Rotaxin työntövoima?

Aloittaja 4trade, toukokuu 04, 2010, 15:30:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

4trade

Kuinka paljon saadaan työntövoimaa Rotaxin 100 hp moottorista hyvällä potkurilla?
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Toma

Nopealla nettietsimisellä niin löytyy staattisia vetovoimalukuja jotka ovat 150 - 190 Kg potkurista riippuen. pitäisi joskus ihan ite mitata  :)
Terveisin
Tom Arppe

Slava

Oli mitattu viime kesällä Ukrainassa (ilmapaine 750, lämpötila 25)
vetäväpotkurin stat. vetovoima – 230 kg
työntäväpotkurin stat. työntövoima – 250 kg.   

Aki Suokas

Kun et rajannut potkurin halkaisijaa, niin näyttäisi että staattisesti tuollaiset 360 kg irtoaa helposti. 
Kun potkurin halkaisija on 5,8 m.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

4trade

Täytyy myöntää että hämmästyin! Tiesin sen huiskan koon vaikuttavan paljon mutten olisi uskonut että noin paljon!!!
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Aki Suokas

Tuolla voit pelata

http://personal.osi.hu/fuzesisz/strc_eng/index.htm

vaatii vähän numeroiden pyöritystä, säädä ensin kierrosluku sellaiseksi, että kärkinopeus on järkevä.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

4trade

#6
Kiitos jälleen,Aki! Tuo linkki on erittäin mielenkiintoinen. Minun lisäksi se antaa varmaan puuhaa (ja mietittävää) monelle muullekkin tällä foorumilla.


Edit: Tuo potkurin laskentataulukko antaa tarvittavat tehot sekä staattisen vetovoiman. Mitä tapahtuu kun laitetaan alennusvaihdetta käyttävä autokonversio normaali moottorin sijaan?? Oletan että tuo laskentataulukko on tehty käyttäen normaalin alentamattoman moottorin tyypillisiä vääntömomentteja soveltaen. Esimerkkinä:moottori tuottaa 120 Nm väännön ja 100 hp. Automoottori (vaikka Subaru) sama 100 hp ja 120 Nm vääntö,alennettuna 2.2 alennusvaihteella tuottaa jo potkurille 264 Nm vääntömomentin tehojen pysyessä samana. Vääntö lisääntyy jo niin paljon että se pyörittää huomattavasti isompaa (tai monilapaisempaa) potkuria kuin taulukko kertoo. Miten saadaan selville tuossa tapauksessa sopiva potkuri (muuten kuin tilaamalla se valmistajalta teho/vääntömomentin mukaan)?

Edit: Mitenkä se siis menee,kumpi sitä potkuria oikein pyörittää,teho vai vääntö? Onko hommattava potkuri joka vastaa vääntömomentiltaan tuota 260 Nm (ehkä jotain 180 hp??),mikä kävisi järkeen,vai jotain noiden kahden väliltä?
Toki yksi vaihtoehto olisi ottaa vääntöihin sopiva puupotkuri (tuo 180 hp) ja mikäli teho ei riitä,alkaa lyhentää sitä tuuma kerrallaan. Tuo vaan vie kyseisen potkurin usein epäedulliselle  moottorin kierroslukualueelle.

Nuo teho/vääntömomentti suhteet ja luvut oli sitten vedetty hatusta.
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Aki Suokas

Ei tuo laskin mitään normaalia moottoria käytä. Sehän kysyy kierrosnopeutta potkurista ja sitä syöttävä  teho sitten lasketaan.

Jos sulla alennusvaihde, niin potkurikierroksista takaperin laskien pääset moottorin kierroksiin.
Ja teho on se joka pyörittää.   Perusfysiikasta muistamme että    voima x nopeus = teho.   Voima on pyörivässä liikkeessä vääntö, ja nopeus on pyörimisnopeus.  Eli aina kun tiedämme vääntömomentin ja kierrosnopeuden saamme tehon ko kierrosnopeudella. Ja päinvastoin,  vääntömomentti ja teho on tiukasti naimisissa keskenään.

teho (watteina) = kierrosnopeus (rpm) / 60 *2 * pii * vääntömomentti (Nm)

Ja tuo laskuri on  ihanteellisen tilanteen kuvaaja.
Aki
------------------------------------
www.hooteehoo.org, www.air-r-c.info, www.windcraft.fiwww.eurofox.fi

4trade

Kiitos Aki! On "hieman" unohtunut nuo fysiikan lait sitten kouluaikojen,itseasiassa en ole käynyt edes sellaista koulua jossa tuollainen olisi tullut eteen,luullakseni!? Olen tyytyväinen että saan osittain tyhmiin kysymyksiini vastauksia näin hyvin. Koettakaa kestää! :thumbsup:
Quidquid Latine dictum sit, altum videtur

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod