Kaasuttimen jäätyminen

Aloittaja Kari Aspiola, marraskuu 10, 2005, 12:16:23

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kari Aspiola

Onkos kellään luotettavia kokemusperäisiä mittaustietoja aiheesta?

- mikä pitää olla kaasariin tulevan ilman lämpötila, jotta ilman kosteudesta johtuvaa jäänmuodostusta kaasarissa  ei pääsisi syntymään

- mikä pitää olla seoksen lämpötila kaasarin jälkeen, jota voidaan olla varmoja ettei kaasari pääse jäätymään

Kaikki tietysti riippuu kaikesta, mutta oletetaan, että lennetään "voimakkaasati jäätävissä" olosuhteissa. 

Toma

Jyskyllä taitaa olla viime aikaisimpia kokemuksia asiasta  ;D ja nythän on ollut lämmintä mutta kosteutta on riittänyt.
Itselläni on vain kokemuksia siitä että kaasuttimet (rotax 582) ovat jäätyneet matkatehoille. eli luisti ei tullut alas enään koska oli jäätäynyt kiinni ja jousen voima ei riittänyt sitä työntämän rikki.
Se on tietenkin pienempi ongelma kuin moottorin sammuminen, mutta mielenkiintoista olis se että lämpötila oli -10 astetta ja ilma mielestäni kuiva. Tosin oli suhteellisen pitkä lento joten kyllä se kosteusprosentti voi muuttua.
Muistan lueskelleeni että kaasuttimen kurkun ilma lämpötila voi laskea jopa 30-40 astetta, eteenkin tyhjäkäynnillä....
Terveisin
Tom Arppe

Risto Niemi

Kokemusperäisistä mittaustiedoista en tiedä, kun en ole niitä tehnyt, mutta vanhassa ilmailutiedotteessa OPS T1-18 Kaasuttimen ja imukanaviston jäätyminen mäntämoottoreissa on melko hyvin kattavat tiedot aiheesta.
Tiedot ovat yhtäpitävät myöskin joidenkin ulkomaisten lähteiden vastaaviin, joita olen nähnyt. Myös omat kokemukseni jäätymisen välttämisestä ovat tukeneet tiedotteessa annettuja ohjeita, eli ohjeita noudattaen on jäätymisen välttänyt.
Tiedote on mielestäni hyvä ja olisi hyvä, että se olisi edelleen Lentoturvallisuushallinnon tietojärjestelmmästä saatavissa. Ainakin minulla se on visusti tallessa mm. opetustarkoituksia varten, vaikkei enää voimassa olekaan.

Risto Niemi

Kari Aspiola

OPS T1-18  näyttäis olevan edelleen voimissaan. 

   http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imtv/ops/t/opt1_18m0.pdf?

Olen tutustunutkin tiedotteeseen. Mutta nyt kun tehdas-ultrien myötä on lentokone keksitty osittain uudelleen, eikä aina välttämättä  meidän ilmastoa huomioiden.  Ajattelin että saisin olemassa olevaa tutkittua tietoa tyyppikoneiden vastaavista kokemuksista.
Täytyy tutkia vielä  "AC-raamatustakin", josko sieltä löytyis jotain kättä pidempää.   

Aki Suokas

OPS T1-18 ei ole voimissaan.
Se löytyi hakemistosta "Ilmailumääräyskokoelmasta poistetut ja kumotut sekä L-sarjaan siirretyt määräykset", jossa on kaikki poistetut tiedotukset siitä alkaen kun netissä niitä (uusia) on olettu julkaista.

Ne on saatavilla, mutta ei varsinaisesti siis voimassa.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Mutta itse asiaa.
Eräässä koneessa, jossa on Lycoming O-360 kaasariin menevä ilman lämpö on noin 35-40 astetta kuumempaa kuin ulkoilma, ja siinä koneessa ei tiettävästi ole esiintynyt kaasuttimen jäätymistä.

Mutta minusta niinkauan kun moottorissa on kaasutin, siinä pitää olla vehkeet imuilman lämmittämiseen.
Ja vaikka ei olisi kaasaria, niin vaihtoehtoinen imuilman saati pitää olla turvattu.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Aki Suokas

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 10, 2005, 12:16:23
Kaikki tietysti riippuu kaikesta, mutta oletetaan, että lennetään "voimakkaasati jäätävissä" olosuhteissa. 

Tuskin kai tuollaista tarvii olettaa. Sehän tarkoittaa, että koneen ulkopinnatkin jäätyy alta aikayksikön. Ja sellaisessa ilmassa ei yleensä exp-koneilla ole mitään asiaa.
Olen pitänyt sellaista tilannetta pahimpana, jossa ilmassa on havaittavissa visuaalisesti vettä, eli näkyvyys on vesipisaroiden takia huonuntunut.

http://home.swipnet.se/~w-65189/AP_html/induction.htm

Rotax on julkaissut aiheesta Huoltotiedotteen  4 UL 94-E  (vuonna 1994)
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Ari Simonen

Mikäs on tällä foorumilla käsitys auttaako bensiinin joukkoon lisättävä jäänesto estämään ilmankosteudesta
kaasuttimen kurkkuun muodostuvaa jäätä? Edes missään määrin?

Mikko Suokas

Lainaus käyttäjältä: Ari Simonen - marraskuu 10, 2005, 22:44:38
Mikäs on tällä foorumilla käsitys auttaako bensiinin joukkoon lisättävä jäänesto estämään ilmankosteudesta
kaasuttimen kurkkuun muodostuvaa jäätä? Edes missään määrin?

Ei auta. Kun kaasari jäätyy ilman kosteuden tiivistymisen johdosta, muodostuu jäätä sellaisiin kohtiin, jotka eivät ole missään kosketuksissa bensiinin kanssa. Jäänestoainetta laitetaan bensiinin sekaan siksi, että se sitoisi tankkiin kondensoituneen veden itseensä ja estäisi sen jäätymisen. Bensiinissä uiskentelevat jäähileet voivat tukkia polttoainekanavat ja aiheuttaa käyntihäiriöitä tai jopa moottorin pysähtymisen. Kaasuttimen kurkun jäätymisen voi ehkäistä vain etulämmittimen käytöllä.

t. Mikko

Kari Aspiola

Kiitos Aki hyvistä linkeistä!

Molemmissa tietolähteissä on mielenkiintoista testattua tietoa. Olen pitänyt tähän asti pelkkinä myyntipuheina sitä, että bensan sekaan laitettu tenu ehkäisisi  myöskin imuilman mukana ilmankosteudesta  tulevan jään tarttumista "kylmiin rautoihin". Mutta tuossa Rotax:in tiedotteessa se on selvästi sanottuna, pitänee uskoa(?)

Tankissa oleva tenukaan ei tee mitään ihmeitä, vaan pystyy ainoastaan muutaman prosentin tilavuudestaan pitämään vettä vetenä pienellä pakkasella. Ensisijainen jäätymisen ehkäisykeino on veden poisto järjestelmästä.

Itselleni uutena asiana tuli tuo, että tenu sitoo huomattavasti enemmän lämpöä höyrystyessään kuin bensa. Elikkä pudottaa kaasarin kurkussa/imusarjassa lämpötilaa vielä entisestäänkin. Liiallinen tenun käyttö luultavasti jopa pahentaa tilannetta (siis vain ulkoisesti).

Oliskohan oikea johtopäätelmä, että jos imusarjassa olevan polttoaine-/ilma-/vesiseoksen lämpötila saadaan pidettyä vaikka väkisin vähänkin plussan puolella, niin jäätymistä ei pääse tapahtumaan missään olosuhteissa?

Kari Aspiola

Toinen vaihtoehto olis tietysti pitää "raudat lämpimänä" keinotekoisesti. Silloin ei ehkä tulis tehonmenetystäkään.

Kari Aspiola

Sieltähän nuo tarvittavat lämpötilatkin löytyy kun viitsii tarkemmin lukea. Kohdasta  2.5 (OPS T1-18)

.......jotta etulämmitys kykenisi estämään kaasuttimen jäätymisen, on sen pysyttävä nostamaan imuilman lämpötilaa n. 40 C. Jos taas pitää sulattaa jo muodostunut jää, on imulämpötilaa voitava nostaa ainakin 60 C..................

  Tuossa lienee nyrkkisääntöä tarpeeksi meidän tarpeisiin!

heharju

Onkohan kokeiltu mitata on-line kurkun lämpötilaa? Vesihän (höyry) alkaa tunnetusti jäätymään nollaan tultaessa. Kastepiste/lämpötila-tarkkailu voisi olla ennakoivampaa kuin ensimmäisten käyntihäiriöiden tarkkailu. Syksyiset olosuhteet tuntuvat piinaavan myös Jabirun moottoreita. Tästä on lähimenneisyyden kokemuksia Keski-Suomessa.

- h -

Ari Simonen

No,siellähän se on sanottu OPS T1-18:ssa että bensiinin joukkoon lisätty jäänesto vähentää ilmankosteudesta johtuvaa kaasuttimen jäätymistaipumusta.

Tästä on mulla omakohtaista kokemusta,ei kylläkään ilmailupuolelta. Mulla on 20hp Mercury perämoottori
joka jäätyy idioottivarmasti ja aina ilmanlämpötilan ollessa alle +5 jo alle kilometrin matkalla olkoompa
tehoasetus mikä tahansa.  Mutta 1% jäänestoa bensan sekaan hävittää jäätymisvaivan tyystin.

masal

Lainaus käyttäjältä: heharju - marraskuu 11, 2005, 14:24:44
Onkohan kokeiltu mitata on-line kurkun lämpötilaa?

Tuohon on olemassa ja käytössä seoslämpömittareita.
Markku Salminen

Kari Aspiola

Muistaakseni tyyppihyväksytyissä ja varsinkin IFR-koneissa pitää tuo seoslämpömittari olla. Missä lämpötilarajoissa mittarin ns. vihreä alue mahtaa olla?

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Aspiola - marraskuu 14, 2005, 13:03:02
Muistaakseni tyyppihyväksytyissä ja varsinkin IFR-koneissa pitää tuo seoslämpömittari olla. Missä lämpötilarajoissa mittarin ns. vihreä alue mahtaa olla?

OPS M2-6 mukaan yksityislentotoiminnassa lentokoneella pitää olla "Kaasuttimen seoslämpömittari, mikäli moottori on varustettu säädettävällä imuilman lämmitysjärjestelmällä. Erityistapauksissa voidaan hyväksyä myös imuilman lämpömittari."

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod