Ovi

Aloittaja Martti Mattila, marraskuu 09, 2023, 06:31:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti Mattila

Ilmailu numero 4/23 Sampsa Jyrkynen Kisjoitti Kolumnin "Omistamisella saadaan pysyvyyttä." Jos paino asetetaan sanalle pysyvyys meille ehkä tulee mieleen rikeeraavat Lentokonehallien ovet jotka pahimmillaan ovat lentoeste eli henkilö ei välitä lähteä lentokentälle jos tietää joutuvansa taistelemaan yksin hankalien liukuovien kanssa.
Eräs halliprojekti on tulossa vaiheeseen jossa on tehtävä ovi 14 metriä leveään oviaukkoon. Perinteiset liukuovet on tuttu ja hyväksytty ratkaisu, jokainen meistä tietää niiden ongelmat. Lisäksi jos ovipaneeleiden varastointi auki ollessa on mahdollinen vain toiselle puolelle hallia tarvitaan joka paneelille oma kisko. Paketti paksenee, taivutusvoimat kasvat ovipäälys palkissa. Maasta tuen otto maassamme missä Lumi ja Jää on tuttua ei myöskään houkuta.
Suoraan ylöspäin nousevia ovityyppejä on ainakin kaksi. Pakkautuva pressuovi joita tehdään jopa maassamme esimerkiksi Champion Doors ja mullakin itetehty.   
 Toisena Pohjois-Amerikassa suosittu Bi-Fold ovi mikä on EU.ssa kielletty yhden kuolemantapauksen johdosta. Maskussa sitä ei välttämättä tiedetä, älkää kertoko niille. Suoraan ylös nouseva pressuovi hyväksyy kynnyksen maastonmukaisuuden mutta on työläs valmistaa. Lisäksi halli sijaitsee paikassa missä Kevätkesällä Termiikkipuuskat aivan hervottomia. Bifold ovi puolen millin alumiinipinnalla olisi houkutteleva ei järkevä mahdollisuus. Tuttavani ei käytä sokeria kahvissa, naisystävänsä sanoo hänen olevan liian makea jo muutenkin. Itse en koskaan käytä Aurinkolaseja tuli mieleen olenkohan tarpeeksi pimeä jo muutenkin. 

Perttirin

Nuo nostettavat on vissiin niin, että konevoimaa jos käytetään, pitää ovi katsastaa määräajoin jos meinaa, että vakuutusyhtiölle kelpaa.
Siksi aika monessa hallissa on lehtiovet, ettei ole kalliita vuositarkastuksia, vaikka moottorilla toimivatkin.
Villi veikkaus, että moottorilla toimiva nosto-ovi pitää teettää jollakin valtuutetulla alusta loppuun, että täyttää pykälät.


Martti Mattila

Tilapäiskäytössä pistotulpalla 11,5x2,6 metriä 30v. palvellut. Oven paino on jonkimmoinen kriteeri, se sallii koneelliset autotallinovet ilmam hissialan katselmuksia.

Markus Hatakka

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - marraskuu 09, 2023, 10:40:41Oven paino on jonkimmoinen kriteeri, se sallii koneelliset autotallinovet ilmam hissialan katselmuksia.

TUKESin sivuilta kopioituna: "Sähkökäyttöiselle nosto-ovelle, jonka ovipinta ei kierry rullalle akselin ympäri ja joka ei ole yksityiskäytössä ja jonka nostokorkeus on suurempi kuin 2,9 metriä, tehdään määräaikaistarkastus ensimmäisen kerran neljän vuoden aikana käyttöönotosta ja sen jälkeen neljän vuoden välein."

Määräaikaistarkastettavat nosto-ovet ovat soveltuvin osin hissiturvallisuuslain piirissä.

Martti Mattila

Tuossa TUKESin litaniassa on kaksi kriiteeriä mitkä sallivat meikäläisen tekevän vaikka mitä. Ovi on yksityiskäytössä ja vapaan korkeuden voi rajakytkimellä rajoittaa tuohon 2.9 m. vaikka huoltoajossa voikin nostaa hieman ylemmäs.
Tuossa Kanadalaisessa Hangaarimainoksessa mistä kuva sanottiin että se on hangaari mikä saa koko lentokenttäporukan kateelliseksi. Tämä siis Kanadassa, kateus ei ole U.S.A.n puolella tunnustettu vaikutin. Itse en taitaisi levollisesti istua tuossa Baarissa tuon contraptionin alla.

Seppo Koivisto

Amerikkalaisen kahden koneen hallin oven mekanismista otin joskus tällaiset kuvat.

Martti Mattila

Noissa Sepon ottamissa kuvissa Teräsvaijeri on voimien välittäjä, niin se on minullakin, vaijeri on halpaa verrattuna nostoliina matskuun, lisäksi liina voi vanheta ovipellin takana minkä lämpötila voi Kesällä olla yli 60 C astetta. Lisäksi liinan kanssa välityssuhde muuttuu kelauksen aikana halkaisijan kasvaessa. 
 Mutta vaijeri vaatii jonkun mekanismin mikä saa aikaan sen että se kelautuu aina puhtaalle akselille eli ei mene päällekäin, mistä aiheutuu pahoja ongelmia. Näkyvät käyttävän jännän näköistä kouraa mikä kelaa vaijerin aina freesin akselin päälle. Omassa ovessani mikä on Esko Hietasen kanssa suunniteltu kelausakseli siirtyy aksiaalisesti joka kierroksella neljännestuuman Fordson Major traktorin tunkista otetun trapetsikierteen avulla. Juuri tuo yksityiskohta oli itseni suunnittelema, monta asiaa mikä mahdollistaa että ovi toimii ongelmitta vieläkin tuli Eskolta.
Kun minusta aika jättää tulevat ihmiset sulkevat aukon tai rakentavat tilalle "kunnon" oven.

Markus Hatakka

Lainaus käyttäjältä: Martti Mattila - marraskuu 10, 2023, 05:19:16Mutta vaijeri vaatii jonkun mekanismin mikä saa aikaan sen että se kelautuu aina puhtaalle akselille eli ei mene päällekäin, mistä aiheutuu pahoja ongelmia.

Turnerin (ja varmaan monen muunkin valmistajan) nosto-ovissa tämä ongelma on ratkaistu vaijeritelan kierreuralla.

Perttirin

Tuon amerikanoven mekanismi lisää oven painoa melkoisesti.
Tuohon systeemiin kävisi aivan hyvin normaali nosto-oven kevennin kahteen osaan asennettuna.
Kumpaankin päähän kevennin ja vaijerit ja jos haluaa moottorin, niin eikös siihen riittäisi, että se asennettaisiin vain toiseen keventimeen.

Seppo Koivisto

Tuon kuvaamani oven on näköjään valmistanut Wilson Doors, jonka kilpailija osti ja lopetti tuotannon 2018. https://wilsondoors.com/premier%E2%84%A2
Asennusohje on kuitenkin saatavissa netissä. https://wilsondoors.com/sites/default/files/Alum%20Installation%20Manual.pdf

Martti Mattila

Pieni kierukkavaihdemoottori ei ylitä kymmentä kilogrammaa ja kelausakseliksi silmämunainsinööri tarjoaa 38x4mm. St.52 putkea ja mikä parasta oven rakenteen voi tehdä sellaiseksi "Missä massat siellä vahvempi rakenne" Nostomoottorin teho on mitoitettava kaksinkertaiseksi jos käyttää koko ajan päällä olevaa kitkajarrua, mikä on helppoin jarru toteuttaa.
 Kelausakselin voi myös asentaa oviaukon rakenteeseen oven yläpuolelle. Amerikassa luultavasti mekanismi on ovessa syystä että silloin se tulee helpoimmin asennetuksi myyjän tarkoittamalla tavalla. Asiakkaan järkeen ei ole luottamista.
Mutta tietysti Liukuovet Filmivanerista kestopuulaudoilla vahvistettuna on jo kertaalleen tuttua tohinaa.
Katsotaan mitä tapahtuu.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod