Kysymyksiä PPL-lupakirjasta

Aloittaja Myself, huhtikuu 21, 2010, 19:54:45

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Myself

Moi, PPL-lupakirjaa koskevia aiheita on vaikka kuinka, mutta monet niistä on melko vanhoja, joten päätin tehdä uuden aiheen.

Olen tutkinut Malmin ilmailukerhon nettisivuja, ja yleensäkin sivuja, joissa on asiaa PPL-lupakirjoista ja niiden suorittamisesta.

Saako siis PPL-lupakirjan omaava henkilö ohjastaa monimoottorista max 5700kg painoista ilma-alusta vai pitääkö olla nimenomaan yksimoottorinen?

Jos koneen pitää olla yksimoottorinen, niin onko PPL-lupakirjalla mahdollista käydä monimoottorikoulutus?

Tähän ketjuun saa postata toki muutkin kysymyksiä :blink:

pimattil

Lainaus käyttäjältä: Myself - huhtikuu 21, 2010, 19:54:45
Saako siis PPL-lupakirjan omaava henkilö ohjastaa monimoottorista max 5700kg painoista ilma-alusta vai pitääkö olla nimenomaan yksimoottorinen?

Itse "lupakirjalla" ei lennetä vielä mitään, vaan sen lisäksi tarvitaan luokka- ja mahdollisesti tyyppikelpuutuksia. Ja jos moottorit ovat mäntämoottoreita, niin itse tulkitsen tekstiä niin, että tyyppikelpuutusta ei välttämättä tarvita. Luokkakelpuutus monimoottorikoneelle pitää kuitenkin olla.

Ks. JAR FCL 1 osa 1 ja luku F: http://www.ilmailuhallinto.fi/jar

Lainaa
Jos koneen pitää olla yksimoottorinen, niin onko PPL-lupakirjalla mahdollista käydä monimoottorikoulutus?
PPL voi pitää sisällään luokkakelpuutuksen monimoottorikoneille.


Itse asiassa tästä heräsi itselleni mielenkiintoinen kysymys eli onko pakko edes lentää SEP:ä vai voisiko lentää suoraan luokkakelpuutuksen monimoottorikoneelle? Tälläinen osui kyllä tuosta julkaisusta silmään, mutta ei se mielestäni em. ideaa pois rajaa, mutta saa tuo SEP:n kaupan päälle tämän perusteelle. ;)

"Kun koulutus  suoritetaan lentokoneilla, joilla on JAA:n jäsenvaltion myöntämä tai hyväksymä lentokelpoisuustodistus, hakijalla on oikeus saada lupakirjaansa yksimoottoristen mäntämoottorilentokoneiden luokkakelpuutus."

Myös tarkastuslentokohdassa sanotaan, että monimoottorikoneella sen voisi lentää, mutta silloin tunteja pitää olla vähän enemmän takana. Tarkastuslennolla jäisi monta "ongelmatilannetta" lentämättä monimoottorikoneella eli sehän olisi vain pelkkää plussaa.  ;)
- Pirkka -

ppohja

#2
Lainaus käyttäjältä: Myself - huhtikuu 21, 2010, 19:54:45
Moi, PPL-lupakirjaa koskevia aiheita on vaikka kuinka, mutta monet niistä on melko vanhoja, joten päätin tehdä uuden aiheen.
Olen tutkinut Malmin ilmailukerhon nettisivuja, ja yleensäkin sivuja, joissa on asiaa PPL-lupakirjoista ja niiden suorittamisesta.
Saako siis PPL-lupakirjan omaava henkilö ohjastaa monimoottorista max 5700kg painoista ilma-alusta vai pitääkö olla nimenomaan yksimoottorinen?
Jos koneen pitää olla yksimoottorinen, niin onko PPL-lupakirjalla mahdollista käydä monimoottorikoulutus?

Terve,
Yksityislentäjän lupakirja rajoittaa lennettävät laitteet ainoastaan käyttötarkoituksen mukaan, ei-kaupalliseen käyttöön. Klassinen esimerkki PPL-lupakirjalla ajettavasta isosta koneesta on John Travoltan PPL-lupakirjalla ohjastama Boeing 727. Ks. http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/Rec/rec.aviation.piloting/2007-06/msg02936.html

Isommat laitteet tietysti vaativat myös lisäkoulutusta, eli pelkän PPL:n voimin ei vielä ajeta _mitään_ lentolaitetta. Tyypillinen kombinaatio lupakirjakurssin jälkeen on, että valmistuneella oppilaalla on PPL(A)+SEP(land), jonka voimin sitten voi ajaa yksimoottorista mäntämoottorikonetta maalaskutelinein. Tähän lisävariaatioita ovat sitten telineiden osalta vesikelpuutus (sea) sekä moottorien lukumäärän ja mallin mukaan monimoottorimäntäkoneet MEP ja yksimoottoriset turbiinilaitteet SET. Viimeksi mainitut menevät tavallisesti toki aika kauaksi aloittavan lentäjän repertuaarista.. Ehkäpä lähempänä voisi olla sitten vielä EASA-hyväksynnällä oleva moottoripurjehtija TMG. Integroidulta liikennelentäjälinjalta taitaa olla mahdollista valmistua ilman SEP-hyväksyntääkin.

Lupakirjan teoriakurssilla näitä sitten tietysti käydään myöskin läpi.

Nämä kaikki tiedot löytyvät toki tuolta JAR FCL:stä, ajattelinpa vain kirjoittaa näitä vähän auki. Laita vaan jäsenhakemusta tulemaan MIK:iin, niin soittelen ja voidaan keskustella lisää :).

terv. Pietu Pohjalainen
MIK sihteeri

Myself

Moi, kiitti vaan näistä vastauksista, ja eikös tuolle lupakirjakurssille voi osallistua samana vuonna kun täyttää 16v? :)

ppohja

Lainaus käyttäjältä: Myself - huhtikuu 22, 2010, 14:41:13
Moi, kiitti vaan näistä vastauksista, ja eikös tuolle lupakirjakurssille voi osallistua samana vuonna kun täyttää 16v? :)

Terve,
Kyllä.

Ks. http://www.ilmailuhallinto.fi/files/lth/imt-pel-m/pem2_01.pdf:
LainaaLento-oppilaan lupakirjan myöntämisen edellytyksenä on, että hakija täyttää myöntämistä koskevan kalenterivuoden aikana vähintään seuraavassa taulukossa esitetyn ikävaatimuksen: Mottorilentokoulutus: 16 vuotta.

Alle 18-vuotiaalta vaaditaan sitten myös holhoojan kirjallinen suostumus.

JAR-FCL, luku B kohta 1.085 puolestaan asettaa ikärajoituksen, että ennen yksinlentoa oppilaan on oltava täyttänyt 16 vuotta ennen ensimmäistä yksinlentoa. Itse lupakirjan voi (luku C) sitten saada, kun on täyttänyt 17 vuotta. Siitä onkin sitten hyvä jatkaa enemmän ikää vaativiin harrasteisiin, kuten autokouluun... :).




Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod