0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Olen miettinyt jo jonkin aikaa mikä olisi tuohon tarkoitukseen sopiva kone. Minulla oli muutama vaatimus laitteelle: Taitolentokelpoinen...Suhteellisen nopea...Edullinen ja helppo rakentaa...2 paikkainen..Noita vaatimuksia ei ollut helppo sovittaa yhteen, mutta jotain kyllä löytyi mikä täyttää vaatimukset pienillä muutoksilla. Vanha kunnon Sonerai 2! Siitä vielä stretch versio. Ainoa mitä koneelle pitää tehdä on tiputtaa hieman sakkausnopeutta, siis suurentaa siipipinta alaa, kärkiväliä tai muuttaa siipikaarta tarkoitukseen sopivammaksi.
Ajatus oli löytää oikea rähjävehje mikä sopii ultrien määritelmän sisään ja lennettäväksi ultran lupakirjalla. Tuolla Sonerai 2:lla on lähes samat suoritusarvot Pitts S1 C:n kanssa, silti sillä voi kuljettaa kaveria ja lentää ultrapahvilla mikäli sen sakkausnopeutta saa tiputettua hieman. Lisäksi kone on edullinen rakentaa ja ylläpitää.
Sonex on hyvä kone kaikin puolin, mutta se sopii siihen samaan kategoriaan noiden muidenkin (puoli) velttojen ultrien kanssa. Sonexin vaakakierre nopeudet on mopocessnan luokkaa ja kone on lähtöönsä jo niin painava ettei siihen jää juurikaan moottoreille vaihtoehtoja. Mikäli 60 asteen kallistus kestää 1 sekunnin, se ei tarjoa enempää kuin esim Eurofox.
Tähän asti kaikki hyvin, mutta nyt tuli seinä vastaan. Matematiikka. En osaa laskea sakkausnopeuksia eli on pyydettävä reilusti apua tässä vaiheessa. Voisiko joku täällä kertoa miten lasken sakkausnopeuden jollekkin kaarelle ja koneen painolle (450kg) sekä jonkinlaisen suunilleen arvon kuinka paljon tuo laite kulkee esim 80 hv? Haluaisin tietää kuinka paljon siipipinta alaa tuo laite tarvitsee 450 kg painoilla ja alle 65 km/h sakkausnopeudella. Sen saa kertoa minulle suoraankin jos joku haluaa osallistua talkoisiin laskemalla tuon . Vasta tuon jälkeen pääsen laskemaan kuinka paljon tuo siipipinta alan nousu lisää painoa.Koneen siivekkeet on melko kapeat joten tuo pitänee määrittää luullakseni sileälle siivelle. Kaaria oli mielessä kolme. Mikäli jollain teistä on mielessä jokin parempi kaarivaihtoehto tarkoitukseen, kertokaa ihmeessä!NACA 64-212 Koneen oma kaariNACA 23012 RV 3 kaariNACA 23013,5 RV 4 kaari (en edes löytänyt tuolle specsejä mistään)
Tähän asti kaikki hyvin, mutta nyt tuli seinä vastaan. Matematiikka. En osaa laskea sakkausnopeuksia eli on pyydettävä reilusti apua tässä vaiheessa. Voisiko joku täällä kertoa miten lasken sakkausnopeuden jollekkin kaarelle ja koneen painolle (450kg) sekä jonkinlaisen suunilleen arvon kuinka paljon tuo laite kulkee esim 80 hv? Haluaisin tietää kuinka paljon siipipinta alaa tuo laite tarvitsee 450 kg painoilla ja alle 65 km/h sakkausnopeudella. Sen saa kertoa minulle suoraankin jos joku haluaa osallistua talkoisiin laskemalla tuon . Vasta tuon jälkeen pääsen laskemaan kuinka paljon tuo siipipinta alan nousu lisää painoa.
RV 3 sakkausnopeus laipoilla (RV ilmoittaa aina todelliset luvut ilman kaunisteluja) 51 mph, tiputettuna 10 % tarvitsee siis 20 % siipeä lisää RV siipeen (kiitos ttorri), siis minun tapauksessa 10 neliön siipipinta alaa kokonaisuudessaan.
DC 9 Cl max kolmen luokkaa laskuasussa, mutta siihen lehmään voikin lisäillä noita hiluja mielin määrin.
Huolestun vasta sitten kun Aki Suokas, Markku Koivurova tai joku vastaavan aerodynaamisen ymmärryksen omaava sanoo ettei onnistu .