Nokia 770 Internet Tablet ilmailukäytössä

Aloittaja Karoliina, lokakuu 25, 2005, 21:56:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Ollaan Katen kanssa puhuttu miten katsotaan metaria ties missä Aavahelukassa, Pokassa jne.
Näin se käy kun on Nokia 770 Internet Tablet:

Tässä pari kuvaa uudesta (omasta) Nokia 770:sta (valmis laite, ei enään prototyyppi):





Laite tulee myyntiin lähiaikoina:
http://www.nokia.com/770

t: Karoliina


Petri Ahonen

Jestas!
Niin se kehitys kehittyy. Muistan ELÄVÄSTI kun viime VUOSITUHANNEN puolella, joskus seitkyt luvun ensimetreillä olin ÄÄÄRETTÖMÄN kateellinen mun tädille, kun hänellä oli kiertonumerolevy-Ericssonin sijaan PAINONAPEILLA varustettu, vieläpä seinämallinen Ericsson ;D

...nyt ei olisi puhettakaan mennä edes mökille ilman Graham Bellin riiviöpäristimen taskumallia... ontääkauheetajakohtatuloovaikkamitä...

Jani Haapaniemi

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - lokakuu 25, 2005, 21:56:04
Hei,

Ollaan Katen kanssa puhuttu miten katsotaan metaria ties missä Aavahelukassa, Pokassa jne.
Näin se käy kun on Nokia 770 Internet Tablet:

Tässä pari kuvaa uudesta (omasta) Nokia 770:sta (valmis laite, ei enään prototyyppi):

Laite tulee myyntiin lähiaikoina:

t: Karoliina





Tuo olisi ihan käypä peli moiseen. Yksi asia jäi vähän epäselväksi, tai en vaan ymmärtänyt loppuun asti.. eli tuohon ei saa ilmeisesti laitettua sim-korttia sisään? On siis kaiketi puhelimen "lisälaite" esim bluetooth:lla?

...PSP (playstation portable) ajaisi saman asian kuin tämä, jos PSP:ssä olisi ollut vaikka se bluetooth, harmi ettei ole. Hintakin tällä on varmasti puolet tuosta nuukian mallista ;)

t,Jani

masal

Tuo säiden tutkiminen kyllä onnistuu monilla muillakin puhelimilla. Ei sen tarvii olla tuo 770. Itse olen käyttänyt useita Nokian malleja nettisäiden tutkimiseen. Myös muun merkkisillä onnistuu kun vaan saa nettiyhteyden pystyyn.
Markku Salminen

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: masal - lokakuu 27, 2005, 15:24:14
Tuo säiden tutkiminen kyllä onnistuu monilla muillakin puhelimilla. Ei sen tarvii olla tuo 770. Itse olen käyttänyt useita Nokian malleja nettisäiden tutkimiseen. Myös muun merkkisillä onnistuu kun vaan saa nettiyhteyden pystyyn.

No joo, voihan lusikallakin kaivaa ojan kun oikein jaksaa. :)

Tuossa kieltämättä on aika mukavassa paketissa riittävän iso näyttö ja kunnollinen weppiselain.

//Tuomas

Karoliina

#5
Kuten Tuomas totesi, lusikallakin voi kaivaa ojaa. Tässä on toistaiseksi paras kämmeneen sopiva nettiselain mitä markkinoilla on
ja paras näyttö mitä kämmenlaitteissa on toistaiseksi tarjolla. Lisäksi se lataa bluetoothin yli kommunikaattorin GPRS-modeemia
käyttäen webbisivua nopeammin kuin mitä kommunikaattori lataisi sitä paikallisesti itse omaan selaimeensa.

Playstation portablen resoluutio ei kilpaile tämän kanssa eikä se muutenkaan
sovellu tällaiseen käyttöön vaikka se ulkoisesti laajakuvanäytöllään muistuttaa 770:aa. Meillä on muutamalla työkaverilla
Playstation portable, ja se on varsin hieno laite pelaamiseen mihin se on suunniteltu.
770 on tarkoitettu puhelimen kanssa käytettäväksi, se ei ole puhelin itsessään ja kannattaa myös huomata että se ei myöskään
ole PDA (kuten iPaq, Nexio tms.). Hinta tulee olemaan muistaakseni 369 euroa. 770 + pienikokoinen puhelin GPRS ja UMTS-yhteyksillä
voi tulla jopa halvemmaksi ostaa kuin selailuun huonommin soveltuva smartphone jossa on sekä selain että puhelin samassa.

Laite on sen verran addiktoiva että ilman en enään toimeen tulisi. Laite kulkee mukana kaikkialle. Meillä on 2 Compaqin iPaqiakin
ja ne pölyyntyvät kirjahyllyllä käyttämättöminä. Käyttökelpoisuusaste tällä laitteella on hieman toista luokkaa kuin millään ipaqilla.

Pikkuruudulla varustetulla puhelimella säiden katsominen on aikamoista nysväämistä ja sitä ei ainakaan liikkeessä voi tehdä, edes autossa
tai heikkomahaisemmalle tulee huono olo kun säidentarkastusoperaatioon menee koko matka Espoosta Malmille sen sijaan että
kansi auki, webbiselain on jo valmiina odottamassa forecan sivu auki, reloadia ja muutama sekunti GPRS-yhteyden luomista (automaattista) ja
uusi säätutkakuva on siinä. Asiat voi tehdä aina helposti ja vaikeasti. Joskus olen myös kaivanut bussiaikataulua minun smarphonella ja kerran
en huomannut kun bussi ajoi pysäkiltä ohi kun intensiivisesti taistelin selainsovelluksen kanssa että sain siihen syötettyä pysäkin nimen.
770:n kanssa tuo on jokseenkin sutjakampaa, koska laite on suunniteltu nimenomaan selailuun mitä puhelin ei ole.

770:n addiktiopotentiaalia on vaikea havaita tutustumatta laitteeseen. Mutta siinä on addiktiopotentiaalia, uskokaa pois.

Petri Ahonen

Hmmmmh, Karoliina ei ainakaan suostu "kaivamaan lusikalla ojaa" ;) ;) ;)
Niiiin mielelläni kuin haluaisinkin mainostaa  rautavalujen erinomaisia ominaisuuksia  kevytilmailu käyttöön niin jätän sen tekemättä; saan muuten taas kuulla erinäisistä experimentalrakennus anomuksista... ;D ;) ;D ;)

Älä välitä, olen vain vähän kade... :-[

Jouni Laukkanen

Siis hetkinen...  voiskos siihen sitten vängätä jonkun GPS:n blööhampaan välityksellä tai saisko sen suoraan laitteeseen kiinni USB:llä tjsp?
Eli korvaisko sen iPaqin tässäkin mielessä? Sori kyselen vähän hölmöjä, en edes tsekannut minkälaista softaa sillä voi ajaa...

Kasao

Eipä HP iPaq 6500 ole lainkaan hassumpi älypuhelin kun haluaa katsoa säitä vaikka korpikentältä. Laitteessa on myös GPS. Tosin ei ainakaan vielä toimivaa ilmailusovellusta/karttaa. Windows-pohjaisuus tuo mukavia sovelluksia ja toimivan kynäliittymän.

kate

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - lokakuu 31, 2005, 21:31:55
Siis hetkinen...  voiskos siihen sitten vängätä jonkun GPS:n blööhampaan välityksellä tai saisko sen suoraan laitteeseen kiinni USB:llä tjsp?
Eli korvaisko sen iPaqin tässäkin mielessä? Sori kyselen vähän hölmöjä, en edes tsekannut minkälaista softaa sillä voi ajaa...

Olen käyttänytkin sitä bluetooth GPS:n avulla. Jos haluaa koneeseen tehdä kiinteän/puolikiinteän asennuksen niin
voi pistää lkiinni USB:lläkin. Laite ei tosin anna sähköä USB:stä joten täytyy ulla välissä pieni hubi joka antaa
sähkön sille GPS:lle.

Itse olen ollut porttaamassa sille tällaista tavallista karttaohjelmaa nimeltä gpsdrive sekä
sitten ilmailukarttaohjelmaa nimeltä cumulus http://www.kflog.org/cumulus/.

Tuo Cumulus on alkujaan tehty purjekonekäyttöön mutta pienillä lisäyksillä eli mm. VFR ilmoittautumispisteet, VOR:it, NDB:t jne
siitä saa ihan käyvän Moottori- ja ultralentokäyttöön.

Itse aikanaan käytin iPaqia ja täytyy sanoa että onneton näyttö teki mielestäni vehkeestä
aika turhanpäiväisen ja 770:ssahan  on ihan eritasoinen näyttö johon mahtuu moninkertaisesti sisältöä.
Tietenkin toinen etu on että tuo 770 ajaa Linuxia niin siihen on paljon helpompi kehittää
softaa.

On myös ollut ajatus että GPS datan loggaamisen lisäksi laitteen voisi pistä keräämään
nopaus/korkeus/kiihtyvyys/kulmakiihtyvyysdatat eli sen mitä pieni EFISkin tekee
niin olisi sitten opetus- harjoitus yms käytössä hyvä analysoida lentoja jälkikäteen.
Voisipa vaikka lennonopettaja katsellä jälkikäteen mitä oppilaan laskuissa olisi parantamista
ja antaa neuvoja.

Kate

Jouni Laukkanen

Kate ja Karoliina!

Nyt täytyy sanoa aivan erityisen suuri kiitos, että toitte laitetta esille. Voin jopa sanoa, "että tällaista mä oon aina halunnut". Olen ollut juuri päätymässä käytetyn iPaqin hankintaan, kun tulee esille musta hevonen, johon voi vielä hankkia uuden kännyn samaan hintaan. Eiköhän tässä pysty ajamaan OziExploreria kun olen sellaisen lisenssinkin tuossa aiemmin hankkinut?

Nyt vielä kysymys, että oliskos teillä mitä kännyä tähän suositella? Kameraa ja radiota osaisin arvostaa, mutta tietoliikenneominaisuuksista en suoralta kädeltä osaa sanoa mitään. Teillä on varmaan omista kännykösitä kokemuksia jakaa...

Mikko Kartano

Moro,

Onpa muuten näppärän olonen laite tuo 770. Erityisesti vielä se fakta, että laite osaa wlanin. Viimeksi alko jo vähän ulkomaanreissulla sylettämään, kun piti buukata paluulentoja ja aina vaan törmättiin sellasiin wlan-nettikahviloihin, missä ei ollut koneita tarjolla - ainoastaan kaistaa oman koneen haltijoille. Ja kun läppäriä en omista enkä jaksais ees mukana raahata, niin tollanen olis aika hyvä peli ihan lomallakin surffailuun.

Sen sijaan pikkasen voisin mainostaa omaa projektia, eli tässä talven aikana olis tarkotus viimein saada jakeluun Garminin karttakepsuille tekemäni EFES. Alunperin tein sen mustavalkoselle Legendille, mutta kun nyt päivitin kepsun GPSMap 60C:hen, muutin karttapohjan väreihin ja piirsin waypointeille kartan mukaiset merkit (esteet, vorrit, ndb:t, vfr-portit). Stay tuned! ;)

-m

Karoliina

Jounille vastaus OziExplorerista (pieni varoituksen sana että tietää mitä ostaa):

- 770:lla pystyy ajamaan Unix ja Linux-softia kohtuullisella porttaustyöllä, monissa tapauksissa uudelleenkäännös riittää vähimmillään

- PC/Windows-sovelluksia laitteella ei kuitenkaan voi ajaa:

OziExplorerin sivulla lukee:

System Requirements

    * A PC running Windows 95/98/ME/NT4/2000/XP

Vaikka Nokia 770 sisältää desktop-PC:n ominaisuuksia kämmenlaitteen koossa, sillä ei voi ajaa Windows-PC-softia kahdesta syystä:
1) prosessoriarkkitehtuuri on ARM eikä Intel x86 (johtuen mm. koko, virrankäyttö yms. vaatimuksista).
2) käyttöjärjestelmä on Linux eikä Windows

Eli aluksi ennen kuin joku GPS-softan laitteelle porttaa ja julkaisee, laitteessa ei ole GPS-tukea eikä siihen voi asentaa myöskään
iPaqille tarkoitettuja softia johtuen eri prosessoriarkkitehtuurista (Xscale) ja eri käyttöjärjestelmästä (Windows CE).

Eli jos verrataan tietokoneisiin, Nokia 770 Internet Tablet ei ole PC-tietokone, vaan lähinnä Unix-tietokone.


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - marraskuu 03, 2005, 18:27:57
Jounille vastaus OziExplorerista (pieni varoituksen sana että tietää mitä ostaa):

- 770:lla pystyy ajamaan Unix ja Linux-softia kohtuullisella porttaustyöllä, monissa tapauksissa uudelleenkäännös riittää vähimmillään

- PC/Windows-sovelluksia laitteella ei kuitenkaan voi ajaa:

OK. Kiitos tästä varoituksesta. Mutta tohdinpa uskoa, että sopivan softan määrä tullee tulevaisuudessa kasvamaan. Laite taitaa olla liian houkutteleva mikkisoftanvihaajakoodaajille, varsinkin jos hinta on kohdallaan.

Karoliina

#14
Moi,

Ovat muuten myynnissä jo Nokian webbikaupassa:

http://direct.nokia.com/Countries.aspx?u=/Product.aspx?model=770

Eivät tule myyntiin operaattoreiden kautta, koska laite ei ole puhelin, joten jos laitteen haluaa, se pitää
ostaa ylläolevasta linkistä eikä perinteisestä kännykkäkaupasta. Toimitus tapahtuu UPS:llä. Kannattaa seurata
tracking-numerosta UPS:n sivulta, koska ovat yrittäneet toimittaa pakettia, koska eivät näytä jättävän lappua kotiin että ovat
käyneet (Katen pakettia yrittivät toimittaa 3 kertaa kesken työpäivän ennen kuin hän huomasi että näin oli
tapahtunut ja sopi toimituksen työpaikalleen).

Hinta on 369 euroa, sisältää Nokia 770 laitteen + 2 stylusta + kankainen suojapussi + ohjekirjat + 64 MB RS-MMC + laturi + pöytäteline.
Jos on vanhantyyppisiä latureita jo entuudestaan, voi olla hyvä idea ostaa samalla adapteri jolla uudentyyppiseen
liittimeen saa vanhantyyppisen laturin kiinni. RS-MMC -kortteja saa tietokonelähikaupasta, joten isomman sellaisen voi ostaa
myöhemmin, esim. http://www.verkkokauppa.com :ista, jos esim. haluaa kuunnella mp3:ia laitteella (64 megaan ei kauhean montaa
mahdu). RS-MMC -kortit ovat suhteellisen halpoja, itsellä on 2 kpl 256 megaisia. Kortti on tyyppiä single voltage.
Laitteessa oleva kuulokeliitin on normaali johon menee tavalliset kuulokkeet kiinni (ei tarvitse mitään adapteria).

Meillä on tällä hetkellä 4 kpl Nokia 770 -laitteita, yksi vanhempi prototyyppi, yksi uudempi prototyyppi ja kaksi lopullista tuotetta (jotka ovat
meidän omia, prototyypit pitää palauttaa ennen pitkää).

t: Karoliina


Jani Haapaniemi

Onko Karoliina tai Kate, nokian 7710 mallissa myös linux käyttiksenä, vai mikä?
Kun ei tainnut olla symbiankaan?

..Tuli vaan mieleen että saisiko ko. vekottimesta vastaavan viriteltyä kuin 770:stä, eli gps bluetoothilla ja karttasoftaa virittelemään.. Voi himpskatti ku tuossa7710:ssä olis ollu vielä wlan :(

t,Jamppa

Karoliina

7710:ssa on SymbianOS, Series 90 käyttöjärjestelmä. 7710:ssa ei ole Linux-tukea, eikä 770 ole
7710:n variantti tai muutenkaan kovin sukulainen.


Toma

Juha sinulla on sitten joku diili Nokian kanssa koska saat 22% alennusta  :)
Minulle hinta oli 369 erkkii...
Terveisin
Tom Arppe

Jouni Laukkanen

Tai jos tuon normihinnan jakaa taalan kurssilla...

Nuutti


Juha Pysäys


Kari Talvio

Lainaus käyttäjältä: Toma - marraskuu 04, 2005, 22:18:28
Juha sinulla on sitten joku diili Nokian kanssa koska saat 22% alennusta  :)
Minulle hinta oli 369 erkkii...

Pilkunviilausta, pilkunviilausta ja vielä off topicciakin, ihan itteekin nolottaa. Mut ku vähän pitää.
Alennustahan tuossa tulee 18,03%, toisin päin laskien kylläkin hinnan korotus on 22%.
Johtuu tietenkin siitä että 369 sisältyvä alv 22% on vain 18,03% summasta ja jos vähennät siitä 369€:sta 22% tulee hinnaksi 287,82€.
Matikkahan on ihmeellinen asia ja mä oon tällä kertaa viilari.

Kari Talvio, Tampere

Toma

niinpä se onkin kun otti kalkylaattorin esiin, matikka ei ole koskaa  ollut vahvimpia puolia  :study:
Terveisin
Tom Arppe

Aero

Onko vika minussa vai..?
Itse olen kerskakuluttava puhelin-/teknologiafriikki, eli ostan mitä ihmeellisiä tekniikan härpättimiä ja löydän melkeimpä aina "jonkun oikean" käyttötarkoituksen erinäisille laitteille ja siitä vinkkelistä kun katson tuota laitetta niin, siitähän puuttuu kaikki oleellinen!

Puhelin / GPRS / G3 / GPS / Widows yhteensopivuus / Palm yhteensopivuus /

Eli Summa Summarum, mitä ihmettä tuolla paistolevyllä oikein tekee? :huh: :huh:
Ei ainakaan mainstreamkäyttäjille suunnattu laite..

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Aero - marraskuu 06, 2005, 21:56:14
Onko vika minussa vai..?
Itse olen kerskakuluttava puhelin-/teknologiafriikki, eli ostan mitä ihmeellisiä tekniikan härpättimiä ja löydän melkeimpä aina "jonkun oikean" käyttötarkoituksen erinäisille laitteille ja siitä vinkkelistä kun katson tuota laitetta niin, siitähän puuttuu kaikki oleellinen!

Puhelin / GPRS / G3 / GPS / Widows yhteensopivuus / Palm yhteensopivuus /

Eli Summa Summarum, mitä ihmettä tuolla paistolevyllä oikein tekee? :huh: :huh:
Ei ainakaan mainstreamkäyttäjille suunnattu laite..

Esim. selaa nettiä joka on itsessään jo suhteellisen hyödyllinen asia ilmailussa? Taskussa kulkeva webiselain ei ole ollenkaan huono laptopin korvike, sillä voi tehdä varsin paljon.

//T

Karoliina

Aero: Laite on webbiselain eikä PDA eikä siinä ole tarkoituksenmukaista olla mm. Palm-yhteensopivuutta.
Windows-yhteensopiva se on yhtä paljon kuin Linux-yhteensopivakin: kun laitat laitteen usb-kaapelilla tietokoneeseen
kiinni, näkyy se levyasemana jolloin voit kopioida sinne tiedostoja. Muuta synkkausta (esim. Outlookin kanssa) ei ole tarkoituksenmukaista olla,
koska laite ei ole PDA tms. bisnes-laite ja siinä ei siitä syystä ole mm. kalenteria (ellet itse installoi Familiar/GPE:n kalenteria).
Lisäksi pääset ssh:lla konsolille esim. Linuxista tai jos installoi Wintööttiin Cygwinin, ssh -l root <ip-osoite>. Kerropas missä Palmissa tai ipaqissa voi tehdä noin ;)

Jos haet vain Windows-synkronoitavuutta, puhelinta ja bisnes-sovelluksia, tämä ei ole sinun laitteesi, osta silloin mieluummin älypuhelin, esim. 7710.
770 ei ole puhelin, vaan puhelimen kanssa (tai W-LAN:illa) käytettävä webbiselailun käteväksi tekevä laite.

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Volare - marraskuu 07, 2005, 16:47:58
Siis lyhyesti:
Ei ykkösenä ilmailijan hankintalistalla.

Eipä kai, mutta mukava lisä jos ei ole muuta mihin rahojaan laittaisi... ;)

Aero

Just whacking dead horse..
Jos tuon päätarkoituksena on olla webbiselaimena, miksi ihmeessä siihen ei ole asennettuna SIM-korttipaikkaa GPRS:lle?
Tuntuu että rautapuolen insinöörit ovat pitäneet vapaapäivän tuon loppuun asti suunnittelussa?
Joku ihmettelee varmaankin miksi jaksan vääntää asiasta, mutta ajattelen Nokian vinkkelistä asiaa että miksi tuhlata paukkuja tällaiseen laitteen suunnitteluun ja tuotantoon joka on jotenkin torsona laitettu markkinoille, eikä sovi mielestäni mihinkään markkinarakoon..
Siis lisänäyttö kännyköille jotka ovat nykyään varustettu järjestäen yli 3,5" näytöillä ja yli 200,000 värin erottelulla, mikä logiikka?

Karoliina, jos olet ollut mukana suunnittelijatiimissä, älä missään tapauksessa ota tätä henkilökohtaisena loukkauksena. Ajattelen pelkästään (vaativana)kuluttajana tuotetta.

T: Jukka Ihalainen

Karoliina

Moi,

Aero: Laite ei ole mielestäni torsona laitettu ulos vaan SIM-korttipaikka ja GPRS:n puute on tietoinen valinta joka oli tehty jo pitkästi ennen kuin projektiin liityin mukaan.
Tuote on non-cellular communications device, ja se tarkoittaa sitä että WLAN on mutta GSM puuttuu. Itsekin ihmettelin sitä ennen kuin laitetta käyttäneenä
itsekin valaistuin, paperilla requina ja muina spekseinä 770 ei kuulostanut ollenkaan niin hyvältä kuin se oikeasti on.

3.5" kännykän näytöstä (joka ei ole kosketusnäyttö), jonka resoluutio on 172x202 ei ole vastusta 800x480 kosketusnäytölle riippumatta siitä vaikka
se pystyisi erottelemaan värejä enemmän kuin sen näytölle mahtuu pikseleitä. Jälkimmäinen korvaa pikkuläppärin surffauksessa,
ensimmäinen ei. Lisäksi laitteen hinta on melkeimpä edullisempi kuin vastaavat näytöt ostettuna piensarjoissa erillisinä esim. koti-EFIS-laitteiden
näytöiksi, eli aika halpa suhteessa.

770 on ensimmäinen Nokian Linux-laite, ensimmäinen maemo-platformin eräänlainen demonstraatio, ja
siinä mielessä uraauurtava, ei siinä mielessä miten monta fiitseriä siihen on saatu kasattua samaan kuoreen.
Open source communityssä laite tuntuu saavuttavan aikamoista kulttimainetta. Laite on konseptiltaankin ensimmäinen
laatuaan, uusi laitetyyppi ei sovi vanhoihin kategorioihin, mutta se ei tarkoita että vanhat kategoriat olisivat ainoita oikeita.
Kaikkia ei voi miellyttää yhtäaikaa.

Katselin Tietokonelehden testiä, 3G UMTS-kännykkä maksaa havimmillaan 380 euroa. Eli halvin UMTS:llä varustettu
800x480 näytöllä varustettu surffauslaite on 380 euron UMTS-kännykkä + 369 euron Nokia 770 Internet Tablet.
Nokian mallistossa ei ole toisia vastaavalla näytöllä varustettuja laitteita tällä hetkellä.

Terveisin
Karoliina
P.S. Vastauksena Aeron kysymykseen, minä olen osa suunnittelutiimiä joka laitteen suunnitteli, jos nyt on sattunut jäämään vielä epäselväksi,
en kai sitä nyt muuten täällä käsittelisi.

heharju


Muutaman päivät tuota 770:aa käyttäneenä olen jopa hieman yllättynyt. Internet Tabletti on ollut markkinoilla monessa eri olomuodossa, mutta ehkä vasta nyt on saatu puristettua homma helposti nieltävään formaattiin. Pari tuntia WLAN, BT, maili ja muihin asetuksiin ja nyt voisi olla vaikea luopua laitteesta... Näytti löytyvän kolme avointa verkkoa oman suojatun lisäksi  ;) SIM-paikan "puutteeseen" ei tuo laite kaadu.

Kosketusnäyttö on kaiken ydin ja sillä 770 eroaa "puhelimista", tai Kommarista, jolla surffailu on todellista piinaa. Nopea g-sarjan WLAN ja riittävästi prosessointikapasiteettia sovelluksille, joita tuntuu tulevan saataville nopeaan tahtiin. Nyt jäämme innolla odottamaan ilmailuväen käyttöön suunniteltuja ohjelmistoja.

Tietenkin laitteen mielekkyyteen vaikuttaa käyttäjän tarpeet ja ympäristö. Citysurffailuun, navigointiin, audio-/videosoittimeksi, käyttöliittymäksi moneen yhteyteen, on varmasti hintansa arvoinen.

- h -


vipi

En oikein ymmärrä tämän laitteen funktiota kun nykypäivän PDA:t tuntuu olevan kenties yhtä tehokkaita mutta paljon monikäyttöisempiä. Esimerkkinä nyt vaikka suosimani merkin eli Dellin Axim x51v. Laitteessa mm. CF ja SD korttipaikat (esim. rajoittamattomasti muistia), BT, WLAN, 640x480 resoluutio, grafiikkakiihdytyspiiri jne.

BT:n kautta käyttää nettiä, isolta muistikortilta voi katsella leffat ja kuunnella musiikit. Muistikorteille mahtuu loputtomasti musiikkia ja karttoja.  Navigointi ym. softia voi löytyy pilvin pimein ja voipa laitetta käyttää vaikka kotiteatterin yleiskaukosäätimenä. 

Linux sinänsä on ihan kiva juttu, mutta on edelleen siinä määrin pioneerien hommaa että se vaatii jopa omien ohjelmien koodaamista jos kaupallisia ei ole saatavilla. Karoliinalle iso hatunnosto harratuneisuudesta ja kattavista kannanotoista.

Mutta keksiikö muut kuin Karoliina tästä uudesta Nokialaisesta varteenotettavia syitä miksi se pitäisi hankkia mieluummin kuin esim. edellämainittu PDA vai onko tämä laite suunniteltu vain Linux harrastajien leikkikaluksi?

Ville


Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Volare - marraskuu 09, 2005, 11:01:50
Laitehan olisi aivan erinomainen jos siinä olisi Windows.

Jos nyt jätetään tämän p*skan jauhanta sitten alkuunsa. Tämä on ainakin mulle harrastusfoorumi, työasioita ei viitsisi täällä(kin) miettiä. Kiitos. On ihan OK pohtia vehkeen käyttöä ilmailussa mutta nämä windows vs linux ym skeidat voisi jättää väliin.  :P

//Tuomas

Harri Heikkilä

Heh. Ilmailu.org on nyt selvästikin saavuttanut yhden "internetkeskustelufoorumeiden" virstanpylvään kun ensimmäinen ketju on saatu tilaan "linux vs. windows". Seuraavaksi kannattaa keskustella siitä pitäisikö kouluissa opettaa pakkoruotsia ja sitten voikin jo ryhtyä väittelemään jumalan olemassaolosta.

Way to go!   ;D


/Harri

Tuomas Kuosmanen

Ja sivarien soveltuvuudesta ilmailuharrastuksen pariin!

//T

vipi

Ainakaan minun kommenttini ei ollut tarkoitettu jonkun käyttiksen puolesta tai vastaan. Yksi henkilö ilmaisi mielipiteensä että laite olisi passeli jos siinä olisi windows, mutta seuraavilla ei sitten näyttänyt olevan mielipidettä esittämääni kysymykseen. Eli tuoko tämä nuukkia teidän mielestänne jotain lisäarvoa PDA:han verrattuna etenkin ilmailukäytössä?  Ja keksittekö syitä miksi ei samantien ostaisi kunnon PDA:ta (oli käyttis mikä tahansa), jota voisi käyttää monipuolisemmin, esim. autonavigoinnissa. Ottaen siis huomioon että PDA:ssa olisi mm. hyvä kosketusnäyttö,useamman standardin korttipaikat, WLAN ja BT jne.

Linux vs. Windows vastakkainasettelu ei minua sinänsä kiinnosta kunhan vehje toimii ja siihen löytyy sopivat ohjelmat, koskien nyt sitten tätä tai mitä tahansa muuta tietoteknistä laitetta.

Ville

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Volare - marraskuu 09, 2005, 15:36:54
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 09, 2005, 12:22:46
Lainaus käyttäjältä: Volare - marraskuu 09, 2005, 11:01:50
Laitehan olisi aivan erinomainen jos siinä olisi Windows.

Jos nyt jätetään tämän p*skan jauhanta sitten alkuunsa. Tämä on ainakin mulle harrastusfoorumi, työasioita ei viitsisi täällä(kin) miettiä. Kiitos. On ihan OK pohtia vehkeen käyttöä ilmailussa mutta nämä windows vs linux ym skeidat voisi jättää väliin.  :P

//Tuomas


Onko tämä ymmärrettävä niin, että vain "superkirjoittelija" saa esittää mielipiteitään. Jos näin on, voin kyllä poistaa kommenttini ja poistua tästä foorumista.
'
Ota pois se meloni nenästäsi, ja jatka kommentoimista!
Itse en uskalla kommentoida mitään kun olen teknisesti vielä tuolla pyörölevy Eriksonin tasolla... ::)

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 09, 2005, 12:56:02
Ja sivarien soveltuvuudesta ilmailuharrastuksen pariin!

//T


Nyt vedin kranaatin kokoisen herneen nenääni :wacko:

Toma

Lainaus käyttäjältä: Harri Heikkilä - marraskuu 09, 2005, 12:25:55
Heh. Ilmailu.org on nyt selvästikin saavuttanut yhden "internetkeskustelufoorumeiden" virstanpylvään kun ensimmäinen ketju on saatu tilaan "linux vs. windows". Seuraavaksi kannattaa keskustella siitä pitäisikö kouluissa opettaa pakkoruotsia ja sitten voikin jo ryhtyä väittelemään jumalan olemassaolosta.

Way to go! ;D


/Harri

Ei tämä suinkaan ollut eka kerta kun käyttikset ovat olleet tapetillla täsä foorumissa. Jo jonkun aikaa sitten täällä http://www.ilmailu.org/forum/index.php?topic=544.msg2942#msg2942 asiaa puitiin.
Itsekin olen päivttäin noitten eri käyttiksien kanssa tekemisissä joten syvää ymmärrystä on että haluaa päästä eroon siitä väittelystä. Onhan ilmailussa jos jossain rajattomasti asioita mistä on hauska väitellä. Uskaltaisinpa tässä yhteydessä väittää että tilasto-johtaja "UPL koulutuksen taso riittämätön?" threadi on todistanut tämän todeksi, eikö vaan :3some:

Sitten kommentti joka ei ole ihan niin off topic, eli 770 näyttää mielenkiintoiselta mutta olen samaa mieltä monen muun kanssa täällä että selain on ihan jees mutta siihen saatava softa se on joka ratkaisee, jos ei ole kykyä tehdä itse, ja valmista ei löydy niin voi voi.
PDA laitteissa minua on aina häirinnyt kiiltävä näyttö joka ei näy juuri ollenkaan auringonvalossa. Kiiltävyys johtunee kosketusherkästä kalvosta joka kosketusnäytöt käyttää. Nyt en ole ihan uusimpia PDA:ta tarkistanut mutta esim. minun Garmin GPS MAP 295 on ollut ihan yliverto auringonvalossa, mitä enemmän valoa sen paremmin näkyy eikä heijasta. Tosin sillä nyt ei tee muuta kun navigoi, ja ohjelmia siihen ei saa vaikka haluisikin ;)
PS. Minulla on kaksi todella pientä läppäriä missä on kosketusnäytöt (Fujitsu Biblo 142) prossu on joku onneton 300MHz mutta kyllä sillä navigointia ym. voisi hoitaa linuxikin varmaan pyörii... anyone? Tosin näissäkin on se sama kiilto ongelma.

Ai niin, ja tänne saa kuka tahansa rekisteröitynyt esittää mielipiteitä. Koripalloja, keilapalloja sekä muita pienempiä ympyräisiä esineitä voi huoletta jättää vetämättä nenään siitä ei koidu harmeja muille kun itselleen  :)
Terveisin
Tom Arppe

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: petri2 - marraskuu 09, 2005, 15:53:59
Nyt vedin kranaatin kokoisen herneen nenääni :wacko:

Kumpaan suuntaan? Tuo on niin legendaarinen aihe, nyysseistä löytyy jo kaikki mitä siitä voidaan sanoa, useampaan kertaan ;-)

//Tuomas

Karoliina

Toki itsekin loytaisin kayttoa compact flash korttipaikalle, mutta
en ole product manageri tms. joka paattaa konseptista.

Windows vs. Linux on turha vaittely, itse kannatan Linuxia, joku toinen Windowssia, eika se vaittely johda mihinkaan. Itse asiassa minulla on 2 lapparia, toisessa Ubuntu Breezy ja toisessa Windows.

770 on ensmmainen laatuaan eika voikaan olla swiss army knife, mutta mielestani tosi kiva laite joka tapauksessa ja hinnaltaankin on edullinen.

770n kosketusnaytto ei ole yhta kirkas kuin esim Skyforce IIIc:n taysin suoraa auringonvaloa sietava naytto, mutta valikoima taman kokoisissa ja resoluutioissa kosketusnaytoissa jotka kuluttavat vahan virtaa ei hirveasti ole.. Naytto on minun kaytossa ollut riittavan kirkas kuitenkin.

Tama viesti on kirjoitettu 770n virtuaalinappiksella tokkimalla ;D

Petri Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 09, 2005, 21:34:17
Lainaus käyttäjältä: petri2 - marraskuu 09, 2005, 15:53:59
Nyt vedin kranaatin kokoisen herneen nenääni :wacko:

Kumpaan suuntaan? Tuo on niin legendaarinen aihe, nyysseistä löytyy jo kaikki mitä siitä voidaan sanoa, useampaan kertaan ;-)

//Tuomas


Yleensä vedetään sisäänpäin... ;D
Itse olen suorittanut asepalvelukseni edesmenneessä Vaasan rannikkopatteristossa- 83. "Jatkan" isänmaani minulle antamaa velvoitetta käymällä MPKry:n kursseilla...
Jokainen meistä taapertaa tällä maapallolla kuten parhaaksi näkee, tekee valintojaan parhaan ymmärryksensä mukaan. Joku ei pysty tarttumaan aseeseen psykologisen tai uskonnollisen syyn takia niin en minä ole mikään häntä estämään...Se siitä.... ;)

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: petri2 - marraskuu 10, 2005, 12:31:20
Itse olen suorittanut asepalvelukseni edesmenneessä Vaasan rannikkopatteristossa- 83. "Jatkan" isänmaani minulle antamaa velvoitetta käymällä MPKry:n kursseilla...
Jokainen meistä taapertaa tällä maapallolla kuten parhaaksi näkee, tekee valintojaan parhaan ymmärryksensä mukaan. Joku ei pysty tarttumaan aseeseen psykologisen tai uskonnollisen syyn takia niin en minä ole mikään häntä estämään...Se siitä.... ;)

Niin niin, mutta kyse ei ollutkaan siviilipalveluksesta, vaan siitä, miten se liittyy kykyyn ohjastaa ilma-alusta. Mutta siitä aiheesta ei varmaan ole löydettävissä mitään uutta sanottavaa.

Volare: Huomaa että superkirjoittelijan status irtoaa muistaakseni reippaasti alle sadalla viestillä, se nyt ei sano yhtään mitään muuta kenenkään sanan painavuudesta. Ja se, että haluaisin välttää windows vs linux -jauhantaa täällä oli ihan yhtä arvokas ja tasa-arvoinen mielipide, kuin omasikin, ei sen enempää :-)

//Tuomas

Petri Ahonen

#43
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kuosmanen - marraskuu 10, 2005, 18:28:58

Niin niin, mutta kyse ei ollutkaan siviilipalveluksesta, vaan siitä, miten se liittyy kykyyn ohjastaa ilma-alusta. Mutta siitä aiheesta ei varmaan ole löydettävissä mitään uutta sanottavaa.


//Tuomas


UPSH, tulkitsin sinua "vähän" ahdasmielisesti... :-[
Kuten sanoit, siitä ei mitään sanottavaa... :-X

Volare; huomaakkos että mulla on myös tuo "superkirjoittajan" status... pitäis kai ainakin välillä olla superlässyttäjän; tulee nääs tehtyä näitä mahalaskuja silloin tällöin... ;D

Juha Pysäys

Tulipahan hankittua.....Ihmetyttää kovin, miten paljon  ihmisillä onkaan salaamattomia verkkoja.Itte en ole päässyt omaan verkkoonkaan...

Karoliina

Oma verkko pitaisi toimia samalla tavalla, anna 770n etsia verkko+
vastaa kysymyksiin (salausavain). Valitse Save ja voit laittaa
Control panel/ connectivity settingseista raksin wlanille etta connectaa
automaattisesti silloin kun on kotona, niin connectaa nopsemmin.



Juha Pysäys

Kaikki olen kokeillut, herjaa vaan: Networ problem...prkl.....

JPK1990

#47
Lainaus käyttäjältä: Volare - marraskuu 09, 2005, 11:01:50
Laitehan olisi aivan erinomainen jos siinä olisi Windows.
En ole samaa mieltä, se olisi jostakin aivan muualta.
Se ei olisi silloin turvallinen ilmailukäytössä nääs windows on aina välillä vähän epävakaa.

edit: se olisi jostakin pimeästä paikasta.

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - marraskuu 09, 2005, 23:46:11
Toki itsekin loytaisin kayttoa compact flash korttipaikalle, mutta
en ole product manageri tms. joka paattaa konseptista.

Windows vs. Linux on turha vaittely, itse kannatan Linuxia, joku toinen Windowssia, eika se vaittely johda mihinkaan. Itse asiassa minulla on 2 lapparia, toisessa Ubuntu Breezy ja toisessa Windows.

770 on ensmmainen laatuaan eika voikaan olla swiss army knife, mutta mielestani tosi kiva laite joka tapauksessa ja hinnaltaankin on edullinen.

770n kosketusnaytto ei ole yhta kirkas kuin esim Skyforce IIIc:n taysin suoraa auringonvaloa sietava naytto, mutta valikoima taman kokoisissa ja resoluutioissa kosketusnaytoissa jotka kuluttavat vahan virtaa ei hirveasti ole.. Naytto on minun kaytossa ollut riittavan kirkas kuitenkin.

Tama viesti on kirjoitettu 770n virtuaalinappiksella tokkimalla ;D

eikö siin oo ääkkösiä???

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: Karoliina Salminen - marraskuu 03, 2005, 18:27:57
Eli jos verrataan tietokoneisiin, Nokia 770 Internet Tablet ei ole PC-tietokone, vaan lähinnä Unix-tietokone.

Muistatkos mistä sanoista pc tulee: "personal compurer" sanoisin että linux pohjaiset laitteet ovat enemmän pc kuin wintoos pohjaiset koska näissä jälimmäisissä on aika runsaasti "vahingossa" syntyneitä turvaaukkoja. Tietoturva päivityksissä tehdään niin yksinkertaisesti että korjataan aukko ja tehdään toinen tilalle sellaiseen paikkaan josta hakkerit eivät ole älynneet etsiä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod