Pro Gradu: Lentosääennusteiden merkitys

Aloittaja pimattil, huhtikuu 21, 2010, 11:11:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

pimattil

https://oa.doria.fi/bitstream/handle/10024/37652/lentosaa.pdf

Pro gradu -tutkielma
Meteorologia

LENTOSÄÄENNUSTEIDEN MERKITYS
Ari Sarpila
9.4.2008

Ohjaaja: Prof. Hannu Savijärvi
Tarkastajat: FM Tero Lassila, Prof. Hannu Savijärvi
HELSINGIN YLIOPISTO
FYSIIKAN LAITOS

"1.0 JOHDANTO

1.1 Esittely
Lennon suunnittelu ja lähdön toteutus perustuvat osaltaan lentosääennusteisiin. Yleisesti
lentotoiminnassa lennot suoritetaan ennen kaikkea turvallisesti ja sitten tehokkaasti ja
taloudellisesti. Lähtölentopaikan, lentoreitin, määrälentopaikan ja varalentopaikkojen
tulevat olosuhteet arvioidaan ennen lentoa. Lentosääennusteet mahdollistavat ylipäänsä
lennon aloittamisen ja vallitsevat olosuhteet ratkaisevat lennon lopputuloksen.
Vuonna 2004 esimerkiksi American Airlines lensi 835 447 lentoa. Lennoista 2458
(0,29%) päätyi muualle kuin määränpäähän. Näistä 1320 (0,54%) tapauksissa syynä oli
sää. Säätekijöistä ukkonen oli merkittävin tekijä. Air New Zealand- lentoyhtiön 23:sta
suunnittelemattomasta välilaskusta kuusi (26%) aiheutui säästä. (Air Transport World,
2006).
Ilmatieteenlaitoksen laadunvalvonta todentaa TAF -lentopaikkaennusteita (TAF =
Terminal Area forecast) Suomessa FMI -scheme New TAF verification -verifiointimallin
avulla. Jokaisen ennusteen osuvuus on jälkikäteen mahdollista todeta. Tutkin tässä työssä
ennusteiden osuvuutta FMI -scheme –mallin mukaan ja miten ennusteiden hyvyys
vaikuttaa eri käyttäjäryhmien lennon turvallisuuteen, tehokkuuteen ja taloudellisuuteen.
Tutkin myös käytössä olevien lennonsuunnittelumenetelmien suojatoimien riittävyyttä.
Tarkastelin sekä lentopaikkojen maanpinnan tuulen, vaakanäkyvyyden, pilvikorkeuden
tai pystynäkyvyyden ennusteiden vaikutusta, että lentoreitin ennustetun tuulen,
lämpötilan, merkitsevän sää varoituspalvelujen ennusteiden paikkansapitävyyttä. Tutkin
Suomen alueen yleisilmailuennusteita ja niiden turvallisuutta ja merkitystä lennolle.
Pyrin selvittämään olosuhteiden ja lentosääennusteiden merkitystä lennonsuunnittelussa.
Lähtökohtani tähän työhön oli aineisto, jota käytin reittilennoilla Euroopan alueella ajalla
12.2006- 5.2007. Toimin tällöin Finnair Oy:n A320 –liikennelentokoneen päällikkönä.
Käytin keräämääni aineistoa myös kaikkien lentosääkäyttäjäryhmien kannalta.
Yleisilmailuennusteen tutkimiseen keräsin satunnaisella otoksella muuta aineistoa,
havaintoja ja GAFOR – ennusteita (GAFOR = General Aviation Forecast), ajanjaksolla
1.2007-7.2007."

Tuli eteen vahingossa, mutta voipi kiinnostaa jotakuta...
- Pirkka -

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod