Katsokaa peiliin.

Aloittaja Ansis, marraskuu 26, 2005, 15:34:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Ansis

Kylillä olen kaverieden kanssa jutellut mm. tämän foorumin hengestä. Moni on kertonut jättäneensä foorumin seuraamisen pois, ettei tulisi ongemia kohonneen verenpaineen vuoksi, ehkä asiassa on perää.

Verrattuna tämä sekä eräs asiallinen autoklubin foorumi on kuin yö ja päivä, täällä ei kukaan tunnu voivan esittää kysymystään tekniikan ongelmista koska heti alkaa vinoilu rapottien ja muutos/korjauslupien puutteesta jne. Kyseisen automerkkikerhon foorumilla tieto ja oivallukset leviää tehokkaasti, samoin tyyppiviat uusistakin malleista saadaan hyvin käyttäjien tietoisuuteen ja takuu hoitaa loput.


Avauduin aiheesta siitä syystä, kun erään etelä-saksassa kootun ul-mallin tehokkaamman moottorivaihtoehdon kanssa on tapeltu kuulemma eri puolilla suomea käynnistys ongelmien kanssa, eikä kukaan uskaltanut kysellä neuvoja täältä. Koneet seisoivat halleissa eikä kerhot saaneet lentomaksuja kiinteiden kulujen hoitoon. Varsinkin porukkakoneiden omistajia tilanne vilutti.

Raportointi on kuitenkin tarpeellisuudestaan huolimatta hidas kanava tiedon levitykseen, ehkä foorumilla asiallinen keskustelu aiheesta olisi auttanut löytämään parempaa tietoa aiheeseen sekä auttanut koneiden hankitaa suunnittelevia tekemään tietoisempia valintoja voimalinjan suhteen.

My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

No jos kukaan ei uskaltanut kysyä neuvoa täältä, voisin kuvitella että sama ongelma on myös vaivannut muiden kommunikointikanavien kautta, ihan yhtä lailla sitä voisi napata kännykän käteen ja kilauttaa naapurikerhon konevastaavalle. Vai..?

Foorumihan olemme "me". Foorumin "henki" on se, miten me itse täällä toisillemme vastaamme. Ei se välttämättä ole foorumin vika sinänsä jos kyräilyä ja asenteellisuutta esiintyy, eikö se voisi olla ihan yleinen ongelma noin muutenkin, nettiä asiaan sotkematta?

Tämä foorumi voisi toisaalta olla yksi asia millä sitä kanssakäymistä ja keskustelua _saisi_ aikaan ja stereotyyppejä ja asenteita muokattua jos ihmiset uskaltaisivat reilusti puhua asioista. Ja toisaalta, tosiaan, jos keskustelu menee moralisoinniksi tms, on ihan hyvä kaikkien meidän katsoa peiliin - jokainen voi auttaa hyvän hengen syntymistä miettimällä myös sitä "äänensävyä" millä viestinsä kirjoittaa. Sehän ei sinänsä ole ongelma jos ihmiset ovat asioista eri mieltä, vai onko? Jos joku tölväisee mielestänne pahasti toiselle, siinä on kyllä ihan mahdollisuus kenellä tahansa meistä mennä apuun ja yrittää auttaa keskustelua rakentavaan suuntaan. Tuo omilla nimillä esiintyminen on jo yksi hyvä askel siinä mielessä.

Surullista on heittää hanskat tiskiin. Ja se joka luulee että kaikkien pitäisi aina olla samaa mieltä kyllä pettää itseään aika pahasti :-) Ei tervehenkisessä väittelyssä ole mitään pahaa, siitä saattaa jopa oppia jotain..

Ja eikö sekin kuitenkin lopulta ole ihan hyvä asia että esim. puutteellisesti tai luvatta tehdyn muutostyön osalta asia tulee selväksi? Toki jokainen voi miettiä millaisella sävyllä asiansa esittää, mutta samanlaisia turvenuijiahan me tuolla kentän laidallakin olemme, turha siitäkään nyt on mitään foorumin syytä tehdä, vai mitä?

//Tuomas

Ari Simonen

Minkähän utramallin käynistysongelmiin Ansin vihjaa? Tästä olis kiintoisaa jatkaa moottorit osastossa.
   Nimim. Itarus ULS

Petri Ahonen

Elä viitti, meni koko loppupäivä pilalle kun huomasin miten vanha ja nuutuneen näköinen äijä mua tuijotti peilistä takaasin...

Minä olen lentänyt erittäin vähän viimeisen puolen vuoden aikana( offari, vaimo työtön) MUTTA, olen OPPINUT tosi paljon :thumbsup: :thumbsup:
Tulee suorastaan vieroitusoireita jos ei ole koko päivänä kerennyt käydä katsomassa Ilmailufoorumia.

Monet, joilla on jo "kaikki taito hyppyssä" tuntevat varmaankin tämän foorumin täysin tarpeettomaksi, minun ja muiden aloittelijoiden kannalta tämä on parempi kuin sata jänistä....
T:Petri... ja pätkä vanhaa iskelmää raa´asti rais....eiku....modifioiden; Icarus; haaveissa vainko oot mun.... ;D

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 26, 2005, 20:12:55

Foorumihan olemme "me". Foorumin "henki" on se, miten me itse täällä toisillemme vastaamme. Ei se välttämättä ole foorumin vika sinänsä jos kyräilyä ja asenteellisuutta esiintyy, eikö se voisi olla ihan yleinen ongelma noin muutenkin, nettiä asiaan sotkematta?

//Tuomas


Tässä tulikin ilmi se, mitä olin sanomassa. En vaan osannut sitä noin lyhyesti.
My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

No hyvä :)

Tuossa tietysti on tämä toinenkin puoli.. Jos foorumissa esim. joku kertoo jostain ihan selkeästi a) määräysten vastaisesta tai b) vaarallisesta toiminnasta, se ei ole "huonoa henkeä" jos joku ystävällisesti ilmoittaa kertojan toiminnan olevan kyseenalaista ja varoittaa että siinä oikeasti voi kuolla. Huonoa henkeä on enemmänkin se, että aletaan kritisoida varoittajaa "tiukkapipoisuudesta". Toki asioita voidaan esittää monella tavalla, ja varmasti monesti innostutaan liikaakin - esim. se moottorinrassausthreadi oli aika hupaisa osin - mutta faktojen on PAKKO pysyä faktoina, ilmailu on asia jossa ei ainakaan omasta mielestäni SAA alkaa hyssytellä turvallisuuteen liittyvillä asioilla.

Ainakin mä itse toivon, että jos kirjoitan jotain sellaista missä on turvallisuuden kannalta parantamisen varaa tai joka on jopa vaarallista tai osoittaa huonoa ilmailutapaa, KERTOKAA siitä. Sanokaa vaikka idiootiksi että herään, koska tarkotushan on oppia uutta ja saada omat toimintamallit niin turvallisiksi kuin mahdollista. Kokemusta on tässä vaiheessa vähän, joten kritiikki on ihan hyvä asia.

Asiasta huomauttaminen ei saa olla "tiukkapipoisuutta".

//t

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 27, 2005, 15:04:14
Tuossa tietysti on tämä toinenkin puoli.. Jos foorumissa esim. joku kertoo jostain ihan selkeästi a) määräysten vastaisesta tai b) vaarallisesta toiminnasta, se ei ole "huonoa henkeä" jos joku ystävällisesti ilmoittaa kertojan toiminnan olevan kyseenalaista ja varoittaa että siinä oikeasti voi kuolla. Huonoa henkeä on enemmänkin se, että aletaan kritisoida varoittajaa "tiukkapipoisuudesta". Toki asioita voidaan esittää monella tavalla, ja varmasti monesti innostutaan liikaakin - esim. se moottorinrassausthreadi oli aika hupaisa osin - mutta faktojen on PAKKO pysyä faktoina, ilmailu on asia jossa ei ainakaan omasta mielestäni SAA alkaa hyssytellä turvallisuuteen liittyvillä asioilla.
Ainakin mä itse toivon, että jos kirjoitan jotain sellaista missä on turvallisuuden kannalta parantamisen varaa tai joka on jopa vaarallista tai osoittaa huonoa ilmailutapaa, KERTOKAA siitä. Sanokaa vaikka idiootiksi että herään, koska tarkotushan on oppia uutta ja saada omat toimintamallit niin turvallisiksi kuin mahdollista. Kokemusta on tässä vaiheessa vähän, joten kritiikki on ihan hyvä asia.
Asiasta huomauttaminen ei saa olla "tiukkapipoisuutta".
Voisiko "hyvää ilmailutapaa" paremmin kuvata, hyvä Tuomas.
Pidetään itsemme ja kaverit hengissä sekä koneet kunnossa puhumalla asioista niiden oikeilla nimillä.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - marraskuu 26, 2005, 15:34:56
Kylillä olen kaverieden kanssa jutellut mm. tämän foorumin hengestä. Moni on kertonut jättäneensä foorumin seuraamisen pois, ettei tulisi ongemia kohonneen verenpaineen vuoksi, ehkä asiassa on perää.

Verrattuna tämä sekä eräs asiallinen autoklubin foorumi on kuin yö ja päivä, täällä ei kukaan tunnu voivan esittää kysymystään tekniikan ongelmista koska heti alkaa vinoilu rapottien ja muutos/korjauslupien puutteesta jne. Kyseisen automerkkikerhon foorumilla tieto ja oivallukset leviää tehokkaasti, samoin tyyppiviat uusistakin malleista saadaan hyvin käyttäjien tietoisuuteen ja takuu hoitaa loput.

Kari hyvä,

olet jo aiemminkin narissut tästä asiasta, että täällä mussutetaan liikaa "lakihenkisesti". Sehän voi tietysti vit.. eikun harmittaa, mutta totuus on kuitenkin se, että ilmailussa eletään melko säädellyssä ympäristössä, eikä määräykset paljoa salli omatoimista tuunausta halleissa kuten talleissa tapana on.

Virittely ja tekniikan kehittely on sinänsä ok. Mutta täytyy pitää mielessä se, että vaikka koneen kyljessä lukisikin experimental sitä kotikutoista edistystä ei kaikkiin näin merkittyihin koneisiin saa tuoda, vaan ainoastaan harrasterakenteisiin. Nyt on kuulunut vähän sellaisia huhuja, että kentillä ei ole oikein ymmärretty tätä asiaa.

On mielestäni parempi, että täällä varoitetaan sudenkuopista jo "rikoksen" suunnitteluvaiheessa. Jos joku siitä herkkähankaisuuttaan loukkaantuu, niin omapahan on häpeänsä. Vaihtoehto on sitten kuulla katsastuksessa, että jaa, olette menneet tuonkin muuttamaan - milläköhän syyllä ja luvalla. Sen jälkeen kone ei lennä metriäkään ja luvassa on kohtuupaljon kirjallisia töitä.

Tässä on tosiaan kaupallisesti valmistettujen ultrien ensimmäinen uusintakierros alkamassa ja vähän hirvittää millaisia papereita siellä voi joutua kirjoittamaan. Parempi kuitenkin olisi, että asiat olisi jo aikanaan hoidettu oikeassa järjestyksessä.

Voi olla, että täältä on tosiaan jäänyt aktiviiharrastajia pois, mutta väittäisin että omapahan on tappionsa. Palstaa ylläpitävä taho on sitoutunut tällaiseen vanhakantaiseen ilmailun "lakihenkisyyteen", kuten myös sille nimensä antanut EUT harrasteen wirallisena äänitorwena. Emme kuitenkaan ole halunneet moderaattoreina bannata tämän tiukan linjan kavahtajia, vaikka sellaistakin on vaadittu. Ilmeisesti me ollaan juteltu eri ilmailukavereiden kanssa kuin sinä. Mutta on niitä kavereita näköjään meilläkin. Vielä.

Forumille tulee keskimäärin 3000 osumaa päivässä ja se on mielestäni paljon. Yhtenä päivänä on ollut liki 60 rekisteröitynyttä ihmistä loggautuneena lukemassa ja se on esim. liki puolet talvipäivien osanottajamäärästä. En pitäisi tätä kovinkaan huonona asiana.

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - marraskuu 30, 2005, 22:44:40
Virittely ja tekniikan kehittely on sinänsä ok. Mutta täytyy pitää mielessä se, että vaikka koneen kyljessä lukisikin experimental sitä kotikutoista edistystä ei kaikkiin näin merkittyihin koneisiin saa tuoda, vaan ainoastaan harrasterakenteisiin. Nyt on kuulunut vähän sellaisia huhuja, että kentillä ei ole oikein ymmärretty tätä asiaa.

Tässä on tosiaan kaupallisesti valmistettujen ultrien ensimmäinen uusintakierros alkamassa ja vähän hirvittää millaisia papereita siellä voi joutua kirjoittamaan. Parempi kuitenkin olisi, että asiat olisi jo aikanaan hoidettu oikeassa järjestyksessä.


Kerrankin olen kanssasi samaa mieltä. Mutta piilossa tai omalla porukalla suunniteltu modaus kaupallisesti valmistettuun ultraan tulee helposti valonaraksi tai vaaralliseksi.
Koska epäilen monen painovoiman uhmaajan maassamme olevan heikolla kielitaidolla varustettu, niin heidän kyky ymmärtää muilla kielillä olevia lajin foorumeita jää heikoksi.

Tällöin on suuri riski viritellä omia patentteja, jos ei uskalla kysyä asiasta täällä. Pelkoa on aiheuttanut laki- ja asetustekstin esiinottaminen, kun on haettu mekaaniseen ongelmaan apua.

Toivon suuresti, että modernien ultrien uusintakatsastusten yhteydessä löydettäisiin ongelmat, jotka tyyppejä vaivaa sekä niihin toimiva ratkaisumalli. Se mikä porukkaa tulee ottamaan pattiin, on katsastuksen hetkellä tuleva maadoitus vaikka se saattaakin vähentää maahamme tulossa olevaa orpojen ja leskien määrää.
Ehkä asioihin kannattaisi uskaltaa hakea ratkaisua ennen ryssimistä tältä foorumilta ja ilman pelkoa mustalle listalle joutumisesta. Kyllähän asioihin yleensä löytyy jokin tekninen ratkaisu joukolla miettimällä, eikä jokaisen erikseen kannata sutta tehdä.




My mind is willing, but purse is weak.

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 01, 2005, 20:00:26
Toivon suuresti, että modernien ultrien uusintakatsastusten yhteydessä löydettäisiin ongelmat, jotka tyyppejä vaivaa sekä niihin toimiva ratkaisumalli. Se mikä porukkaa tulee ottamaan pattiin, on katsastuksen hetkellä tuleva maadoitus vaikka se saattaakin vähentää maahamme tulossa olevaa orpojen ja leskien määrää.
Ehkä asioihin kannattaisi uskaltaa hakea ratkaisua ennen ryssimistä tältä foorumilta ja ilman pelkoa mustalle listalle joutumisesta. Kyllähän asioihin yleensä löytyy jokin tekninen ratkaisu joukolla miettimällä, eikä jokaisen erikseen kannata sutta tehdä.

Asiaa! Se olis ihan hyvä jako, että joku kun esittelee uuden ratkaisun, niin siitä sitten esitettäisiin vitt.. siis rakentavaa kritiikkiä niin tekniseltä kuin määräyspuolelta katsottuna. Sitä voisi aina uuden idean esittäessään varautua siihen, että lunta tulee joka tapauksessa tupaan oli idea hyvä eli ei.

Mustasta listasta on vaikea sanoa yhään mitään. Ei kai kellään sellaisen ylläpitämiseen aika riitä.

Ansis

Ehkä määräyksillä ei kannattaisi peloitella porukkaa foorumilta(kaan) pois, ne ilmeisesti sitten vain kehittää ja "koekäyttää ja rullailee".

Nimim. Edelleen pelottaa.
My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - joulukuu 05, 2005, 19:01:23
Ehkä määräyksillä ei kannattaisi peloitella porukkaa foorumilta(kaan) pois, ne ilmeisesti sitten vain kehittää ja "koekäyttää ja rullailee".

Nimim. Edelleen pelottaa.

Määräysten tarkoitushan on edesauttaa sitä, että lentolaitteet ovat teknisesti toimintavarmoja vehkeitä ja niillä toimittaessa tulisi noita leskiä ja orpoja minimaalinen määrä. Miksi asioita ei oikeasti voisi hoitaa ns. kunnolla? Samanlainen esimerkki on tämä "saako ultralla lentää ruotsiin/viroon jne" mikä aina joskus tuntuu kentän laidalla nousevan esiin. Toinen koulukunta edustaa tätä "mennään vain, ei sitä kukaan kysele", toisaalta esim. osa kerhoista on omille koneilleen hankkinut jatkuvasti voimassa olevan luvan Ruotsin ilmailuviranomaiselta.

Tämä sama ongelma tulee esiin myös noiden raporttien ym kanssa. Niiden tarkoitushan ei ole osoittaa että et kuulukaan parhaaseen a-ryhmään vaan olet osaamaton vaarallinen pelle jolta pitää vähintään ottaa lupakirja pois ja ajokorttikin saada hyllylle.. Kastraatiokaan ei olisi varmaan pahitteeksi! Ei. Ideahan on saada ja jakaa tietoa erilaisista vaaratilanteista ja teknisistä ongelmista että lentokoneita huoltavat ja niillä lentävät voivat olla taas vähän viisaampia.

Tämä "ilmailemme itseksemme omissa porukoissamme ilman lentosuunnitelmia, määräyksiä ja muuta poliisitoimintaa" -asenne on vähän hankala siinäkin mielessä että harrasteilmailijoiden olisi ihan hyvä yhdessä pitää elämää itsestään ja hoitaa asioita muutenkin porukalla paremmin, meitä on kuitenkin sen verran vähän.

//Tuomas

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - joulukuu 05, 2005, 19:58:25
osa kerhoista on omille koneilleen hankkinut jatkuvasti voimassa olevan luvan Ruotsin ilmailuviranomaiselta.

//Tuomas


No prkle, trolli alkaa purra. kerropa lisää..
My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

#13
No ei tässä mitään trollia tarvita. Mutta olisi ihan hienoa jos noihin määräyksiin ei aina suhtauduttaisi kuin isoon peikkoon. Tuo kuulemani tapa ratkaista lentolupa Ruotsin paikallisen viranomaisen kanssa on mielestäni hyvä esimerkki miten "määräysten noudattaminen" ja "järkevä tapa" voivat liittyä samaan asiaan :)

//T

Ansis

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - joulukuu 06, 2005, 13:25:03
Tuo kuulemani tapa ratkaista lentolupa Ruotsin paikallisen viranomaisen kanssa on mielestäni hyvä esimerkki miten "määräysten noudattaminen" ja "järkevä tapa" voivat liittyä samaan asiaan :)

//T


Jaahas, raadon nuostua pinnalle täytyy taas kysyä "kuultuja tapoja".

Toma tosin oli vastannut jo aiemmin päivällä pelkin linkein.

My mind is willing, but purse is weak.

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Ansis - helmikuu 25, 2006, 19:58:14
Jaahas, raadon nuostua pinnalle täytyy taas kysyä "kuultuja tapoja".

Toma tosin oli vastannut jo aiemmin päivällä pelkin linkein.

Jos sulla nyt on oikeasti jotain asiaa niin olisi parempi että käyttäisit vähän ymmärrettävämpiä ilmaisuja, niin muutkin tajuaisivat mitä ajat tässä takaa? :-)

//Tuomas

Toma

Niin siis tämä oli minun "linkkikokoelma" minkä postasin tuonne toisen treadin alle. Onhan tuossa nyt jotain puhelinnumeroitakin, tosin nehän ovat kyllä äänilinkkejä :) Ainakin tuo ruotsin 6kk lupa on mielestäni aika asiallinen.

Jos haluat lentää pohjoismaihin niin tässä pohjoismainen yhteenveto minne olla yhteydessä:

TANSKA: Ota yhteys DULFU:n sihteeriin +45 7482 2021. www.dulfu.dk 
Lähetä kopio asiakirjoista (lupakirja, koneen paperit ja vakuutus) Lupa annetaan 30 päivälle 90 päivän sisällä

NORJA: Ota yhteys Luftfartstilsynet joka kertoo tarkemmin. Puh: +47 75585000, Fax: +47 75585005, [email protected]

RUOTSI: Soita Nils von Koch +46 114152232 (työ) +46 704024937 (gsm) ja pyydä kaavaketta. Tämä faksataan takaisin ja lupa annetaan 6 kk ajalle. (jos annetan ;-) )

Koko ajan on menossa yritystä saada näitä reissuja nyt ainakin pohjoismaiden sisällä helpotettua...
Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod