Suksilentämisestä nokkapyöräkoneella

Aloittaja Jani Korpimäki, lokakuu 07, 2009, 11:19:21

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jani Korpimäki

Terve kaikille!

Jostain omituisesta syystä mielessä on alkanut kytemään ajatus kokeilla kuinka vakio C150 Cessna toimii suksilla. Tietenkin tehoa on vähän, mutta jos yrittää löytää ison alamäen starttia varten ;) Netistä löytyy muutama viedoa aiheesta, mutta ei oikein hirmu vankkaa tietoa.

Onko foorumilaisilla millaisia kokemuksia nokkapyöräkoneen soveltuvuudesta suksikäyttöön? Olen kuullut huhua että C172 ja rallyillä on ainakin joskus lennetty.

Laittakaa viestiä tänne tai yhteystietoja sähköpostiin niin olen yhteydessä aiheen tiimoilta.

Jani Korpimäki
email: [email protected]

JariS

Kyllä nokkapyöräkoneella voi lentää suksilta. Kaverilla on Jabiru ultra, joka toimii kohtuullisen hyvin. Paksussa hangessa vaan ei tahdo päästä helposti ilmaan. Joskus on tarvinnut tampata moottorikelkalla. Oma Kitfox4 (MTOW 498kg) lähtee, kuin nappi takista. Kaksi isoa suksea edessä on parempi konstruktio.  Etusuksi pyrkii kaivautumaan lumeen ja aiheuttaa enemmän vastusta. Ongelma kait johtuu siitä, että etusuksea ei voi tehdä kovin pitkäksi, kun se huiska on aika lähellä. Leveä suksi auttaa asiaa. Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.
Lennän hitaasti ja nauttien

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: JariS - lokakuu 07, 2009, 13:04:08
Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta muistuttaisin että EASA:lla on oma sanansa sanottavana EASA hyväksytyn ilma-aluksen muutostöissä (ts. suksiasennuksissa).

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Markku Hiedanpää - lokakuu 07, 2009, 17:06:50
Lainaus käyttäjältä: JariS - lokakuu 07, 2009, 13:04:08
Luulisin että C150 on ihan OK, kun tekee sopivan leveät sukset.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta muistuttaisin että EASA:lla on oma sanansa sanottavana EASA hyväksytyn ilma-aluksen muutostöissä (ts. suksiasennuksissa).

Milläs statuksella muuten oli taannoin ne mopocessnat joissa ilmeisesti oli Finncraftin sukset? Oliko kyseessä yksittäishyväksyntä? Ainakin OH-CCT oli varustettu suksilla - siitä on olemassa kuvakin.

ervasha

Ja mm.  OIK:n C172 OH-CEW, jolla lensin aikanaan paljonkin.

Jani Korpimäki

Voihan tämä olla kohtuullisen vaikea projekti lupa-asioiden suhteen. Lisäksi huolia tulee maksimimassan ja tehon suhteen. Kuitenkin mielenkiinto heräsi kun näin yuotubessa muutaman videon aiheesta. Alla on linkit:


Cessna 150 Landing on Skis

Cessna 150 Ski Flight

Itse suksiasennus vaikuttaa siltä että runkoon ei tarvitse suurempia muutoksia tehdä. Aikaisemmista keskusteluista muistelen että nokkapyörä ohjauksen jousien tilalle pitäisi vaihtaa jäykät tangot, jotta nokkasuksi ei pääse itsekseen kääntymään poikittain.

Muistaako kukaan takavuosien suksimerkkejä / malleja joita on tämän kokoluokan tyyppihyväksytyissä koneissa käytetty? Voisin googletella lisää tietoa.

Esa Virtanen

Lainaus käyttäjältä: ervasha - lokakuu 07, 2009, 20:31:34
Ja mm.  OIK:n C172 OH-CEW, jolla lensin aikanaan paljonkin.

Harmi, ne OH-CEWin sukset on varmaan jääneet Ouluun, me on ULK:ssa jouduttu lentämään sillä pyöräversiona.  :embarassed:

Markku Hiedanpää

Lainaus käyttäjältä: Jouni Laukkanen - lokakuu 07, 2009, 19:34:33
Milläs statuksella muuten oli taannoin ne mopocessnat joissa ilmeisesti oli Finncraftin sukset? Oliko kyseessä yksittäishyväksyntä? Ainakin OH-CCT oli varustettu suksilla - siitä on olemassa kuvakin.

Ne ovat vieläkin hyväksyttyjä kansallisena muutoshyväksyntänä (kansallinen hyväksyntä joka on tehty ennen 28.9.2003).

Teuvo Okkonen

Tervehdys "suksilentäjät"

Tämä yhdistelmä toimii ainakin, Jabirussa nokkatelineelle tuileva paino moneen muuhun verrattuna aika pieni.
En lentäisi näilläkään leveillä suksilla tutkimattomaan umpihankeen.

Terv,Teuvo
Teuvo Okkonen

Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod