Diesel vinksinvonkkelilta?

Aloittaja FlyHigh, heinäkuu 13, 2009, 19:52:41

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

FlyHigh

Mitenkähän raju juttu olisi tuupata VW:n w12 dti lentskariin.
Entäs jos olisi vaikkapa Duke 60 ja siihen tempaisis pari tollaista sisään.. Mitähän sanoin katsastushenkilö???
Koneessa on 500 heppaa. Painoa 240 kg ja vääntöä vaivainen 1000 Nm.
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Toma

Niih, jos lekomoottorin tekeminen/asentaminen olisi helppoa niin sitä valinnanvaraahan olisi vaikka millä mitalla. Muista vielä että sitä kierroslukua olisi saatava alas hieman potkuria varten. Hyvän alennusvaihdelaatikon tekeminen kiisselille ei olekkaan ihan helpommasta päästä homma.

Tosiasiahan on että harva autonmoottori on soveltuva tehonkäyttöön jossa sitä kuormitetaan jatkuvasti 60-80%. Autossahan tuo sama lukema on muistaakseni 7-10% luokkaa, ainkin tällä kotosuomessa. Autobahnilla asia voi olla hieman toisenlainen.

Kieltämättä hieno moottori, mutta tiedätkö jos sitä on käytetty vaikka veneessä? Venekäyttö kun on aika lähellä ilmailukäyttöä, ainakin tehomielessä.
Terveisin
Tom Arppe

Juha Karjalainen

Onko muuten suomessa vielä ainuttakaan experimental twiniä? Cricritä ei lasketa.

FlyHigh

Mielessäni oli just tollainen kokeilu veneessä... Ilmailukäyttö on aika raakaa verrattuna tieliikenteeseen. Alennusvaihteen teko on myös jossainmäärin vaativaa, mutta koneet löytyy tekemistä varten ja laskentatoimi ei ole kovin kamala tehdä..

Eikä varmaankaan ole kaksimoottorisia experimentaaleja olemassa meillä, ainakaan montaa???

Meneekö laite experimental luokkaan, jos tekee tollaisen firewall foward rempan noinkin isolla moottorien muutoksella??
Samalla vaihtelisi mittaristoa nykyaikaan.
Miten lie kävisi IFR:n kanssa?
Toisenpolven koneenrakentaja ja lentäjä

Jouni Laukkanen

Lainaus käyttäjältä: Juha Karjalainen - heinäkuu 16, 2009, 15:23:35
Onko muuten suomessa vielä ainuttakaan experimental twiniä? Cricritä ei lasketa.

Esa Niemitalo (laulajanakin tunnettu) teki Rallye Clubista (OH-SCJ) monimoottoriversion nimeltä Isänmaan Toivo asentamalla siipiin 2 Volkkarin mootttoria. Koneella tiettävästi lennnettin Korpilahdella joltakin kylätieltä.

Toma

Lainaus käyttäjältä: taho - heinäkuu 16, 2009, 21:40:05
Luetaanko kaksi erillistä moottoria jotka käyttää yhtä potkuria twiniksi ja vaaditaanko monimoottorikelpuutus.


Muistaakseni "push-pull" Skymaster Cessnaa sai lentää yksimoottorikelpparilla koska ne olivat samassa linjassa vaikka siinä kaksi moottoria olikin, joten ehkä sama periaate pätee kahdelle moottorille joka vääntää yhtä potkuria.
Terveisin
Tom Arppe

ppohja

Lainaus käyttäjältä: Toma - heinäkuu 28, 2009, 00:41:17
Lainaus käyttäjältä: taho - heinäkuu 16, 2009, 21:40:05
Luetaanko kaksi erillistä moottoria jotka käyttää yhtä potkuria twiniksi ja vaaditaanko monimoottorikelpuutus.

Muistaakseni "push-pull" Skymaster Cessnaa sai lentää yksimoottorikelpparilla koska ne olivat samassa linjassa vaikka siinä kaksi moottoria olikin, joten ehkä sama periaate pätee kahdelle moottorille joka vääntää yhtä potkuria.

Eikös tuolla artikkelissa sanota, että Skymasterin lentämiseen tarvitaan monimoottorikelpuutus, ja että joissakin maissa annetaan kevennetty keskivoimakelpuutus (jos tällainen suomennos sallitaan, en tiedä mitä tuo centerline thrust rating oikeasti olisi).

Nevertheless, the Skymaster requires a multi-engine-rating, although many countries issue a special "centerline thrust rating" for Skymaster and other like-configurated aircraft.[2]


Myös wikipedian push-pull -artikkeli viittaisi vastaavaan käytäntöön:
Pilots in the United States who obtain a multi-engine rating in an aircraft with this push-pull, or "centerline thrust," configuration are restricted to flying centerline-thrust aircraft; pilots who obtain a multi-engine rating in conventional twin-engine aircraft do not have a similar limitation with regard to centerline-thrust aircraft.[citation needed]

Minusta tällä perusteella ei siis pysty oikein sanomaan juuta tai jaata alkuperäiseen kysymykseen.

Mielenkiintoistahan tämä on siinä mielessä, että nykyinen ohje, JAR-FCL 1.261 sanoo:
"JAR-FCL 1.261 Tyyppi- ja luokkakelpuutukset - Tietopuolinen opetus ja lentokoulutus
[..]
2) Vain monimoottoriset lentokoneet.
Monimoottorisen yhden ohjaajan lentokoneen luokka- tai tyyppikelpuutuksen hakijan on oltava lentänyt monimoottorisilla lentokoneilla
vähintään 2 tuntia 30 minuuttia koululentoja normaaliolosuhteissa ja vähintään 3 tuntia 30 minuuttia koululentoja, joilla on harjoiteltu
moottorihäiriötilanteen menetelmiä ja lentämistä epäsymmetrisellä teholla."


Jos mietitään sekä push-pull -konfiguraatiota sekä kahdella moottorilla yhtä propellia pyörittävää tapausta. Onko kummassakaan näistä tapauksista mahdollista lentää epäsymmetrisellä teholla? Minun vajavaisella ymmärrykselläni molemmissa tapauksissa toisen moottorin ollessa vajaateholla tai kokonaan pois käytöstä, tehot ovat kuitenkin symmetrisiä siihen nähden kuinka se teho käyttäytyy molempien moottorien ollessa käytössä.

Tästä syntyy tietysti pieni ristiriita: jos näiden koneiden vaaditaan monimoottorikelpuutus ja ko. tyypille tyyppikelpuutus, ja vaatimus sanoo, että luokka- ja tyyppikelpuutuksen saamiseksi pitäisi lentää vähintään 3 tuntia 30 minuuttia lentoja, joissa on lennetty epäsymmetrisellä teholla, niin mitenkäs tällainen tilanne aikaansaadaan monimoottorisessa tyypissä, jossa ei ole mahdollista lentää epäsymmetrisellä teholla?

Loogisesti päätellen on neljä vaihtoehtoa:
1. minun ymmärrykseni ko. koneiden ominaisuuksista on väärä ja puutteellinen; tai
2. olen lukenut määryäksen väärin; tai
2. ko. koneisiin ei ole mahdollista saada tyyppikelpuutusta; tai
3. ko. koneiden ei katsota olevan monimoottorisia

Kertokaapahan paremmin asioista perillä olevat, että miten asia oikeasti menee  :)

terv. Pietu

Markus Hatakka

Asiasta mitään tietämättömänä moottorilentomaallikkona tuli mieleen, että olisiko Push-Pull -koneen toisen moottorin sammumisen seurauksena kuitenkin tavallaan tuo "epäsymmetrinen teho", kun eteenpäin vievä voima tulee vain yhdestä pisteestä (etu- tai takamoottorista)? Vai käyttäytyykö em. lentolaite samalla tavalla yhdellä moottorilla, tehoa vain on vähemmän?

ppohja

Lainaus käyttäjältä: Markus Hatakka - heinäkuu 28, 2009, 13:00:00
Asiasta mitään tietämättömänä moottorilentomaallikkona tuli mieleen, että olisiko Push-Pull -koneen toisen moottorin sammumisen seurauksena kuitenkin tavallaan tuo "epäsymmetrinen teho", kun eteenpäin vievä voima tulee vain yhdestä pisteestä (etu- tai takamoottorista)? Vai käyttäytyykö em. lentolaite samalla tavalla yhdellä moottorilla, tehoa vain on vähemmän?



Moi,

kyllähän tietysti aina jotain epäsymmetriaa syntyy, kun aiemmin tasapainossa olleesta kahdesta voimasta toinen katoaa. Wikipedia (-tuo kaiken tiedon ylin auktoriteetti, totta kai  ::) ) sanoo kuitenkin Skymaster-artikkelissa, että
Without the issue of differential thrust inherent to conventional (engine-on-wing) twins, engine failure on takeoff will not produce yaw from the runway direction. sekä Push-pull -artikkelissa "[push-pull] is also easier to fly if one of the two engines fails, as the thrust provided by the remaining engine is symmetrical, unlike a conventional twin-engine aircraft, which will yaw in the direction of the failed engine"

... mutta kun ei mulla mitään monimoottorikoulutusta ole, niin en minä näistä mitään tierä :)

t.Pietu


Powered by EzPortal
Powered by SMFPacks Menu Editor Mod