Rotax 912ULS, kelit kylmenee, bensassa etanolia, valkoiset tulpat...

Aloittaja mattir, lokakuu 15, 2011, 12:31:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mattir

Kerhon Eurostar huollettiin ja kaikki tulpat alkavat olla melkoisen valkoiset nyt kelien viilennettyä. Tyhjäkäynnin kierroslukukin on noussut (kelikin on tosin kylmennyt). Kone ei paljoa uudesta häpeä eikä ilmavuotoja yms. ole löydetty. Laite toimi erinomaisesti, hivenen vaan huolettaa nuo valkoiset tulpat.

http://www.flydiver.com/HTML/CarbTune.htm

"Alcohol in gasoline tends to make the spark plugs appear to have a very lean condition. At correct mixtures, the ceramic insulators will be nearly pure white with only a slight reddish tinge near the metal components of the spark plug. Since the plug color no longer indicates correct mixture, the only known method for determining correct mixture is to lean until peak EGT is achieved and then reduce EGT by 100 degrees in the rich direction."

Eli tulpan väriin ei liene enään luottaminen jos oikein ymmärsin.

Nyt viisaammat kertokoon, onko havaintona ollut etanolibensan kanssa samanmoisia tulpan vaalenemisia? Onko porukka säädättänyt kaasareita, muuttanut neulan paikkaa, suurentanut pääsuutinta eli onko jotain säätöä ollut tarvis tehdä _mittausten_ perusteella.

Pakokaasujen lämpötilan mittausta ei koneessa ole, mutta suosituksia edullisesta mittaussysteemistä kuunnellaan korvat höröllä...


Aki Suokas

Kun polttoaineen alkoholipitoisuus muuttuu, seos muuttuu.
Kun alkoholimäärä kasvaa seos laihenee, ja vastaavasti kun se pienenee seos rikastuu.

Joten kaasuttimet pitäisi säätää aina kun polttoaine (erän) alkoholimäärä muuttuu. 
Ei ole helppoa, mutta kun kaasarit on tuollaiset kun on, muuta vaihtoehtoa ei ole (sanoo Nesteen gurut).  Tai sitten pitää tehdä kompromissisäätö, silloin tarvii kyllä tietää säädössä käytettävän bensan alkoholimäärä, joka on siis mitattava paitsi 100LL tapauksessa, jossa se on noin 0%.
Alkoholin määrän muutos (0% -> 5%) näkyy noin 20-30 °C EGT muutoksena.

Ei kai siihen mittaukseen muuta järkevää systeemiä ole kuin EGT mittari.  Minulta saa yhtä vaihtoehtoa.  290 e yhdellä anturilla, on hyllyssä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod