Rotax 912 TBOn kasvatus

Aloittaja wasq, toukokuu 03, 2010, 12:53:01

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wasq

Olen yrittänyt lueskella ja ymmärtää Rotaxin TBO:n laajennus service bulletinia, mutta välillä tuntuu siltä että vaikeaa on. Oletetaan että käytettävissä on Rotax 912ULS sarjanumerolla 4.425.xxx, jolle SB-912-041UL lupaa alunperin 1200h/10v jonka saa tuolla SB:llä kasvatettua 1500h/12v lukemiin.

Seuraava TBO:n kasvatus SB-912-057UL lupaa samat numerot ja uudemmille moottoreille noston 2000h/15v lukemaan (Table 3.1). Tästä päätellen 4.425.xxx moottori pysyisi 1500h/12v TBO:lla.

Kuitenkin kohdassa 3.2 lukee näin

Lainaus käyttäjältä: SB-912-057UL kohta 3.2
An extension of the TBO for applicable is basically possible according to table 1. A necessary prerequisite would be the implementation of all relevant Service Bulletins or Service Instructions. See section 1.2.

CAUTION: An engine may be affected again by a previous modification. Retrieve the nexessary information from the respective maintenance documents or the engine log book.

The SB's or SI's to be performed are assigned to respective engine S/N ranges. All SB's or SI's need to be carried out in ascending order.

NOTE: You need to keep the correct sequence and order to attain an extension of the TBO according to the respective engine types (600 h to 1000 h, 1000 h to 1200 h and 1200 h to 1500 h).
Olen nyt vähän ymmällä, tuossahan näyttäisi olevan "correct sequence" viittaus josta voisi päätellä että noille vanhemmille moottoreille voisi tehdä järjestyksessä päivitykset 1200h->1500h jonka jälkeen 1500h->2000h. Miten tämä oikeasti menee?

Lähinnä kiinnostaa tuo kalenteriajan päivitys, jos olisi vm 1999 912ULS 12v kalenteriajalla tuo 12v -> 15v päivitys olisi varsin ajankohtainen.

Sami

Juhannus

Huhuu!!! Kertokaapa tietäjät, täällä olisi muitakin tiedonjanoisia :huh:

masal

Heippa,

itselläni on myös kyseisen sarjanumeron moottori mikä nyt siis on 1500h /12v jaksolla.
Jakson nosto 2000h /15v edellyttää Rotaxin bulletiinien mukaan lohkon vaihtoa uudemman malliseen,
mikä siis on näissä 2000h/15v sarjanumeron koneissa jo valmiiksi. Eli ilman lohkon vaihtoa ei tuo
onnistune. Mutta jatkoaikatarkastuksella ainakin yksityiskäytössä ilman peruskoulutusta voidaan aina
se vuosi mennä eteenpäin mikäli koneen kunto sitä edellyttää (experimentalit/ultrat ainakin).
Lohkon hinta ja saanti lienee sellainen että uusi moottori on parempi vaihtoehto jos sellaisen välttämättä tarvitsee.

PS: voi olla että olen lukenut väärinkin, mutta tällainen kuva minulla aiheesta on. Eli 2000h/15v edellyttäisi uudenmallista lohkoa.
Markku Salminen

wasq

Lainaus käyttäjältä: masal - toukokuu 27, 2010, 08:44:33
PS: voi olla että olen lukenut väärinkin, mutta tällainen kuva minulla aiheesta on. Eli 2000h/15v edellyttäisi uudenmallista lohkoa.
Joo, tämän tiedon sain minäkin eli tuo 2000h/15v vaatii uudenmallin lohkon.

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod