Etanolibensa

Aloittaja hannuvir, huhtikuu 09, 2011, 21:01:48

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hannuvir

Olen mittaillut letkumittarilla millaisia etanolipitoisuuksia autobensoissa on.
Nyt mittasin sitten millä vesipitoisuudella etanoli alkaa erottumaan bensiinistä.
Jo yhden prosentin veden lisäys bensiinin joukkoon saa etanolin erottumaan putken
alaosaan lisätyn veden kanssa.  Eihän se meillä ultrien  säiliöissä ongelma ole jos
vesibensat lasketaan aina pois, mutta ajan myötä lienee autoissa on ongelmia
kun niissä ei ole vesibensan poistoproppuja, alkaa imuputket imemään vesi/etanoliseosta.

ttorri

Ongelma tulee kun vesibensan mukana lähtee myös oktaanit. Saisiko niitä palautettua jollain hyväksytyllä aineella?

kalle vaaraniemi


Oliko tämä 95 vai 98:lla? Minkälaisessa lämpötilassa?

Muistan lukeneeni tälläkin foorumilla lainatusta Easan raportista (Safety Implications of Biofuels in Aviation), että veden liukenevuus on kovasti riippuvainen lämpötilasta. Eli piruja seinälle maalaamalla voi visioida tilanteen, että maassa lämpimässä tankissa voi olla esim 0,99% prosenttia vettä, joka ei vielä erotu. Kun taas ilmassa tankki jäähtyy, voi sitten vesi ja etanoli erottuakin..

Edelleen jos tankin tilavuus on luokkaa 80L, bensa sisältää 5% etanolia ja vajaan prosentin vettä, voi em vision toteutuessa tankin pohjalla olla paremmin kuskille kuin moottorille kelpaavaa seosta noin 5 litraa. Tämä on asia, joka minua hirvittää varsinkin kun bensaa varastoidaan kenttien laidoilla hyvinkin kirjavissa pousereissa (tuuletus -> vettä ulkoilmasta bensaan) ja onhan toki huoltoaseman pumpustakin tulevassa aineessa jokin pitoisuus vettä.

Asiasta muutamien ilmailijoiden kanssa rupateltuani olen jäänyt vaikutelmaan, että veden liukeneminen nyky autobensaan on asia jota vesibensoja laskiessa ei kaikki ymmärrä.

Toisaalta, em Easan raporttikin tuumaa, että tästä johtuvia onnettomuuksia ei ole raportoitu.

Erkki T

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=55624
Trafi on lyhennellyt EASA:n raporttia Bensiiniin lisätyn etanolin vaikutuksesta ilmailukäytössä.
Erkki T


hannuvir

Nesteen 95 jossa 6 % etanolipitoisuus, aineen lämpötila noin +5 C.
Pitääkin mitata eri lämpötiloissa olevasta aineesta miten viina erottuu.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod