magneettoasia saattaa kyllä muuttaa tilannetta. Ainakin moottoripyörämagneetoissa oli joskus ongelmia uudenaikaisten ngk-tulppien kestossa.
Essolla puhuttiin, että kipinä on niin paljon voimakkaampi kuin puolasta tuleva, että eriste alkaa vuotamaan ja tulpasta tulee entinen. Denso ja Champion taas saman arvovaltaisen raadin mukaan kestävät paremmin.

Rupeli

#14
NGK- tulpat ei tosiaan kestä VW/magneettokäytössä mutta Boschin tulpat on toimineet. Adapterit käytössä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod