Korvaaja Rotaxin Flydat:ille, Dynon EMS-10

Aloittaja Karoliina, huhtikuu 15, 2005, 10:48:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Karoliina

Hei,

Ajattelin että muitakin voisi kiinnostaa: Rotaxin Flydatille on piakkoin saatavilla korvaaja
eikä ihan huono vaan hyvä sellainen. Siis jos olette kyllästyneitä "service" -ilmoitukseen
ja kummallisiin sylinterinpäänlämpötilanäyttämiin yms. eikä ympyriäiset mittarit ole
lähellä sydäntä, niin selvittelin että Dynonilta on tulossa nyt myös Rotax-kitti EMS-10 instrumenttiin.
EMS-10 on "hieman" hienompi vehje kuin Rotaxin alkuperäinen Flydat, joten jos tuollaisen
pistäisi koneeseen niin eipä tulisi Flydattia paljon ikävä:

EMS-10


Valmistajan kotisivut: http://www.dynonavionics.com
Jälleenmyyjät: mm. Aircraft Spruce, http://www.aircraftspruce.com

Euron vahvasta kurssista johtuen nuo dollarihinnat tulevat euroina tulleineen ja alveineen
euroina maksamaan suunnilleen saman numeroarvon kuin mitä dollareina on hinnastossa ilmoitettu.

Kyselin myös km/h nopeusmittauksen lisäystä EFIS-D10A instrumenttiin, lupailivat tehdä sen.
USA:ssa Stingien ja Starien mukana on kampanjatuotteena mennyt tuota EFIS-D10A laitetta.
Mielestäni olisi kätevä myös täkäläisissä koneissa, ja siihenhän saa myös tuon lämmitetyn pitot-putken
jotta ei mene mittarit talvikelillä yllättäen pois pelistä ja toisin kuin mekaaniset keinohorisontit jotka
painavat kuin synti, vonkuvat, vinkuvat ja joissa on driftiä, nämä solid state gyrot tässä Dynonissa
ovat aika käteviä kun ne eivät mene rikki, ne eivät paina paljon mitään ja sitten itse keinohorisontin
lisäksi laitteesta näkyy kaikki tarvittava tieto yhdellä silmäyksellä ja vielä sen lisäksi laite on kooltaan
niin pieni että se mahtuu kätevästi ultrien tyypillisen ahtaahkoon paneeliin.

t: Karoliina


Karoliina

Lisätään nyt vielä tämmöinen kuva EFIS-D10A:sta:


SpaceShipOnen nokka-osa, ks. yläreuna.

t: Karoliina

Lauri Lounasheimo

Karoliina on näköjään INNOSTUNUT väritelevisioista-kin.

Sitten kun koneesta katoaa sähköt lennolla, niin kaikki tieto moottorin elämästä on kadonnut.
Ja jos horisonttikaan ei ole kovin hyvin näkyvissä (laitteen viekottelemana), niin kaikii tieto myös miehistön jäljellä olevastaelinajasta on kadonnut.

Eiköhän nuo väritelevisiot ole sellaisiin ilma-aluksiin, jossa sähkön saanti on muutamaan kertaan varmistettu?
/Lare

Karoliina

Ympyriäiset mittarit voi pitää backuppina. Niin ainakin meidän koneessa on tarkoitus. Ne kun voi siirtää
matkustajan puolelle ja pistää nuo TFT-paneelit vasemmalle puolelle.
Tosin meillä tuo EFIS-juttu on siinä mielessä auki että olemme vähän itsekin suunnitelleet
sellaisen tekemistä, mutta kuten aina, aikaa on liian vähän, töissä liian kiire ja lentäminen
on hauskaa jne. jne.


Karoliina

Ai niin: Dynonissa on akkuvarmistus, unohtui mainita.

Siitä meidän EFIS-laitteesta: rauta olisi _melkein_ valmista. Löytyy MPC5200 PowerPC korttidesign
jo valmiina, näytönohjain, pari daylight readable TFT-paneeliakin odottelee olohuoneessa vaan käyttöä ja
tuossa kortissa voi ajaa Linuxia jo nyt. Solid state gyrojakin löytyy. Mutta kun ne pitää yhdistää,
tehdä softat jne. Helpompaa olisi ostaa varmaan Dynon.


Ansis

Ja minä olen ensimmäisenä kirjoittamassa nimeni adressiin, joka on tehdään keinohorisonttien ja muiden ympäristön seuraamiselta aikaa vievien viritysten asentamisesta VFR koneisin.

Loggerit jne ymmärrän suoritus- ja koelennoilla, ehkä muutenkin sillä ne ei vie pilotin huomiokykyä lentämisestä.

Jostain muistelen lukeneeni, että lasiohjaamo konversioon turvallinen sopeutumisaika perinteisistä mittareista oli luokkaa 20 tuntia.
Eli lasiohjaamon myötä UL lupakirjakurssin lentomäärää nostettaneen sitten 45 tuntiin koska perinteisilläkin mittareilla pitäisi pärjätä.


On se kumma kun ei karvanopat ja wunderit enää riitä lentsikoissakaan.
My mind is willing, but purse is weak.

Karoliina

No sinänsä minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta EFIS:in käytöstä toistaiseksi, mutta
laitteiden perimmäisenä suunnittelukriteerinä on ollut että ei tarvitse vilkuilla ympäri mittaritaulua
vaan kaikki informaatio on nähtävissä yhdellä silmäyksellä ja tarkoitus on että enemmän jää aikaa
itse ikkunasta ulos katseluun. Tässä taannoin keskustelimme erään Airbus-kapteenin kanssa joka
ja hän kehui oman kokemuksensa perusteella että EFIS on paljon kätevämpi kuin perinteiset mittarit.
Hirveän ison paneelin joka on täynnä kaikenlaisia mittareita jotka mittaavat vain yhtä asiaa kukin seuraaminen
vie liiaksi huomiokyvyn lentämiseltä. Lisäksi laadukas EFIS on huomattavasti edullisempi kuin laadukas
mekaaninen mittarivarustus.

Sopeutumisaika ei ole lasiohjaamon kanssa sinänsä ongelma kun tärkeimmät perinteiset mittarit kuitenkin on
tarkoitus säilyttää rinnalla varmistuksena - korkeusmittari, nopeusmittari, kuula. Käytännössä näistäkin sähköhäiriö-
hätätapauksesta selviämisen kannalta välttämättömiin kuuluu lähinnä nopeusmittari ja ilman sitäkin selviää hätätilanteessa
kunhan tekee lähestymisen tarpeeksi reilulla nopeudella ja liitää sitten kentän pinnassa vaakaliitoa niin kauan
kuin kone tykkää lentää. Luulisin että lentosimulaattorista tutut korkeus ja nopeusnauhat eivät nyt niin vaikeita olisi
seurata, mutta sittenpä sen näkee kun joskus kokeilee.

Mainittu Dynonin EFIS on tarkoitettu lähinnä ultriin ja experimental -koneisiin, se ei ole sertifioitu ja sitä ei
siten saa käyttää esim. sertifioiduissa lentokoneissa mittarilennossa primäärinä mittarina.
Mittarilentoon sopiva leko-hyväksytty EFIS-laite on selvästi kalliimpi, tämä Dynon on lähinnä VFR-vehje.
SpaceShipOne:ssakin se oli backup-mittari, tosin tarpeellinen sellainen kun pääavioniikka meni pois
pelistä yhdellä lennolla ja Dynonin ansiosta lentoa voitiin keskeytyksettä jatkaa.

Karoliina

Unohtui mainita: yksi syy miksi lasiohjaamo on mielenkiintoinen juttu:
Se on selvästi vähemmän ruma ja enemmän tyylikäs kuin perinteinen ympyriäisillä mittareilla toteutettu.
Ohjaamonkin ulkonäöllä on väliä.

Petri Ahonen

Haudi!
Kertokaas minulle,rakkaat ilmailunharrastajat, mikä on mittareitten perimmäinen tarkootus?
Tässä tarjottiin edellä hylkäävänä argumenttina sitä että "mittarit houkuttelevat lentämään huonommassa säässä" :blink:  TÄH? Periaatteessa , jos mittareihin tulee oikosulku tahi joku johto irtoo tai vast, niin ei pitäis olla mitään hätää, tulet PERSTUNTUMALLA alas. Ei sitä kylmäärinkiä, vaan just niillä fiiliksillä millä sä normaalistikin tulet  EHJÄNÄ kenttään.
Jos et tiedä mistä puhun niin kehoitan vakavasti että menet pyörimään laskukierrosta niin kauan että tiedät mitä ajan takaa

Yks.... maku onko koneessa pyöreet, viivaa tekevät, käppyröivät tahi korvaasi huutavat mittarit, sinä lennät näillä vehkeillä NÄKÖLENTOSÄÄNTÖJEN puitteissa,piste.
Vaikka mittareissa olisi röntgenkatse ja se pesisi koneesi aina iltapäivisin kello 13.02, lennät silti näkölentosääntöjen mukaan :rolleyes:
Älä käsitä väärin, en ole kalkkis joka vastustaa kaikkea uutta ja ihanaa, mua vain tympii kun unohdetaan se lentämisen ihana fiilis ja vaihdetaan se bittien vilinään.

Tähän kait sopisi nimimerkiksi:
Villalankamittarin varassa ilmaileva... :rolleyes:  

Karoliina

Bitit ja gadgetit eivät pilaa gadgetfriikin lentofiilistä, ne täydentävät sitä.
Hyvät mittarit eivät houkuttele lentämään huonossa säässä tahi pilvessä, koska
IFR-lentämisessä tarvitaan vähän muutakin kuin mittarit. Mutta moniko välttämättä
tarvitsee esim. kännykässä tai kellossa kaikki ne toiminnot jotka niissä on. Ja taas
voidaan kysyä, moniko haluaisi tahallaan luopua kaikista niistä toiminnoista.
Osalla ihmisillä on sellainen luonne että kaikki kiva pieni lisäfiitseri on jollakin
tavalla hauskaa ja se luo tarvetta sellaisille tarpeille mitä ei ollut aikaisemmin.
Moniko esim. 50 vuotta sitten koki tarvetta pitää taskussaan kännykkää josta
on aina tavoitettavissa. Moniko tänä päivänä menee minnekään ilman tuota kapistusta.
Eiköhän luulisi mopoilijoiden kypäristäkin joku keksinyt käyttää joskus argumenttia että
kypärä houkuttelee mopoilijoita virittämään mopojaan ja ajamaan lujempaa. Tai turvavyöt autossa,
sama juttu. Tai kun autoa mainostetaan sen passiivisilla turvallisuusominaisuuksilla, tulee
väärä kuva auton turvallisuudesta blaa blaa blaa, mutta kohta olikin joka autossa kaikki samat
ABS:t jne. Lasiohjaamojen vastustaminen on pelkkää muutosvastarintaa ja niissä on tulevaisuus, ennen pitkää
kaikki uudet koneet varustetaan lasiohjaamoilla. Katsopas vaikka mitä löytyy uuden Cessnan ohjaamosta.
Uusi ei tarkoita tässä että ihan niin uusi että 80-luvulta (joka olisi melkein liian uusi ollakseen suomalainen
kone), vaan siis vm. 2005.

Cessna 172:n paneeli vm. 2005



Petri Ahonen

Puhut paljon mutta asiaa :P
Mutta niinkuin aiemmin sanoit puhuneesi Airbus-pilotin kanssa ja kuva joka tuossa on, on Cessnasta, mitä tekemistä niillä on Ultrien kanssa, ei mitään...
ÄH,stop, tämä menee vänkäämiseksi, eikä se hyödytä ketään!
Ja niinkuin mainitsit, meillä kaikilla on eri tarpeet, mielihalut ja katsantokannat, mikä minä olen sinua neuvomaan siitä millä koneesi varustat ;) Yksi tykkää aidistä ja toinen tyttärestä ja molemmat joutuu/pääsee naimisiin :yee:
Hyvin mielelläni minäkin napsautan Garminin 3.pilotin päälle kun lähden Eurostarilla tahi Icaruksella pilvien lomaan naatiskelemaan. Juu, kartta on pääasiallinen suunnistusväline, GPS vain on "siirtämässä" peukaloa oikeaan paikkaan jos se huitoo jossain muualla :lol:

En minä puolusta pyöreitä mittareita vain siksi että ne ovat "varmoja" vaan siksi että ne ovat vain niin komeita :) Eli toiset tykkää... yms, jne, tms!!!

Karoliina, oikein upeita lentokelejä sinulle, tapaillaan mut ei törmäillä ;)

T:Petri



Karoliina

Lainaa
Mutta niinkuin aiemmin sanoit puhuneesi Airbus-pilotin kanssa ja kuva joka tuossa on, on Cessnasta, mitä tekemistä niillä on Ultrien kanssa, ei mitään...

Se Airbus-pilotti on ultralentäjä meidän lentokerhossa ja me ollaan harkitsemassa JAR-PPL -lupakirjaan upgreidaamista
tai ollaan  oikeastaan jo kommittoitu tekemään niin... Ei se sen kummemmin kuin noin liity... ;)

Jos kuvaa haluat ultrasta, niin tässä on TL-2000 Sting varustettuna Dynonin EFIS-laitteella sekä
moottorivalvonnalla:



Lainaa
wink.gif Yksi tykkää aidistä ja toinen tyttärestä ja molemmat joutuu/pääsee naimisiin thumbup.gif

Paitsi jos yhteiskunta katsoo että parisuhteen voi vain rekisteröidä mutta ei kirkkovihkiä (=naimisiinmeno),
niinkin voi käydä osassa tapauksia... ;)

LainaaJuu, kartta on pääasiallinen suunnistusväline, GPS vain on "siirtämässä" peukaloa oikeaan paikkaan jos se huitoo jossain muualla laugh.gif

Meillä on sellainen systeemi että haemme kiintopisteitä kartalta ja maasta, ja seuraillaan kiintopisteeltä toiselle.
Näin ei pääse eksymään juuri koskaan ainakaan Etelä-Suomessa missä erilaisia kiintopisteitä kyllä riittää.
Reitistä ei tule viivasuora, mutta kiertoa ei tule esim. EFHF-EFLP matkalla kuin korkeintaan 5 minuuttia meidän taktiikalla.
Tosin riippuu lapakulmista, meidän matkakulmilla meni 1 h 15 min kiertotietä Lappeenrantaan ja 1 h 10 minuuttia
viivasuoraa, nyt meni huollossa taas lapakulmat ääripäästä ääripäähän (kun valitettiin että ei nouse kunnolla),
taas joudutaan säätämään tänään kun kone ei enään kulje mihinkään ja menee ylikierroksille vaakalennossakin täydellä kaasulla.
Olisipa painoraja vähän kauempana niin voisi pistää säätöpotkurin, mutta eipä voi tuohon koneeseen pistää :(
ellei ole yhtä kevyt säätöpotkuri kuin tuo meidän Woodcomp.

LainaaKaroliina, oikein upeita lentokelejä sinulle, tapaillaan mut ei törmäillä wink.gif

Kiitos samoin :). Joo, tapaillaan mutta ei törmäillä ainakaan koneella :).


Simo Piiroinen

LainaaOlisipa painoraja vähän kauempana niin voisi pistää säätöpotkurin...
Minuakin säätöpotkuri kiinnostaisi. Oletko löytänyt niitä jostain päin Webbiä.
On yksi projekti (ilman paino-ongelmia) kesken. Tedän, että semmoisen varmaan
suomalaiseltakin jälleenmyyjältä saisi, mutta tahtovat turhan kovia katteita.  
Simo Piiroinen

Karoliina

Meidän lentokerhon Pertti Husalla saattaisi olla jotain tietoa noista, hänellä on Kapassa
joku sellainen joka kuulemma on hyvä ja kevyt. Tarkemmin en ole sitä katsonut, mutta
viikonloppuna kun meillä on Räyskälässä lentoleiri, eiköhän sitä pääse vilkaisemaan tarkemmin.

JPK1990

minä olen sitä mieltä että sähkövempaimet ovat aivan parhaita lentokoneissa!!! ihania värejä hehkuvat lcd näytöt, autopilootti, ja äänet pling plong.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod