Realistinen moottorivaihtoehto

Aloittaja Matti Rissanen, helmikuu 18, 2003, 14:34:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Matti Rissanen

Terve.
On keskustelua käyty näistä 4-tahtimoottoreista.
Tahtoisin tietää mitä kannattaa välttää kun alkaa turaamaan omaa pientä pippurimyllyä. Onko todellisia vaihtoehtoja olemassa, muita kuin esim. 1/2 VW ja sitten tämä B&S konversio. Olisiko näistä uuden sukupolven paramoottoreista mihinkään?
Niin, puhetta B&S muutostyöstä. Saako siis nyt tästä moottorista lentokelpoista vai ei ja kuinka laajasti muutostyön tietotaito olisi saatavilla?
Tiedän hyvin vähän moottoreista, mutta haluan mielelläni oppia lisää... varsinkin näistä pienistä 4-tahtikoneista. Olisiko tähän väliin esittää vaikkapa sopivaa kirjallisuutta?
Kiitos jos vaivauduitte!

Terveisin,
Matti Rissanen

Matti Rissanen

Niin tietysti riippuu vähän lentokoneesta mitä siihen voi taikoa.
Mutta noin yleisesti.

Matti Rissanen

Aki Suokas

LainaaNiin tietysti riippuu vähän lentokoneesta mitä siihen voi taikoa.
Mutta noin yleisesti.

Matti Rissanen
Olen hyvin mielenkiinnolla seurannut juuri noita paramoottoreita.
Valmis paketti, kevyt jne.
Tosin tahteja aika vähän, ja tehoa kanssa. Mutta laittaa kaksi, kolme, neljä jne, niin alkaa lentokonekin liikkua.
Ja kun ovat ihmistä kuljettamaan tarkoitettu, niin miksikä ei.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Matti Rissanen

Mielessäni olisi näet rakentaa eräs ultrakevyt moottoripurjekone, Aurore Souricette.
Näyttää siltä, että ei se niin hirveästi tehoa tarvitsisi. Valmistajan kotisivulla käy ilmi, että teholuokka on siinä 20-30hp ja lentsikan tyhjäpaino taitaa olla 110-120 kilon hujakoilla vähän moottorista riippuen.
Prototyyppi muuten painoi himpun verran alle 100kg ja lensi vieläkin heikommalla moottorilla. Tämän takia alkoi hyrrät raksuttamaan josko sen voisi varustaa jollakin nelitahtisella paramoottorilla tai sitten vastaavalla. Jos otetaan huomioon, mihin koneeseen moottori laitetaan, riittää siihen hyvin yksikin.
Ajatellaan tällainen tilanne: moottori sanoo sopimuksensa irti kesken lennon. No: pienessä moottoripurjekoneessa on riittävä liitoluku ja pieni sakkausnopeus. Ei siinä minusta ainakaan tarvitse olla kyse itsensä tappamisesta. Tuntuu että päinvastoin suhtautuu yllättävän suuri osa tuntemistani lentäjistä.
Jos vain löytyy luotettava pieni moottori niin mikä jottei. Minua ainakin kiinnostaa tuo B&S konversio. Kävin Windcraftin sivulla ja ihan viksulta näytti. Etenkin visio ultrakevyestä.

Matti

Aki Suokas

Lainaalensi vieläkin heikommalla moottorilla. Tämän takia alkoi hyrrät raksuttamaan josko sen voisi varustaa jollakin nelitahtisella paramoottorilla tai sitten vastaavalla. Jos
Mistä olet löytänyt nelitahtisen paramoottorin?
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Matti Rissanen

Kyllä niitä joskus sattuu silmään lukiessa lehtiä ja internetsivuja. Sitten muistan että jossain Ilmailun numerossa esiteltiin moottorivarjoliitoa, ja taisipa olla yksi 4-tahtikonekin kuvassa. Voin hyvin muistaa väärinkin!
Mutta sitten Bilsam Aviationilla (www.bilsamaviation.com) tuntuisi olevan jokin 1-sylinterinen 4-tahtikone näihin karkeloihin. Kyllähän se taitaa kuitenkin olla niin, että vielä toistaiseksi tällaiset moottorit ovat enemmän tai vähemmän olleet prototyyppejä.
Tiedäpä tuota..

Matti

kimpul

Moi!
Minulla taitaa olla tosta 1/2 vw modifikaatiosta tällä hetkellä kaikkein pisimmälle ehtinyt muutostyö. Varoituksen sana! Homma on äärettömän työläs ja vaatii tekijältä alumiinihitsaus taidon, erikoisempia vehkeitä: sorvi, jyrsin ja moottorikoneistajan palveluita joka tapauksessa. Muutos piirustuksia on saatavana jos jonkinlaisia, mutta mikään niistä ei ole 1:1 ohjeita, vaan on tehtävä myös omia ratkaisuja. Kannattaa miettiä vaihtoehtoja, mutta valitettavasti ne maksaa mansikoita!
Vaihtoehtoja toki löytyy useita kaksisylinterisiä nelitahteja, jos vain on rahaa! Kaikkien hintaa en tiedä, mutta hexatronin mosan lista hinta oli 8800USD. Linkkejä: Sitikan moottori perustana http://www.ultralightnews.com/engineinfo/t...hunderchief.htm
Saksalainen ilmailumoottori (wankel) http://www.wankel-rotary.com/seite1_e.htm
Hexatron 60 HP  paino 44,5kg http://www.hexatronengineering.com/prod02.htm
HKS:n kilpaileva paino 50kg http://www.hpower-ltd.com/pages/specifications.htm

Toma

#7
Nelitahtimoottori näyttää löytyvän ainakin http://www.bilsamaviation.com näyttäisi olevan 14 ja 22 hv versioita.

UI Stary Rynek 80/82, 61-772, Poznan, Poland
Fax. +48 618 560838
Email: [email protected]
Terveisin
Tom Arppe

Kari Aspiola

Pieniä nelitahtareita

Löysin netistä moottoroidun kaupan olevan varjoliitimen, jossa on 4-tahtari. Moottori on David 350cc 1-syl ja isompi malli on 580cc V-twin. Sivun osoite on; www.parafellows.fi/moottoroitu.htm

terv: Kari :    

Kari Aspiola

Korjaus eiliseen: David 350cc on kaksisylinterinen rivikone.

T: Kari    

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod