0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.
Pitkä on neljännesvuosi!Lainaus http://www.ilmailuhallinto.fi/rakennusluvatMyönnetyt rakennusluvat (pdf, päivitetty 18.11.2009 )Myönnetyt rakennusluvat -luettelossa osoitetiedot ovat myöntämishetkellä olleita osoitteita. Luetteloa päivitetään neljännesvuosittain täydentämällä sinne uudet myönnetyt luvat.
Niin kuin nytkin
Experimentaltoimikunnan kokouspöytäkirjoista pääsee näkemään jos asiaasi on käsitelty mutta mistään et voi todeta onko hakemuksesi postitettu liitosta ulos ja onko Trafi ne vastaanottanut. Yhtä rakennuslupaa odoteltiin vuosi kunnes saatiin tietoon että ne ei edes ole Trafilla. Tietääkseni SIL:n toimistossa ei ole saapumis-leimaa ja siihen kuuluvaa kirjanpitoa.
Rakennuslupaa ideoidessa; mistä löytyy ja mitä ehtoja pitää sisällään 51% sääntö? Tavailin AIR M5-2 mutta ei auennut!
Nyt löytyy ihan oma sivu noita vartenhttp://www.yksityisilmailu.fi/ilma-alukset/rakennusluvat
Lainaus käyttäjältä: Toma - Tammikuu 18, 2012, 17:46:51Nyt löytyy ihan oma sivu noita vartenhttp://www.yksityisilmailu.fi/ilma-alukset/rakennusluvatTuolla sanotaan, että "Hakemus liitteineen on toimitettava ilmailuviranomaiselle eli Trafiin." Pari-kolme vuotta vanhoissa tämän säikeen viesteissä puhutaan kuitenkin siihen tyyliin, että hakemus ensin lähetettäisiin SIL:iin, mistä se EUT:n käsittelyn jälkeen siirtyisi - tai ei siirtyisi - Trafiin. Onko tämä SIL-EUT-vaihe nyt jäänyt pois? Jos on, niin miksi?
Näin on että rakennuslupahakemukset tulee lähettää suoraan TraFi:lle. EUT ei enää tee hakemuksille "esitarkistusta". SIL:llä ja TraFi:lla ei ole sopimusta tästä(kään) avustustoiminnasta jolloin Liitolla ei ole mitään perusteita toimia välikätenä eikä tällaista "Liiton esitarkistusta" voida tehdä/vaatia. Eli rakennuslupahakemukset suoraan TraFiin niin kauan kun vielä tuollaista lupaa edes tarvitaan. Tulevaisuudessa ei rakennuslupaa edes tulla tarvitsemaan mikäli nyt valmisteltu laki menee läpi. Eli jatkossa tarvittaisiin vain valvoja työtä seuraamaan eikä rakennuslupaa mikäli noudatetaan rakennussarjan ohjeita / piirrustuksia eikä suuria muutoksia tehdä. Muutokset vaatisivat edelleen luvan. Mutta siis tällähetkellä vielä lupahakemukset kaikista hommista suoraan TraFiin.
Jotta rajanveto ja harrasterakentamisen tosittamis-, suunnittelu-, lentokelpoisuus- ja valvontavaatimukset tulisivat rakentajille selväksi olisi ilmailumääräys "AIR M5-2 Harrasterakenteiset ilma-alusten rakentaminen" korjattava pikaisesti vastaamaan muuttuvaa ilmailulakia.kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403274/b6e5e074e23f6a29700e8ca9dc868b8f/574-aim5_02.pdf
Lainaus käyttäjältä: Markku - Lokakuu 24, 2014, 14:03:08Jotta rajanveto ja harrasterakentamisen tosittamis-, suunnittelu-, lentokelpoisuus- ja valvontavaatimukset tulisivat rakentajille selväksi olisi ilmailumääräys "AIR M5-2 Harrasterakenteiset ilma-alusten rakentaminen" korjattava pikaisesti vastaamaan muuttuvaa ilmailulakia.kts: http://www.trafi.fi/filebank/a/1320403274/b6e5e074e23f6a29700e8ca9dc868b8f/574-aim5_02.pdfNo onpa todella outo tilanne. AIR M5-2:ta ei ole kumottu, vaikka siinä mainittu SIL-sopimus ei enää ole voimassa.Nyt siis Trafin nettisivuilla sanotaan, että rakennuslupahakemukset tulee toimittaa Trafiin, kun taas Trafin ilmailumääräyksissä sanotaan, että ne tulee toimittaa SIL:iin.