Siivenkärkisavut

Aloittaja Veksi, elokuu 15, 2005, 14:11:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

Veksi

Monissa ilmailunäytöksissä lentokoneeseen on asennettu siivenkärkiin tai runkoon savupanos, jolla saadaan näyttävyyttä temppuihin. Pohdiskelin tuossa tuon savupanoksen rakennetta. Muistaakseni ainakin puolustusvoimien savugranaateissa lämpötila nousi savugranaatissa useisiin satoihin asteisiin, joten sellaista paukkua ei lienee lentokoneeseen kannata asentaa. Onko olemassa valmiita savuja, joita lentokoneissa käyettään? Ainakin laskuvarjohyppääjillä savuja on asennettuna jalkoihin, joten kyseessä varmaan samantyyppinen "panos" kuin lentokoneissa?

Lentokoneissa panos sytytetään varmaankin sähköisesti? Onko panoksia tällöin useita, koska lentonäytöksissä savut saadaan lakkaamaan ja alkamaan uudestaan (tai ainakin näyttämään siltä)? Vaatiiko tällaiset savut jotain lupia ja onko niitä hankittavissa Suomesta?

Tuomas Kuosmanen

Lainaus käyttäjältä: Veksi - elokuu 15, 2005, 14:11:22
Lentokoneissa panos sytytetään varmaankin sähköisesti? Onko panoksia tällöin useita, koska lentonäytöksissä savut saadaan lakkaamaan ja alkamaan uudestaan (tai ainakin näyttämään siltä)? Vaatiiko tällaiset savut jotain lupia ja onko niitä hankittavissa Suomesta?

Tietääkseni polttomoottorikoneissa savut saadaan syöttämällä kuumaan pakosarjaan jotain tarkoitukseen sopivaa öljyä tms ainetta joka sitten synnyttää savua lämpimässä putkessa. Hanaa sulkemalla ja avaamalla voi sitten päättää savuaako vai ei.

//Tuomas



Nils Rostedt

#2
Lappeenrannan näytöksessä oli Habicht-koneessa siivenkärkisavut. Ei tullut tutkittua tarkemmin mutta saattoi olla samantyyppinen kuin merellä käytettävät savumerkkilaitteet esim. tämä:

http://www.mcmurdo.co.uk/?Menu=17&Page=/Contents/ListProducts.asp&ID=1030

Habichtin savupatruuna oli siivenkärkeen asennetun noin 40 cm varren päässä (2 kpl/siivenkärki) , tarkoitus oli luultavasti antaa riittävä paloturvaväli. Sytytys periaatteessa voidaan järjestää vetolangalla ohjaamosta käsin (savu syttyy vetämällä laukaisunarusta kuten monessa hätäraketissa). Sammuttaminen ei sitten onnistu vaan savu palaa loppuun.

EDIT: Löysin valokuvani, josta selviää että Habichtissa oli tällaiset Comet-merkkiset savumerkkipatruunat:

http:///sitedesign/shop_allg/set_all.htm?/trade/productview/5453/248/3/?Lang=en&/sitedesign/shop_allg/navi/navi_en.htm

Paloaika 4 minuuttia, ja sytytys tosiaan narusta vetämällä.

Oranssi savu on tosiaan hätämerkki, mutta kun paikalla ollut runsaslukuinen pelastusorganisaatio ei reagoinut ainakaan näkyvästi, on syytä olettaa että luvat olivat kunnossa  ;)


EDIT2: Sama saksalainen firma www.ranger-online.com näköjään myy erityisesti laskuvarjohyppääjille tarkoitettuja savuja. Paloaika 45 sek ja saa erivärisinä.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod