Honda 600 CBR

Aloittaja Matti Rissanen, helmikuu 06, 2005, 23:35:18

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Kari Aspiola

Mielenkiintoinen viritys!

 Näyttäis että moottori/vaihteiston on repäisty sellaisenaan pyörän rungosta ja istutettu lentsikkaan kiinni. Veto potkuriakselille on otettu yksirivisellä rullaketjulla suoraan samasta paikasta kuin prätkässäkin.  Ilmeisesti vaihteistokin on jätetty paikalleen, eli eri vaihteitakin vois käyttää tarpeen mukaan(?)

 Tää voi olla aika merkittävä päänavaus näille prätkän myllyjen asennuksille lentsikoihin, mene ja tiedä.  Onhan näistä meilläkin puhuttu jo vuosia, mutta ei taida olla kellään vielä lentävässä koneessa vastaavaa.

 Suomessa vakuutusyhtiöt myyvät vain kokonaisia kolaripyöriä.  Mutta te joilla saksankieli sujuu paremmin voisitte löytää purkupyörien moottoreita täältä:

    www.motoscout24.autoscout24.de/ger/public/home.asp

 

  Nyt kaikki innokkaat osaajat ruuvamaan ja kokeilemaan!!!!!!      

JPK1990

#2
niin ja AVK:ltakin löytyy www.avk.fi tai siis kokonaisia moottoripyöriä kyllä ne tonniset on aika pippurisia vehkeitä!!

kari saalasti

Jaa mitenkähän nuo moottorit ja vaihteistot mahtaa kestää lentolaitteissa? Eikös lentomoottorit ole melkoisen lujilla, kun moottoripyörällä harvemmin tarvitsee kovin paljoa kaasua käytellä. Tai voihan sitä hurjailla, mutta se on hengelle hupaa...

En minä sitä, että nuo moottorit ei lentokoneisiin sovi, mutta kunhan ajattelin.

Ja lentokoneista en sitten tiedä juurikaan mitään  ;D

Petri Ahonen

BMW:n (oliko se nyt) K-100 moottoria istutetaan erittäinkin innokkaasti erilaisten lentovehkeiden moottoreíksi.
Käsittääkseni muualla euroopassa paljonkin. Onkos Suomessa yhtään lentävää BMW moottoria?
Uskoisin että moni muukin moottoripyörän moottori sopisi lentokäyttöön... jotkut taitavat laittaa myös harrikasta???


pimattil

Lainaus käyttäjältä: kari saalasti - marraskuu 21, 2005, 23:23:43
Jaa mitenkähän nuo moottorit ja vaihteistot mahtaa kestää lentolaitteissa? Eikös lentomoottorit ole melkoisen lujilla, kun moottoripyörällä harvemmin tarvitsee kovin paljoa kaasua käytellä. Tai voihan sitä hurjailla, mutta se on hengelle hupaa...

Enpä minä oikeastaan sinun juttuihisi vastaa, mutta heitänpä jotain lisäpohdittavaa asian tiimoilta. Jos nyt parit "yleistykset" heittäisi niin tällä tasolla löytyy tehoja mottoripyöristä:
500 cm3 = 50 hv
600 cm3 = 100 hv
1000 cm3 = 150 hv
Kunnolla viritettynä tuollaisista yli 1200 cm3 koneista voidaan ottaa ~400 hv ulos ja nopeutta löytyy saman verran... Turbokin olisi siis vakiona lentokonekäyttöä ajatellen. Tosin viritysasteen nostaminen toki vähentää koneen käyttöikää ja näissä tehoissa varmasti huomattavasti.  >:D

Itselläni on 600 cm3 kyykkypyörä ja vääntöä alkaa enemmän löytymään vasta 7000 kierroksen jälkeen. Rajoitin taitaa olla jossain 12000 toisella puolen (ei sitä näin talvella muista) kierroksen tuntumassa eli jos ajella (sanan oikeassa merkityksessä moottoripyöristä puhuttaessa) niin kyllä sitä tuolla kierrosalueella liikutaan. Toki tyhjäkäynti on 800 - 1200 rpm ja parilla tuhannella kierroksella pääsee jotenkin liikkumaan. Eli kierrosskaala on suuri ja miten tätä sitten käyttää lentokoneessa onkin toinen juttu. Mitä sitten vaihdelaatikkoon tulee, niin ykkösvaihteella menee melkein sataa, kakkosella joku 130, kolmosella reilut 160, nelosella varmaan lähemmäs 200 ja sitten vielä vitonen ja kutonen... Enpä ole tarkemmin tutkinut, mutta tuollainen kutina tuosta olisi (ohjekirjasta varmaan löytyy välityssuhteet ihan faktoiksikin, joista voisi sitten voi laskeskella).

Ja jos väännöstä puhutaan, niin uskon sen "tehtaan speksin" antavan sen jossain 10000 kierroksen paikkeilla. Millä tehoilla sitten mottoria pitäisi käyttää lentokoneessa onkin toinen juttu. Tuossa saakin olla jo aikamoinen alennusvaihde jos halutaan pysyä jossain 2500 kierroksen paikkeilla ja se tuonne väännön huippuun viritetään...

Isommissa pyörissä ja varsinkin V-koneellisissa vääntöä löytyy yleensä paljon alempaa ja pienemmillä kierroksillakin  (3000 tpm voisi antaa jo mukavasti). Painoa tosin taitaa alkaa taas tulla näissä enemmän.

Mitä osien kestävyyteen ja sellaiseen tulee, niin 6000 km tuntuu olevan aika yleinen huoltoväli eli selvästi vähemmän kuin autoilla. Osien hajoamista ja sellaista voisi tiedustella varmaan erilaisista korjaamoista ja vastaavista. Uskon kuitenkin että kulumisen ja väsymisen kautta tulevia ongelmia moottoreissa on aika vähän. Siksikin että yli 100 000 km ajettuja moottoripyöriä -- missä niitä on? Lisäksi suurinta osaa maamme pyöristä ajetaan vain ja ainoastaan kesäisin.

Eli minun ei tarvitsekaan suunnitella enää moottori-juttuja vaan laittaa pyörä seisontaan odottelemaan parempia päiviä?  ::)

Terveisin,

           Pirkka
- Pirkka -

JPK1990

Lainaus käyttäjältä: kari saalasti - marraskuu 21, 2005, 23:23:43
Jaa mitenkähän nuo moottorit ja vaihteistot mahtaa kestää lentolaitteissa? Eikös lentomoottorit ole melkoisen lujilla, kun moottoripyörällä harvemmin tarvitsee kovin paljoa kaasua käytellä. Tai voihan sitä hurjailla, mutta se on hengelle hupaa...

En minä sitä, että nuo moottorit ei lentokoneisiin sovi, mutta kunhan ajattelin.

Ja lentokoneista en sitten tiedä juurikaan mitään  ;D

Et kuule tiiäkkään miten kovilla ne on ajossa. Tehokkaimmissa takahaarukka(veto vain toisella puolella) vääntyy kiihdytyksessä niin että kun päästää kaasusta irti niin koko pyörä heilahtaa sivuttais-suunnassa.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod