Ensimmäinen sähkökäyttöinen nelipaikkainen kone lentää.

Aloittaja stenhe, elokuu 16, 2011, 23:32:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

stenhe

Sähköllä toimivien lentokoneiden uusin näyttö. Pipistrel on tehnyt nelipaikkaisen sähkön voimalla lentävän koekoneen.
Taas historian siivet vapisee maailmalla.
Pipistrelin 2-paikkainen itsestarttaava purjekone TAURUS on annettu Amerikkalaisten käyttöön.

Yhteisprojekti tuotti kummajaisen, joka lensi ensi kerran eilen: 13.8.2011.
-4 paikkainen , kaksoisrunkoinen kone jossa on n 140 kW sähkömoottori ja 200 kg Litihium akkupaketti.
Siis ensimmäinen 4- istuttava puhdas sähkölentokone. Tämä kaksi runkoinen kone ei ollut tehtaan tavoite, mutta kun amerikan väki sitä ryhtyi kehittämään lähti tehdas mukaan - tietysti palkintosumma mielessään.
Konstruktio on mielenkiintoinen: Tauruksen vasen siipi + runko ilman moottoria, sitten 4 metrin tukisiipi jossa sähkömoottori ja propeli dia 200 cm, sitten toinen TAURUS runko ja vakio oikea siipi!  Netissä aineistoa kun Googletat TAURUS G4.

Miksi tällainen kallis projekti on sitten kehitetty ?  Koska järjestö "NASA CAFE" julisti kilpailun siitä kuka lentää ensimmäisenä kunnon koneella puhtaasti sähköllä, 4 paikkaisena.
Kilpailun sääntöjä en tiedä mutta ovat kuulemma yksityiskohtaiset.
Palkinto on tavoittelemisen arvoinen, noin 1,5 milj USD.  
Pipin kotisivullakin (pipistrel.si) on uutinen aiheesta.
Siis idea oli amerikasta ja saivat Pipin miehet innostumaan mukaan ! Uskomaton tulos.
Muuten tässä TAURUS 4G ssä on sama siipikonstruktio kuin Sinuksessa. (mm. OH-618)

Youtubessa on aiheesta video. Kone lentää Oshkoshissa laskukierroksessa.

Pipistrel Taurus G4 - NASA CAFE GFC 2011 RACER - Flying at Oshkosh

Tässä alla tehtaan julkaisemaa tiedotetta englanninkielisenä:

The undercarriage is retractable which enables good gliding ratio and low
drag, paramount for the success at the competition. Despite not being
intended as a glider, the superb aerodynamic profile gives the G4 an edge
over the competition, since the goals of the challenge are mostly
aeroefficiency and economic flight.
"The Taurus G4 NASA Racer is a technology demonstrator," said Tine Tomažič
Pipistrel development engineer and the leader of the G4 development team.
"It is the first-ever electric four-place aircraft, the most powerful
electric aircraft with most battery capacity on board." He declined to
disclose just what that capacity is (it is a race secret), nor did he
disclose the aircraft's "very high glide ratio" other than to say it's more
than 30 at cruise speed (100 mph). These and other aircraft details will be
released at the GFC, he said.

All components of the aircraft have been developed and made by Pipistrel.
Aerodynamic studies have been entrusted to prof. dr. Gregor Veble, Head of
Research at Pipistrel. The construction of the aircraft was accomplished by
dr. Vid Plevnik in cooperation with engineer Rado Kikelj. The development of
composite technology parts and systems was done by Saao Kolar and  Franci
Popit with their teams. The most challenging part, namely the development of
electronic systems and their regulation as well as the system for charging
the batteries were developed by engineer Jure Tomažič with his team.

Toma

Terveisin
Tom Arppe

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod