Rotax ja NGK tulpat ?

Aloittaja Asteroid, tammikuu 22, 2011, 22:05:00

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Asteroid

Rotax ja NGK tulpat ?

Sattuipa silmiini tällainen, saako näitä lentomoottoriin laittaa vai siirtyikö NGK:n myynti ainoastaan Rotaxin kautta. Aiemmin en kyseistä merkintää NGK:n paketeista huomannut ?   :huh:

Katso suurennettu kuva !

Terveisin Pekka K.

Toma

#1
Tuosta en pelästyisi, se on ns. tuotevastuulain kiertoa jälleen kerran. NGK ei halua että miljoonkorvaus syytteet iskee jos joku Quicksilveri tipahtaa jenkeissä johtuen tulppa ongelmista.

MItä tulppia olette muten käyttänyt 912 UL ja ULS

Itse olisin taipuvainen kokeilemeen (on meinaan vaihto juuri edessä)
NGK DCPR7E --> 912UL
NGK DCPR8E --> 912ULS

Sitten joku vannoi iridiumin nimeen: DCR7EIX

Ovat hieman kalliimpia mutta kuulemma käy ja käynnistyy nätimmin
Terveisin
Tom Arppe

P.Lehtinen

Pitää puuttua nyt taas pellin ettei porukalta karkaa mopo käsistä.

Käyttäkää vain ja ainoastaan niitä tulppia joita moottorin valmistaja manuaalissaan pyytää. Kysymys ei ole jälleen mistään muusta kun lentoturvallisuudesta.

Noiden 2-tahtitulppien kohdalla Rotaxilla on oma tulppansa jossa erona ns. tarviketulppaan on valettu pää eli siinä ei ole irtipyörivää mutteria joka voi irrotessaan(ja niitä on irronnut) aiheuttaa käyntihäiriön.

4-Tahtitulpat käyvät Rotaxilla oman tarkastuksensa läpi jonka jälkeen ne toimitetaan eteenpäin. Sitä en tiedä mitä tarkastavat ja miten. Ainakaan ne eivät tule NGK:n paketissa.

juhan

sehän tarkoittaa että pitää lentää ilman tulppia sit...Kerholle kun on tilattu rotaxin tulppia niin nuo kieltopaketit on laitettu roskikseen ja tulpat pakattu styroksiin...ei näy kieltoja :thumbsup:

Asteroid

Niin kyllä tämä juuri se oikea tulppa on BR8ES Terminal type Solid josta myös paketissa on erikseen huomautus, katso kuva. Tilaustavaraa nämä ovat olleet mutta ilmeisesti tuo pahvipaketti on jäänyt mukaan, ilman sitä on sopiva.
Ei varmaan monikaan ole nähnyt erään Suomessa ja Euroopassa  erittäin suositun tehdasvalmisteisen Ultran sähköisen polttoainepumpun pakettia, siinä nimenomaan sanotaan NOT FOR AIRCRAFT USE, mutta näitä tehdas kuitenkin koneisiinsa asentaa, mutta kun ilman pahvipakettia myydään niin käypäinen on !

Terveisin Pekka K

Vesa Pehkonen

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - tammikuu 23, 2011, 15:50:06
Pitää puuttua nyt taas pellin ettei porukalta karkaa mopo käsistä.

Käyttäkää vain ja ainoastaan niitä tulppia joita moottorin valmistaja manuaalissaan pyytää. Kysymys ei ole jälleen mistään muusta kun lentoturvallisuudesta.

Noiden 2-tahtitulppien kohdalla Rotaxilla on oma tulppansa jossa erona ns. tarviketulppaan on valettu pää eli siinä ei ole irtipyörivää mutteria joka voi irrotessaan(ja niitä on irronnut) aiheuttaa käyntihäiriön.

4-Tahtitulpat käyvät Rotaxilla oman tarkastuksensa läpi jonka jälkeen ne toimitetaan eteenpäin. Sitä en tiedä mitä tarkastavat ja miten. Ainakaan ne eivät tule NGK:n paketissa.

Ei Rotax:lla ole omia tulppia, tuon ns. valupäisen tulpan koodin löytää valmistajien luettelosta kunhan hiukan perehtyy asiaan.
Toma jo kertoikin kieltomerkinnän syntymisen taustan joka päin vastoin saattaa johtaa vääriin valintoihin kun ei taustoja tiedetä.
Iridium tulpat ovat laadukkaampia ja kestävämpiä. Tietoa saa jälleen netistä. Itse kun asiaa syksyllä selvitin sain racing-piireistä tietoa että
Denso on laadukkaampi tulppa kuin NGK. Verratkaa hintoja, euroopasta saa halvemmalla Iridium tulppaa kuin Suomesta ns. tavallista Rotax-tulppaa.

P.Lehtinen

Juu ei ole Rotaxilla omia tulppia. Sai euroopasta/amerikasta mitä tahansa halvemmalla tai kalliimmalla painotan edelleen valmistajan ohjeita.
Tämä asia ei ole hinnasta kiinni(tai jos on niin on väärän harrastuksen valinnut) vaan asenteesta valmistajan ohjeisiin ja niiden noudattamiseen.
Laitteen valmistaja on taatusti testannut eri merkkisiä tuotteita enemmän kuin yksikään jenkki tai sakemanni viritelmissään eikä ole hatusta heittänyt xyz123 mallin tulppaa laitteeseensa.

Jokainen tallatkoon tavallaan...

Vesa Pehkonen

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - tammikuu 24, 2011, 17:46:07
Laitteen valmistaja on taatusti testannut eri merkkisiä tuotteita enemmän kuin yksikään jenkki tai sakemanni viritelmissään eikä ole hatusta heittänyt xyz123 mallin tulppaa laitteeseensa.

Jokainen tallatkoon tavallaan...
Jos tuo loppuheitto on tarkoitettu minulle niin en tekstissäni kyseenalaista valmistajan ohjeiden noudattamista. Tuosta testauksesta en nyt menisi noin pitkälle meneviin oletuksiin... Rotaxin 912 moottoria ei ole paljoa kehitelty ja syykin on selvä. Määrät ovat marginaalisia ja kun kilpailua ei ole ei siihen panosteta vaan hinnoitellaan monopoliaseman mukaisesti. Ovat kai vielä hoksanneet senkin että kun laitetaan tulppa omaan laatikkoon ja koodataan omilla merkinnöillä niin ilmailijat maksavat kiltisti mikä pyydetään. Jos tulpassa on valmistajan määrittelemä merkintä sen voi ostaa mistä tahansa. Iridium tulpille löytyvät vastaavuustaulukot joten minun käsitykseni mukaan sen voi laittaa koska se jos mikä parantaa moottorin palotapahtumaa ja lisää turvallisuutta. Vastauksen taidan jo arvatakkin kun on ilmailusta kyse.

P.Lehtinen

Loppuheitto ei ollut kenellekkään henkilökohtainen vaan yleinen heitto.

Rotax on kehittänyt moottoria jatkuvasti ja tekee tuotekehitystä edelleen. Ei 2000h peruskorjausjaksoa ole hatusta vedetty. Kyllä sen eteen on tehty työtä. Esimerkiksi parin viimevuoden aikana on tullut noin 300 pientä tai isompaa muutosta moottoriin tai sen apulaitteisiin.

Sitä en epäile etteikö markkinoilla ole toinen toistaan parempia tuotteita mutta jos lentomoottorin valmistaja sanoo että siinä käytetään jotain määrättyä tuotetta niin sillä on siihen joku peruste.



Toma

Nyt voi jo muutaman tunnin kokemuksella kertoa Iridium tulpista sen verran että hyvin toimivat. Käynnistys helpottui huomaavasti, sekä lämpimänä että kylmänä. Meillä oli myös hienoinen tärinä 4500-4600rpm alueella joka häipyi tyystin tulpanvaihdon jälkeen.
Tosin tärinän poistuminen on varmaan johtunut viallisesta tulpasta eikä niinkään iridiumin ylivertaisuudesta  ;)
Terveisin
Tom Arppe

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: Toma - tammikuu 23, 2011, 11:48:34
NGK DCPR8E --> 912ULS

Sitten joku vannoi iridiumin nimeen: DCR7EIX


Paljonko joutuu maksamaan 912ULS käypäisistä tulpista?

Toma

Hintahaarukka lienee 15-25€ kappale. Ostettiin "suhteiden" kautta koko laatikko 10kpl jolloin ne olivat 13€ kappale
Terveisin
Tom Arppe

P.Lehtinen

kannattaako maksaa tuplahintaa tulpista joita ei saa valmistajan mukaan laittaa ko. moottoriin... :eiei:

Andrei Simonievits

Lainaus käyttäjältä: P.Lehtinen - huhtikuu 05, 2011, 21:52:05
kannattaako maksaa tuplahintaa tulpista joita ei saa valmistajan mukaan laittaa ko. moottoriin... :eiei:
Ja Aerotecnon hinta on ?

P.Lehtinen


kuningas

Stormilla ja motonetissä tuo samainen kynttilä maksaa 6.80e/kpl
-juhani

jkarjanl

Nyt kyllä jätkät puhutte eri kynttilästä...

Toma kehui Iridium -tulppaa tuolla aikaisemmin. Sitten kysyttiin että mitäs noista 912:een käypäisistä joutuu maksamaan, niin Toma kertoi että on saanut (Iridium) tulppia edullisesti suhteilla. Tähän asti kaikki ok, tai niin minä sen ymmärsin.
Mutta sitten P.Lehtinen ymmärsi ilmeisesti että puhuttiin "tavallisista" tulpista, ja kaikki nuo hinnat siitä eteenpäin ilmeisesti koskee ns. tavallisia tulppia?

Kyllä Stormin hinta tuolle Toman mainitsemalle Iridium -tulpalle on aika kova eli 21,90 / kpl, käykääs itse katsomassa. Motonetistä en edes Iridium -tulppia löytänyt.

Voi olla tietysti että se olen minä joka ymmärsin väärin, jos Pertti sulta saa tuohon hintaan tuota Iridiumia niin lähetä vaikka muutama laatikko saman tien...  ;D

Muuten olen kyllä sitä mieltä näin yleisesti että netistä läytyy aina joku paikka mistä saa "vielä halvemmalla". Mutta P.Lehtiselle voi sentään soittaa kun menee sormi suuhun, eikä mua ole ainakaan koskaan vielä kysymisestä laskutettu. Että siinä mielessä suosin mieluummin ilmailijaa kuin jonkun itsepalvelumarketin kassaa noissa hankinnoissa...

-Janne

Vesa Pehkonen


P.Lehtinen

Kyllä tarkoitin alkuperäistä tulppaa. Siis tuplahinta verrattuna alkuperäiseen.

pimattil

Aika vaihtaa tulpat. Kuka nyt mitään tavallisia tulppia lentokoneessa haluaa käyttää, kun homman voi hoitaa laserin kanssa.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/Laser+haastaa+autojen+sytytystulpat/1135265951411

;D
- Pirkka -

4trade

Hmm...sytyttää nopeammin. Muistakaa säätää ennakkoa pienemmälle :thumbsup:
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

pimattil

#21
Lainaus käyttäjältä: 4trade - toukokuu 07, 2011, 14:41:19
Hmm...sytyttää nopeammin. Muistakaa säätää ennakkoa pienemmälle :thumbsup:

Tätä kanssa naureskelin itsekseni, meinaan eikös tavallista tulpasta saisi siis "lasertulpan" aikaistamalla ennakkoa. ;) Ehkä kannattaa odottaa tovi ennen kuin alkaa näitä katselemaan lentokoneisiin. Sinällään ihan kiva, että tekniikka tuo jotain uutta, mutta nyt kaivattaisiin vähemmän mainospuheita sekä kuvia ja enemmän faktoja pöydälle.

Edit: typoja
- Pirkka -

4trade

Alkaa jo hipoa off topic sarjaa mutta aihe koskee Rotaxia myös mahdollisesti tulevaisuudessa. Tuo lasertulppa sytyttää siis palotapahtuman nopeammin, koska se tekee sen useassa eri tasossa. Alennusvaihteella oleviin moottoreihin tulee huomattavan paljon rajumpi pulssi työtahdin alkuun kuin normaalilla tulpalla. Mitähän mahtaa normaaleille kuormille mitoitettu alennusvaihde tykätä?

Dieselin ongelmat lentokonekäytössä johtuu juuri tuosta rajusta syttymisestä (vaikka palaakin hitaammin) mikä rikkoo niiden alennusvaihteet.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod