Onko Briggs & Strattonista Ilmailuhommiin?

Aloittaja Riku.I, helmikuu 22, 2010, 17:16:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Riku.I

Tommosta kattelin: http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0
Kovin on sievän näköinen nelari!
Onko kellään parempaa tietoa ko aiheesta.
Hyvin näyttäisi kaksiventtiilinen työntötankokone hengittävän
kun alle 650cc koneesta 35heppaa 4200r/min ja viriversiosta vielä 5hv lisää...
http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0


Toma

Näyttäisi herra Colomban käyttävän kysestä myllya uudessa La Luciole MC30 ULM projektissaan joten ei se ihan huono voi olla.



Démarrage LucioleTry our new player

Jos lontoon murre on hallussa niin aika paljon tietoa ja virityksiä löytyy myös: http://groups.yahoo.com/group/Small4-strokeEngines
Terveisin
Tom Arppe


Vesa Pehkonen

Olis myynnissä tuommoinen B&S. Koekäytetty, suoravetoinen mutta jos siltä tuntuu, niin siihen on saatavilla varmaan useammaltakin valmistajalta remmivaihteita.
Kaksoiskaasuttimilla, etulämmitys, narukäynnistys mutta sähköstartin voi tarvittaessa ostaa maahantuojalta.
Rosteri pakoputki ja äänenvaimennin. Mukaan kevennetty ja normaalipainoinen vauhtipyörä.
Moottoria on jo käytetty pitkään experimentalprojekteissa

Hinta: 2.000 € .

Vesa Pehkonen
p. 040 5615487

Toma

Pakko laittaa vielä tämä B&S teholähdettä hyödyntävä malli näytille, hyvin toimii 20hv:lla ja painoakin koko härvelillä vain 77Kg


Homebuilt hero

Terveisin
Tom Arppe

Riku.I

Kiitos Tom!
Pistä vaan lisää juttua Strattoneista.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - helmikuu 22, 2010, 17:16:20
Tommosta kattelin: http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0
Kovin on sievän näköinen nelari!
Onko kellään parempaa tietoa ko aiheesta.
Hyvin näyttäisi kaksiventtiilinen työntötankokone hengittävän
kun alle 650cc koneesta 35heppaa 4200r/min ja viriversiosta vielä 5hv lisää...
http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0


Hieman perehtynyt tuohon Colombanin Luciole-moottoriin. Muistaakseni 627 cc versio josta otetaan noin 26 hv, lisää ei suositella mm. valetun kampiakselin takia.
Luciole-versiossa moottoria on modifioitu aika lailla mm. sytytys"puola" ja laturi, imuputket, moottoria käännetty 180 astetta, vauhtipyörä poistettu, öljysuotimen kiinnitys, jne. Muutama kuukausi sitten Colomban etsi vielä lopullista ratkaisua värinöiden minimointiin.

taotao

Tästä lennokin motista vois olla ultraankin :2funny:
Hintakin on vielä kohtuu järkevä  *0*
http://www.valachmotors.cz/en/index9.html

Riku.I

#8
Onhan maamoottorin virittämisessä yleensä riskinsä jos kierrosaluetta joudutaan nostamaan.

Näkeeköhän B&S moottori remmi-alennusvaihteen kuitenkin helpompana kuormana kuin
jos potkuri on suoraan kampiakselilla?

Riku.I

Lainaus käyttäjältä: Nils Rostedt - helmikuu 23, 2010, 21:33:31
Lainaus käyttäjältä: Riku.I - helmikuu 22, 2010, 17:16:20
Tommosta kattelin: http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0
Kovin on sievän näköinen nelari!
Onko kellään parempaa tietoa ko aiheesta.
Hyvin näyttäisi kaksiventtiilinen työntötankokone hengittävän
kun alle 650cc koneesta 35heppaa 4200r/min ja viriversiosta vielä 5hv lisää...
http://bbtrya.soloflightltd.com/#1.0


Hieman perehtynyt tuohon Colombanin Luciole-moottoriin. Muistaakseni 627 cc versio josta otetaan noin 26 hv, lisää ei suositella mm. valetun kampiakselin takia.
Luciole-versiossa moottoria on modifioitu aika lailla mm. sytytys"puola" ja laturi, imuputket, moottoria käännetty 180 astetta, vauhtipyörä poistettu, öljysuotimen kiinnitys, jne. Muutama kuukausi sitten Colomban etsi vielä lopullista ratkaisua värinöiden minimointiin.

Kerro vaan lisää. Rupes kovasti kiinnostaan

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - helmikuu 24, 2010, 15:40:46
Onhan maamoottorin virittämisessä yleensä riskinsä jos kierrosaluetta joudutaan nostamaan.

Näkeeköhän B&S moottori remmi-alennusvaihteen kuitenkin helpompana kuormana kuin
jos potkuri on suoraan kampiakselilla?

Tuo taitaa riippua lentokoneen tyypistä. MC30 Luciole on nopea vähävastuksinen kone, jolloin suoraveto pääsee oikeuksiinsa. Jos kone on hitaammanpuoleinen ja siinä on suuri ilmanvastus, alennusvaihde on paikallaan.

LainaaKerro vaan lisää. Rupes kovasti kiinnostaan

Sen voin kertoa että Colomban on tutkinut tarjolla olevia nelitahtimoottoreita aika lailla ennen kuin päätyi tuohon B&S moottoriin. Protoissa on käytetty myös Hondan vastaavaa V-2 moottoria ja myös Citroen Visan 2-sylinteri boxeria, joka on Ranskassa suosittu experimental moottori. Molemmat ovat kuitenkin selvästi painavampia kuin B&S:n noin 26 kg.
Tässä ranskankielisessä foorumissa on suljetulla puolella kerrottu tuosta B&S:n modifioinneista. Sisään pääsee kun on ostanut MC30:n piirustukset.

Vesa Pehkonen

Miksihän Colomban on kääntänyt moottorin 180 astetta? Olisiko syynä vauhtipyörän puoleisen kampiakselin kartio. Vaihdoin omaan moottoriini akselin jossa kartio on ulosoton puolella.
Moottorin käännössä pakoaukot jäävät huomattavasti huonommalle jäähdytykselle kun alkuperäisessä asennossa ne ovat suoraan potkurivirrassa. Jututin liittenä olevan koneen
suunnittelijaa Aero messuilla Saksassa ja hänen kokemuksensa oli, että tärinöiden takia vauhtipörää ei juuri kannata keventää jota myös oma kokemukseni tukee.
Moottori on ehdottomasti tuettava myös sylintereistä kuten kuvan ratkaisussa, muutoin ravistaa aivan liikaa. Minulle kävi juuri näin ja jälkeen päin tuennan parantaminen
oli liian hankalaa. Colomban on poistanut koko vauhtipyörän!! Suurella mielenkiinnolla haluan nähdä moottorin kiinnityksen. Ei pidä väheksyä tärinän rakenteille aiheuttamaa
väsyttävää rasitusta joka varsinkin alumiinille on myrkkyä.

Vesa Pehkonen

Ei ole Colomban kääntänyt moottoria 180 ast. Ainakin ne kuvat joita katselin olivat pakoaukot potkurin puolella.
Jo ihmettelinkin mikä olisi ollut syy kääntämiseen kun en keksi mitään etua asiasta, päinvastoin.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Vesa Pehkonen - maaliskuu 01, 2010, 12:08:35
Ei ole Colomban kääntänyt moottoria 180 ast. Ainakin ne kuvat joita katselin olivat pakoaukot potkurin puolella.
Jo ihmettelinkin mikä olisi ollut syy kääntämiseen kun en keksi mitään etua asiasta, päinvastoin.

Kas tässä todisteita. Tunnet varmasti ko. moottorin huomattavasti paremmin kuin minä.
Tuo moottorinripustus on kyllä aika erikoinen. Ilmeisesti MC ei kuitenkaan ole vielä tyytyväinen (viime syksynä), joten ehkä sekään ei ole lopullinen versio.

Riku.I

#14
Monenlaista kääntelyä!

Kansien  kääntely kuvien välillä vähän sekotti missä mennään.
Starttikehä ja potkuri samalla puolella ilmeisesti helpottaa pitämään värinät aisoissa.
Pakokäyrien saaminen etupuolelle kuuluu varmaan asiaan.

Toimiikohan alennusvaihteellinen riittävän hyvin hitaassa koneessa
ilman ko muutoksia?

Riku.I

Ensimmäisen kuvan moottorin tuenta näyttää kuitenkin minusta säädettävältä
tuennalta jolla motti asetellaan kohdalleen. Pukkia varten saa sitten helpommin mittoja kun
ei ole heiluvia keittiöjakkaroita ja pattinkeja jne...

Mäksä


On noita tulossa suomessakin, mutta hitaahkosti
Tehoa n. 40 hp
alennus noin 1:3  potkurin halk n.1,7m

-Toni

Riku.I

Miehekkään kokoinen!
Vai johtuuko pelkästään kuvakulmasta.
Kuinkas tuota tehonnostoa on tehty -saako udella?

t:Riku

Asteroid

Seuraavassa videossa Bautek B&S Vanguard 630 38hp moottori trikessä. Videon perusteella moottorin tuentakin on ilmeisen onnistunut. Mikäli luotettavuus on samaa tasoa kuin takapihallani oleva 18 vuotias B&S, kolme käynnistysnarua vaihdettu tänä aikana, öljyt n. viidesti, kerran sytytystulppa ei sen takia ettei olisi toiminut vaan se oli jo niin umpiruosteessa. Nämä vuodet milloin lumi- vesisateessa ulkona tai vajassa, helteet kuin pakkasetkin, aina on kuitenkin toiminut ja keväällä startannut, tunteja kertyy tälle enemmän kuin lentopäiväkirjaani.  Bautekin moottorin takana on maineikas moottorivelho joten mikä ettei B&S toimisi myös lentokäytössä.


Bautek Skycruiser 2009

Terveisin Pekka K.

Nils Rostedt

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - maaliskuu 01, 2010, 23:24:04
Ensimmäisen kuvan moottorin tuenta näyttää kuitenkin minusta säädettävältä
tuennalta jolla motti asetellaan kohdalleen. Pukkia varten saa sitten helpommin mittoja kun
ei ole heiluvia keittiöjakkaroita ja pattinkeja jne...


Ensimmäisen kuvan moottorinkiinnitys on mallia 2008-09 ja taitaa olla se mikä on myös virallisessa piirustussetissä. Moottorin takana on erikoisvalmisteinen alumiiniosa joka on kiinni sylintereissä ja isossa mustassa kumivaimentimessa.

Keskimmäisessä kuvassa on eräs ensimmäisistä protoista (2007-08?). Käynnistyskehän ympärillä on vihreä metallikaari, josta menee tuki sylinterien välistä tuliseinään. Tässä kuvassa näkyy myös lasikuidusta tehdyt imuputket (en tiedä oliko vain tässä protossa). Kaasutin on siirretty moottorin alle. Takapuolella on pakoputket ja alla takana äänenvaimennin.

Kieltämättä aika erikoinen kiinnitys verrattuna tavanomaiseen putkirakennelmaan  :) mutta kai se Colomban tietää mitä tekee  8)

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - maaliskuu 03, 2010, 10:18:00
Miehekkään kokoinen!
Vai johtuuko pelkästään kuvakulmasta.
Kuinkas tuota tehonnostoa on tehty -saako udella?

t:Riku

Saahan sitä udella.
Mootorihan on pienehkö, eli mahtuu miehen taakse piiloon samoin kuin kookas alennusvaihteen isompi hihnapyörä on siellä takana noin suurinpiirtein piilosilla.

halusin alennusvaihteen tai siis potkuriakselin ylös ja moottorin mahdollisimman alas siksi ehkä hupaisakin versioni on.

Hihnoina on kaksi Obtibeltin Redpower kiilahihnaa.

Tehhoo tulloo lisää kun hierasee nokkia, laittaa isommat venat, porauttaa, vaihtaa männät, hitusen jäykemmät venajouset  ja jos haluaa kovasti hienostella pistää kannet virtauspenkkiin tasapainottaa yms yms.

Kohtuudella kumminkin, tarkoitus olis että moottori myös kestäisi pitkään päätarkoitus ei ole moottorin virittäminen vaan lentäminen turvallisesti tähän seikkailuun on kulunut paljon aikaa ja oppimisen polkuhan onkin pitkä.

Näitä moottoreita on paljon JR COMP kiihdytysautoissa ja niidenparissa on jokunen tunti tullut vietettyä aikaa  varikolla ja on sieltä muutamassavuodessa tulut hyviä ystäviäkin (oho lipsu pois jutusta sorry).

Moottorissa myös ruitta (ruisku) huonona juttuna pidän sitä että kaikki toimii moottorissa sähköllä, jos sähkö loppuu tulee hiljaista.

Tosta mosasta saa parinkuukauden kikkailulla n 80hp kestosta en menisi missään nimessä lentokoeessa vakuuttuneeksi.

Noh sitten lujuus seikkoihin... kierokanget on billet versiot, kampi on nitrattu,tönärit vaihdettu, mietitty on kaikenlaisia mm. erikoispinnoitteita ja hieman lujuuksiakin ja kestoaikoja yms. yms. tohon saa muuten vaikka titaanisen kammen jos haluaa tai crmo


Valmistaja antaa tolle wanguard moottorillee tajuttomia käyntiaikoja joista pienehkökin virittely vie varmasti sen alle kymmenesosaan alkuperäisestä ja kun käyttää tehoreserviä rajoitetusti, niin sitten sillä varmasti pärjää.
-Toni

Riku.I


Toi kiillotettu vekotin sopisi HOT ROD miehille
http://www.soloflightltd.com/Solo%20Ready%20to%20fly.html

Mistä kohtaa viritys alkaa, eli mistä moottori eniten ahdistaa.
Pidetään mielessä että kierroslukua ei saisi pahemmin korottaa.

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Riku.I - maaliskuu 05, 2010, 17:49:37

Toi kiillotettu vekotin sopisi HOT ROD miehille
http://www.soloflightltd.com/Solo%20Ready%20to%20fly.html

Mistä kohtaa viritys alkaa, eli mistä moottori eniten ahdistaa.
Pidetään mielessä että kierroslukua ei saisi pahemmin korottaa.

Perusteleppa miksei kiekkoja saa nostaa, jos ihminen osaa tehdä moottoreita ja laskee lujuuksia, niin kaikki tieto ja taito mukaan niin saa se moottori kiertää vaikka 10K kierrosta minuutissa eikä se mene rikki.

Eriasia on että jos on pelkkiä amatöörejä asialla, sillon kannatta vain ostaa valmiita moottoreita.
En kuitenkaan mene sanomaan että olisin itse minkäänlainen ammattilainen mutta tuopa onkin oma mielipiteeni.
:plrt:

-Toni


Riku.I

Lainaus käyttäjältä: Asteroid - maaliskuu 03, 2010, 13:51:24
Seuraavassa videossa Bautek B&S Vanguard 630 38hp moottori trikessä. Videon perusteella moottorin tuentakin on ilmeisen onnistunut. Mikäli luotettavuus on samaa tasoa kuin takapihallani oleva 18 vuotias B&S, kolme käynnistysnarua vaihdettu tänä aikana, öljyt n. viidesti, kerran sytytystulppa ei sen takia ettei olisi toiminut vaan se oli jo niin umpiruosteessa. Nämä vuodet milloin lumi- vesisateessa ulkona tai vajassa, helteet kuin pakkasetkin, aina on kuitenkin toiminut ja keväällä startannut, tunteja kertyy tälle enemmän kuin lentopäiväkirjaani.  Bautekin moottorin takana on maineikas moottorivelho joten mikä ettei B&S toimisi myös lentokäytössä.


Terveisin Pekka K.

Hienostihan se lähtee videossa taivaalle.
Onkohan moottorin kestosta historiatietoa?

Jaksan vain tuumailla, kuinka se sopisi yksipaikkaiseen
hitaahkoon B-ultraan, siis alennusvaihteella.




Asteroid

B&S on valmistanut moottoreita vuodesta 1908 alkaen,  pienkonemoottoreissa se on mielestäni yksi kestävimpiä ja luotettavimpia laitteita.
Bautekin lentokonversiosta ei vielä ole historiatietoa käytettävissä, odotellaan Skycruiserin ja B&S Vanguardin menestystä ?
Jotenkin vain tuntuu että tämä konversio voi olla varteenotettava kilpailija R447-503 moottoreille juuri yksipaikkaisiin Traikkeihin ja B-Ultriin. Joko olen oikeassa tai sitten täysin väärässä?
Maltillisesti otettu tehoa, 60hp / 1000cm 38hp mallissa ja 50hp / 1000cm 50hp mallissa, nämä vielä 4000 rpm tai alle kierroksilla riippuen potkurista.
Kriittisimpänä paikkana näkisin moottoripukin, kumituennan ja kiinnityksen koneen runkoon, näissä paikoissa ei tällä moottorilla voi niitä viimeisiä grammoja ja kiloja säästellä vaan ne on valmistettava riittävän kestäviksi, pelkällä löysällä ripustuksella kuten Colomban Luciole koneessa ei tätä ratkaista.
Tuleva seuraava projektini on vielä tulevaisuudessa mutta siihen malliin talli ja varastotiloja järjestelen että siellä pystyy jonkun vehkeen tulevina talvina valmistamaan.
Onko se liitekuvan laite pyöräsuksilla vai joku muu yksipaikkainen, aika näyttää ?

Pekka K.

Toma

Tuosta Luciole koneesta löytyi vahingossa brittirakentajien kotisivu, ja siellä on pari kuvaa B&S moottorista galleria puolella:

http://www.luciole.co.uk/

Terveisin
Tom Arppe

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Toma - maaliskuu 30, 2010, 20:30:08
Tuosta Luciole koneesta löytyi vahingossa brittirakentajien kotisivu, ja siellä on pari kuvaa B&S moottorista galleria puolella:

http://www.luciole.co.uk/



Täältä lisää pällisteltävää

http://www.trikepilot.com/groups/profile/1564

Jos haluatte lisää kuvia niin kertokaa mistä osasesta niin lisään...
-Toni

Toma

Tässä SD-1 jossa B&S, onhan siinä nyt niiin paljon lentokonemaisempi ääni kun siinä toisessa missä hirnuu trabantin mylly


SD-1 Minisport homebuilt ultralight aircraft

Terveisin
Tom Arppe

Mäksä

Lainaus käyttäjältä: Toma - huhtikuu 06, 2010, 20:19:53
Tässä SD-1 jossa B&S, onhan siinä nyt niiin paljon lentokonemaisempi ääni kun siinä toisessa missä hirnuu trabantin mylly


SD-1 Minisport homebuilt ultralight aircraft



Foto myllystä joka kokoajan menee läjään..
-T

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod