Ultrien massantarkkailu ensikatsastusten yhteydessä

Aloittaja Markku Hiedanpää, syyskuu 07, 2005, 16:10:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Markku Hiedanpää

Suomen Ilmailuliitto ry on julkaissut 1.9.2005 seuraavansisältöisen maahantuojille, harrastekatsastajille, Lentoturvallisuushallinnolle ja SIL/EUT:lle jaetun tiedotteen:


ULTRAKEVYIDEN LENTOKONEIDEN MAAHANTUOJAT

Asia: Massantarkkailu ensikatsastuksen yhteydessä

Punnittaessa ensirekisteröinnin tai uusintakatsastuksen yhteydessä ultrakeveitä lentokoneita, on havaittu punnitustodistukseen merkityn ja todellisten massojen joissain tapauksissa poikkeavan huomattavasti toisistaan. Usein ero on ollut selvästi suurempi kuin ilmailumääräyksessä AIR M5-10 mainittu, punnitustodistukseen muutoksen vaativa ±3 kg.

Viitaten yllämainitun ilmailumääräyksen kappaleen 7.7 "Punnitus, massantarkkailu ja kuormausrajoitukset" kohtaan 3, " Milloin Lentoturvallisuushallinto katsoo punnituksen tarpeelliseksi" on Suomen Ilmailuliiton ja Lentoturvallisuushallinnon neuvottelussa päätetty kiinnittää erityistä huomiota perusmassan tarkastuspunnituksiin ja kuormattavuuden tarkastuksiin jokaisen ultrakevyen lentokoneen ensikatsastuksen yhteydessä. 
Samalla tarkastetaan ultrakevyen lentokoneen kuormattavuusvaatimusten täyttyminen, kuormattavuuden tulee olla 175 kg minimivarustus asennettuna. Mikäli UL-lentokone ei täytä punnitustodistuksen perusteella asianomaista kuormattavuusvaatimusta on esitettävä varustelista, josta käy ilmi minimivarustukseen kuulumattomien varusteiden massat. Jos näiden huomioonottamisen jälkeenkään UL-lentokoneen kuormattavuus ei ole riittävä, ei katsastaja voi suositella rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä.

Tarkastuspunnitukset aloitetaan ensikatsastuksissa 1.10.2005 alkaen.

Ensikatsastukseen ultrakevyt lentokone tulee esittää perusmassavarustuksessa, siis mm. polttoainesäiliössä saa olla vain käyttämättä jäävä polttoaine.

Tarkastuspunnitus ei korvaa tai sillä tehdä lentokoneelle punnituspöytäkirjaa tai -todistusta, vaan punnituksella tarkastetaan se, että täyttääkö UL-lentokone sille asetetut määritelmät ja vaatimukset.

Lisäys viitteet:
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imt/air/m/aim5_10.pdf
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/pdf/imts/sovohj/so9m2.pdf

Hanu

Samalla tarkastetaan ultrakevyen lentokoneen kuormattavuusvaatimusten täyttyminen, kuormattavuuden tulee olla 175 kg minimivarustus asennettuna. Mikäli UL-lentokone ei täytä punnitustodistuksen perusteella asianomaista kuormattavuusvaatimusta on esitettävä varustelista, josta käy ilmi minimivarustukseen kuulumattomien varusteiden massat. Jos näiden huomioonottamisen jälkeenkään UL-lentokoneen kuormattavuus ei ole riittävä, ei katsastaja voi suositella rajoitetun lentokelpoisuustodistuksen myöntämistä.


:mellow:
Onko tuo ylläoleva lainaus ymmärrettävissä niin, että jos on laittanut Ultraansa lisävarusteita, jotka ovat lisänneet koneen painoa, niiin
ne voidaan jättää huomioimatta punnituksessa (vain minimivarustuksen paino huomioidaan punnituksessa)?? Näinkö tehtäisiin,
vaikka todellisuudessa 175 kg:n kuormattavuus ei  toteutuisi?  Olenhan ymmärtänyt väärin?

H.Nurmi 


Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Hanu - syyskuu 07, 2005, 16:46:07

Onko tuo ylläoleva lainaus ymmärrettävissä niin, että jos on laittanut Ultraansa lisävarusteita, jotka ovat lisänneet koneen painoa, niiin
ne voidaan jättää huomioimatta punnituksessa (vain minimivarustuksen paino huomioidaan punnituksessa)?? Näinkö tehtäisiin,
vaikka todellisuudessa 175 kg:n kuormattavuus ei  toteutuisi?  Olenhan ymmärtänyt väärin?

H.Nurmi 

Olet. Kyllä punnituksessa ja punnitustodistuksessa täytyy käydä yksiselitteisesti koneen tyhjämassa ilmi. Mutta, tullakseen hyväksytyksi ultrakevyenä on koneen oltava peruslentovarustuksessaan kuormattavissa 175 kg:n verran. Tarkoittaa sitä, että koneeseen voi olla asennettuna lisävarusteita, jotka pienentävät kuormattavuutta alle edellä mainitun. Kuormatavuus tositetaan joko punnitsemalla kone peruslentovarustuksessaan tai lisäasennusten jälkeen vähentämällä punnituksen massasta lisävarusteiden massa.

Markku Hiedanpää

Tarkempi määrittely löytyy AIR M5-10:n liittyvästä soveltamisohjeesta nro9:

4.2 Ilmailumääräyksen AIR M5-10 kohdassa 3.1 todetaan että UL-lentokoneen kuormattavuuden on oltava 175 kg kaksipaikkaisilla ja 95 kg yksipaikkaisilla lentokoneilla. Tämä tarkoittaa sitä, että rekisteröitävä ultrakevyt lentokone (-yksilö) on tyhjämassaan sisältyvä ilmailumääräyksen OPS M2-8 mukainen minimivarustus asennettuna, oltava kuormattavissa kuten edellä on esitetty. Tyhjämassaan ei tarvitse lukea kuuluvaksi sellaista lisävarustusta, joka voidaan irrottaa ja ultra-kevyt lentokone säilyttää edelleenkin lentokelpoisuutensa. Tällaiseksi varustukseksi voidaan katsoa ylimääräinen mittari- ja radiovarustus, pyöräsuojat, pelastusvarjo, valot, istuinpehmikkeet tai vastaava lisävarustus. Ultrakevyen lentokoneen punnituksessa ja massantarkkailussa on otettava huomioon, että edellä mainitut lisävarusteet luetaan lentokoneen perusmassaan ja niiden asentaminen pienentää kuormattavuutta. Koneyksilön kuormattavuus on osoitettava luotettavin laskelmin tai yksilö on erikseen punnittava ensikatsastuksen yhteydessä.

Karoliina

Uusissa koneissa luulisi Dynaero MCR-01:n tulevan tällä perusteella suosituksi, mahtuu painoihin kirkkaasti... (paitsi jos siihen ei ole varaa).

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod